Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Fysik C
|
Lærer(e)
|
Jacob Broe
|
Hold
|
2024 fy/2h fy (2h fy)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Energi og energiproduktion
Forløbet omhandler forskellige energiformer og omdannelse mellem disse, samt perspektiver på energiproduktion og bæredygtighed.
Først ses på omdannelsen mellem kinetisk og potentiel energi ved at studere en hoppende bold.
Herefter ses på varmeproduktion med traditionel kraftvarme anlæg og solfangeren studeres eksperimentelt. Her behandles solindstråling, specifik varmekapacitet og nyttevirkning.
Til sidst i forløbet behandles også tilstandsformer og faseovergange.
Eksperimenter
Energibevarelse af hoppende bold
Måling af vands specifikke varmekapacitet
Bestemmelse af specifik varmekapacitet for et lod
Nyttevirkning af solfanger
Litteratur:
I-fysik C, systime, Ibog 1.1-1.9
fysikCbogen, systime, Ibog 2.1 og 2.8
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Bølger
Dette forløb ser først generelt på bølgebegrebet for så at studere både lyd og lys.
Interferens introduceres ved at se på interferens af lydbølger og dernæst ses på hvordan man stemmer en guitar ved at arbejde med stående bølger på en streng.
Dernæst ses på brydning af lys ved først plane overflader og dernæst ved krumme overflader, og der ses på regnbuer og totalrefleksion i en lysleder.
Som det sidste så vi på diffraktion af lys i et gitter og målte bølgelængden af en laserpointer. Eleverne arbejdede desuden i grupper med forskellige eksperimenter.
Eksperimenter:
Sådan stemmes en guitar/stående bølger på en streng
Måling af bølgelængden af en laser
Antal ordner for diffraktion af laser
Diffraktion af hvidt lys mhp. at bestemme bølgelængde intervaller for forskellige farver af lys
Bestemmelse af rillelængden på en CD/DVD.
Litteratur:
I-fysik C, Gyldendal, Ibog 2-2.7
I-fysik C, Gyldendal, Ibog 3.1, 3.3, 3.5, 3.6, 3.8 (minus afsnittene luftspejlninger og sæbebobler og oliepletter).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Atomfysik
Dette forløb har fokus på Bohrs atommodel, fotoner og brints linjespektrum. Forløbet lægger op til kosmologi.
Eksperimentelt arbejde
Bestemmelse af overgange i brint
Litteratur:
I-fysik C, Gyldendal, Afsnit 3.2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Universet - kosmologi
Forløbet tager udgangspunkt i Hubbles målinger og på den baggrund behandles afstandsbestemmelse i universet, rødforskydning, absorptionsspektre og universets udvidelse.
Materiale
I-fysik C, Gyldendal, 5.1-5.6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Solsystemet
Forløbet behandler umiddelbart observerbare fænomener som nat/dag, sommer/vinter, månens faser, formørkelser og tidevand.
Desuden behandles verdensbilleder samt Keplers love og Newtons gravitations lov.
Til sidst behandles emnerne liv i universet, exoplaneter og JWST.
Materialer
I-fysik C, Gyldendal, 4-4.6
Film: "Den bevægede jord", https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/den-bevaegede-jord
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613146298",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613146298",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613146298"
}