Holdet 2024 mu/3g2h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Alberte Kvium
Hold 2024 mu/3g2h (3g2h mu)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Rytmer og groove
Titel 2 300 års melodier
Titel 3 Folkemusik vs. populærmusik
Titel 4 1980'erne - særligt studeret område

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Rytmer og groove

I dette forløb er holdet blevet introduceret til læsning og notation af simple rytmer. Vi har arbejdet praktisk med rytmerne i forbindelse med SSB, klappeøvelser og en RytmeRondo på percussioninstrumenter. Eleverne er desuden blevet præsenteret for en rock 1-rytme på trommesæt, som de har skullet lære at spille.

Arbejdet med den basale rytmelæsning har ledt over i rytmisk analyse/grooveanalyse. Her har vi øvet os i at beskrive de rytmiske strukturer, et stykke musik består af.

Begreber, som er blevet gennemgået:
- Puls og pulsmarkering
- Underdelinger
- Afterbeat
- Off-beat
- Ostinat
- Rytmisk aktivitetsniveau
- Rytmisk sammenfald
- Rytmisk komplementaritet

I forløbet har holdet derudover sunget en- og flerstemmige sange samt lavet rotationssammenspil og gruppesammenspil.

Anvendt materiale:

- Musikipedia: Puls og nodeværdier (https://www.musikipedia.dk/)
- Lærerfremstillet PowerPoint om rytmisk analyse (i OneNote)
- Ray Baretto: Indestructable (lyd)
- Barbarossa: Stones (lyd)
- Vivaldi: De fire årstider, presto fra Sommer (lyd)
- Oasis: Don't Look Back in Anger (lyd og grooveskema)
- Aram Khatathurjan: Sabeldansen (fra baletten Gayanne) (lyd og partitur)
- Carly Rae Jepsen: Call Me Maybe (lyd og grooveskema)

Ovenstående materialer ligger alle som fil eller link i holdets OneNote, som derfor må tilgås til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 300 års melodier

Dette forløb har haft omdrejningspunkt i diverse melodier i både rytmisk og klassisk musik inden for de sidste 300 år.
Forløbet startede med en basal introduktion til nodesystemet; herunder stamtoner og afledte toner i g-nøglen og på klaveret. På baggrund heraf har vi snakket om, hvad en melodi består af, og vi har trænet melodisk analyse på kunst- og populærmusikalske melodier. I forløbet har vi haft en kort gennemgang af vestlig kunstmusiks historie med nedslag i perioderne barok, wienerklassik, romantik og modernisme. Der har desuden været en kort introduktion til dur/mol-treklange og intervaller.

Sideløbende har holdet lavet sammenspil, SSB, talekor og sunget en- og flerstemmige sange.

Nøgleord:
- periode
- frase
- motiv
- gentagelse
- variation
- trinvis/springende bevægelse
- toptone
- sekvensering
- melisme

Anvendt materiale:

www.musikipedia.dk : Stamtoner, g-nøglen, fortegn, akkorder
Uffe Englund: Musik - metoder til analyse s. 73-76
Tekst om kunstmusikkens historie udarbejdet af skolens lærere (i OneNote)
Tim Christensen: Right next to the right one (kun vers, melodisk analyse)
Coldplay: Fix You (melodisk analyse)
Børnesange til analyse-øvelser: Bjørnen sover, Den lille frække Frederik, Det var en lørdag aften, Lille Lise (noder i OneNote)
Antonio Vivaldi: De fire årstider: Forår (melodisk analyse af node i uddrag)
Whitney Houston: How Will I Know (leadsheet + video - https://www.youtube.com/watch?v=m3-hY-hlhBg )

Obs. Til forløbet er der brugt diverse noter og noder, som ligger i klassens OneNote, som derfor må tilgås til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Folkemusik vs. populærmusik

I dette forløb har vi arbejdet med forskellen på folkemusik og populærmusik. Der er arbejdet både musikinternt og musikeksternt. Det musikeksterne har især relateret sig til dansk folkemusiktradition med fokus på typiske instrumenter, folkeviser og instrumentalmusik. Det har været præsenteret gennem powerpoint og praktisk i form af folkedans og sang. Der har været nedslag i både ældre og nyere dansk folkemusik. Det musikinterne fokus har været på formanalyse samt hook, break og gimmick. Ud fra disse analyseparametre har eleverne afslutningsvis skulle vurdere et musiknummers stiltræk fra henholdsvis populærmusik og folkemusik.

Sideløbende har vi lavet sammenspil og sunget en- og flerstemmige sange.

Nøgleord:
- Folkemusik
- Populærmusik
- Formskema
- Formtyper (strofisk form, popform, udvidet popform)
- Formled (vers, bro, omkvæd, kontraststykke, mellemspil, solo, intro, outro)
- Hook
- Break
- Gimmick


Anvendt materiale:

- Musikipedia.dk: Formanalyse (formled og formtyper)
- Jakob Jensen: Rytmisk musik - stikord til analyse (s. 1: https://www.tartelet.dk/musikanalyse/rock/Analyse_af_rytmisk_musik_jakob-m-jensen.pdf)
- Aare, Grønager og Rønnenfeldt: "Rockmusik i tid og rum" (Uddrag og eksempler på hook, break og gimmick - som grundlag for lærerudarbejdet tekst i holdets OneNote)
- Musikipedia.dk: Skandinavisk folkemusik (som udgangspunkt for lærerudarbejdet powerpoint)
Folkevise: Valravnen (indspilning af Trille: https://www.youtube.com/watch?v=QVrCfgjoP3I)
Sorten Muld: Ravnen (https://www.youtube.com/watch?v=uc9kYnRFl-s)
Folkemelodi og -dans: Totur til Vejle (node i OneNote)
Britney Spears: Toxic (form- og hook, break, gimmick-analyse ud fra leadsheet i OneNote og indspilning: https://www.youtube.com/watch?v=LOZuxwVk7TU)
Tobias Rahim og Andreas Odbjerg: Stor Mand (hook, break, gimmick-analyse,  https://www.youtube.com/watch?v=HfmWPfqyYyY)


Noder og noter til forløbet ligger i holdets OneNote, som derfor må tilgås til eksamen.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 1980'erne - særligt studeret område

Som særligt studeret område har vi koncentreret os om pop- og rockmusikken i 1980'erne. Vi har arbejdet med musikhistoriske, musikkulturelle, musikteknologiske og musikanalytiske tilgange til periodens musik.

I analyserne af eksamensværkerne har vi forholdt os til parametrene form, hook-, break- og gimmick-analyse, melodik og groove. Udover de musikinterne analyser har vi sat numrene i en historisk og kulturel kontekst ved bl.a. at sammenholde den klingende musik med numrenes musikvideoer.

Sideløbende har holdet spillet sammenspil og optrådt til forårskoncert, sunget en- og flerstemmige sange og lavet SSB.



Eksamensværker:
Whitney Houston: How Will I Know
Bon Jovi: Living on a Prayer
Michael Jackson: Billie Jean

Sekundærlitteratur og supplerende materiale:
Per Reinholdt Nielsen: "Den ansvarlige rockstjerne" fra "Rebel & Remix"
Per Reinholdt Nielsen: "Musikflimmer døgnet rundt" fra "Rebel & Remix"
Lærerudarbejdet oversigt til 80'er-musikvideoanalyse (i OneNote)
The Buggles: Video Killed The Radio Star (https://www.youtube.com/watch?v=W8r-tXRLazs)

Obs.:
Værker, tekster, noder og noter til forløbet er alt sammen tilgængeligt i holdets OneNote, som derfor må tilgås til eksamen.

Desuden må følgende Youtube-videoer tilgås:

https://www.youtube.com/watch?v=m3-hY-hlhBg (How Will I Know)
https://www.youtube.com/watch?v=lDK9QqIzhwk (Livin' on a Prayer)
https://www.youtube.com/watch?v=Zi_XLOBDo_Y (Billie Jean)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer