Holdet 2024 EN/3g - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Caroline Christensen
Hold 2024 EN/3g (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 EKSAMEN Taylor Swift's America
Titel 2 EKSAMEN The vampire in fiction
Titel 3 Narrating the non-human
Titel 4 EKSAMEN Life, language and legacy in Singapore
Titel 5 EKSAMEN Rocky relationships
Titel 6 Tilladte online-hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 EKSAMEN Taylor Swift's America

Forløb om Taylor Swift som popstjerne og kunstner samt hendes betydning for og portrættering af USA

Forløbet bygger på en antagelse om, at Taylor Swift, hendes person, fanbase og tekster både er en prisme, igennem hvilken ærkeamerikanske værdier, motiver og fortællinger præsenteres og kommenteres, og samtidig influerer nutidens amerikanske samfund - endda i en grad som af flere blev italesat som havende potentiale til at påvirke udfaldet af det amerikanske præsidentvalg i 2024.

Vi har beskæftiget os med sagprosatekster om Taylor Swifts indflydelse og forfatterskab og analyseret tekster af Taylor Swift - primært sangtekster - for at danne os et indtryk af hendes personlige og kunstneriske historie, fællestræk og gennemgående temaer i hendes sangskrivning samt hendes formidling af og indflydelse på det amerikanske samfund, kultur og/eller identitet. Vi har derfor, foruden et tekstorienteret (nykritisk/formalistisk) fokus, også anlagt et afsender- og kontekstorienteret fokus i analysen af teksterne. I modulerne op til det amerikanske præsidentvalg har vi også arbejdet med at få et overblik over valgsituationen og Taylor Swifts mulighed for at påvirke denne.

Forløbet har desuden fungeret som grundlag for at opbygge et fælles ordforråd til analyse og sprogbeskrivelse samt tilgang til analyse af fiktions- og sagprosatekster.

KERNETEKSTER:

Sangtekst: Taylor Swift – “Tim McGraw” (2006)

Uddrag af nyhedsbrevet Paint the Town Blue: Swifties for Kamala - "It's Blue, The Feeling We've Got" (14-08-2024)

Tale: Taylor Swift - Taylor Swift’s speech at the 2022 Nashville Songwriter Awards

Sangtekst: Taylor Swift – “Welcome to New York” (2014)

Sangtekst: Taylor Swift – “The Last Great American Dynasty” (2020)

Sangtekst: Taylor Swift – “But Daddy I Love Him” (2024)

Sangtekst: Taylor Swift – “Miss Americana and the Heartbreak Prince” (2019)

Instagram-post: @taylorswift – Kamala Harris endorsement (10-9-2024)

Sangtekst: Taylor Swift – “Only The Young” (2020)

Sangtekst: Taylor Swift – “Clara Bow” (2024)

Sangtekst: Taylor Swift – “Look What you made me do” (2017)

Sangtekst: Taylor Swift – “Anti-Hero” (2022)

SUPPLERENDE TEKSTER:

Artikel: Christina Pazzanese: “So what exactly makes Taylor Swift so great?” (2023, The Harvard Gazette)

Podcast-episode: Genstart - “Taylors tidsalder” (2023, DR)  

Oversigt over Taylor Swifts udgivelser: https://calendar.songfacts.com/timeline/taylor-swift/page-2

Uddrag af interview: Jack Dickey – “Taylor Swift on 1989, Spotify, Her Next Tour and Female Role Models” (TIME, 13-11-2014)

Dokumentarfilm: Lana Wilson - “Miss Americana” (2020)

Nyhedsartikel: TV2 – ”Flere end 400.00 besøgende til vælger hjemmeside efter Taylor Swift-støtte” (11-9-2024)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 1 26-08-2024
Assignment 2: NSAI speech (non-fiction) 17-09-2024
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 EKSAMEN The vampire in fiction

Efter en induktiv start, hvor eleverne identificerede klassiske vampyrtræk i Stephen Kings "Popsy" og Bram Stokers "Dracula", arbejdede vi os op igennem litteraturhistorien fra romantikken gennem Victoriatiden til post-modernismen.

Med omdrejningspunkt i citatet "Every Age Embraces the Vampire it Needs" (Stuart Fleming, 2019) er teksterne blevet sat i historisk perspektiv, og væsentlige træk fra de litteraturhistoriske perioder Victoria-tiden (britisk litteraturhistorie) og post-modernismen (amerikansk litteraturhistorie) er blevet fremhævet og analyseret.

I slutningen af forløbet har et særligt analytisk fokuspunkt været karakteristik og synsvinkel, og hvordan det med tiden bliver mere normalt for vampyrerne at fremstå mere menneskelige og fortælle deres egen historie. Det sidste bliver især synligt, når vi læser "Twilight" og "Midnight Sun" og får den samme historie fra to forskellige synsvinkler.

KERNETEKSTER:

Novelle: Stephen King – “Popsy” (1993)

Uddrag fra roman: Bram Stoker – ”Dracula” (1897): uddrag fra kapitel 2 og 3

Uddrag af digt: Lord Byron - “The Giaour” (1813)

Uddrag af roman: Anne Rice - “Interview with the Vampire” (1976)

Uddrag af roman: Stephanie Meyer – ”Twilight” (2005): uddrag fra kapitel 1

Uddrag af roman: Stephanie Meyer – ”Midnight Sun” (2020): uddrag fra kapitel 1

SUPPLERENDE TEKSTER:

Uddrag af blogpost: ”What makes a Victorian Monster?” (Victorian Monsters)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 4: Popsy 25-11-2024
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Narrating the non-human

Forløbet indeholder tekster i forskellige genrer, bl.a. et skrevet værk, som på åbenlys eller mere subtil vis fortæller en historie om forholdet mellem mennesker som art og noget ikke-menneskeligt – oftest ved at synsvinklen helt eller delvist ligger hos det ikke-menneskelige.

I forløbet indgår der både sproglig og filmisk analyse. I forløbets første del har vi især læst tekster, hvor robotter og cyborgs repræsenterer det ikke-menneskelige. I den forbindelse har vi inddraget generativ AI både som læringsredskab men også som objekt for analysen, hvor eleverne bl.a. har identificeret stilistisk og indholdsmæssig forekomst af antropomorfisme ved ChatGPTs output.

Anden del af forløbet er centreret om tekster, hvor dyr er manifestationen af det ikke-menneskelige. Vi har i analysen af teksterne især haft fokus på synsvinkel og fortolkningen af, hvordan (magt)forholdet mellem mennesker og de ikke-menneskelige væsner fremstilles samt på at identificere og diskutere forekomsten af koncepterne bag forløbets nøgleord ”anthropocentrism”, ”anthropomorphism”, ”posthumanism” og ”zoomorphism” og forholdt os kritisk til det i relation til klima- og biodiversitetskrisen.

KERNETEKSTER:

Kampagnefilm: Conservation International –  “Nature is speaking – Julia Roberts is Mother Nature” (2014)

Novelle: Alan Bloch – “Men are different” (1963)

Novelle: Brian Aldiss - “Super-Toys Last All Summer Long” (1969)

Reklamefilm: Boston Dynamics – “Do you love me?” (2020)

Uddrag af dokumentarserie: “Our Planet” (sæson 1, 2019): uddrag fra afsnittene ”Jungles” (orangutans), ”One Planet” (caribou and wolves)

Uddrag fra roman: Helen Macdonald – ”H Is For Hawk” (2014): uddrag fra kapitlerne ”Holding tight”, ”The box of stars”, “Leaving Home”, “Apple Day”, “Extinction” og “Enter spring”

Roman: George Orwell –  ”Animal Farm” (1945, LÆST SOM VÆRK)

Fabel: Aesop - ”The Fox and the Monkey” (The Æsop for Children)

SUPPLERENDE TEKSTER:

Artikel: Laura Bradley - “Why Wildlife Documentaries Insist on Making Animals Seem Human”  (23-04-2015, Slate.com)

Blogpost: Frontier - “Into the Wild: Is Anthropomorphism Bad for Wildlife Conservation?” (01-11-2016, HuffPost.com)

Encyklopædi-opslag: Carl Henrich Koch – “Antropocentrisme” (Danmarks Nationalleksikon (lex)

ChatGPT-output fra elevers chat
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Assignment 5: H is for Hawk 08-01-2025
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 EKSAMEN Life, language and legacy in Singapore

Eleverne har sat sig ind i aspekter af landets mentalitet og kultur og hvordan disse kommer til udtryk i det konkurrencemindede skolesystem, arbejdsmarkedet, forskelle mellem generationer og forhold mellem forældre og børn. Vi har desuden studeret det lokale sprog "singlish", dets opståen ud fra en situation, hvor engelsk blev brugt som lingua franca mellem forskellige etniske grupper i Singapore, herefter fik status som en variant af engelsk samt debatten herom, herunder styrets skiftende holdning til sproget.

KERNETEKSTER:

Artikel:  Amelia Teng - “Exam stress among the young: When grades define worth” (30-10-2016, The Straits Times)

Digt: Ng Xi Jie – “the day he had to face his relatives after his PSLE results” (2012)
Novelle: Patrick Sagaram – “Aggregate” (2019)

Artikel: Sarah Keating - “The most ambitious country in the world?” (12-03-2018, BBC)

Artikel: Eveline Danubrata - “Youth turning their backs on ‘Singapore Dream’” (17-02-2013, Reuters)

Artikel: James Harbeck - “The language the government tried to suppress” (19-09-2016, BBC Culture)

Film: “Crazy Rich Asians” (2018)

SUPPLERENDE TEKSTER:

Digt: Michelle Kwok Jia Y – “Hang Seng Index Opens” (2012)

Essay: Joyceln Woo og Colin Goh – “Paved with good intententions” (2001, singaporedreaming.com)

Artikel: Tessa Wong - "The Rise of Singlish" (06-08-2016, BBC News)

Artikel: Oliver Milman - “The price of life in Singapore, city of rules: 'It’s a Faustian deal'” (05-01-2015, in Singapore)

Essay: Sheryl OH – “Finding the Real Singapore in ‘Crazy Rich Asians’” (23-08-2018, filmschoolrejects.com)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Singapore: Essay eller præsentation 05-03-2025
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 EKSAMEN Rocky relationships

Vi fokuserer på det klassiske kærlighedsforhold mellem mand og kvinde og i særdeleshed ægteskabet. Hvad skal der til for at skabe et lykkeligt parforhold? Hvilke faktorer kan spænde ben for pars lykkelige slutning?

Vi starter med at undersøge to parforhold i Shakespeares værker: Macbeth og Lady Macbeth samt Othello og Desdemona. Vi læser korte uddrag af de to værker med fokus på, hvad der sker imellem de to partnere.

Derefter læser vi noveller om samme emne. Et særligt fokuspunkt i denne forbindelse er kendetegn ved den amerikanske minimalisme.

KERNETEKSTER:

Uddrag af drama: Shakespeare – ”Macbeth”: uddrag fra akt 1, scene 2, 3, 5 og 7; akt 2, scene 1

Uddrag af drama: Shakespeare – ”Othello”: uddrag fra akt 3, scene 3; akt 4, scene 1

Novelle: Kate Chopin – ”The Story of An Hour” (1894)

Novelle: Raymond Carver – “Little Things” (1981)

Novelle: Raymond Carver – “Neighbors” (1971)

SUPPLERENDE TEKSTER:

Novelle: Susmita Bhattacharya – “Dusk Over Atlantic Wharf» (2006)

Video: SparkNotes - Shakespeare's Macbeth summary: https://www.youtube.com/watch?v=uzAujyWpK_s
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Tilladte online-hjælpemidler

Udover egne noter og fagets OneNote må anvendes:

ONLINE GRAMMATIK
Get It Right på Systime:  https://getitright.systime.dk/
Engram Basis på minlæring.dk: https://app.minlaering.dk/bog/6

ORDBØGER
Dansk-engelsk og dansk:  https://www.ordbogen.com/da/#/
Engelsk-engelsk (britisk):  https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Engelsk-engelsk (amerikansk): https://www.merriam-webster.com/
Engelsk-engelsk:  https://www.urbandictionary.com/define.php?term=urbandictionary
Engelsk synonym-ordbog:  https://www.thesaurus.com/

Dansk:  https://ordnet.dk/ordnetdk
Dansk-engelsk og dansk:  https://abc.ordbogen.com/dictionary

Andre I-BØGER (hele I-bogen må anvendes):
Sådan Skriver Du I Engelsk på Systime:  https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1
The English Handbook på Systime:  https://theenglishhandbook.systime.dk/
Do It, Write (EN) på minlæring.dk: https://app.minlaering.dk/bog/44

Herudover hjemmesider og afsnit i iBøger, der er brugt i undervisningen (se under de enkelte forløb i OneNote eller her i undervisningsbeskrivelsen)
Indhold
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer