Titel
3
|
Ungdomsliv i det senmoderne
Ungdomsliv i det senmoderne
Forløb 3: Ungdomsliv i det senmoderne samfund
I forløbet har vi arbejdet temabaseret med temaet ungdommen.
Forløbet introducerer eleverne for psykologifaget herunder forskellige videnskabelige traditioner og metoder.
Vi har arbejdet med personlighed, identitet, socialpsykologi, kognitionspsykologi, stress og coping
Faglige mål:
- demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
- formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
- demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
- kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde.
Kernestoffet er: Stress og samfundets acceleration, menneskets opmærksomhed og hukommelse , med fokus på betydning af arv og miljø samt psykologiske og sociale forholds betydning.
Vi har set på menneskets forståelse af sig selv, personligheden og identitet, de digitale medier indflydelse og indvirkning på opmærksomhed, hvordan vi sammenligner os selv med andre.
Identitet og personlighed herunder individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer i forhold til stress og coping.
Caseanalyse som metode.
Kernestof:
Larsen, Ole S. (2022). Psykologiens veje. Systime iBog.
- "En flodbølge af muligheder"
- ”Hukommelse”: herunder ”Den sensoriske hukommelse”, ”Korttidshukommelsen”, ”Langtidshukommelsen”, ”Den eksplicitte hukommelse”, ”Den implicitte hukommelse”: Teoriafsnit i kapitel 11. (5 sider).
- ”Opmærksomhed”: Teoriafsnit i kapitel 11 (4,6 sider)
- ”The Big Five”: Teoriafsnit I kapitel 18 (1,9 sider)
- “Hans Eysencks personlighedsteori”: Teoriafsnit i kapitel 18 (1,5 sider)
- ”Social sammenligning”: Teoriafsnit i kapitel 21 (6,9 sider)
- Uddrag fra kapitel 23: ”Stress og coping”, ”Akut og kronisk stress”, ”Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer” (3,2)
- ”Indre faktorer”: Teoriafsnit i kapitel 23 (1,6)
- ”Coping”: Teoriafsnit i kapitel 23 (3,3)
- Iversen, E. B., Lund, T.S. & Bundgård, M.B. (2022). Sociologisk set. Systime iBog.
- Uddrag af kapitel ”Accelerationssamfund” og ”Præstationssamfund” (2,5 sider)
- Quorning, K. & Jensen, C.T. (2022). Undersøgelser i psykologi. Systime iBog.
- Kap. 1.1: ”Forskningsmetoder” (2,7)
Supplerende materiale:
Udklip af TV-udsendelsen: Frank, Lone (2014) ”Min indre kode” DRKultur. (2,9ns).
Limbo - når sabbatår er fucked ( 1 ) - mitCFU.dk (DR)
Nielsen, Mads M. (2016). ”Stress: Læs om Pernille Kornum, der gik ned med stress”. Samvirke. D. 23/01-2016. Link: Stress: Læs om Pernille Kornum, der gik ned med stress | Samvirke (4,5 sider).
I
Fløe, Jeanne (2020). ”Det perfekte er blevet det nye normale: Unge har høje krav til sig selv” Psykologeridanmark.dk. Dato: 14/01-2020. Link: https://altompsykologi.dk/2017/08/psykologen-boern-skal-have-det-godt/ (1,5)
Artikel uddrag: Nielsen, A.M. & Lagerman, L.C. (2017).”Stress i gymnasiet”. DPU, Århus Universitet. (0,5)
50 sider
|