Holdet 2024 Sa/2h/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Samfundsfag B
Lærer(e) Henrik Lund Carré
Hold 2024 Sa/2h/1 (2h Sa1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Unges trivsel/mistrivsel?
Titel 2 Er det muligt at bekæmpe bandekriminalitet i DK?
Titel 3 Velfærd i Danmark og udfordringer
Titel 4 Er det muligt at føre en bedre Integrationspolitik

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Unges trivsel/mistrivsel?

Forløbet omhandler mistrivsel blandt unge og forklaringer på hvorfor denne mistrivsel finder sted og om den finder sted.
Teoretikere der anvendes i forløbet er:
- Giddens
- Bourdieu
- Goffman
- Hartmut Rosa

Centrale begreber i forløbet
- Socialisering (primær, sekundære, dobbelt, multisocialiseringsmodellen)
- Aftraditionalisering
- Adskillelse af tid og rum
- Udlejring af sociale relationer
- Individualisering
- Habitus
- Kapitalbegreber (økonomisk, kulturel, social)
- Felt
- Symbolsk vold
- Face
- Setting
- Back stage
- Front stage
- Sociale mediers betydning i forhold til mistrivsel
- Accelerationssamfundet
- Perfekthedskultur
- Præstationssamfundet
- Kønsrollernes betydning for forskellen mellem piger og drenge
- De klassiske ideologier
- Enkelte partiers syn på mistrivslen og løsningen herpå

Teori fra andre forløb, der kan anvendes:
- Honneth og anerkendelse (privat, solidarisk, retslig)
- Fordelings- og værdipolitik

Metodisk:
- Arbejde med statistikker
- Arbejde med dokumentar
- Arbejde med artikler

Kernestof:

Sociologi:
- identitetsdannelse og socialisering
- (politisk meningsdannelse og medier), herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Er det muligt at bekæmpe bandekriminalitet i DK?

Arbejder problemorienteret og tager udgangspunkt i en SRP-formulering vi arbejder med på de tre taksonomiske niveauer.
Forløbet indeholder begreber og teorier fra sociologi, politik og økonomi
Metodisk lærer eleverne at lave og udføre et semistruktureret interview.
Afsluttes med en synopsis, der udarbejdes i mindre grupper

Problemformulering: ”Hvorfor er det svært for samfundet at gøre op med bandekriminalitet/bandemiljøet?”

Opgaveformulering:
Giv et kort oprids over banden ”Loyal To Familia” og de tiltag Folketinget har iværksat for at afvikle bandens aktiviteter i Danmark.
Redegør for sociologisk teori, der kan anvendes til at forklare tilslutning til bandekriminelle miljøer.

Undersøg hvilke variable, der kan have afgørende betydning for en persons tilslutning til en bande. I denne del arbejder vi med forskellige samfundsfaglige metoder

Diskuter med udgangspunkt i bandepakkerne og din undersøgelse og analyse, hvorvidt det er muligt at komme problemet med bandekriminalitet til livs.

Som en del af det professionsrettede besøger holdet Retten i Aalborg og overværer en retssag.

Begreber/teorier:

- Politik

Det politiske system i DK
Tredelingen af magten
Regeringsdannelse
Lovgivningsprocessen i Folketinget
Kriminalitet i samfundet
Partiernes holdning til straf

- Sociologi
Socialiseringsprocessen
Teorier der forklarer hvorfor man bliver kriminel/bandemedlem
SNAP-modellen
Specifikke teorier
Generelle teorier, der kan anvendes på fænomenet
Strafformer og recidiv

- Metode
Kvalitativ metode - Læse artikler, se dokumentarer samt set "Nordvest" og diskuteret om og hvordan en fiktionsfilm kan anvendes til at få indblik i et ellers lukket miljø.
Kvantitativ metode - Skabe det typiske bandemedlem gennem statistisk materiale. Anvendt satistisk materiale til at finde frem til baggrundsfaktorer, der kan have betydning for om et individ ender i bandekriminalitet.

Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- formidle faglige sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


Kernestof:

Sociologi
- Identitetsdannelse og socialisering
- Social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.

Politik
- Politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd - (holdningen til straf og værdipolitisk placering)
- Magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund (Tredeling af magten, magtformer, modborgere)


Metode
- Kvantitativ og kvalitativ metode.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Velfærd i Danmark og udfordringer

Finanspolitik
Økonomiske mål og målkonflikter
Strukturpolitik og arbejdsmarkedspolitik
(Kendskab til pengepolitik)
De tre klassiske ideologier
De tre velfærdsmodeller;
- Den universelle (socialdemokratiske) model,
- Den residuale (liberale) velfærdsmodel og
- Den korporative (konservative) model
- Interne udfordringer for velfærdsstaten
- Eksterne udfordringer for velfærdsstaten (migration)
- Løsninger på udfordringerne
Her er der en forventning om at eleverne kan placere udvalgte partier/ideologier i forhold til forskellige måder at løse udfordringerne for velfærdsstaten.


Kernestof:

Økonomi:
- velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål, herunder bæredygtig udvikling, og økonomisk styring nationalt og regionalt
- globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.


Faglige mål:

- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige virkelighedsnære problemstillinger, herunder professionsrettede problemstillinger
- undersøge konkrete økonomiske prioriteringsproblemer i Danmark og EU og diskutere løsninger herpå behandle problemstillinger i samspil med andre fag
demonstrere viden om fagets identitet og metoder

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Er det muligt at føre en bedre Integrationspolitik

Vi arbejder med integration i Danmark herunder vælgernes syn og partiernes holdning til indvandrere og efterkommere. Forløbet bygger ovenpå et forløb i KS med titlen "Globalisering og kulturmøder"

National kultur
Kulturmøder
Honneth anerkendelse
Integrationsformer
Identitetsvalg for indvandrere og efterkommere
Politiske system i DK
Demokratiformer
Mediernes rolle i demokratiet
Forskellige former for magt i relation til integration
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Partiadfærd (Molin og Strøm)
Vælgeradfærd (Issuevoting)


Kernestof:

Politik:
- politiske ideologier, skillelinjer og partiadfærd
- magtbegreber og demokratiopfattelser samt rettigheder og pligter i et demokratisk samfund, herunder ligestilling mellem kønnene
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU.

Sociologi:
- politisk meningsdannelse og medier, herunder adfærd på de sociale medier
- social differentiering og kulturelle mønstre i forskellige lande, herunder Danmark.


Faglige mål:
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- sammenligne og forklare sociale og kulturelle mønstre
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter og indgå i en faglig dialog.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer