Titel
4
|
Mennesket i parforhold (eksamensforløb)
INDHOLD:
I dette forløb arbejdede vi med udviklingspsykologiske, evolutionspsykologiske og socialpsykologiske/sociologiske teorier, kognitive perspektiver samt personlighedsteorier til at belyse hvordan mennesker indgår i et parforhold.
Den romantiske kærlighed fylder noget i stort set alle menneskers liv: enten er man i et forhold, søger et forhold eller også har man af individuelle årsager valgt parforholdet fra – men i det tilfælde har man stadig forholdt sig til det. Det perfekte parforhold er nok i bedste fald en myte, men for mange mennesker bidrager parforholdet alligevel med behov, som vi mennesker alle har: anerkendelse, fysisk nærvær, kærlighed, samhørighed. Omvendt kan parforholdet også fylde og påvirke os på en negativ måde i form af konflikter, jalousi, frygten for at blive forladt og i de værste tilfælde: fysisk og psykisk vold. Derfor kom vi omkring forskellige aspekter af parforholdet, hvor vi bl.a. rundede barndommens betydning, herunder tilknytning samt resiliens og mønsterbrud, grunde til at vi tiltrækkes af og forelsker os i bestemte personer, kønsforskelle i partnervalg og seksuel adfærd, den narcissistiske partner og psykisk vold, det langvarige forhold samt det senmoderne samfunds indflydelse på den romantiske kærlighed.
FAGLIGE MÅL:
– du skal kunne redegøre for og kritisk forholde dig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– du skal kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– du skal kunne inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– du skal kunne redegøre for og kritisk forholde dig til fagets forskningsmetoder
– du skal kunne vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– du skal kunne argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– du skal kunne demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.
KERNESTOF:
Socialpsykologi
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
Udviklingspsykologi
- tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet
- selv, identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
Psykologisk metode
- undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data.
Supplerende stof:
Neuropsykologi
LITTERATUR (forløbets pensum):
Fra Psykologiens Veje (i-bog: Larsen, Systime, 2025):
• ”Forskellige tilknytningsstile" (p5478)
• "Kommunikationens fire niveauer" (p5449)
• "Konflikter" (p5444) - kun afsnittene ”Konflikttrappen” og ”Afspænding, jegsprog og cirkulær forståelse”
Fra PsykB – Temaer til psykologi på B-niveau (i-bog: Riisager (red.) m.fl., Frydenlund, 2025):
• "Tilknytning i barndommen" (p314)
• "Shavers flerdimensionale model" (p312)
• "8.3 Mange slags kærlighed" (p305)
Fra Evolutionspsykologi (i-bog: Pedersen, Systime, 2024)
• "5.1 Kønsforskellenes oprindelse" (p156)
• "5.2 At vælge en partner (p157)
• "5.4 Parforholdet" (p159) - kun afsnittet "Kærlighed"
Fra andre kilder:
• Læreroplæg baseret på artiklen ”Mønsterbrydere”, udgivet af Anvendt Kommunal Forskning i 2000 på akf.dk
• Derfor forelsker du dig i den, der forløser og sårer dig (zetland.dk) https://www.zetland.dk/historie/s8DP2KZk-ae2KvJdE-22eb1
• Kærlighed er ren kemi | Sygeforsikringen "danmark" https://www.sygeforsikring.dk/nyt-sundt/kaerlighed-er-ren-kemi
• Læreroplæg om tiltrækning baseret på undersøgelser gengivet i: Thomas Nielsen (2011). Kærlighed og parforhold under forskernes lup. Plurafutura publishing: Hinnerup
• Uddrag af "Mød dit urmenneske (3)", DR1, 2018. De første 25 minutter.
• ”Kønsforskelle i jalousi”, Forskningsnyt fra Psykologien, 1992, 1 (3)
• Barry Schwartz: The paradox of choice | TED Talk
• Uddrag af podcasten Supertanker: "Gift dig, du vil fortryde det ...", DR LYD, 2022 (minut 00-18:00 + 21:15-25:00) https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2022/supertanker-gift-dig-du-vil-fortryde-det-11032211071
• Læreroplæg om den narcissistiske partner og psykisk vold. Baserer sig på bøgerne ”Partner løgner elsker krænker” (2022) og ”Den svære kærlighed” (2016) af Christina Copty samt artiklen "Psykoterapeut: Det er et overset problem, at mange mænd udsættes for psykisk vold af deres kærester", Kristeligt Dagblad, 2021
Supplerende materiale (cases mm.):
• ”Fortællingen om en mønsterbryder”, Århus Stiftstidende, 2010
• Videoklip fra TV2: https://livsstil.tv2.dk/2016-07-05-afhaengig-af-tinder-det-er-meget-faa-kvinder-der-kan-konkurrere-med-at-knalde-en-ny-hver-dag
• "Vi er godt tilfredse i vores parforhold - alligevel bliver hver anden skilt", TV2, 2017. https://livsstil.tv2.dk/samliv/2017-03-29-vi-er-godt-tilfredse-i-vores-parforhold-alligevel-bliver-hver-anden-skilt
• ”Fanget i et farligt forhold (del 2) – den usynlige vold”, TV2, 2021
• ”Historisk mange danskere er single: »Men der er stadig en stor længsel i os efter at være sammen med nogen«”, Information, 2022
• ”Min kæreste styrede mit liv”, Ude og hjemme, 2018
• ”Hver tredje singlekvinde ønsker ikke en partner: Kvinder bliver »intetkønnede« og har ikke brug for mænd”, Berlingske, 2019
|