Holdet 2024 Sa/2h/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Sisse Marie Thomsen
Hold 2024 Sa/2h/3 (2h Sa3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ensomhed og fællesskab
Titel 2 Integration, social arv og velfærdsstat
Titel 3 Nullermanden længe leve!
Titel 4 Økonomiske udfordringer i en global verden
Titel 5 Kriminalitet og straf
Titel 6 Klima

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ensomhed og fællesskab

I forløbet har vi problematiseret ensomhed og fællesskab i det senmoderne samfund. Vi har undersøgt omfanget af problemet, vi har fundet mulige forklaringer, og vi har diskuteret ansvar. Forløbet blev afsluttet med synopsisarbejde.

Omfang: Ca. 80 sider

Faglige mål
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
-undersøge og dokumentere et politikområde
-sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller  
-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
-identitetsdannelse og socialisering
-politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
-social differentiering

Politik
-politiske ideologier
-demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund
Økonomi
-velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
Metode
-komparativ, kvantitativ og kvalitativ metode.


Materialer
’Ensomhed og fællesskab’ Columbus. 2021.
-Kapitel 1: ’380.000 danskere føler sig svært ensomme’ + 1.2-1.3
-Kapitel 2: ’De unge fylder mest i ensomhedsstatistikken’ + 2.1-2.2, 2.4
-Kapitel 3: ’Ensomhed og fællesskab i det senmoderne samfund – et teoretisk perspektiv’ + Kapitel 3.4-3.7
-Kapitel 4: ’Afhjælp ensomhed: Velfærdsstatens rolle’ + 4.6, 4.7, 4.9
-Kapitel 5: ’Afhjælp ensomhed: Civilsamfundets rolle’ + 5.1, 5.2
-Kapitel 6: ’Afhjælp ensomhed: Markedets rolle’ + 6.1, 6.2

’Samfundsfag C’ Systime. 2017/2022.
-Kapitel 4.2 Demokratiformer
Direkte demokrati, borgerforslag, repræsentativt demokrati
-Kapitel 4.3 Demokratiopfattelser
Konkurrencedemokrati, deltagelsesdemokrati
-Kapitel 8.4: ’Hartmut Rosa og højhastighedssamfundet’

’Medier og meningsdannelse’, Columbus. 2021.
-Kapitel 6. ’Sociale medier’ + 6.1-6.2
Bobler, ekkokamre, deltagelsesdemokrati

-’Gymnasierektor: Eleverne på gymnasierne har sværere ved selv at skabe fællesskaber’ dr.dk, 01.08.2023. https://www.dr.dk/nyheder/indland/gymnasierektor-eleverne-paa-gymnasierne-har-svaerere-ved-selv-skabe-faellesskaber
-’Opråb fra elever: Svage fællesskaber er skyld i stort frafald på erhvervsskoler’ dr.dk. 01.08.2023. https://www.dr.dk/nyheder/indland/opraab-fra-elever-svage-faellesskaber-er-skyld-i-stort-frafald-paa-erhvervsskoler
-’Min generation savner et ’vi’’ kronik i Information. 17.07.2015. https://www.information.dk/debat/2015/07/generation-savner
-’Fællesskabsmålingen 2022 – en undersøgelse af livsvilkår og social eksklusion i Danmark’ VIVE
-’Uddannelsesstrategi for Aalborg Kommune 2023-2026 ’, ’Pejlemærke 2: Trivsel og meningsfulde fællesskaber’ https://apps.aalborgkommune.dk/aakReferater/Pdf.aspx?pdfnavn=24418837-28418051-36.pdf&type=bilag&pdfid=151523
-Invitation til åbent borgermøde om Aalborg Kommunes budget for 2025
-’Gymnasieelev: Sociale medier er med til at skabe usikre unge’ debatindlæg i Berlingske. 25.03.2022. https://www.berlingske.dk/laesere/gymnasieelev-sociale-medier-er-med-til-at-skabe-usikre-unge
-’Politiken mener: Tal om ensomhed’ debat i Politiken. 30.11.2022. https://politiken.dk/debat/art9104321/Tal-om-ensomhed (se kommentarer til artikel)
-’Stop tech-industriens kommercielle udnyttelse af danske børn og unge’ Borgerforslag. 28.03.2023. https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-14408
-’B 15 (Borgerforslag)(vedtaget)’ Altinget.dk 19.12.2023
https://www.altinget.dk/artikel/b-15-borgerforslagvedtaget-277041
-’Anna Lin har det fint’ dr.dk, 2023, sæson 1, episode 4: ’Der er ingen der kender mig’ (29 min)
-’Som psykolog er mit hovedfokus at lære unge at åbne sig over for deres venner og familie’ Kronik i Information, 01.03.2023. https://www.information.dk/debat/2023/02/psykolog-hovedfokus-laere-unge-aabne-venner-familie?lst_tag
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Ensomhed og fællesskab 11-09-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel 2 Integration, social arv og velfærdsstat

Hvem har ansvaret for integration? Spørgsmålet er forsøgt besvaret igennem forskellige synsvinkler materialemæssigt og aktørmæssigt. Desuden er spørgsmålet undersøgt igennem uddybende spørgsmål med opmærksomhed på taksonomi i en afrundende synopsisøvelse.

Omfang: Ca. 80 sider

Kernestof
’Samfundsfag til hf’ Blinkenberg og Breindahl. Systime. 2023.
-Afsnit 11: ’Hvad er dansk kultur?’
-Afsnit 11.1: ’Hofstedes teori om nationale kulturer’
-Afsnit 14: ’Kulturmøder, kulturkonflikter og national identitet’
-Afsnit 14.1: ’Er den danske kultur truet?’
-Afsnit 21.1: ’Fordelingspolitik’
-Afsnit 21.2: ’Værdipolitik’
-Afsnit 21.3: ’Overblik og samarbejdsmuligheder’
-Afsnit 27: ’Velfærdsmodeller’
-Afsnit 27.1: ’Den residuale model’
-Afsnit 27.2: ’Den universelle model’
-Afsnit 27.3: ‘Den selektive model’
-Afsnit 27.4: ’Politisk vurdering af modellerne’

’Sociologisk SET’ Iversen m.fl. Systime. 2024.
-Afsnit: ’9.2 Indvandrere, flygtninge…’


Supplerende materialer
-’Her er Danmarkskanonen’ regeringen.dk (12.12.2016) https://www.regeringen.dk/nyheder/2016/danmarkskanon-befolkningen-har-valgt-10-vaerdier-for-fremtidens-samfund/  
-’Dansk Folkeparti kan blive det højrefløjsparti, Konservative aldrig formåede at være’ Kommentar af Rasmus Ulstrup Larsen på Altinget.dk (27.01.2023)
-Sammenligning af etnisk danske livsforløb i forhold til udvalgte lande: ’ifitweremyhome.com’
-’Integration eller assimilation? Forsker advarer mod »os og dem«-politik’ JP.dk (13.09.2017)
-Udvalgte statistikker fra dst ’Over grænser – Mit liv med statistik’ https://www.dst.dk/da/mitlivmedstatistik/over-graenser---mit-liv-med-statistik
’Befolkningens fødelande’
’Befolkningens herkomst og oprindelseslande’
’Tilknytning til arbejdsmarkedet’
-’Nu får efterkommere bedre karakterer end andre med samme sociale baggrund’ (09.05.2023) Folkeskolen.dk https://www.folkeskolen.dk/afgangsprover-dsa-social-arv/nu-far-efterkommere-bedre-karakterer-end-andre-med-samme-sociale-baggrund/4714885
-’Fordomme påvirker efterkommere af ikkevestlige indvandrers præstation i folkeskolen’ (10.05.23) Kristeligt Dagblad
-’Multikulturel litteratur hjælper til at komme væk fra 'dem og os'-retorikken’ (07.10.24) Folkeskolen.dk
-’Udsatte boligområder’ BL - Danmarks Almene Boliger er interesse- og brancheorganisation for de almene boligorganisationer. Tal offentliggøres årligt 1. december.  https://bl.dk/viden-kartotek/udsatte-boligomraader/
-’Ali og hans brødre’ DR (24.11.2016)
-’Folkeskolens formål’ uddrag af Folkeskoleloven (2006) https://www.uvm.dk/folkeskolen/folkeskolens-maal-love-og-regler/om-folkeskolen-og-folkeskolens-formaal/folkeskolens-formaal
-’Opgang til Opgang viser vejen til velfærd i udsat boligområde’ Socialt Udviklingscenter (SUS) (21.08.2023) https://sus.dk/nyhed/opgang-til-opgang-viser-vejen/
-’DF'er vækker vrede med spørgsmål: Indvandrer-chauffører skaber utryghed i julefrokost-sæson’ DR.dk (14.11.23)
-’Afviser DF’er: Helt trygt at tage taxa hjem fra julefrokost, også med indvandrer-chauffører’ DR.dk (15.11.23)


-Faglige begreber: Strukturel og kulturel integration, værdipolitik, statens eller individets ansvar, indvandring, migration, flygtning, socialisering, identitetsdannelse, social arv, integration, assimilation, segregation, multikultur, modkultur, minoritet, majoritet, traditionelt, moderne, senmoderne samfund, stereotyper, fordomme, marginalisering, stigmatisering
-Egen måling af nationalt tilhørsforhold i klassen. Beregning af procentvise andele og diagrammer i Excel. Fokus på indsamling af data, stikprøver, og mulige konklusioner.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Integration, social arv, velfærdsstat 06-11-2024
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Regneark
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 3 Nullermanden længe leve!

Forløbet sætter fokus på kønsrelaterede uligheder i samfundet, herunder blandt andet uddannelsessystem, arbejdsmarked, menneskerettigheder, samt sprogets betydning for opfattelse af verden. Emne og teori overlapper med et psykologi-forløb, så for de relevante elever er samarbejdsmulighederne blevet belyst. Holdet har deltaget i et event arrangeret af Zonta Danmark og har i den forbindelse lavet et projekt med produkter der udstilles i tomme butiksvinduer i Aalborg midtby. Holdet har desuden foretaget korte gadeinterviews over emnet ligestilling.

Omfang: Ca. 70 sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
-sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
-behandle problemstillinger i samspil med andre fag
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


’Sociologiens kernestof’ Morten Hansen Thorndal. Columbus. 2023.
   Kap. 14: ’Køn, kønsroller og ligestilling’
   Kap. 14.3: ’Jo højere stilling jo færre kvinder – om uddannelse og erhverv’
   Kap. 14.4: ’Kønsforskelle – et par teoretiske perspektiver’

’Samf på B’ Skov, Oliver Boserup m.fl. Columbus. 2019.
Kap. 4.8: ’Menneskerettigheder – et ønske om retfærdighed’

-’Der er stadig flere danske topchefer, der hedder Lars eller Peter, end der er kvinder’ Berlingske (20.09.2021)
-’Girl toys vs boy toys’ bbc (16.08.2017)
-’Hvor svært kan det være at fremstille arbejdsbukser, der passer til en kvinde?’ Uddannelsesbladet (23.08.21)
-Interview-film udarbejdet af Zonta i forbindelse med event 22.11.2023. Indeholder bl.a. Emma Holten, Marie Bjerre, og Rasmus Brygger
-Videoer om verdensmål #5 ’Ligestilling mellem kønnene’ på verdensmål.dk
-’Dansk Sprognævn renser ud i de kønnede ord: 'Det vækker stærkere følelser, når det har med identitet og køn at gøre'’ dr.dk (19.09.2023)
-’Mænds barselsorlov er steget’ Danmarks Statistik, NYT fra Danmarks Statistik, nr. 110 (18.04.2024)
-’Snart er der kun to kvindelige bankbosser tilbage’ Borsen.dk (19.06.2024)
-2 menneskerettighedsvideoer på goalfive.org
-’Miss Americana’ af Lana Wilson for Tremolo Productions (31.01.2020)
-’Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla’ (26.08.2020) dansketaler.dk  https://www.dansketaler.dk/tale/sofie-lindes-tale-ved-zulu-comedy-galla-2020/
-’Debatten’: ’Hvor store problemer har vi med sexisme i Danmark?’ DR2 (03.10.2020) (uddrag) (4:32) https://www.youtube.com/watch?v=6RpYUgv2RxQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde
Titel 4 Økonomiske udfordringer i en global verden

Forløbet bygger videre på C-niveauets kernestof om det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, samt politiske beslutninger i Danmark i en global sammenhæng.
Vi tog udgangspunkt i elevernes tilknytning til det danske arbejdsmarked og fortsatte med arbejdsmarkedets parter og overenskomster. Herefter EUs fire friheder og de konsekvenser de kan have på det danske arbejdsmarked. Forløbet blev afsluttet med synopsis og fremlæggelse heraf.

Omfang: Ca. 80 sider.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
• anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
• anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder
• formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
• formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Politik
• magtbegreber
• politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
• det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
• globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.

Materialer
’Samfundsfag til hf’ Blinkenberg og Breindahl. Systime. 2024.
Afsnit 28: ’ Velfærdssamfundets udfordringer’ + underafsnit
Afsnit 29: ’Den danske model på arbejdsmarkedet’
Afsnit 29.1: ’Overenskomster og den danske model’
Afsnit 28.3: ’Flexicurity’
Afsnit 31: ’Hvad kendetegner en god samfundsøkonomi?’
Afsnit 31.1: ’Lav arbejdsløshed og høj beskæftigelse’
Afsnit 31.3: ’Lav, stabil inflation’
Afsnit 32.5: ’Konkurrenceevne og betalingsbalance’
Afsnit 36.1: ’Globaliseringens årsager og EU’s Indre Marked’

’SamfNU B’ red. Bülow. Systime. 2024.
Afsnit 9.1.1: ’Økonomiske mål og målkonflikter’
Afsnit 9.2.1: ’Makroøkonomisk politik’
Afsnit 9.2.2: ’Finanspolitik’
Afsnit 9.2.3: ’Pengepolitik’

Supplerende materialer
-’VIDEO Sådan er ’den danske model’’ dr.dk (26.03.18) https://www.dr.dk/ligetil/video-saadan-er-den-danske-model
-’Efter største lønstigninger i årtier står fagbevægelsen klar med nye krav’ dr.dk (06.01.2025)
-'Servicetjek af Flexicuritymodellen' Disruptionrådets sekretariat, 2018
https://bm.dk/media/6183/baggrundspapir-servicetjek-af-flexicuritymodellen.pdf
-’Danske lønninger er blandt toppen blandt EU-lande’ fagbladet3f (25.07.2024) https://fagbladet3f.dk/danske-loenninger-er-taet-toppen-i-eu/
-’EU, den danske model og direktivet om mindsteløn’ eu-oplysningen
-’Fra EU-regler til dansk lov’ eu-oplysningen
-’De har forladt deres fædreland, ændret arbejdsmarkedet og skabt en af de mest betændte politiske
diskussioner i EU. “Jeg ville gøre det her igen. Det er det værd.“ Zetland.dk (10.07.2018)
https://www.zetland.dk/historie/soV7g263-ae6XddvA-44b1c (19:55)
-Videoer om EU og arbejdsmarkedsvilkår på Folketingets EU-oplysning
-’Bredt flertal styrker indsatsen mod social dumping’ Pressemeddelelse fra Beskæftigelsesministeriet. (23.05.2024)  https://bm.dk/nyheder/pressemeddelelser/2024/05/bredt-flertal-styrker-indsatsen-mod-social-dumping/
-’Deadline’: ’John Bolton om Trumps mange trusler’ dr.dk (20.01.2025)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Økonomiske udfordringer 05-02-2025
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Kriminalitet og straf

Forløbet bygger videre på C-niveauets kernestof om sociale og kulturelle forskelle, samt identitetsdannelse og socialisering.
Forløbet har fokuseret på metodiske opmærksomhedspunkter ved registrering af kriminalitet og hvem der begår kriminalitet. Vi har arbejdet med social baggrund som forklaring på en kriminel løbebane, og der kan konstateres et overlap med psykologiske teorier. Desuden har vi arbejdet med samfundets reaktion på kriminalitet, herunder straf og hvorfor vi straffer, samt risiko- og beskyttelsesfaktorer i socialiseringsprocessen.
Eleverne har været på besøg i retten; talt med ansatte i forskellige funktioner, samt overværet en retssag.

Omfang: Ca. 65 sider.

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
̶ anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
̶ anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger  
̶ sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder
̶ påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller
̶ på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Sociologi
̶ identitetsdannelse og socialisering
̶ social differentiering i Danmark.
Politik
̶ politiske skillelinjer og partiadfærd
̶ magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund

Materiale
’Kriminalitet og straf’ (2024) Bjarke Viskum. Systime.
Kapitel 2: ’Hvordan kan kriminalitet måles?’
Kapitel 2: ’Registrering af kriminalitet’
Kapitel 2: ’Selvrapporteringsstudier’
        Kapitel 2: ’Indhold og omfang af den registrerede kriminalitet’
        Kapitel 2: ’Hvem begår kriminalitet?’
’Kriminalitet og straf’ (2011) Anne Okkels. Gyldendal.
Kapitel 2: ’Kriminalisering og afkriminalisering’ p. 21
        Kapitel 4: ’Ofre for kriminalitet’, p. 54-55
        Kapitel 6: ’Hvorfor begår vi kriminalitet’ P. 70
        Kapitel 5: Balvigs undersøgelser, p. 56-58
’Kriminalitet og retfærdighed’ (2012) Eva Smith. Columbus
        Kapitel 6.7 ’Teorier om kriminalitet’

-»Folk tænker, at det ikke kan passe, for de hører en anden historie«: Kriminaliteten falder konstant’ (07.01.2023) Politiken
-Dokumentaren ’Vilde piger’ (2012) Tine Katinka Jensen
-’Fængsler og frihedsberøvelse’ af Institut for menneskerettigheder (01.04.2023)
-klassesamfund.dk, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
-TV2, 10. marts kl. 11: ’Justitsministeren præsenterer tryghedspakke’ (uddrag)
-’I retspolitikken vil et flertal indskrænke friheden af hensyn til national sikkerhed’ Nikola Nedeljkovic Gøttsche i ’Information’ (20.07.2018) (uddrag)
-Besøg hos Byretten i Aalborg.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Personlige
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Klima

Forløbet behandler klima fra flere vinkler: Den personlige indsats og indstilling til at give afkald på goder, særligt på transportområdet. Klimapolitikken som værdipolitik og ideologisk styret. Desuden ses klima som et grænseoverskridende problem, der nødvendiggør internationale klimaaftaler og politiske arenaer såsom EU og FN. Forløbet blev afsluttet af synopsis eller miniprojekt med fremlæggelser.

Omfang: 70 sider

Faglige mål
Eleverne skal kunne:
-anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
-anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
-undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
-undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
-demonstrere viden om fagets identitet og metoder
-formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser
-ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
-formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
-på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.

Kernestof
Politik
-politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.
Økonomi
-det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
-globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark

Materiale
’Klima og bæredygtighed’ (2020) Hasselbalch og Knudsen. Columbus.
Afsnit 3: ’Klimapolitik – fra det globale til det lokale’
        Afsnit 3.2: ’Hvad karakteriserer EU’s klimapolitik?’
        Afsnit 3.2.1: ’EU’s institutioner og hvem beslutter hvad i forhold til klima?’
’Samfundsfag til HF’ (2018/24) Blinkenberg og Breindahl. Systime.
Afsnit 35 ’Økonomi og klimapolitik’
        Afsnit 35.1 ’Afgifter’
Afsnit 35.2 ’Afgifter, ideologi og værdipolitik’
Afsnit 35.3 ’Statsstøtte’

-‘Greta Thunberg and George Manbiot make short film on the climate crisis’ Guardian News (19.09.2019)
-’I Silkeborg skal det gå ned ad bakke både ud og hjem, hvis cyklen skal erstatte bilen’ (09.02.2020) JyllandsPosten.
-'Priserne reguleres i den offentlige transport 21. januar 2024' af Din Offentlige Transport
https://dinoffentligetransport.dk/nyheder/priserne-reguleres-21-januar-2024
-’Dyster prognose: 5 år til normal flytrafik’ (06.01.2021) Finans.dk https://finans.dk/erhverv/ECE12671136/dyster-prognose-5-aar-til-normal-flytrafik/
Passagertal Aalborg Lufthavn https://aal.dk/om-aal/passagertal (besøgt 01.04.2025)
Passagertal Aarhus lufthavn https://www.aar.dk/passagertal/ (besøgt 01.04.2025)
-’Dieselafgiften hæves med en halv krone per liter fra 2025’ (15.04.2024) jyllands-posten.dk
https://jyllands-posten.dk/politik/ECE17017888/dieselafgiften-haeves-med-en-halv-krone-per-liter-fra-2025/
-’Cepos: Det har ingen effekt på klimaet, hvis vi flyver mindre i Danmark’ CEPOS (19.06.2019) https://ditoverblik.dk/cepos-faerre-flyrejser-fra-danmark-har-ingen-effekt-paa-klimaet/
-’Danskere valfarter til lufthavnen – har ikke skænket afgift en tanke’ nyheder.TV2.dk (12.04.2025)
https://nyheder.tv2.dk/klima/2025-04-12-danskere-valfarter-til-lufthavnen-har-ikke-skaenket-afgift-en-tanke
-'Nye priser på flybilletter' TV2 (01.01.2025)
-'Elbilsalg boomer, Tesla bløder' (03.03.2025) fdm.dk
-Borgerforslag: ’gratis kollektiv transport (GCTB)’ (25.07.2023)
-’Gratis offentlig transport er en dyr og dårlig idé, siger trafikforsker’ nyheder.tv2.dk (19.08.2019) https://nyheder.tv2.dk/politik/2019-08-19-gratis-offentlig-transport-er-en-dyr-og-daarlig-ide-siger-trafikforsker

Synopsismateriale
-Truth facts, Helt normalt, Politiken (10.05.2013)
-’Motorkøretøjer pr. døgn’ Danmarks Statistik_Erhvervslivets sektorer_transport_trafik (Dato ikke oplyst)
-’Kanaler for afsmitning af klimarelaterede risici til finansiel stabilitet’ figur fra rapporten ’Klimaforandringer kan smitte af på den finansielle stabilitet’ Danmarks Nationalbank (02.12.2019)
-’Klimapolitik: En fremtid udelukkende baseret på ren energi’ Socialdemokratiet.dk (uddrag) (Dato ikke oplyst)
-’Blå blok begejstret for trafikudspil: - Vi har ændret stemningen i samfundet’ tv2.dk (08.04.2021)

Begreber: Negativ eksternalitet, miljøafgift, CO2-kvoter, FN, EU, overstatsligt/mellemstatsligt samarbejde, Ministerråd, Europa-parlament, Kommissionen, direktiv/forordning, lobbyisme, adfærdsregulering, klimapolitik, magtens tredeling
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Synopsis: Klima 08-05-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde