Holdet 2024 Bi/3g2h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Johanne Jensen, Marie Larsen
Hold 2024 Bi/3g2h (3g2h Bi, 3g2h Bi-ø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Hormoner og infertilitet
Titel 2 Nervesystemet
Titel 3 Genetik
Titel 4 Hvorfor trækker vi vejret?
Titel 5 Infektionsbiologi og Fight the bite
Titel 6 Rewilding
Titel 7 Evolution og geneteknologi
Titel 8 Opsamling og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Hormoner og infertilitet

Forløbet dækker følgende:
Forløbet er opdelt i to dele. Den første med en grundlæggende introduktion til hormoner og hormonel regulering samt kønsorganernes opbygning og funktion. Desuden tema om hormonforstyrrende stoffer, med udgangspunkt i artikel om fisk på p-piller.
Senere på året repeteres hormonernes virkning og der arbejdes med problemstilling om infertilitet. Herunder særligt fokus på sædkvalitet og behandlingsformer i form af insemination (IUI, IVF og ICSE


Faglige mål:  
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger

- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:  
- Hormonel regulering og forplantning

Supplerende stof:  
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi

Arbejdsformer:  
- Individuel og gruppearbejde
- Faglig læsning
- Mundtlig formidling
- Læreroplæg
- Empirisk arbejde

Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Sædkvalitetsvurdering

Materialer:
- Onenote: "Hormoner"
- Onenote: "Fertilitet"
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=135
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=287
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=289
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=136
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=296
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=300
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=310
- "Fisk på p-piller"
- Biologi i fokus s. 57, 58, 63, 66, 67
- "Fertilitet kompendium"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 2 Nervesystemet

Forløbet dækker følgende:
Forløbet har fokus på nervesystemets opbygning og funktion samt rusmidlers effekt på nervesystemet. Eleverne har arbejdet med nervesystemets opbygning og funktion med fokus på nervecellen og synapsen. De har lavet forsøg om nerveledningshastighed og hjerterytmen hos dafnier. Herefter har de lavet projekt omkring et udvalgt rusmiddel og fremlagt om dette.

Faglige mål:  
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger

- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale

- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:
- Nervesystemet, repetition af den eukaryote celle samt membranprocesser

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin

Arbejdsformer:
- Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper), læreroplæg, skriftligt arbejde, små øvelser + forsøg

Eksperimentelt arbejde:
- Nerveledningshastighed
- Dafniers hjerterytme ved påvirkning af alkohol og koffein

Materialer:
- Onenote. Nervesystemet
- Artikel om lugtesansen
- Selvfundne materialer i TXT rusmidlernes biologi
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=187
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=190
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=192
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=198
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=135
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=193
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=194
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=195

Celler og membrantransport. Biologi i Fokus side 8-17.pdf
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik

Forløbet dækker følgende:
Forløbet fokuserer på genetik og nedarvning. Desuden arbejdes med genetikken bag brystkræft med fokus på genet ERBB2 som knyttes til det centrale dogme

Faglige mål:  
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger

- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale

- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:  
- Opbygning af nucleinsyrer
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose, meiose

Supplerende stof:  
- Sundhed, sygdom og medicin

Arbejdsformer:  Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg


Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Brystkræft og genet ERBB2: Ændringer i transskription og translation.
- Nedarvning hos majsplanter

Materialer:
- Onenote: Genetik
- Biologi i fokus s. 82-90, 124-127
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=188
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=191
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=196
- https://alkohol-kram.ibog.nucleus.dk/?id=173
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=198
- https://www.youtube.com/watch?v=59qlbGoUcHE
- Læsemateriale om p53
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Hvorfor trækker vi vejret?

Forløbet dækker følgende:
Forløbet fokuserer på opbygning og funktion af hjerte-lungekredsløb. Desuden arbejdes med doping, herunder bloddoping og EPO, som knyttes til hæmatokritværdien.

Faglige mål:  
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger

- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale

- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
- Åndedrætssystemet, blodkredsløb, respiration, hormoner (EPO)

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioetik

Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, små øvelser + forsøg

Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Lungerøvelser
- Hæmatokritværdi
- Undersøgelse af et pattedyrshjerte

Mateiraler:
- Onenote: Hvorfor trækker vi vejret?
- "Læsestof åndedræt og blodkredsløb"
- Artikel mikrobloddoping
- 95511_artikel_19_Doping_sundhed_og_fair_konkurrencer.pdf  Side 287-291
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=231
- Energistofskifte glykoselyse krebs cyklus elektrontransportkæde.pdf
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=252
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=254
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=229

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Infektionsbiologi og Fight the bite

