Holdet 2024 Sa/2h/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Rasmus Damkilde
Hold 2024 Sa/2h/2 (2h Sa2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Det er økonomien - Dumme!
Titel 2 Samfundet(s) skygger!
Titel 3 Den politiske andedam
Titel 4 Madens betydning

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Det er økonomien - Dumme!

Forløbet tager livtag på de nye økonomiske udfordringer i relation til tiden efter Corona og samtidig en international tilsspidset sikkerhedspolitisk situation med krig i Ukraine,
Hvilke nye økonomiske prioriteringer har det medført og hvilke andre økonomiske udfordringer rammer det danske velfærdssamfund.
Titlen er et forsøg på at indkredse Danmarks økonomiske situation, nu hvor folketingsvalget står for døren. Så hvilken betydning får samfundsøkonomien i den kommende politiske kamp om magten i DK?

Kernestof:

Skov, Oliver Boserup; Bjørnstrup, Victor; Matthiesen, Tobias: Samf på B, I-bog.  
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?loopRedirect=1&id=1
Kapitel 7. (alle afsnit) (48,4 ns)

Suppl.stof:
FH’s økonomiske prognose – juni 2022: Undertitel: Dansk økonomi står stærkt – men tynges af usikre tider og høj inflation, Redaktion afsluttet: Prognosearbejdet er færdiggjort d. 30. maj 2022.

Materiale til belysning af madspild.




Forløbet er afsluttet med et "madspildsprojekt", hvor eleverne selv har været på skraldetur og lavet interview med kunderne i et supermarked.
Der er skrevet en synopsis på baggrund af disse erfaringer.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller og egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Samfundet(s) skygger!

Som overordnet fokus i forløbet er kriminologien gennemgående. Klassen besøger og overværer en retssag i byretten. Derfor gennemgås generelle betragtninger ift. kriminalitet. Hvorfor bliver man kriminel, hvordan og hvorfor straffer vi kriminalitet.
Forløbet drejes over i social ulighed og ligestilling. Klassen deltager i skolens fokus på verdensmål 5 og bidrager med et kort projekt og produktrettet forløb om Ligestilling, med særlig fokus på "vold mod kvinder".

Derfor belyser forløbet i sin helhed 3 "skygger" - kriminalitet, ligestilling og integration.

Kernestof:
Okkel, Anne:
Ravnkilde, Lise: "Ret og Rimelighed", kapitel 2 +  3: (27 ns)

Skov, Oliver Boserup; Bjørnstrup, Victor; Matthiesen, Tobias: Samf på B, I-bog.  
https://samfpåb.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=314
Kapitel 3, (25,8 ns)

Supplerende stof:
Kompendium med blandede tekster om ligestilling:


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Den politiske andedam

Forløbet tager afsæt i en diskussion af det ideelle demokrati. Hvordan indretter man et samfund, således det bliver mest "demokratisk.
I forlængelse af forskellige demokratiforståelser, ser forløbet nærmere på det danske demokrati og sammenligner det med andre lande og EU's politiske opbygning.
Forløbet indeholder en metodisk dimension, i forhold til elevernes egen undersøgelse af Statsministerens forskellige tematikker i nytårstalen fra 2025. Her har de skulle lave et feltarbejde i form af spørgeskema eller interview med interessanter indenfor problemfeltet.

Som afrunding på forløbet er de klassiske tilgange til dansk politik, som eleverne har mødt på c-niveau, repeteret. Således forskellige teorier om parti- og vælgeradfærd også indgår i diskussionen af vores demokratiske samfund.


Kernestof:
Matthiesen, Tobias: "samf på B, I-bog, Colomubus 2024, kapitel 4,(56,4 ns)

Supplerende Stof:
Brøndum, Peter (Red.): "Metodebogen", Columbus i-bog 2024, kapitel 5 (9 ns)

Matthiesen, T. ,Skov, O.B. & Bjørnstrup, V. (2025). Kapitel 6: Partier og vælgere – et politisk billede i forandring?. I SAMF PÅ B. Columbus. https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus. (uddrag som er anvendt til at repetere c-niveau tilgange)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Madens betydning

Forløbet tager afsæt i en skraldningstur. Det vil sige at eleverne har været på containerbesøg i lokale supermarkeder og lavet et feltstudie af skraldning.
Efterfølgende er madens betydning i sociale og kulturelle sammenhænge studeret og samfundsfaglig metode er repeteret gennem interview af elevernes familiemedlemmer, med fokus på mad. Bæredygtighedsdimensionerne (miljø/klima, økonomisk og socialt) er belvet inddraget. Sociologisk er Hofstedets kulturdimensioner inddraget og eleverne har kunne bruge en lang række teoretiske tilgange fra deres KS- samf c viden.

Kernestof:
Beyer, M. ,Frederiksen, C.L. & Kureer, H. (2025). Arkiv. I Samfundsfag C. Systime. https://samfundsfag-c.systime.dk/?id=1506 -hofstedes kulturdimensioner.


Petersen, V.A. ,Hassing, A. & Henriksen, P. (2025). Metodebogen, gl. udgave. I METODEBOGEN. Columbus. https://metodebogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=391

Supplerende stof:
Frederik Dirks Gottlieb og Nicklas Brendborg: (2025) Podcast "Jagten på det evige liv" episode 30,  https://www.dr.dk/lyd/special-radio/jagten-paa-det-evige-liv-4011609285000

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer