Holdet 2024 la/3g/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Latin C
Lærer(e) Regina Hansen
Hold 2024 la/3g/2 (3g la2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Augustus og basisgrammatik
Titel 2 Køn og kærlighed i antikken
Titel 3 Ovids forvandlinger
Titel 4 Seneca - stoiske tanker

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Augustus og basisgrammatik

Vi har arbejdet med basisgrammatik, tekstforståelse og syntaks.  Vi har desuden haft fokus på Augustus og hans tid. Overbliks læsning om republikken, kejsertid og de romerske skabelsesmyter - Romulus og Remus og Vergils Aeneide.
Susanne Høeg Augustus + Basisgrammatiks. 4-33
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Køn og kærlighed i antikken

Køn og kærlighed i Rom
Forløbet har haft fokus på kærlighed og køn. Martial har vist et satirisk blik på ægteskabet og på kvindekønnet. Fokus på minimalistisk skrivestil og manglen på konjunktioner, desuden et blik på forskel på brug af verbet i ægteskabet. Vi har set på Ciceros kriterier for humor og vurderet Martial ud fra disse. Vi har haft fokus på Catul som en ung digter og som en del af neoterikerne, der vil den mere indadvendte og personlige kærlighed end kærlighed til fædrelandet og Rom. Vi har set på Catul som inspireret af grækerne, særligt Sappho. Vi har arbejdet med aspekt og hvordan aspekt-forståelsen kan bidrage til en dybere forståelse af teksten. Digtene er også set som udtryk for forskellige stadier af forelskelsen. Catul er desuden læst i modsætning til Augustus og sat i forbindelse med carpe diem-digtningen
Materiale
Martial 1.64 (Bella es…) 1.9 (Bellus homo…), 10.8 (Nubere Paula…) 9.10 (Nubere vis Prisco…)2.38 (Quid mihi reddit) 7.3 (Cur non mitto), 11.64 (Nescio tam multis ) 6.60 (Laudat, amat, cantat,) fra  jegersprog.systime.dk 1.s
1.10 Petit Gemellus og 3.26 Praedia solus habet fra Martial Epigrammer Madsen, Steen Noer, Veivad 0.5 s. Alle Martiladigte er eksamenstekster
Martial 5.43, 12.88 OG 4.36 er ikke eksamenstekster
Catul: 5, 7, 70, 72, 85 er læst statarisk, 51 er læst kursorisk er læst efter Catul Høeg, Susanne og Hindsholm, Søren Latinserien II 3 sider i alt. Catul 5, 7, 70, 72 og 85 er eksamenstekster
Supplerende:
Paideia s. 207-209, 212-13, 215-17, 224-225 og 228-30 – 13 sider
Lektie: https://latinbogen.systime.dk/?id=154 om epigrammer
Om romerske humor: https://latinbogen.systime.dk/?id=133 1.7s
Nødvendig grammatik: https://latinbogen.systime.dk/?id=157 3.5s
Catul – indledning til Catul ved Ribe Katedralskoles hjemmeside: http://klassisk.ribekatedralskole.dk/personer/catul/catul.htm 2 sider
Om Romersk ægteskab fra https://jegersprog.systime.dk/?id=p185 1,5 sider
Om minimalisme fra https://jegersprog.systime.dk/?id=p130 1,2 sider
Jensen E., Outzen Sv.Aa. Martial Epigrammer s. 9-17, 74 – 9 sider
Podcast: Kongerækken Antikkens Rom #7 – Helte og sex anslået 5 sider
Juleevangeliet er læst kursorisk
Supplerende:,35,2 latin original: 4,5 s.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Ovids forvandlinger

Ovids forvandlinger - hovedvægt Apollo og Daphne
Vi arbejder med Ovids Apollo og Daphne på latin. Vi har set på forvandlingsmotiver, og på hvordan Ovids metamorfoser kan ses som et blik på livet generelt. Ovid er læst i sin egen ret, men også i relation til Augustus og dennes moralprogram. Skildringen af guderne og forvandlingen som straf, frelse eller udtryk for vilkårlighed. Vi har desuden talt om, at intet forsvinder. En rest af det oprindelige bliver altid tilbage.

Ovid Forvandlinger Høeg, Sussan og Jørgensen, Margit Kiil
S. 4-17, 30-39. De latinske tekster Apollo og Daphne 1-5. er læst statarisk (det vil sige eksamenstekster)
Supplerende:
Myten om Ekko i Otto Steen Dues oversættelse uddrag af 'Forvandlinger' 3.362-401)
Berninis Apollo og Daphne samt selvvalgt kunstværk
Podcast indledt hos Catul:
Antikkens Rom #7: Helte og sex – Roms digtere løb en stor risiko, når de skrev deres værker. Kongerækken hos Politiken Historie

HJÆLPEMIDLER:

Grammatik (til alle forløb):
- "Den laminerede grammatik" Det blå ark!
Grammatik på Onenote
Ordbøger (til alle forløb):
- https://latinskordbog.dk
- Internetversionen af Gyldendals røde ordbøger: https://skoleordbog.gyldendal.dk
https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
- Ordbog til svære danske ord: https://ordnet.dk

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Seneca - stoiske tanker

Seneca - filosofiens opgave
Vi har indledt forløbet på Brinkmanns briks og hørt podcasten "Stå fast". Vi har beskæftiget os med opfattelsen af verdensfornuften som en slags monoteistisk gudsbegreb, hvor gudens vilje = fatum. Vi har talt om, at skæbnen er urokkelig og uforanderlig og problemet med den frie vilje. Mennesket kan alligevel ikke ændre skæbnen, så man kan lige så godt frivilligt tilslutte sig skæbnen. Spørgsmålet bliver så, hvad gavner filosofien da? Dette er særligt i fokus i brev 16, hvor Seneca diskuterer filosofiens rolle. Vi har endvidere læst uddrag af brev 1 med fokus på tid.
Høeg, Susanne, Kiil Jørgensen, Margit Seneca - stoske tanker s. 4-21 - de latinske tekster er læst statarisk (teksterne brev 1 og 16.1 (non est philosophia...) og 16.2 (dicet aliquis...))
Supplerende: https://www.dr.dk/radio/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-64

HJÆLPEMIDLER:

Grammatik (til alle forløb):
- "Den laminerede grammatik" Det blå ark!
Grammatik på Onenote

Ordbøger (til alle forløb):
- Internetversionen af Gyldendals røde ordbøger: https://skoleordbog.gyldendal.dk
- https://latinskordbog.dk
https://ordbog.gyldendal.dk/#jumppage
- Ordbog til svære danske ord: https://ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer