Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Michael Rugbjerg Behrndt
|
Hold
|
2024 Ng/3g (3g Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Udviklingen af det danske landskab
Formål
Hvorfor ser Danmark ud som det gør i dag? Dette er problemstillingen som eleverne arbejder med igennem dette forløb. Til forløbet er der koblet en ekskursion til Rebild Bakker, hvor der skal gennemføres flere feltøvelser.
Faglige mål
Eleven arbejder med følgende faglige mål igennem dette forløb:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
• opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
• forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Jordens geologiske processer
o Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
o (Jordskælv) og vulkaner samt disses betydning for mennesker forskellige steder på Jorden
o Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
o Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
• Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
o Klimaændringer i forskellig tidsskala (og samfundsudviklingens klimapåvirkning)
• Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
o Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
Øvelser/Forsøg
I forbindelse med dette forløb udføres der følgende Øvelser/Forsøg:
• Bestemmelse og triangulering af jordskælv
• Udtagelse af jordprøver (Bestemmelse af organisk indhold, vandindhold og sigteanalyse)
Derudover gennemføres også en ekskursion til Rebild Bakker med inddragelse af følgende felt- og laboratoriearbejde:
• Landskabsanalyse (Istidslandskabet)
• Undersøgelse af vandføring i en Å
Derudover laver øvelser/opgaver fra https://ng.systime.dk/?id=470
Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler og eleven kan tilgå alle de anvendte digitale undervisningsmidler i dette forløb i forbindelse med forberedelse til og under eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Rejsen til jordens indre (The Centre of the Planet, BBC 2011)
-
Naturgeografi - Jorden og Mennesket (2007) s 28-32.pdf
-
Udviklingen af det danske landskab - M1 – Jordens dannelse og udvikling (NY).pptx
-
Lykke-Andersen, Anne-Lise m.fl.: Naturgeografi - Jorden og mennesket, Geografforlaget; sider: 28-32, 92-102, 108-110
-
Planeten Jorden | Gyldendal - Den Store Danske
-
3.10 Øvelser
-
Jeg er desværre blevet syg. Derfor skal I bare arbejde med de nedenstående sider og opgaver
-
I den nedenstående lektie er der en del gentagelse fra C-niveau, derfor er den lidt længere end normalt. Vi skal også arbejde med disse sider på modulet, derfor kan I også bare nøjes med at skimme siderne.
-
3.3 Årsagen til pladebevægelse
-
3.4 Pladetektonikken
-
3.5 Vulkanisme
-
Øvelse 1 – Undersøgelse af jordskælv.docx
-
3.6 Jordskælv
-
Hvis I har en passer, så må I meget gerne lige medbringe den.
-
Udviklingen af det danske landskab - M5 - Bjergarter og mineraler.pptx
-
3.7 Bjergarter
-
Udviklingen af det danske landskab - M6 - Danmarks geologiske udvikling.pptx
-
I skal være klar til oplæg
-
M6 opgave.docx
-
Den geologiske udvikling i Danmark | Gyldendal - Den Store Danske (2016)
-
Udviklingen af det danske landskab - M7 - Istider og mellemistider.pptx
-
Freja skal have kage med
-
4.2 Istidslandskabet
-
Udviklingen af det danske landskab - M8 - Istidslandskabet.pptx
-
4.4 Hævet havbund
-
4.5 Tunneldal, ås og erosionsdal
-
4.6 Bundmoræne og drumlin
-
4.12 Sprækkedalslandskabet
-
4.11 Bakkeø og indlandsklitter
-
4.10 Smeltevandsslette
-
4.9 Smeltevandsdal
-
4.8 Dødislandskab, issøbakke, kanalås
-
4.7 Randmoræne
-
4.3 Landskab, gletsjere og isrande
-
4.15 Øvelser
-
På modulet skal vi lave en lille opgave, hvor I skal arbejde med følgende:
-
4.13 Råstoffer og landskab
-
Det tidligste Eocæn: vulkanisme og hedebølge | Gyldendal - Den Store Danske
-
Udviklingen af det danske landskab - M10 - Forvaltningen af landskabet og natursyn.pptx
-
4.14 Forvaltning af landskabet
-
natursyn | Gyldendal - Den Store Danske
-
Mie har kage med
-
3.4.R2 Kridtgraven - Kommuneplan
-
velkomstplanche_nyt_design_nordens_kridtgrav.pdf
-
Vi mødes i klassen så hurtigt som muligt og følges derefter sammen ud til Nordens Kridtgrav
-
Børnehaven Kridthuset
-
5.11 Øvelser
-
Der er ingen lektier til dagens modul, men vi skal arbejde med det nedenstående på dagens modul.
-
5.1 Introduktion til jordbund
-
5.2 Jordbund og kornstørrelse
-
5.3 Landskabet og jordbunden
-
5.4 Jordbundsprocesserne
-
5.5 Jordbundens vandindhold
-
5.7 Næringsstoffer
-
5.8 Klassifikation af jordbunde
-
Geografihåndbogen s167-171.pdf
-
Eva skal have kage med
-
Vi mødes på skolen kl. 08:15 og pakker bilerne sammen. Derefter går turen til en P-plads ved Lindenborg Å (Hvor vi mødes kl. 09:00). Link til P-pladsen findes lige nedenunder.
-
P-plads ved Lindenborg Å
-
Tidsplan Rebild Bakker 2024.docx
-
3.8 Geologien i Danmark
-
Rebild Kommunes landskaber | lex.dk – Trap Danmark (2017)
-
13.9 Vandløbet som landskab
-
Øvelse 2 - Landskabsanalyse Rebild Bakker.docx
-
Øvelse 3 – Undersøgelse af vandføringen i en å.docx
-
Caroline Guldhammer skal have kage med
-
Vi samler op på turen til Rebild Bakker
-
GRADISTATv8.xlsm
-
Øvelse 5 – Undersøgelse af Jordbund.docx
-
Find sammen 2-3 person og aftal at en person medtager en jordbundsprøve hjemme fra haven. Husk at spørge om lov først :-) Jordprøven udtages på følgende måde:
-
5.9 Jordbund, kulstofkredsløb og klima
-
5.10 Tab af jord
-
Fokus spørgsmål til lektien
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Undersøgelse af Jordskælv
|
15-09-2024
|
Rapport om Rebild Bakker
|
13-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
2
|
Mad til milliarder
Formål
Befolkningstallet vokser og vokser og frem mod år 2050 kan vi forvente at være tæt 10 mia. mennesker på jorden. Det store spørgsmål er derfor, hvordan kan vi sikre mad nok til alle de nye munde at mætte samt at forebygge hungersnød.
Faglige mål
Eleven arbejder med følgende faglige mål igennem forløbet:
o identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
o planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
o opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
o ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
o indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
o forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
o analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
o formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
o demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
o Jordens geologiske processer
- Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
o Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
- Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
- Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
o Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
- Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
- Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
- FN's Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Øvelser/Forsøg
I forbindelse med dette forløb laver eleverne følgende øvelser/forsøg
• Undersøgelse af befolkningsudvikling og fødevareproduktion og -indtag i Mali
• Beregn dit personlige CO2 fodaftryk for udvalgte fødevare
• Udvikling af det økologiske landbrug
Derudover laves der øvelser/opgaver fra https://ng.systime.dk/index.php?id=498 og blandet arbejdsspørgsmål
Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler og eleven kan tilgå alle de anvendte digitale undervisningsmidler i dette forløb i forbindelse med forberedelse til og under eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Øvelse 6
|
03-01-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
En verden af plastik
Formål
Igennem dette forløb arbejder eleverne med emnet plastik med fokus på dets produktion, klima- og miljøpåvirkning.
Faglige mål
Eleven arbejder med følgende faglige mål igennem forløbet:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
• opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
• indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
• analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
Jordens geologiske processer
• Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
• Det globale kulstofkredsløb
• Natur- og menneskeskabte landskabers dannelse og deres betydning for menneskelivet
Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
• Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plante-bælter
• Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
• Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
• Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
• Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
• Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologier-nes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevilkår
Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler og eleven kan tilgå alle de anvendte digitale undervisningsmidler i dette forløb i forbindelse med forberedelse til og under eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Præsentation af innovativt projekt
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Hvordan løser vi klimaproblematikken?
Dette forløb er delvist afviklet under Corona nedlukningen.
Formål
Klimaet har altid ændret sig over tid, dog virker det til at disse ændringer er taget til i hastighed i forlængelsen af den industrielle revolution. I dette forløb vil eleverne arbejder med klimafor-andringer både på globalt, regionalt og lokalt plan med særlig fokus på klimatilpasningsstrategier i Aalborg Kommune. Derudover vil vi også kigge fremad mod på, hvilke måder energisektoren kan være med til opnå vores mål opstillet i forbindelse med Parisaftalen fra 2015.
Faglige mål
Eleven arbejder med følgende faglige mål igennem dette forløb:
• identificere, genkende og klassificere rumlige mønstre i geofaglige sammenhænge
• planlægge og gennemføre eksperimentelt arbejde herunder systematiske feltobservationer og feltmålinger vedrørende geofaglige fænomener
• opsøge, kvalitetsvurdere, fortolke og anvende et spektrum af geofaglige repræsentationsformer såsom tekster, data, kort, diagrammer, profiler, figurer, analoge og digitale billeder, såvel som reflektere over troværdighed og anvendelighed af ekspertudsagn. Tekster kan være på fremmedsprog.
• ud fra egne data, observationer og målinger analysere og fortolke udviklingsprocesser i naturen og menneskets omgivelser
• indkredse væsentlige geofaglige problemstillinger og anvende problemformuleringer i analysen af naturen og menneskets omgivelser
• forstå og kritisk anvende komplekse geofaglige modeller og enkle matematiske modeller som repræsentationer af virkeligheden
• analysere og vurdere geofaglige problemstillinger i en bredere samfundsmæssig sammenhæng og udnytte geofaglig viden sammen med viden og kompetencer opnået i andre fag
• formidle faglig viden, analyser, resultater og diskussioner, argumentere logisk, mundtligt og skriftligt henvendt til forskellige målgrupper samt deltage på en kvalificeret måde i den aktuelle samfundsdebat om geofaglige temaer med inddragelse af teknologiske og innovative løsningsmuligheder
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof
I forbindelse med forløbet fokuseres der på følgende kernestof:
• Jordens geologiske processer
o Jordens udvikling i et langt tidsperspektiv, herunder den pladetektoniske model
o Geologiske processer og menneskers anvendelse af ressourcer herunder bjergarters kredsløb og stofstrømme
o Det globale kulstofkredsløb
• Klima og vejrs betydning for menneskets livsvilkår
o Det globale vindsystem, havstrømme og klimasystemet herunder klimazoner og plantebælter
o Klimaets betydning for produktion og menneskers grundlæggende livsvilkår
o Klimaændringer i forskellig tidsskala og samfundsudviklingens klimapåvirkning
• Innovation, bæredygtighed og ressourceforvaltning i lokalt og globalt perspektiv
o Regionale og globale mønstre i levevilkår, produktion, ressourceforbrug og emissioner, herunder planlægning og regulering
o Jordens energiressourcer herunder energistrømme, energiteknologier og energiforbrug til produktion, handel og transport
o Teknologiudvikling under forskellige natur- og samfundsforhold, herunder teknologiernes betydning for de menneskeskabte stofstrømme og menneskers levevil-kår
o FNs Verdensmål for bæredygtig udvikling.
Øvelser/Forsøg
I forbindelse med dette forløb udføres der følgende Øvelser/Forsøg:
• Hvordan forgår klimatilpasning i Aalborg Kommune?
• Kvarteranalyse og vurdering af klimatilpasningsløsninger ved Godsbanearealet
• Udviklingen i det globale og Danmarks energiforbrug
• Solceller på Katedralen
• Gruppeprojekt om fremtidige energiteknologier
Derudover laver øvelser/opgaver fra https://ng.systime.dk/?id=388 og https://ng.systime.dk/?id=268, https://ng.systime.dk/?id=268. Udover dette laves der også blandet arbejdsspørgsmål til teksterne.
Alle nedenstående materialer med links kan karakteriseres som digitale undervisningsmidler og eleven kan tilgå alle de anvendte digitale undervisningsmidler i dette forløb i forbindelse med forberedelse til og under eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613132074",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613132074",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613132074"
}