Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Johanne Jensen, Marie Larsen
|
Hold
|
2024 Bi/3g2h (3g2h Bi, 3g2h Bi-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Hormoner og infertilitet
Forløbet dækker følgende:
Forløbet er opdelt i to dele. Den første med en grundlæggende introduktion til hormoner og hormonel regulering samt kønsorganernes opbygning og funktion. Desuden tema om hormonforstyrrende stoffer, med udgangspunkt i artikel om fisk på p-piller.
Senere på året repeteres hormonernes virkning og der arbejdes med problemstilling om infertilitet. Herunder særligt fokus på sædkvalitet og behandlingsformer i form af insemination (IUI, IVF og ICSE
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Hormonel regulering og forplantning
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi
Arbejdsformer:
- Individuel og gruppearbejde
- Faglig læsning
- Mundtlig formidling
- Læreroplæg
- Empirisk arbejde
Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Sædkvalitetsvurdering
Materialer:
- Onenote: "Hormoner"
- Onenote: "Fertilitet"
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=135
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=287
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=289
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=136
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=296
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=300
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=310
- "Fisk på p-piller"
- Biologi i fokus s. 57, 58, 63, 66, 67
- "Fertilitet kompendium"
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
|
Titel
2
|
Nervesystemet
Forløbet dækker følgende:
Forløbet har fokus på nervesystemets opbygning og funktion samt rusmidlers effekt på nervesystemet. Eleverne har arbejdet med nervesystemets opbygning og funktion med fokus på nervecellen og synapsen. De har lavet forsøg om nerveledningshastighed og hjerterytmen hos dafnier. Herefter har de lavet projekt omkring et udvalgt rusmiddel og fremlagt om dette.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Nervesystemet, repetition af den eukaryote celle samt membranprocesser
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Arbejdsformer:
- Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper), læreroplæg, skriftligt arbejde, små øvelser + forsøg
Eksperimentelt arbejde:
- Nerveledningshastighed
- Dafniers hjerterytme ved påvirkning af alkohol og koffein
Materialer:
- Onenote. Nervesystemet
- Artikel om lugtesansen
- Selvfundne materialer i TXT rusmidlernes biologi
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=187
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=190
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=192
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=198
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=135
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=193
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=194
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=195
Celler og membrantransport. Biologi i Fokus side 8-17.pdf
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
Forløbet dækker følgende:
Forløbet fokuserer på genetik og nedarvning. Desuden arbejdes med genetikken bag brystkræft med fokus på genet ERBB2 som knyttes til det centrale dogme
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Opbygning af nucleinsyrer
- Genetik og molekylærbiologi: nedarvningsprincipper, replikation, proteinsyntese, mitose, meiose
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg
Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Brystkræft og genet ERBB2: Ændringer i transskription og translation.
- Nedarvning hos majsplanter
Materialer:
- Onenote: Genetik
- Biologi i fokus s. 82-90, 124-127
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=188
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=191
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=196
- https://alkohol-kram.ibog.nucleus.dk/?id=173
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=198
- https://www.youtube.com/watch?v=59qlbGoUcHE
- Læsemateriale om p53
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Hvorfor trækker vi vejret?
Forløbet dækker følgende:
Forløbet fokuserer på opbygning og funktion af hjerte-lungekredsløb. Desuden arbejdes med doping, herunder bloddoping og EPO, som knyttes til hæmatokritværdien.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Åndedrætssystemet, blodkredsløb, respiration, hormoner (EPO)
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioetik
Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning, mundtlig formidling (formidling i mindre grupper og på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, små øvelser + forsøg
Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Lungerøvelser
- Hæmatokritværdi
- Undersøgelse af et pattedyrshjerte
Mateiraler:
- Onenote: Hvorfor trækker vi vejret?
- "Læsestof åndedræt og blodkredsløb"
- Artikel mikrobloddoping
- 95511_artikel_19_Doping_sundhed_og_fair_konkurrencer.pdf Side 287-291
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=231
- Energistofskifte glykoselyse krebs cyklus elektrontransportkæde.pdf
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=252
- https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=254
- https://fysiologibogen-2udg.ibog.nucleus.dk/?id=229
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Infektionsbiologi og Fight the bite
Forløbet dækker følgende:
Forløbet fokuserer på immunsystemets opbygning og funktion. Der arbejdes med problemstilling omkring slangebid i troperne og behandlingsmulighederne i forbindelse hermed. Desuden arbejdes med virus og bakterier, herunder udvikling af antibiotikaresistens hos bakterier.
Immunsystemets opbygning og funktion - herunder en grundlæggende introduktion til det ydre forsvar, det specfikke forsvar og det uspecifikke forsvar
Fight the bite:
Slangeforgiftning, herunder hæmotoksiner, neurotoksiner og cytotoksiner
Identifikation af slanger ud fra symptomer og slangernes biologi - herunder udfordringer med identifikation og behandling af slangebid
ELISA test og brugen af disse til identifikation af slanger ved slangebid
LFA test og brugen af disse til identifikation af slanger ved slangebid
Modgifte herunder udfordringer og løsninger
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Mikrobiologi: infektionsbiologi og resistens
- Virus: opbygning og formering
- Enzymers opbygning og funktion, herunder faktorer som påvirker enzymers aktivitet
Supplerende stof:
- Sundhed, sygdom og medicin
- Bioteknologi
- Bioetik
Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper samt på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg
Eksperimentelt arbejde:
- Slangegift i blodet
- ELISA
- LFA test
- Hæmning af bakteriel vækst med hvidløg
Materialer:
- Onenote: Immunforsvaret og sygdom
- https://undervisning.life.dk/fb
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=139
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=142
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/introduktion_til_virologi/
- https://www.biotechacademy.dk/undervisning/gymnasiale-projekter/virus/viral-livscyklus/
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=172
- https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=185
- Dokumentaren "den dag penicillinen ikke virker", kan tilgås her: https://mitcfu.dk/mm/player/Default7.aspx?booking=4490914
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Rewilding
Forløbet dækker følgende:
Emnet økologi er belyst ud fra temaet rewilding og fødevarekrisen. Der arbejdes med biodiversitet samt økologisk effektivt.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Økologi: samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, energistrømme, C-, N- og P-kredsløb og biodiversitet.
- Biokemiske processer: fotosyntese.
Specifikt for rewilding temaet er kernestoffet samspil mellem arter og mellem arter og deres omgivende miljø, C-, N- og P-kredsløb samt biodiversitet gennemgået
Specifikt for fødevarekrise temaet er kernestoffet energistrømme, samspil mellem arter og deres omgivende miljø gennemgået.
Supplerende stof:
- Bæredygtighed
- Miljøbeskyttelse
- Bioetik
- Biologisk produktion
Arbejdsformer: Individuel og gruppearbejde, faglig læsning og kritisk informationssøgning, mundtlig formidling (fremlæggelse og formidling i mindre grupper samt på klassen), læreroplæg, skriftligt arbejde, forsøg
Materialer:
- Onenote: Rewilding
- pdf om rewilding s. 45-48, 53-54
- https://biologibogen.systime.dk/?id=586
- https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/
Supplerende materialer til rewilding:
Bogmateriale: Bodil Blem Bidstrup m. fl: Biologi i fokus 2. udg. Nucleus. 2013.
https://www.naturhistoriskmuseum.dk/viden-forskning/rewilding-p%C3%A5-molslaboratoriet/information-om-projektet
Planters opbygning og stoftransport i planter: Biologi i fokus s. 133-135
Fotosyntese: https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=225
Fotosyntese i lys- og skyggeblade Biologi i fokus s. 140.
Fødekæder og fødenet: Biologi i fokus s. 148-151
Stofkredsløb: Biologi i fokus s. 153-154.
Succession: https://www.youtube.com/watch?v=T9XCH4lRpkw
Biologi i fokus s. 163-164.
Biodiversitet i danske skove: https://biodiversitetigymnasiet.dk/biodiversitet-i-danske-skove/fagtekst/
file:///C:/Users/akjo/Downloads/Rewilding%20materialer%20(7).pdf
Biodiversitetseffekter af rewilding. Videnskabelig rapport fra DCE. 2021. Side: 45-48.
Eksperimentelt/empirisk arbejde:
- Økologisk effektivitet for melorme
- De danske skove
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Evolution og geneteknologi
Forløbet dækker følgende:
I forløbet arbejdes med Darwins evolutionsteori. Der tages udgangspunkt i mutationer og hvordan mutationer påvirker proteiner og organismen. I forbindelse med dette belyses fosterdiagnostik.
Faglige mål:
- Anvende fagbegreber, fagsprog, relevante repræsentationer og modeller til beskrivelse og forklaring af iagttagelser og til analyse af enkle biologiske problemstillinger
- Tilrettelægge og udføre eksperimenter og undersøgelser i laboratoriet og i felten under hensyntagen til sikkerhed og til risikofaktorer ved arbejde med biologisk materiale
- Bearbejde data fra kvantitative eksperimenter og undersøgelser og dokumentere eksperimentelt arbejde hensigtsmæssigt
- Anvende relevante matematiske repræsentationer, modeller og metoder til enkle beregninger, beskrivelse og analyse
- Analysere og diskutere data fra eksperimenter og undersøgelser med inddragelse af faglig viden, fejlkilder, usikkerhed og biologisk variation
- Anvende relevante digitale værktøjer, herunder matematiske, i en konkret faglig sammenhæng
- Formulere sig såvel mundtligt som skriftligt om biologiske emner og give sammenhængende faglige forklaringer
- Demonstrere forståelse af sammenhænge mellem fagets forskellige delområder
- Demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- Anvende fagets viden og metoder til vurdering og perspektivering i forbindelse med samfundsmæssige, teknologiske, miljømæssige og etiske problemstillinger med biologisk indhold og til at udvikle og vurdere løsninger
Kernestof:
- Genmutationer herunder mutationstyperne missens, nonsens, frame-shift og tavs mutation.
- Genmutationers betydning for proteiners struktur
- Kromosommutationer.
- Genteknologi herunder gelelektroforese i forbindelse med fosterdiagnostik.
- Darwins evolutionsteori herunder naturlig selektion og mutationers betydning
Udvalgte eksempler på tilpasning til miljøet hos spætten og blåmusling.
Supplerende stof:
- Sundhed og sygdom
- Bioteknologi
- Bioetik
Udadrettet aktivitet: Besøg i Aalborg Zoo med fokus på Darwins evolutionsteorier, morforlogiske tilpasninger og habitater.
Eksperimentelt arbejde:
- Clippy Island
- Disseker en musling
- Muslingefiltration
Materialer:
- Onenote: Evolution
- Biologi i fokus s. 91, 97, 8-17
- https://biologibogen.systime.dk/?id=555
- https://biologibogen.systime.dk/?id=556
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=133
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=183
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=182
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=185
- https://genetikbogen-ba.ibog.nucleus.dk/?id=186
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsamling og repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613171964",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613171964",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613171964"
}