Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Rasmus Damkilde
|
Hold
|
2024 sa/z (1z sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Den politiske andedam
Forløbet er centreret omkring dansk politik. Forløbet laver en række krumspring, som pejer ind i de andre temaer. Så der laves eksempelvis en afstikker til den politiske forbruger, Multikulturelle udfordringer mm.
Kernen er dog stadig ideologier, politiske partier, parti- og vælgeradfærd, samt mediering og medialisering af politik.
Kernestof:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: "Samfundsfag c, i-bog Systime 2024, kapitel 1-6, uddrag.
Supplerende stof:
Udvalgte sider på ft.dk, omhandlende folkestyret, tredeling af magten og lovgivningsprocessen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
(U)tiltrækkelig ungdom
Hvad kalder man ungdommen ny til dags? generatiom x,y eller z - eller måske noget helt andet. Forløbet titel er inspireret af Christian Hjortkjærs bøger og foredrag om den utiltækkelighedsfølelse unge kan bliver ramt af.
Forløbet tager afsæt i klassiske og mere moderne sociologiske teorier og forsøger at genfinde disse tanker i kvalitative og kvantitative undersøgelser.
Kernestof:
Beyer, M. ,Frederiksen, C.L. & Kureer, H. (2025). kapitel 8: "Socialisering og identitetsdannelse " og kapitel 9: "kulturelle fællesskaber". I Samfundsfag C. Systime. https://samfundsfag-c.systime.
Supplerende stof:
Skovfoged Jensen, Pernille og Seker, Sule Hila: (2022) Utilstrækkelig
Et kvalitativt studie af gymnasieelevers egne perspektiver på og oplevelse af utilstrækkelighedsfølelsen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Selvrefleksion
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Værdig Velfærd
Forløbet forsøger at forstå velfærdsdiskussionen gennem en meget bred tilgang.
De klassiske teorier om velfærdsmodeller og samfundstyper er kernen i forløbet. Der trækkes tråde til de 3 tidligere forløb, således både de økonomiske, politiske og sociologiske perspektiver på et velfærdssamfund forsøges belyst.
Kernestof:
Beyer, M. ,Frederiksen, C.L. & Kureer, H. (2025). kapitel 16: Velfærdsmodeller, kapitel 17: Betalingsbalance og konkurrenceevne (Uddrag), kapitel 15: Den offentlige sektor (uddrag). I Samfundsfag C. Systime. https://samfundsfag-c.systime.dk
Sipplerende stof:
Vanopslagh, Alex: (2019) https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/la-der-vil-altid-vaere-ulighed-heldigvis
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Bæredygtighed - det nye sort
Forløbet er en del af grundforløbet. Eleverne i klassen kommer fra forskellige grundforløbsklasser. Det valgte kernestof of supplerende stof er derfor valgt ud fra en mængde materiale, som alle elever har fået gennemgået i deres respektive grundforløbsklasser.
Bæredygtighed er et bredt tema og bærer materialet og undervisningens tilgang til temaet også præg af. Der arbejdets med bæredygtighedens tre dimensioner. Den miljø/klima-mæssige, den sociale og den økonomiske dimension. Der arbejdes indenfor samfundsfags tre fagdiscipliner og der arbejdes med metodeforståelse i faget.
Kernestof:
Kernestof:
Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.
Afsnit: "Hvad er bæredygtighed"
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p150 (1,5 side)
Afsnit: "Gennemgang af de tre dimensioner af bæredygtighed
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=151 (3,3 side)
Søren Malling, Sara Frederiksen, m.fl.: SamfNUc, Systime iBog.
https://samfnuc.systime.dk/?id=135
https://samfnuc.systime.dk/?id=148
https://samfnuc.systime.dk/?id=147
(Kap. 7 + 7,1 + 7,1,1 = 7 i-sider)
Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=163
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=165
(Kapitel 5, afsnit "cirkulær økonomi" og "Doughnutmodellen". 8 i-sider)
Søren Malling, Sara Frederiksen, m.fl.: SamfNUc, Systime iBog.
https://samfnuc.systime.dk/?id=179
https://samfnuc.systime.dk/?id=180
https://samfnuc.systime.dk/?id=181
(Kap. 7,2 + 7,2,1 + 7,2,2 = 4,7 i-sider)
Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=159
(kap. 4. afsnit "Den globale markedsøkonomi" = 6,8 i-sider)
Kap. 2. Afsnit "Bourdieu: Kapitalmængdens indvirkning på livsstil og forbrug" i: Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog. Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p134 (4,4 ns.)
Hasselbalch, Morten og Knudsen, Michael Helt: Klima og bæredygtighed - i et samfundsfagligt perspektiv. Columbus Ibog.
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p149
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
(kapitel 2.4 og 2.4.1 "Klimaforandringer og samfundsforandringer" = 6,6 i-sider)
Supplerende stof:
Link til oversigt over FN's Verdensmål:
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=187
Video til introduktion:
Hva er bærekraftig utvikling?
det økonomiske kredsløb
https://www.youtube.com/watch?v=yoIhF7Nvn0k&ab_channel=CoagmentoDet økonomiske kredsløb
Morgenthalers video
https://politiken.dk/podcast/donutmodellen/art7415547/Hvad-er-Donutmodellen-og-hvorfor-har-Anders-Morgenthaler-forelsket-sig-i-den?srsltid=AfmBOorGOAji9s2nO7lCKYKU0iwm2cigU6A6PQTcC3qhfEpdG_H2JzfZ
Vibeke Allerup Petersen, m.fl: Metodebogen, Forlaget Columbus, I-bog. (1 i-side)
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=276#c698
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
(underkapitler om hver deres metode.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455312358",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455312358",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64455312358"
}