Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Tysk C
|
Lærer(e)
|
Tina F. Sønderstrup
|
Hold
|
2024 ty/3g tyC (3g tyC)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Deutschland und die Deutschen
Indhold
Forløbet "Deutschland und die Deutschen" giver viden om Tyskland som nation, så eleverne får et indblik i landets geografi, politiske struktur, befolkning og kultur. Samtidig vil eleverne blive bekendt med kulturelle træk, som fx juletræstraditionen. Forløbet giver dermed en grundlæggende basisviden om tysk geografi og politik, hvilket danner grundlag for det kommende arbejde i tyskfaget.
Efter forløbet skal eleven kunne:
- På tysk nævne facts om Tyskland, fx geografi, politik, kultur og befolkning
- På tysk føre en samtale om traditioner og politiske diskussioner fra Tyskland, som er blevet gennemgået på klassen
- På tysk fortælle om de forskellige partier i Tyskland, samt hvilke værdier og mærkesager partierne har
Forløbet har udover mundtlighed trænet grammatiske færdigheder i både det skrevne og talte sprog.
Materiale
· Taber og Graverholt, Dein Deutschland: ”Fakten über Deutschland“, https://dd.systime.dk/?id=130
· Das ist Kindersache „Parteien in Deutschland“, https://www.kindersache.de/bereiche/wissen/politik/parteien-deutschland(01.11.2023)
· Bräuche in Deutschland, https://praxistipps.focus.de/braeuche-in-deutschland-10-interessante-traditionen_125794
· Jess, Hjalmar (2022/23): „Sollte der Besitz von Cannabis legal sein?“. Brennpunkt Deutsch, nr. 4, 22/23.
· „Auswandern nach Dänemark“ - https://auswandern-info.com/daenemark/erfahrungen
Følgende er blevet gennemgået:
· udtaleregler for tysk
· hvordan en sætning bygges op på tysk (sætningsskema)
· forklare hvad kasus er, og hvad det bruges til (sætningsanalyse)
· genkende personendelser på verber i præsens og perfektum forklare kongruens
· genkende bøjning af substantiver og artikler i køn, kasus og tal
· forklare hvad en hovedsætning og en ledsætning er, og hvordan den findes på dansk og tysk
· forklare grammatiske forskelle mellem tysk og dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Die DDR und Ostdeutschland - damals und jetzt
Deutschland Bilanz (2019): Dok.film i to dele, som har været sendt på ZDF i august 2019 - del 1 "Von blühenden Landschaften" og del 2 "Ein Land, zwei Seelen") streames fra CFU. (digitalt undervisningsmateriale)
"Der Fall der Mauer" fra serien "Pixi Wissen - einfach und gut erklärt", Band 26, Carlsen, 2009
"Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer", Simpleshow, 9.oktober 2012: https://www.youtube.com/channel/UCyYOgVNW--SNcRHtnnZaXvQ/about
"Wiedervereinigung: Was Ost und West noch trennt", Dana Regev, artikel fra 03.10.2020, Deutsche Welle: https://p.dw.com/p/3jHGM
"Warum tickt der Osten anders" (video fra Deutsche Welle, Hans Pfeifer,
12.08.2024:
https://www.dw.com/de/afd-in-ostdeutschland-warum-tickt-der-osten-anders/video-69920222
Gæsteforedrag ved journalist Åse Lerche: "Østtyskland og højreekstremismen"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Ordforrådsøvelser fra derdiedas.dk
-
AfD in Ostdeutschland - warum tickt der Osten anders? – DW – 12.08.2024 (13.54 min.)
-
Warum tickt der Osten anders - AfD in Ostdeutschland Fragen.docx
-
I skal være klar til gennemgang af opgaverne til Cannabis-teksten i dag
-
Fælles gloseliste til “Warum tickt der Osten anders” - 3g tyC.docx
-
Se videoen igen med tyske undertekster og slå 10-15 gloser op og oversæt dem til dansk. Vi laver en samlet gloseliste i dag:
-
Lav alle opgaver i dokumentet:
-
Elever, som var fraværende den 26/1, skal se de første 31 min. af dok.filmen "Deutschland Bilanz" - Guld og grønne skove, som ligger på mitcfu.dk under "Mine materialer"
-
Diskussion-Redemittel fra "Dein Deutschland"
-
I skal have jeres præsentationer klar til i dag (2-3 min. om selvvalgt emne fra dok.filmen Deutschland Bilanz)
-
OCR-scannet udgave af DDR Pixi Wissen.pdf
-
Til de elever, som ikke præsenterede mandag:
-
Til de elever, som ikke har præsenteret:
-
Simpleshow erklärt den Fall der Berliner Mauer
-
Anne, Asta, Josefine, Luna, Natascha og Sofia fremlægger
-
Anne, Josefine og Luna fremlægger
-
Gloseliste til teksten Wiedervereiningung - Was Ost und West noch trennt.docx
-
1)Sofia fremlægger
-
Link til artiklen: "Wiedervereinigung: Was Ost und West noch trennt" – DW – 03.10.2020
-
Gennemgang af 3AB (Lav sætning 1-15 på B-siden - vedhæftet herunder)
-
OCR-scannet udgave af gram.ark 3AB - haben i de fem hovedtider.pdf
-
Das rhetorische Pentagramm | fra ibogen "Gattungen"
-
Evaluierung des Themas Die DDR und Ostdeutschland - damals und jetzt.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Modernes verrücktes Leben
I forløbet "Modernes, verrücktes Leben" tematiseres eksistentielle udfordringer hos det moderne menneske. Fælles for personerne er, at de oplever deres liv som "forrykt" i negativ eller positiv forstand. De har alle måttet kæmpe mod sig selv og mod samfundets normer og/eller fordomme. Eleverne er blevet trænet i resumé og personbeskrivelse.
Dorris Dörrie: "Was machst du, wenn ich aus dem Haus gehe?" Fra: W. E. Pedersen m.fl.: "Bleib doch hier", Systime, 1996
Sibylle Berg: "Nora hat Hunger" i: Ein paar Leute suchen das Glück und lachen sich tot (1997)
Sibylle Berg: "Tom geht weg" i: Ein paar Leute suchen das Glück und lachen sich tot (1997)
Hanna Johansen: "Elvira weiß, was sie will” i: Kurzum - Text und Sprache,
Tyskforlaget 2005
Film: "Ich bin dein Mensch" (2021): Maria Schrader og Jan Schomburg, Letterbox Filmproduktion, SWR (findes på Filmstriben)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Der Krimi
"Dein Deutschland", Rikke Taber Graverholt og Martin Zickert Graverholt, Systime, 2013 I-bog (kap. 3)
Forløbet er indledet med ibogens introduktion til de forskellige krimityper og -tendenser:
"Der Krimi - Einige Informationen" af Erik Christophersen
https://dd.systime.dk/?id=121#c204
Vi har arbejdet med begreber som er relateret til emnet: Eks. Täter, Opfer, Motiv, Zeuge, Verbrecher, Verbrechen m.m.
Følgende tekster er læst fra ibogen og tilhørende opgaver er lavet:
"Mord im Hotel" (ukendt forfatter)
"Mein fünfter Mord", Milena Moser
"Nasentropfen", Ingrid Noll
Afsnit af krimiserien "Tatort" med episodetitlen "Und immer gewinnt die Nacht" (2021) kan streames fra CFU, men findes ligeledes på dette link: https://www.daserste.de/unterhaltung/krimi/tatort/sendung/und-immer-gewinnt-die-nacht-100.html (digitalt undervisningsmateriale)
https://slowgerman.com/2021/01/13/verbrechen-true-crime-hinterkaifeck (podcast 9-10 min. med tilhørende tekst)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613283107",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613283107",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613283107"
}