Aalborg Katedralskole
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborg Katedralskole
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 if/2a3g2h - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Aalborg Katedralskole
Fag og niveau
Informatik C
Lærer(e)
Karin Olesen
Hold
2024 if/2a3g2h (
2a3g2h if
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Årets pensum
Titel 2
Dynamiske hjemmesider
Titel 3
Applab
Titel 4
Innovation + Lego
Titel 5
Fordybelse, GDPR, AI, Quiz mm
Titel 6
repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Årets pensum
Grundbog:
https://informatik.systime.dk/
+ Eget materiale til at supplere med
Arbejdsform: de 2 første forløb flipped classroom med videoer som lektie
Typisk lærergennemgang på 20 min + efterfølgende arnejde med øvelser eller egne projekter.
Der er arbejdet med 3 hovedforløb:
1. Dynamiske websider (HTML, CSS, Javascript)
2. App i AppLab
3. Legomindstorm (innovation)
1. Dynamiske websider
Der er arbejdet i Visual studio
HTML
CSS
Javascript
- programmering: sekvens, valgstruktur, gentagelse, funktioner
Interaktionsdesign, persona, domæne
farver
projekt
Internet
Talsystemer 2-,8-,16- + anvendelser
Fejlkorrigerende koder
2. App
Der er arbejdet i AppLab
Introduktion til applab
udarbejdelse af et IT-system (interaktionsdesign, gestaltlove, don norman)
Fra ide til prototype
LOFI HIFI prototype
Binære tal + fejlkorrigerende koder - igen
Test af program - Usability test
programmering: sekvens, valgstruktur, gentagelse, funktioner
Databaser, E/R diagrammer
Søgning og sortering
SQL ud fra materiale af https://kasperbjerg.github.io/sqlblocks/?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR2yLYdhmCTOqp3hTIuWGf09GF0aO-uIlyxNahbEdPcIdWTXGML2CnjnEPM_aem_X2NmtCafebCDsZDPiBSjEQ#/
3. Legomindstorm (innovation)
Innovativt projekt: den førerløse bil eller tilsvarende
Innovation
Lego mindstorm
Programmering
Afprøvning
Fra Ide til program/produkt
Fremvisning
Desuden
AI
Internet, sikkerhed, transport over net.
Cotinker AU
test af hjemmeside
Fingerprinting
Designprincipper:
GDPR
Cambridge analytica
Client - server
trelagsmodel
Indhold
Kernestof:
LEKTIER forventes lavet inden modulet, da undervisningen bygger på den viden du har fået her (flipped classroom)
LEKTIE:
Lektie:
Lektier:
Afsnit
Gennemgang af menu
Menu2.html
Modul 6 øvelser.docx
Billedfremvisere
I timen: Javascript - vi begynder på programmering - så småt
Lektie: Se følgende 3 videoer
Lektie: kommer i ferien I timen: Fremlæggelser af web-sider. Nyt emne
Introduktion til app
I t
Videre med app
Brug af strukturer, dropdown, tilfældige tal, lyd
Check out what I made skift regneart efter 10 gange
LEKTIE: SE FØLGENDE VIDEOER
Læs https://informatik.systime.dk/index.php?id=1100
Check out what I made CHART
Opret bruger eksempel Check out what I made
skift skærm, Check out what I made
I timen:
I har nævnt at I alle har mulighed for at se Netflix.
Kort om filmen.
Menu
LEKTIE
Gennemgang af Databaseteori2022.pptx
ARBEJDE MED APP
ER modellering eksempel.docx
Vi taler kort om algoritmerne fra sidst + søgning
KORT om søgningsmetoder
Når I har installeret det så brug lige lidt tid på at gennemse nogle af pakkerne i venstre side.
Blokprogrammering
Manual scratch
Videre med LEGO
VIGTIGT AT KOMME ALLESAMMEN
Design principper 290125.docx
gruppe 1 https://demo.webstrates.net/shaggy-baboon-5 mac https://demo.webstrates.net/foolish-tiger-4
Videre med Lego.
kodestumper.lmsp
Videre med Lego
Sidste gang med lego i denne omgang
Fremvisning næste gang
GDPR Forstå GDPR & Persondataforordning - GDPR.DK Det skal du vide om databeskyttelse.pdf
Plenum – hver gruppe fortæller om 3 vigtige spørgsmål
Herefter Målgruppe og design vha AI (pixlr, AI)
Opsamling af arbejdet fra sidste time med AI.
AppLAB quiz med svar
Quiz på webside 2025.docx
Arbejde med yogaprojekt
Videre med Yoga webside
Diverse programstumper til web-sider.docx
Sidste gang:
SIDSTE GANG MED WEBSIDER
FREMLÆGGELSE AF WEBSIDE
EKSAMENSSPØRGSMÅL:
Personas - Brugertype.pdf
REPETITION - Hvis vi når det
APP1
I skal arbejde selv fredag på jeres App. I kan mødes på skolen hvis I arbejder i grupper.
APP2
APP3
billedfremviser til APP
diverse til app kode
15-20 minutter om databaser og SQL Videre med APP
Gennemgang af one note
trelagsmodel, klient server og LEGO
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 47
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Dynamiske hjemmesider
Websider: html, css, javascript
Talsystemer 2 - 8 - 16
Interaktionsdesign, Brugerflade
Designprincipper: Farver, Don Norman, Gestaltlove
Udarbejdelse af et IT-system
Programmering: variable, sekvens, forgrening, gentagelse
Indhold
Kernestof:
LEKTIER forventes lavet inden modulet, da undervisningen bygger på den viden du har fået her (flipped classroom)
LEKTIE:
Lektie:
Lektier:
Afsnit
Gennemgang af menu
Menu2.html
Modul 6 øvelser.docx
Billedfremvisere
I timen: Javascript - vi begynder på programmering - så småt
Lektie: Se følgende 3 videoer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Applab
Indhold
Kernestof:
Lektie: kommer i ferien I timen: Fremlæggelser af web-sider. Nyt emne
Introduktion til app
I t
Videre med app
Brug af strukturer, dropdown, tilfældige tal, lyd
Check out what I made skift regneart efter 10 gange
LEKTIE: SE FØLGENDE VIDEOER
LEKTIE:
Læs https://informatik.systime.dk/index.php?id=1100
Lektie:
Check out what I made CHART
Opret bruger eksempel Check out what I made
skift skærm, Check out what I made
I timen:
I har nævnt at I alle har mulighed for at se Netflix.
Kort om filmen.
Menu
LEKTIE
Afsnit
Gennemgang af Databaseteori2022.pptx
ARBEJDE MED APP
ER modellering eksempel.docx
Vi taler kort om algoritmerne fra sidst + søgning
KORT om søgningsmetoder
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Innovation + Lego
Indhold
Kernestof:
Når I har installeret det så brug lige lidt tid på at gennemse nogle af pakkerne i venstre side.
Blokprogrammering
Manual scratch
Videre med LEGO
Afsnit
VIGTIGT AT KOMME ALLESAMMEN
Design principper 290125.docx
gruppe 1 https://demo.webstrates.net/shaggy-baboon-5 mac https://demo.webstrates.net/foolish-tiger-4
Videre med Lego.
kodestumper.lmsp
Videre med Lego
Sidste gang med lego i denne omgang
Fremvisning næste gang
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fordybelse, GDPR, AI, Quiz mm
Indhold
Kernestof:
GDPR Forstå GDPR & Persondataforordning - GDPR.DK Det skal du vide om databeskyttelse.pdf
Plenum – hver gruppe fortæller om 3 vigtige spørgsmål
Herefter Målgruppe og design vha AI (pixlr, AI)
Opsamling af arbejdet fra sidste time med AI.
I timen:
AppLAB quiz med svar
Afsnit
Quiz på webside 2025.docx
Arbejde med yogaprojekt
Videre med Yoga webside
Diverse programstumper til web-sider.docx
Sidste gang:
SIDSTE GANG MED WEBSIDER
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
repetition
Indhold
Kernestof:
SIDSTE GANG MED WEBSIDER
FREMLÆGGELSE AF WEBSIDE
EKSAMENSSPØRGSMÅL:
Personas - Brugertype.pdf
REPETITION - Hvis vi når det
APP1
I skal arbejde selv fredag på jeres App. I kan mødes på skolen hvis I arbejder i grupper.
APP2
APP3
billedfremviser til APP
diverse til app kode
15-20 minutter om databaser og SQL Videre med APP
Gennemgang af one note
trelagsmodel, klient server og LEGO
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613324900", "T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613324900", "H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613324900" }