Titel
1
|
Tema 1: Jagten på selvet
Tema 1: Jagten på selvet
Periode: 8.8.-11.10.
Formål og fokus:
Formålet med forløbet har været at give en introduktion til faget og forskellen på hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi. Forløbet deler sig i to dele:
1. Vi har arbejdet med kernebegreber som personlighed og identitet og set på det ud fra mange forskellige psykologiske teorier og med fokus på en bred indføring i fagets metoder og viden. Vi har arbejdet med psykologisk metode, redegørelse for teori, identifikation af psykologiske problemstillinger og caseanalyse som metode.
2. Vi har arbejdet med diagnoser, diagnosekultur, dyssocial personlighed og D-faktor, forskellige diagnoser i gruppearbejde, terapiformer og synopsisøvelse
Psykologiske spørgsmål og problemstillinger:
• Hvad er forskellen på hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi?
• Hvad er personlighed? Hvordan dannes personligheden? Hvad sker der, hvis der går noget galt i ens barndom?
• Kan et menneske fortrænge en voldsom oplevelse? Hvordan præger vores ubevidste mekanismer vores måde at leve på?
• Hvad er personlighed og identitet? Hvilke konsekvenser har vores tidlige udvikling på vores senere udvikling? Hvad er en krise?
• Hvordan kan man adfærdsforme nogen og hvorfor virker det ikke at straffe?
• Hvad vil det sige at være udadvendt eller indadvendt? Hvad kan vi bruge personlighedstests til? Kan man ændre på sin personlighed?
• Hvordan kan personlighed forstås som en rolle, vi spiller?
• Er du risikovillig eller mere forsigtig? Hvad kan udløse en følelse af stress hos dig? Hvorfor oplever nogen mennesker at kede sig nemmere end andre gør?
• Hvad vil det sige at have en syg personlighed? Kan man behandle en personlighedsforstyrrelse som den dyssociale?
• Hvad er D-faktor og hvordan spiller din egen personlighed ind på, hvordan du ser skurke på film?
• Hvorfor får flere og flere mennesker en diagnose? Hvilke faktorer spiller ind? Har vi fået det værre? Er vi blevet bedre til at diagnosticere? Er det medicinalindustrien, der vil have flere kunder?
• Hvad er stress? Hvordan hænger stress sammen med personlighed? Hvilke strategier bruger vi for at klare belastninger?
Teori og kernebegreber:
Freud: Den psykoseksuelle udvikling. Faseteori. Forsvarsmekanismer.
Erikson: Den psykosociale udvikling. Faseteori.
Behaviorisme: Primært fokus på Skinner og den operante betingning. Herudover indblik i Pavlov: Klassisk betingning, Thorndike: Trail-and-error, Watson: Generalisering, Albert og rotten, Skinner: Operant betingning, Bandura: Observationel indlæring (bobo-doll)
Trækteori: Eysencks personlighedsmodel samt The Big Five
Sociologisk socialpsykologi: Goffman: Rolleteori, teatermetaforer, front stage og back stage
Henrik Høgh-Olesen: Risikovillig og forsigtig personlighedspositioner
Dyssocial personlighedsforstyrrelse
Diagnosesamfund og diagnosekultur: Skizofreni, DID, Bipolar, Spiseforstyrrelser, PTSD, OCD
Foredrag med tidligere patient og socialpædagog om skizofreni
Grundbog og kernestof:
Freud i Psykologiens veje: https://psykveje.systime.dk/?id=4885
Erikson i Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, s.238-244 (scan)
Behaviorisme, Psykologiens veje, Systime: side 127-136
Trækteori i Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, s.48-52 (scan)
Goffman i Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, s.127-136
Henrik Høgh-Olesen, Psykologiens veje https://psykveje.systime.dk/?id=4852
https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/dyssocial-personlighedsstruktur
Stress: Psykologiens veje, Systime: side 406-409
Cases, undersøgelser og øvelser:
Case: ”Familieidyl” (UVM, (1999), Casen i psykologiundervisningen)
Case: ”De unge kærester”, DR 2024
Case: Temu ”https://finans.dk/erhverv/ECE16949845/temu-svarer-paa-kritik-det-er-ikke-vores-hensigt-at-vaere-vildledende/ og https://www.dr.dk/nyheder/penge/elisabeth-har-plastikplanter-fra-temu-i-hele-haven
Case: ”De dyre piger” (DR, 2021, afsnit 3)
Øvelse: Personlighedstest på Jobindex
Øvelse: Terningøvelse (Kreativ psykologi: https://kreativpsykologi.systime.dk/?id=153)
Øvelse: Corona-brevkasseøvelse (Kreativ psykologi: https://kreativpsykologi.systime.dk/?id=224)
Case: ”Min kæreste er psykopat” (DR, 2018, afsnit 2)
Undersøgelse: ”Hepper du på Thanos?” https://videnskab.dk/kultur-samfund/hepper-du-paa-thanos-i-avengers-eller-jokeren-i-batman-saa-har-du-maaske-en-moerk-personlighed/ og https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304422X2030259X
Øvelse: Personlighedstest: D-faktoren: https://qst.darkfactor.org/
Diagnosekultur v. Svend Brinkmann: https://www.youtube.com/watch?v=bDEFWXqS0gE og https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2022/nyt-aar-nye-diagnoser-11032221023
Case: Stress-case: https://gymnasieskolen.dk/articles/trine-elsker-at-vaere-laerer-men-kan-kun-holde-til-det-paa-deltid/
Øvelse: Pessimistisk og optimistisk forklaringsstil: https://kreativpsykologi.systime.dk/?id=137
Synopsisøvelse:
Bilag A: Tale er guld – tavshed et problem: Dialog hjælper introverte elever (Folkeskolen.dk, 2015)
Bilag B: To undersøgelser fra Forskningsnyt fra psykologi: Vælg blot en af dem: B1: Personligheden bestemmer vore sygdomme (1992, 1(4)) eller B2: Stille børn er mere følsomme (1993, 2(4))
Bilag C: Svend Brinkmann: Nietzsche tog fejl. Det, der ikke slår dig ihjel, gør dig svagere og øger risikoen for en psykisk lidelse (altinget.dk, 2024)
Anslået omfang: 60 sider
|