Holdet 2024 Ps/3g/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Karen Østergaard Richter Hansen
Hold 2024 Ps/3g/1 (3g PsB1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Jagten på selvet
Titel 2 Tema 2: Bæredygtig væredygtig
Titel 3 Tema 3: Samfundets børn
Titel 4 Tema 4: Kærlighed og parforhold
Titel 5 Repetition og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Jagten på selvet

Tema 1: Jagten på selvet

Periode: 8.8.-11.10.

Formål og fokus:
Formålet med forløbet har været at give en introduktion til faget og forskellen på hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi. Forløbet deler sig i to dele:
1. Vi har arbejdet med kernebegreber som personlighed og identitet og set på det ud fra mange forskellige psykologiske teorier og med fokus på en bred indføring i fagets metoder og viden. Vi har arbejdet med psykologisk metode, redegørelse for teori, identifikation af psykologiske problemstillinger og caseanalyse som metode.
2. Vi har arbejdet med diagnoser, diagnosekultur, dyssocial personlighed og D-faktor, forskellige diagnoser i gruppearbejde, terapiformer og synopsisøvelse

Psykologiske spørgsmål og problemstillinger:
• Hvad er forskellen på hverdagspsykologi og videnskabelig psykologi?
• Hvad er personlighed? Hvordan dannes personligheden? Hvad sker der, hvis der går noget galt i ens barndom?
• Kan et menneske fortrænge en voldsom oplevelse? Hvordan præger vores ubevidste mekanismer vores måde at leve på?
• Hvad er personlighed og identitet? Hvilke konsekvenser har vores tidlige udvikling på vores senere udvikling? Hvad er en krise?
• Hvordan kan man adfærdsforme nogen og hvorfor virker det ikke at straffe?
• Hvad vil det sige at være udadvendt eller indadvendt? Hvad kan vi bruge personlighedstests til? Kan man ændre på sin personlighed?
• Hvordan kan personlighed forstås som en rolle, vi spiller?
• Er du risikovillig eller mere forsigtig? Hvad kan udløse en følelse af stress hos dig? Hvorfor oplever nogen mennesker at kede sig nemmere end andre gør?
• Hvad vil det sige at have en syg personlighed? Kan man behandle en personlighedsforstyrrelse som den dyssociale?
• Hvad er D-faktor og hvordan spiller din egen personlighed ind på, hvordan du ser skurke på film?
• Hvorfor får flere og flere mennesker en diagnose? Hvilke faktorer spiller ind? Har vi fået det værre? Er vi blevet bedre til at diagnosticere? Er det medicinalindustrien, der vil have flere kunder?
• Hvad er stress? Hvordan hænger stress sammen med personlighed? Hvilke strategier bruger vi for at klare belastninger?


Teori og kernebegreber:
Freud: Den psykoseksuelle udvikling. Faseteori. Forsvarsmekanismer.
Erikson: Den psykosociale udvikling. Faseteori.
Behaviorisme: Primært fokus på Skinner og den operante betingning. Herudover indblik i Pavlov: Klassisk betingning, Thorndike: Trail-and-error, Watson: Generalisering, Albert og rotten, Skinner: Operant betingning, Bandura: Observationel indlæring (bobo-doll)
Trækteori: Eysencks personlighedsmodel samt The Big Five
Sociologisk socialpsykologi: Goffman: Rolleteori, teatermetaforer, front stage og back stage
Henrik Høgh-Olesen: Risikovillig og forsigtig personlighedspositioner
Dyssocial personlighedsforstyrrelse
Diagnosesamfund og diagnosekultur: Skizofreni, DID, Bipolar, Spiseforstyrrelser, PTSD, OCD
Foredrag med tidligere patient og socialpædagog om skizofreni

Grundbog og kernestof:
Freud i Psykologiens veje: https://psykveje.systime.dk/?id=4885
Erikson i Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, s.238-244 (scan)
Behaviorisme, Psykologiens veje, Systime: side 127-136
Trækteori i Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, s.48-52 (scan)
Goffman i Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, s.127-136
Henrik Høgh-Olesen, Psykologiens veje https://psykveje.systime.dk/?id=4852
https://psykiatrifonden.dk/diagnoser/dyssocial-personlighedsstruktur
Stress: Psykologiens veje, Systime: side 406-409

Cases, undersøgelser og øvelser:
Case: ”Familieidyl” (UVM, (1999), Casen i psykologiundervisningen)
Case: ”De unge kærester”, DR 2024
Case: Temu ”https://finans.dk/erhverv/ECE16949845/temu-svarer-paa-kritik-det-er-ikke-vores-hensigt-at-vaere-vildledende/ og https://www.dr.dk/nyheder/penge/elisabeth-har-plastikplanter-fra-temu-i-hele-haven
Case: ”De dyre piger” (DR, 2021, afsnit 3)
Øvelse: Personlighedstest på Jobindex
Øvelse: Terningøvelse (Kreativ psykologi: https://kreativpsykologi.systime.dk/?id=153)
Øvelse: Corona-brevkasseøvelse (Kreativ psykologi: https://kreativpsykologi.systime.dk/?id=224)
Case: ”Min kæreste er psykopat” (DR, 2018, afsnit 2)
Undersøgelse: ”Hepper du på Thanos?” https://videnskab.dk/kultur-samfund/hepper-du-paa-thanos-i-avengers-eller-jokeren-i-batman-saa-har-du-maaske-en-moerk-personlighed/ og https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0304422X2030259X
Øvelse: Personlighedstest: D-faktoren: https://qst.darkfactor.org/
Diagnosekultur v. Svend Brinkmann: https://www.youtube.com/watch?v=bDEFWXqS0gE og https://www.dr.dk/lyd/p1/brinkmanns-briks/brinkmanns-briks-2022/nyt-aar-nye-diagnoser-11032221023
Case: Stress-case: https://gymnasieskolen.dk/articles/trine-elsker-at-vaere-laerer-men-kan-kun-holde-til-det-paa-deltid/
Øvelse: Pessimistisk og optimistisk forklaringsstil: https://kreativpsykologi.systime.dk/?id=137

Synopsisøvelse:
Bilag A: Tale er guld – tavshed et problem: Dialog hjælper introverte elever (Folkeskolen.dk, 2015)
Bilag B: To undersøgelser fra Forskningsnyt fra psykologi: Vælg blot en af dem: B1: Personligheden bestemmer vore sygdomme (1992, 1(4)) eller B2: Stille børn er mere følsomme (1993, 2(4))
Bilag C: Svend Brinkmann: Nietzsche tog fejl. Det, der ikke slår dig ihjel, gør dig svagere og øger risikoen for en psykisk lidelse (altinget.dk, 2024)

Anslået omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 2: Bæredygtig væredygtig

Formål og fokus:
Forløbet har bæredygtighed og væredygtighed som tematisk omdrejningspunkt, og hvert modul er centreret omkring psykologiske problemstillinger. I forløbet arbejder eleverne med aktualitet og refleksion. Der er fokus på at tænke og behandle en psykologisk problemstilling ud fra mange teoretiske vinkler.

Forløbet er baseret på forløbet Bæredygtighed og væredygtighed på EMU’en.

Psykologiske spørgsmål og problemstillinger:
Hvorfor er det så svært for os at leve klimavenligt? Hvordan hænger adfærd sammen med holdninger? Hvad er nudging og hvordan hænger det sammen med bæredygtighed?
Hvad er en holdning? Hvordan kan vi få Kattens elever til at affaldssortere korrekt gennem nudging?
Hvad er bias? Hvordan fungerer vores hukommelse og hvordan husker vi?
Hvordan kan vi med hjælp fra psykologi forklare de udfordringer, der er i forhold til at opnå mere bæredygtighed i verden? Hvordan kan vi bruge viden om andre kulturer til at reflektere over os selv ift. bæredygtig livsstil? Peace, Prosperity, People og Planet
Hvorfor kan tanker om klimaet vække ubehag hos os? Hvordan hænger bæredygtighed sammen med væredygtighed? Hvordan kan vi gennem positiv psykologi finde håb og handlekraft til at gøre noget aktivt i klimakrisen?
Er kognitive skemaer altid hensigtsmæssige? Hvordan føles det, når vi skal ændre vores kognitive skemaer? Hvorfor er det så svært at akkommodere?
Hvordan udvikles vores tænkning gennem vores opvækst? Hvilke forskelle er der på tænkningen hos et barn på 4 år og et barn på 11 år?

Kernebegreber og teorier:
Verdensmålene og bæredygtighed som begreb
Fem barrierer ift. at leve klimavenligt
Livsstil, holdninger og kognitiv dissonans (Festinger)
Kognitive skemaer og bias
Holdningstrekanten som model
Fire opdragelsesstile
Positiv psykologi (Seligman) og forklaringsstile
Nudging
Stress
Angst

Grundbog og kernestof:
Kognitive skemaer: Larsen, Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime: side 183-184
Stress: https://psykveje.systime.dk/?id=5573#c12527
Piaget: Larsen, Schultz Larsen: Psykologiens veje, Systime: side 183-192


Cases, undersøgelser og øvelser:
Artikel: Rekordmange flyver i år på efterårsferie: 'Flertallet af danskerne har aldrig rigtig haft flyskam', DR, 2024
Artikel: Flytrafikken kan slå rekord i 2024: Hvad blev der af flyskam?, Videnskab.dk, 2024
TV: Manipulator om nudging, DR
Øvelse: Hvordan får vi eleverne på Katedralen til at affaldssortere korrekt?
Øvelse: Hvad spiser verden?
OCD og angst: Tvunget af tanker, TV2, 2007
Artikel: Klimaangst? Her er forskernes råd til at få håbet tilbage, videnskab.dk, 2022



Feltarbejde i grupper om bæredygtighed og væredygtighed

Anslået omfang: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Tema 3: Samfundets børn

Tema 3: Samfundets børn

Formålet med forløbet er at se på mennesket i et udviklingsperspektiv samt på temaet ondskab (individualpsykologi og socialpsykologi). Hvordan formes vi mennesker gennem vores barndom og hvordan kan det være, at mennesker opfører sig ondskabsfuldt? Diskussion af samfundsnormer ift. institutioner. Hvordan påvirkes mennesket gennem miljøet og i grupper og hvordan forsker man i disse påvirkninger. Hvad er tilknytning, omsorgssvigt og resiliens og hvordan påvirker vores tilknytning i barndommen vores relationer som voksne? Fokus på metode og psykologisk forskning samt etik.

Psykologiske spørgsmål og problemstillinger:
Hvad er ondskab? Hvorfor fascineres vi af det onde?
Hvad er stereotyper og fordomme og hvordan hænger de sammen med diskrimination? Hvad er moralsk frakobling og hvordan kan det få mennesker til at begå onde handlinger?
Hvad er omsorgssvigt? Hvordan ser omsorgssvigt ud i vores daginstitutioner og hvad er konsekvenserne af den institutionaliserede omsorgssvigt?
Findes der grundfølelser og kan vi være i vores følelsers vold? Hvad siger forskningen om det?
Hvilken betydning har personlighed og omsorgsssvigt ift. udviklingen af dyssocial personlighedsforstyrrelse/psykopati? Hvad har betydning for om man udvikler sig prosocial eller antisocial?
Hvad er replikationskrisen i psykologi? Hvad er W.I.E.R.D? og hvorfor tror vi så biased i vores syn på mennesket, at vi tror at alle mennesker er "som os"?
Film: bla. Gruppementalitet og social identitet: Hvordan påvirker gruppetilhørsforhold og social identitet i fodboldhooliganisme individers adfærd? Er det nødvendigt for individet at tilpasse sig gruppens normer for at opnå accept og anerkendelse?

Teori og kernebegreber:

Udviklingspsykologi:
Psykoanalytisk udviklingspsykologi vs Empirisk udviklingspsykologi
Daniel Stern med fokus på de fem udviklingstrin
John Bowlbys teori om tilknytning
Mary Ainsworths teori om tilknytningstyper
René Spitz undersøgelser og fund om tilknytningsforstyrrelser
Bowlbys tre faser i adskillelsen
Else Christensen Fire typer af omsorgssvigt
Social arv, social mobilitet, risikobørn, mønsterbryder
Resiliens og Bandura om self-efficacy og mestring
Jean Piagets fire faser

Ondskab:
Lars Svendsen fire typer af ondskab
Fascination af ondskab
Dyssocial personlighedsforstyrrelse
Hvad er en gruppe?
Socialpsykologiske eksperimenter (Tajfel, Asch, Milgram, Zimbardo, Sherif)
Moralsk frakobling
Gruppetænkning, gruppepolarisering og mobning

Grundbøger mv.
Daniel Stern: https://psykveje.systime.dk/?id=5044, https://psykveje.systime.dk/?id=5049, https://psykveje.systime.dk/?id=5048, https://psykveje.systime.dk/?id=5047, https://psykveje.systime.dk/?id=5046, https://psykveje.systime.dk/?id=5045
Bowlby og Ainsworth: https://psykveje.systime.dk/?id=5043
Spitz: https://psykveje.systime.dk/?id=5098
Udviklingspsykologi: Grundlæggende psykologi og socialpsykologi, s.232-248
Lars Svendsen i Psykologiens Veje: Det naturligt onde og det moralske onde, herunder den sadistiske ondskab, den instrumentelle ondskab, den idealistiske ondskab og den dumme ondskab
Det onde som frihed (typer af ondskab): https://psykveje.systime.dk/?id=5627
Moralsk frakobling: https://psykveje.systime.dk/?id=5628
Grundlæggende psykologi og socialpsykologi om grupper og socialpsykologi s.136-160
Uddrag fra ”20 eksperimenter, der forandrede vores syn på mennesket”

Øvelser og artikler:
Case: Troede deres barn var i gode hænder i vuggestuen: - Det er en stor, fed løgn, TV2, 2019
Case: Vold mod byens hjemløse, Berlingske, 2019
Udsendelse: Kort uddrag af Daginstitutioner bag facaden, TV2, 2019
Artikel: Forsker: Adfærdsstudier overser 85 procent af verdens befolkning, Videnskab.dk, 2019
Diverse artikler om forskning (gruppearbejde og matrixopsamling)
Artikel: Følelser på eget ansvar: Theory of emotions, Lisa Feldman Barrett, Weekendavisen, 2024
Case: Fiktionsfilmen Green street hooligans, 2005
Udsendelse: Ondskabens anatomi, https://www.youtube.com/watch?v=Z-8wt3DqPzg

Anslået omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis og talepapir 28-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Tema 4: Kærlighed og parforhold

I dette forløb arbejdes der med kærlighed på godt og ondt. Fokus bliver også på at danne sig et overblik over psykologien som fag, hvilket vi gør gennem kreative øvelser og hjælpesætninger. Vi ser på, hvordan barndommens tilknytningsstile har betydning for kærlighedsrelationer i voksenlivet, på psykisk vold og den dårlige/farlige kærlighedsrelation, på forelskelse og tiltrækning. Fokus på metode og undersøgelser.

Psykologiske spørgsmål og problemstillinger:
Hvad sker der, når kærlighed går galt? Hvad er Red flags og hvordan kan man passe på sig selv i relationer til andre?
Hvad leder mænd efter i et parforhold? Hvad leder kvinder efter?
Hvordan spiller vores relation til vores forældre ind på vores kærlighedsrelationer?
Hvordan kommunikerer vi med hinanden? Hvilke former for kommunikation kan opstå i et parforhold?
Hvordan spiller kemien ind, når vi skal finde en partner?
Hvordan kan tilknytningsteori fra udviklingspsykologi bruges til at forske i kærlighedsrelationer mellem voksne?

Teori og kernebegreber:
Forelskelse og kærlighed
Tilknytningsstile
Red flags og psykisk vold
Kærlighedens komponenter
Tiltrækning
Neurovidenskab og kærlighed
Evolutionspsykologi: David Buss samt would you go to bed with me af Hatfield og Clark (1970-1980'erne) samt Henrik Høgh-Olesen oa., 2019
Sexologi (foredrag for c-niveau, hvor halvdelen af b-eleverne deltog)

Grundbog og kernestof:
Forelskelse og kærlighed https://psykveje.systime.dk/?id=5471
Hvad er din tilknytningsstil (Ainsworth): https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=177
Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold?: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=176
A comprehensive guide to every dating term (Red flags)
Kærlighedens tre komponenter: https://psykveje.systime.dk/?id=5474
Hvem bliver vi tiltrukket af? https://psykveje.systime.dk/?id=5473

Artikler og øvelser:
Case: Cille følte sig hjernevasket og manipuleret af sin eks, DR, 2022
Øvelse: Transaktionsanalyse: https://kreativpsykologi.systime.dk/?id=152
Kærlighed i terapi, sæson 4, episode 4
Undersøgelser fra Forskningsnyt fra psykologi: Hvordan opfatter vi kærligheden? (2007, 16(1)), Romantiske stilarter i unge parforhold (2007, 16(1)), Om “at tie” for at bevare parforholdet (2007, 16(5)) og Hvem passer sammen i kærlighedslivet? (2008, 17(1))
Diverse små cases fra Alt for damerne

Anslået omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Repetition og opsamling

Repetition

Sidste del af undervisningsgangene blev brugt på repetition. Her var der afsat to moduler til hvert tema. Vi arbejdede med følgende:
Tema 1: Jagten på selvet
Teori: Accelerations- og præstationssamfund: Rosa og Petersen med synopsisøvelse med tre bilag:
Bilag 1: I mange år var hun med egne ord en 12-tals-pige, men kampen for at være den bedste kostede (TV2, 2018)
Bilag 2: Undersøgelser: Børns vilkår samt Ungetrivselsrådet (2021-2023)
Bilag 3: Hot forskningsområde: Personlighed påvirker helbred (Videnskab.dk, 2014)

Tema 2: Bæredygtig væredygtig
Baggrundsviden: Forbrugersamfundet (video med Svend Brinkmann) og TV-udsendelse Manipulator: Det frie valg samt genlæsning af De fem barrierer (artikel)
Cases: Bilag 1: Elisabeth har plastikplanter fra Temu i hele haven og Bilag 2: Temu svarer på kritik: Det er ikke vores hensigt at være vildledende

Tema 3: Samfundets børn
Baggrundsviden: Video: Har de det godt nok børnene?
Repetitionsspørgsmål til omsorg og omsorgssvigt
Oversigt over teorier: Psykologiens hus (øvelse fra PsykologiInformation af KRH)

Tema 4: Kærlighed og parforhold
Case: Min kæreste er psykopat, DR
Ved det grønne bord, 2022
Spil af Amina Lap om parforhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde