Holdet 2024 sa/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Rasmus Damkilde
Hold 2024 sa/z (1z sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den politiske andedam
Titel 2 (U)tiltrækkelig ungdom
Titel 3 Værdig Velfærd
Titel 4 Bæredygtighed - det nye sort

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den politiske andedam

Forløbet er centreret omkring dansk politik. Forløbet laver en række krumspring, som pejer ind i de andre temaer. Så der laves eksempelvis en afstikker til den politiske forbruger, Multikulturelle udfordringer mm.
Kernen er dog stadig ideologier, politiske partier, parti- og vælgeradfærd, samt mediering og medialisering af politik.


Kernestof:
Mads Beyer, Claus Lasse Frederiksen og Henrik Kureer: "Samfundsfag c, i-bog Systime 2024, kapitel 1-6, uddrag.

Supplerende stof:
Udvalgte sider på ft.dk, omhandlende folkestyret, tredeling af magten og lovgivningsprocessen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 (U)tiltrækkelig ungdom

Hvad kalder man ungdommen ny til dags? generatiom x,y eller z - eller måske noget helt andet. Forløbet titel er inspireret af Christian Hjortkjærs bøger og foredrag om den utiltækkelighedsfølelse unge kan bliver ramt af.
Forløbet tager afsæt i klassiske og mere moderne sociologiske teorier og forsøger at genfinde disse tanker i kvalitative og kvantitative undersøgelser.

Kernestof:
Beyer, M. ,Frederiksen, C.L. & Kureer, H. (2025). kapitel 8: "Socialisering og identitetsdannelse " og kapitel 9: "kulturelle fællesskaber". I Samfundsfag C. Systime. https://samfundsfag-c.systime.

Supplerende stof:
Skovfoged Jensen, Pernille og Seker, Sule Hila: (2022) Utilstrækkelig
Et kvalitativt studie af gymnasieelevers egne perspektiver på og oplevelse af utilstrækkelighedsfølelsen.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Selvstændighed
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Værdig Velfærd

Forløbet forsøger at forstå velfærdsdiskussionen gennem en meget bred tilgang.
De klassiske teorier om velfærdsmodeller og samfundstyper er kernen i forløbet. Der trækkes tråde til de 3 tidligere forløb, således både de økonomiske, politiske og sociologiske perspektiver på et velfærdssamfund forsøges belyst.

Kernestof:
Beyer, M. ,Frederiksen, C.L. & Kureer, H. (2025). kapitel 16: Velfærdsmodeller, kapitel 17: Betalingsbalance og konkurrenceevne (Uddrag), kapitel 15: Den offentlige sektor (uddrag). I Samfundsfag C. Systime. https://samfundsfag-c.systime.dk

Sipplerende stof:
Vanopslagh, Alex: (2019) https://www.altinget.dk/arbejdsmarked/artikel/la-der-vil-altid-vaere-ulighed-heldigvis
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bæredygtighed - det nye sort

Forløbet er en del af grundforløbet. Eleverne i klassen kommer fra forskellige grundforløbsklasser. Det valgte kernestof of supplerende stof er derfor valgt ud fra en mængde materiale, som alle elever har fået gennemgået i deres respektive grundforløbsklasser.
Bæredygtighed er et bredt tema og bærer materialet og undervisningens tilgang til temaet også præg af. Der arbejdets med bæredygtighedens tre dimensioner. Den miljø/klima-mæssige, den sociale og den økonomiske dimension. Der arbejdes indenfor samfundsfags tre fagdiscipliner og der arbejdes med metodeforståelse i faget.

Kernestof:
Kernestof:
Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.
Afsnit: "Hvad er bæredygtighed"
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p150 (1,5 side)
Afsnit: "Gennemgang af de tre dimensioner af bæredygtighed
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=151 (3,3 side)

Søren Malling, Sara Frederiksen, m.fl.: SamfNUc, Systime iBog.
https://samfnuc.systime.dk/?id=135
https://samfnuc.systime.dk/?id=148
https://samfnuc.systime.dk/?id=147
(Kap. 7 + 7,1 + 7,1,1 = 7 i-sider)
Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=163
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=165
(Kapitel 5, afsnit "cirkulær økonomi" og "Doughnutmodellen". 8 i-sider)

Søren Malling, Sara Frederiksen, m.fl.: SamfNUc, Systime iBog.
https://samfnuc.systime.dk/?id=179
https://samfnuc.systime.dk/?id=180
https://samfnuc.systime.dk/?id=181
(Kap. 7,2 + 7,2,1 + 7,2,2 = 4,7 i-sider)

Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog.
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=159
(kap. 4. afsnit "Den globale markedsøkonomi" = 6,8 i-sider)

Kap. 2. Afsnit "Bourdieu: Kapitalmængdens indvirkning på livsstil og forbrug" i: Kihl, Liv Andersson og la Cour, Liv: Bæredygtighed - en samfundsfaglig temabog om verdensmålene, Systime iBog. Link: https://baeredygtighed.systime.dk/?id=p134 (4,4 ns.)

Hasselbalch, Morten og Knudsen, Michael Helt: Klima og bæredygtighed - i et samfundsfagligt perspektiv. Columbus Ibog.  
https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p149

https://xn--klimaogbredygtighed-sxb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169
(kapitel 2.4 og 2.4.1 "Klimaforandringer og samfundsforandringer" = 6,6 i-sider)



Supplerende stof:

Link til oversigt over FN's Verdensmål:
https://baeredygtighed.systime.dk/?id=187
Video til introduktion:
Hva er bærekraftig utvikling?

det økonomiske kredsløb
https://www.youtube.com/watch?v=yoIhF7Nvn0k&ab_channel=CoagmentoDet økonomiske kredsløb

Morgenthalers video
https://politiken.dk/podcast/donutmodellen/art7415547/Hvad-er-Donutmodellen-og-hvorfor-har-Anders-Morgenthaler-forelsket-sig-i-den?srsltid=AfmBOorGOAji9s2nO7lCKYKU0iwm2cigU6A6PQTcC3qhfEpdG_H2JzfZ

Vibeke Allerup Petersen, m.fl: Metodebogen, Forlaget Columbus, I-bog. (1 i-side)
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php?id=276#c698
https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
(underkapitler om hver deres metode.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer