Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Kemi B
|
Lærer(e)
|
Erik Michaelsen Nielsen
|
Hold
|
2024 Ke/3g2h (3g2h Ke, 3g2h Ke-ø)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksamensspørgsmål
Eksamensspørgsmål Kemi B 2025
Spørgsmål 1: Kemisk ligevægt.
Du skal redegøre for dynamiske ligevægte og reversible reaktioner og komme ind på forskydningsprincippet, idet du inddrager eksperimentet: ” Forskydning af ligevægt”.
I din gennemgang kan følgende stikord være nyttige:
• Reaktionsbrøk
• Ligevægtsloven
• Ligevægtskontant
• Endoterm
• Exoterm
• Sammenligning af ligevægtskonstant og reaktionsbrøk
Spørgsmål 2: Syrer og baser.
Du skal gennemgå definitionen af stærke og svage syrer samt forklare metoder til bestemmelse af pH i en opløsning. Desuden skal du forklare eksperimentet: ”Titrering af ascorbinsyre” og komme ind på, hvordan man bruger titrerkurven til at beregne koncentrationen og pKs af syren.
I din gennemgang kan du komme ind på følgende:
• Potentiometrisk titrering
• Ækvivalenspunkt
• Halvækvivalenspunkt
• Polyhydrone syrer
• Titrerkurver
• pH
• Syre-base-styrker, Ks, pKs
Spørgsmål 3: Oxidation og reduktion.
Du skal gennemgå reglerne for, hvordan man bestemmer oxidationstal. Vis desuden hvordan en redoxproces i sur og/eller basisk opløsning afstemmes. Redegør for forsøget ”Nogle redoxreaktioner”. Forklar hvad der sker ved en oxidation og en reduktion.
Følgende stikord kan være nyttige:
• Definition af oxidation og reduktion
• Oxidation af alkoholer
• Afbrænding af magnesium
• Spændingsrækken
• Afstemning af redoxreaktioner
Spørgsmål 4 Reaktionshastighed.
Du skal fortælle om de faktorer, der påvirker reaktionshastigheden, idet du redegør for forsøget ”Landolts forsøg”. I din gennemgang skal du komme ind på reaktionsprofiler og aktiveringsenergi.
Følgende stikord kan være nyttige.
• Katalysator
• Kollisionsteori
• Arrheniusligningen
• Exoterm og endoterm
• Hastighedsudtryk
Spørgsmål 5: Acetylsalisylsyre.
Med udgangspunkt i eksperimentet skal du redegøre for, hvordan du fremstillede acetylsalisylsyre – herunder udførelse, reaktionsskema, udbytteberegning og renhedsbestemmelse. Du skal desuden redegøre for polære og upolære bindinger.
Stikord:
• Reaktionstyper
• Elektronegativitet
• Stofmængde og reaktionsforhold
• Esterdannelse
• Navngivning af organiske molekyler
• Funktionelle grupper
• Tyndtlagskromatografi
Spørgsmål 6: Polymerer.
Giv eksempler kondensationspolymere og additionspolymere idet du inddrager forsøget ”Nylon-6,10”. Du skal komme ind på begrebet repeterende enhed og forskellige organiske reaktionstyper.
I din gennemgang kan du komme ind på følgende:
• Kondensationsreaktion
• Additionsreaktion
• Typer af plast og deres egenskaber
• Funktionelle grupper
• Opbygning af protein og cellulose
• Primær og sekundær struktur
Spørgsmål 7: Alkoholer.
Redegør for de forskellige typer af alkoholer og kom ind på navngivning af organiske molekyler. Fortæl om alkoholers kemiske egenskaber idet du inddrager øvelsen: ”Oxidation af alkoholer”. I din gennemgang kan du gøre brug af følgende stikord:
• Hydroxygruppe
• Primære, sekundære og tertiære alkoholer
• Oxidation af alkoholer
• Hydrofile og hydrofobe grupper
• Aldehyder, ketoner og carboxylsyrer
• Strukturisomeri
Spørgsmål 8: Aminer og Aromater
Redegør for hvordan aromater og aminer navngives. Redegør desuden for hvordan koncentrationen af et farvestof kan bestemmes spektrofotometrisk idet du gennemgår øvelsen:
”Bestemmelse af farvestofindholdet i drikkevarer”.
I din gennemgang kan du gøre brug af følgende stikord:
• Primær, sekundær og tertiær amin
• Delokaliserede elektroner
• Lambert-Beers lov
• Ekstinktionskoefficient
• Isomeri
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Redoxkemi
I forløbet er følgende emner gennemgået:
Oxidation, Reduktion, redoxreaktion, Spændingsrækken, Oxidationstal, Afstemning af redoxreaktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Ligevægte
I forløbet om ligevægte er følgende begreber gennemgået:
Reversibel reaktion, Kemisk ligevægt, Forskydningsprincippet, Reaktionsbrøk, Ligevægtsloven, Ligevægtskonstant.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Syre-basekemi
Følgende er gennemgået i Syre-Baseforløbet:
Vands ionprodukt, Ks og Kb, pKs og pKb, Korresponderende syre-basepar, pH-beregning, Polyhydrone syrer, Pufferopløsninger, Titrerkurver, hydronolysegrad.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Organisk kemi
I forløbet er der arbejdet med følgende:
Organisk navngivning, Alkaner, Alkener, Alkyner, Alkoholer, Estere, Carbohydrater, Organiske reaktionstyper, Fedtstoffer, Aromater, , Stereo og strukturisomeri, Aminer, Syntese af Acetylsalicylsyre, Lambert-Beers lov, Polymerer, Polymerisation, Additionspolymer, Kondensationspolymer, Monomere, Proteiner.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
30,00 moduler
Dækker over:
34 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Reaktionshastighed
I forløbet er arbejdet med følgende:
Reaktionshastighed, Påvirkning af reaktionshastighed, Kollisionsteorien, Aktiveringsenergi, Homogen og heterogen katalyse, 10-gradersreglen, Reaktionsprofiler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613376785",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613376785",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613376785"
}