Titel
1
|
Anatomi og volleyball
TEORI
OL
Kort forløb (2 moduler) om de antikke og de moderne olympiske lege. Legenes oprindelse og udvikling er gennemgået, samt vi har diskuteret de udfordringer og krydspres, legene står i.
fra "B - for Bedre Idræt" (I-bog):
- Jørn Hansen: De antikke olympiske lege (https://supplerendematerialer.systime.dk/fileadmin/indhold/B_for_bedre_idr%C3%A6t/Kap_13_De_antikke_Olympiske_Lege.pdf)
- Kap. 13.2: De olympiske lege
- Podcast fra Gyldendal Uddannelse: "Når sport og politik ikke kan adskilles" med Jørn Hansen (https://soundcloud.com/gyldendal-uddannelse/podcast-ol-naar-politik-og-sport-ikke-kan-adskilles?)
- IOC og deres principprogram: https://olympics.com/ioc/principles
fra "Idræt B - idrætsteori" fra Kap. 4.6 om sport og politik:
Begreberne hard power, soft power og soft disempowerment (https://idraet-b.systime.dk/?id=270#c2356)
ANATOMI OG BEVÆGELSESLÆRE
fra "B - for Bedre Idræt" (I-bog):
Kap. 3.1 (indtil hvirvelsøjlen) 3.4
Kap.6.1, 6.2, 6.3, 6.4, 6.5
Animationer af udvalgte centrale led og deres bevægelser:
Skulderleddet: https://www.sundhed.dk/borger/patienthaandbogen/knogler-muskler-og-led/illustrationer/animationer/skulderens-anatomi/
Knæleddet: https://vimeo.com/195021997
Hofteleddet: https://www.youtube.com/watch?v=gQnMPHoDGEc
Animation af muskelsammentrækning:
https://www.youtube.com/watch?v=VsLH00nYxXU
Eleverne har arbejdet med bevægelsesanalyser af forskellige bevægelsesfaser.
xxxxxxxxxxxx
I det praktiske forløb har vi arbejdet med volleyball
Formål
Igennem dette forløb som hører under genren boldspil skal eleverne arbejde med volleyball med fokus på samarbejde, teknik og taktik.
Faglige mål
Eleven tilegner sig følgende kompetencer igennem forløbet:
- gennem alsidig undervisning og træning opnå god fysisk kapacitet
- beherske alsidige og grundlæggende idrætslige færdigheder i volleyball
- beherske udvalgte idrætsdiscipliner og aktiviteter, der tilgodeser færdighedsområdet ”Boldspil”
- indgå i forskellige typer samarbejdsrelationer
Konkrete fokuspunkter:
Fingerslag: Afslappede fingre, bolden træffes ud fra panden, fingrene anbringes i trekantsform og eleverne skal forestille sig, at fingrene er en fuglerede (fingrene let bagudbøjede), fødder i skulderbredde, der arbejdes i knæ fra bøjet til strakt position, fingrene udadroteres slutteligt i slaget, fjedrebevægelse ikke "slagbevægelse", se på bolden, positionering i den ønskede spilretning,
Baggerslag: Bolden rammes på det kødfulde område på underarmene, strakte arme, fødderne i skulderbredde, der arbejdes med at knæ arbejder fra bøjet til strakt position og eleverne lærer at slagets kraft kommer fra benene ikke armene, bevægelse frem mod bolden, skuldrene skal sænkes
Smash: Der arbejdes med tilløb - venstre - højre - venstre (2. skridt langt impulsskridt og 3. skridt kort stemskridt), armoptræk med begge arme i opsving, bolden rammes på spillerens højeste punkt med udstrakt arm og hård hånd, timing er essentiel, eleverne skal arbejde på ikke at komme for langt ind under bolden - men skal fokusere på timing). De små spillere lærer at spinde bolden for at få den over nettet.
Serv: Vi holder os til underhåndsserv. Strakt pendularm, fingrene knyttes, der rammes på håndroden, fremadgående benbevægelse med venstre fod forrest (vægt fra højre til venstre fod), bolden holdes strakt i fingerleddene og droppes til serv.
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
- alsidige volleyballspil, der tilgodeser kropsbeherskelse og teknisk boldbeherskelse
- fokus på samarbejde
Evaluering/Vurdering
Eleverne bliver evalueret løbende formativt ift. tilegnelse af følgende teknikker:
- Fingerslag, baggerslag, underhåndsserv, smash
- I forbindelse med elevernes tilegnelse af disse teknikker skal de også arbejde med video-fejlretning
Derudover bedømmes eleverne også på forståelse af følgende taktiske begreber:
- Opstilling ved serv (modtagning og afgivelse), blokadeskygge og hævning (stenalder og indløb)
Øvelser/Forsøg
• Videoopgave i Volleyball
Materiale:
Eleverne har fået deres egen kompendium (ca. 12 normalsider).
|