Forløbet dækker følgende:
Forløbet fokuserer på immunsystemets opbygning og funktion. Der arbejdes med problemstilling omkring slangebid i troperne og behandlingsmulighederne i forbindelse hermed. Desuden arbejdes med virus og bakterier, herunder udvikling af antibiotikaresistens hos bakterier.
Immunsystemets opbygning og funktion - herunder en grundlæggende introduktion til det ydre forsvar, det specfikke forsvar og det uspecifikke forsvar
Fight the bite:
Slangeforgiftning, herunder hæmotoksiner, neurotoksiner og cytotoksiner
Identifikation af slanger ud fra symptomer og slangernes biologi - herunder udfordringer med identifikation og behandling af slangebid
ELISA test og brugen af disse til identifikation af slanger ved slangebid
LFA test og brugen af disse til identifikation af slanger ved slangebid
Modgifte herunder udfordringer og løsninger

Faglige mål:  
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger

- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale

- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:
- Mikrobiologi: infektionsbiologi og resistens
- Virus: opbygning og formering
- Enzymers opbygning og funktion, herunder faktorer som påvirker enzymers aktivitet

Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi
- Bioetik


Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper samt på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg

Eksperimentelt arbejde:
- Slangegift i blodet
- ELISA
- LFA test
- Hæmning af bakteriel vækst med hvidløg

Materialer:
- Onenote: Immunforsvaret og sygdom
- https://undervisning.life.dk/fb
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=139
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=142
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/introduktion_til_virologi/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/viral-livscyklus/
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=172
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=185
- Dokumentaren "den dag penicillinen ikke virker", kan tilgås her: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?booking=4490914
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Rewilding

Forløbet dækker følgende:
Emnet økologi er belyst ud fra temaet rewilding og fødevarekrisen. Der arbejdes med biodiversitet samt økologisk effektivt.

Faglige mål:  
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger

- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale

- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger


Kernestof:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
- Biokemiske processer: fotosyntese.

Specifikt for rewilding temaet er kernestoffet samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, C-, N- og P-kredsløb samt biodiversitet gennemgået

Specifikt for fødevarekrise temaet er kernestoffet energistrømme, samspil mellem arter og deres omgivende miljø gennemgået.

Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
- Bioetik
- Biologisk produktion


Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper samt på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg


Materialer:
- Onenote: Rewilding
- pdf om rewilding s. 45-48, 53-54
- https://biologibogen.systime.dk/?id=586
- https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/

Supplerende materialer til rewilding:
Bogmateriale: Bodil Blem Bidstrup m. fl: Biologi i fokus 2. udg. Nucleus. 2013.
https://www.naturhistoriskmuseum.dk/viden-forskning/rewilding-p%C3%A5-molslaboratoriet/information-om-projektet
Planters opbygning og stoftransport i planter: Biologi i fokus s. 133-135
Fotosyntese: https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=225
Fotosyntese i lys- og skyggeblade Biologi i fokus s. 140.
Fødekæder og fødenet: Biologi i fokus s. 148-151
Stofkredsløb: Biologi i fokus s. 153-154.
Succession: https://www.youtube.com/watch?v=T9XCH4lRpkw
                           Biologi i fokus s. 163-164.
Biodiversitet i danske skove: https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/
file:///C:/Users/akjo/Downloads/Rewilding%20materialer%20(7).pdf
Biodiversitetseffekter af rewilding. Videnskabelig rapport fra DCE. 2021. Side: 45-48.



Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Økologisk effektivitet for melorme
- De danske skove
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Evolution og geneteknologi

Forløbet dækker følgende:
I forløbet arbejdes med Darwins evolutionsteori. Der tages udgangspunkt i mutationer og hvordan mutationer påvirker proteiner og organismen. I forbindelse med dette belyses fosterdiagnostik.

Faglige mål:  
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger

- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale

- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt

- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse

- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation

- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng

- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer

- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder

- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder

- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger

Kernestof:
- Genmutationer herunder mutationstyperne missens, nonsens, frame-shift og tavs mutation.
- Genmutationers betydning for proteiners struktur
- Kromosommutationer.
- Genteknologi herunder gelelektroforese i forbindelse med fosterdiagnostik.
- Darwins evolutionsteori herunder naturlig selektion og mutationers betydning
Udvalgte eksempler på tilpasning til miljøet hos spætten og blåmusling.

Supplerende stof:
- Sundhed og sygdom
- Bioteknologi
- Bioetik

Udadrettet aktivitet: Besøg i Aalborg Zoo med fokus på Darwins evolutionsteorier, morforlogiske tilpasninger og habitater.

Eksperimentelt arbejde:
- Clippy Island
- Disseker en musling
- Muslingefiltration

Materialer:
- Onenote: Evolution
- Biologi i fokus s. 91, 97, 8-17
- https://biologibogen.systime.dk/?id=555
- https://biologibogen.systime.dk/?id=556
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=133
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=183
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=182
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=185
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=186
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer