Holdet 2024 PsB/2h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Psykologi B
Lærer(e) Tanja Vendelboe Jensen
Hold 2024 PsB/2h (2h PsB)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Gal eller normal
Titel 2 Metode
Titel 3 Veje ud og ind af kriminalitet
Titel 4 Mennesket i parforhold

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Gal eller normal

Gal eller normal

INDHOLD:
I dette forløb så vi nærmere på danskernes mentale sundhed og forsøgte at blive klogere på, hvorfor der i vores senmoderne samfund kontinuerligt ses en stigning i diagnoser. Den diagnose som forløbet har sit primære fokus på, er angst: hvad angst er, hvad der skaber, vedligeholder og forstærker angst og hvorfor vi ser så mange tilfælde af angst i det senmoderne samfund. Derudover så vi på terapeutiske metoder til bl.a. at behandle angst.
Derudover diskuterede vi diagnose-systemet og reflekterede over overlappene mellem folk med og uden diagnoser, dvs. vi forsøgte at se på psykisk lidelse ikke som enten/eller, men med mange gråzoner mellem normalitet, lette og svære lidelser. Da vi så på udbredelsen af forskellige diagnoser, blev det også relevant at inddrage køn og kulturelle forskelle.


FAGLIGE MÅL:
– du skal kunne redegøre for og kritisk forholde dig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– du skal kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– du skal kunne inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– du skal kunne redegøre for og kritisk forholde dig til fagets forskningsmetoder
– du skal kunne vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– du skal kunne argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– du skal kunne demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

KERNESTOF:
Socialpsykologi
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
Udviklingspsykologi
- menneskets udvikling i et livslangt perspektiv, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
Kognition og læring
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- følelser og kognition
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Personlighed og identitet
- selv, identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
Psykologisk metode
- undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data.

Supplerende stof:
Klinisk psykologi


LITTERATUR (forløbets pensum):

Fra Psykologiens Veje (i-bog: Larsen, Systime, 2024):
• ”Klinisk psykologi" (p5592)
• "Nervøse tilstande" (p5615)
• "Den kognitive terapi" (p5235)
• "Pavlov og den klassiske betingning" (p5163)
• "Thorndike, Skinner og den operante betingning" (p5161) kun fra afsnittet ”Den operante betingning” til og med ”Forstærkning af adfærden”
• "Den forsigtige og den risikovillige type" (p4852)
• "Den narcissistiske ungdom" (p5416)

Fra andre kilder:
• Undersøgelse (rapport): ”Danskernes sundhed – den nationale sundhedsprofil 2021” (Sundhedsstyrelsen, 2022)
• Statistikker om kønsforskelle i diagnoser (diverse kilder præsenteret i læreroplæg)
• "Kognitiv adfærdsterapi - hvad det er og hvordan virker det? af Dansk Psykoterapeutforening, set: 2024,  https://psykoterapeutforeningen.dk/psykoterapi/terapiretninger/kognitiv-adfaerdsterapi
• 2.3 Acceleration og fremmedgørelse – konsekvensen af konkurrencestaten? | Velfærdsstaten under pres (forlagetcolumbus.dk) https://xn--velfrdsstatenunderpres-f6b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=144&loopRedirect=1
• 5.3 Hvem er du? | Undersøgelser i psykologi (systime.dk) https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=162
• ”Når lidelse bliver til sygdom” (Aarhus Stiftstidende, 2011)
• Udsendelse: uddrag af ”De raske syge” (DR1, 2016)


Supplerende materiale (cases mm.):
• Udsendelse: ”Rudi er bange” (DR1, episode 1, 2018)
• Udsendelse: ”De angste børn” (DR1, 2014)
• Udsendelse: ”Tværs: Alexander er en fiasko” (DR1, sæson 5, 2012)
• Videoklip fra ”https://echo.tv2.dk/2023-10-18-realitystjerne-livestreamer-sit-liv-doegnet-rundt-ekstremt-usundt-siger-psykolog”
• ”Når livet lammes af flydende angst” (Berlingske, 2007)
• ”Piger i 9. klasse lider under forventningspres fra alle sider” (Politiken, 2020)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Metode

Metode i psykologi + feltarbejde [ikke-eksamen]

INDHOLD:
Forløbet har fokus på at give eleverne en viden og et fagsprog omkring psykologiske undersøgelser samt styrke evnen til den kritiske vurdering af disse. Forløbet afsluttes med at eleverne i grupper planlægger og gennemfører feltarbejde samt udarbejder feltrapport. I den forbindelse skal eleverne vurdere egen undersøgelse samt formidle resultater og mulige fejlkilder til resten af holdet.

KERNESTOF:
Psykologisk metode
- undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data.

FAGLIGE MÅL
- Du skal kunne redegøre for og kritisk forholde dig til fagets forskningsmetoder, herunder kunne diskutere etiske problemstillinger i psykologisk forskning, samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
- Du skal kunne demonstrere et grundigt kendskab til fagets metoder og på den baggrund selv være i stand til at designe og gennemføre mindre former for feltundersøgelser, herunder kunne præsentere og forholde sig til resultaterne med brug af et metodisk begrebsapparat

LITTERATUR (forløbets pensum):

Fra Undersøgelser i psykologi (i-bog: Jensen & Quorning, Systime, 2024):
- 1.1 Forskningsmetoder (p168)
- 1.2 Forsøgseffekter og fejlkilder" (p169) - dog kun afsnittene om "Selvrapportering" og "Repræsentativitet"

Fra Psykologiens Veje (i-bog: Larsen, Systime, 2024):
- "Etiske retningslinjer" (c14357)
- 33. Psykologiske feltundersøgelser (p5642)

Fra PsykB (i-bog: Magnus Riisager et. al, Frydenlund, 2023).
- 3.8 Om databehandling af undersøgelsens empiri (p182-185)

Derudover har eleverne fået en oversigt over potentielle fejlkilder i alle metoder og specifikke metoder, som viser, hvad man kan/skal tage med i sin kritiske vurdering - dette er udarbejdet af lærer.

Supplerende materiale (undersøgelser):
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/haederlighed-vinder-over-sex-og-udseende/ (uddrag)
- https://videnskab.dk/kultur-samfund/voksne-takler-mobbe-erfaringer-forskelligt/
https://videnskab.dk/kultur-samfund/stirrende-oejne-faar-os-til-at-donere-flere-penge/

Indhold
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Veje ud og ind af kriminalitet


Veje ind og ud af kriminalitet

INDHOLD:
Forløbet skal belyse forskellige psykologiske forståelsesrammer for, hvorfor nogle mennesker begår forbrydelser og bliver kriminelle, som ender i fængslet eller det, der er værre. Det gennemgående spørgsmål bliver: Hvad driver mennesket til at gøre moralsk forkerte, retsligt ulovlige og nogle gange onde ting? Der vil være fokus på at belyse emnet ud fra såvel udvikling og opdragelse i barndommen, herunder udviklingen af empati og selvkontrol, motivationsfaktorer, afhængighed og sociale mekanismer (gruppedynamikker). Det skal også indgå som en del af forløbet at overveje på en psykologifaglig baggrund, hvordan vi bedst forhindrer, at mennesket lander i en kriminel løbebane, eller hvordan man kan komme ud af kriminalitet, når man først er inde.

FAGLIGE MÅL:
- Du skal kunne demonstrere indgående kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
- Du skal kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder til at undersøge disse problemstillinger
- Du skal kunne vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
- Du skal kunne argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
- Du skal kunne redegøre for og kritisk forholde dig til fagets forskningsmetoder samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden

KERNESTOF:
Socialpsykologi:
- Social adfærd, gruppepsykologiske processer, inklusion og eksklusion og social indflydelse
- Stereotyper, fordomme og diskrimination
Udviklingspsykologi
- Menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Kognition og læring
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Personlighed
- Identitet og personlighed
Psykologisk metode
- Undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskema samt simpel analyse af data

Supplerende stof:
Klinisk psykologi
Neuropsykologi

LITTERATUR (forløbets pensum):

Fra Psykologiens Veje (i-bog: Larsen, Systime, 2024):
• ”Maslows behovshierarki" (p5385)
• "Opvækstens betydning" (p5633)
• "Fire opdragelsesstile" (p5188)
• "Bobo-eksperimentet" (c14112)
• "Fravær af selvkontrol" (p5631)
• "Intergruppekonflikter" (p5665) - eleverne har enten arbejdet med Robbers Cave eller Tajfels minimalgruppeeksperiment

Fra andre kilder:
• 2.1 Gruppedyret | Evolutionspsykologi (systime.dk)
• ”MENTALISERINGSTREKANTEN – en neuroaffektiv arbejdsmodel” (Tidsskrift for psykoterapi, 2017)
• Udsendelse, minut 00-20:00: ”Når arveanlæggene kommer i dårligt selskab” (DR2, 2016)
• Podcast: ”Hvad sker der, psykopat?” (24 spørgsmål til professoren, Weekendavisen, 2022)
"En Morder Vender hjem"  (TV2 2000) (Film om Peter Lundin)
• ”Afhængighedens gåde” (DR2, 2006)
• Jane Elliots "Blue eyes - Brown eyes"-eksperiment på Youtube https://www.youtube.com/watch?v=dLAi78hluFc

Supplerende materiale (cases mm.):
• ”Marginaliserede unge finder anerkendelse hos banderne” (Kristeligt dagblad, 2013)
• Udsendelse: ”Kriminelt: farvel til bandelivet” (DR1, 2020)
• ”Født til fængsel? (1)” (TV2, 2017)
• ”Derhjemme var jeg forkert. I skolen var jeg forkert. Så jeg gik derhen, hvor vi var sammen om at føle os forkerte” (Politiken, 2022)
•  "Gaden giver accept og fællesskab. Derfor er det svært at komme ud af kriminalitet” (Videnskab.dk, 2022)
film om Peter Lundin "En Morder vender hjem"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Mennesket i parforhold


Mennesket i parforhold

INDHOLD:
I dette forløb arbejdede vi med udviklingspsykologiske, evolutionspsykologiske, kognitive perspektiver samt personlighedsteorier til at belyse hvordan mennesker indgår i et parforhold.  
Den romantiske kærlighed fylder noget i stort set alle menneskers liv: enten er man i et forhold, søger et forhold eller også har man af individuelle årsager valgt parforholdet fra – men i det tilfælde har man stadig forholdt sig til det. Det perfekte parforhold er nok i bedste fald en myte, men for mange mennesker bidrager parforholdet alligevel med behov, som vi mennesker alle har: anerkendelse, samhørighed, passion. Omvendt kan parforholdet også fylde og påvirke os på en negativ måde i form af konflikter, jalousi, frygten for at blive forladt og i de værste tilfælde: fysisk og psykisk vold. Derfor kom vi omkring forskellige aspekter af parforholdet, bl.a. barndommens betydning, herunder tilknytning samt resiliens og mønsterbrud, grunde til at vi forelsker os i bestemte personer, kønsforskelle i adfærden omkring sex og partnervalg, den narcissistiske partner og psykisk vold, det langvarige forhold samt det senmoderne samfunds indflydelse på den romantiske kærlighed.
Forløbet vil til tider forholde sig til den mest udbredte type af parforhold i vores samfund, som er mellem mand og kvinde, men mange af de ting, vi kommer omkring, kan lige så vel bruges til at belyse forhold mellem to af samme køn


FAGLIGE MÅL:
– du skal kunne redegøre for og kritisk forholde dig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser og kunne forstå dem i en historisk-kulturel kontekst
– du skal kunne formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– du skal kunne inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– du skal kunne redegøre for og kritisk forholde dig til fagets forskningsmetoder
– du skal kunne vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– du skal kunne argumentere fagligt og formidle psykologisk viden skriftligt og mundtligt med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
– du skal kunne demonstrere viden om psykologis identitet og metoder og behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

KERNESTOF:
Socialpsykologi
- kommunikation i sociale sammenhænge og på digitale medier
- kulturpsykologi, herunder kulturelle normer og konsekvenser af globaliseringen for identitet og socialt samspil
Udviklingspsykologi
- tilknytning, omsorg og familiens betydning for udvikling, herunder betydningen af sårbarhed og resiliens
Personlighed og identitet
- selv, identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder arbejde, stress og coping
Psykologisk metode
- undersøgelsesmetoder, herunder eksperiment, observation, interview og spørgeskemaundersøgelse samt simpel analyse af data.

Supplerende stof:
Neuropsykologi

LITTERATUR (forløbets pensum):

Fra Psykologiens Veje (i-bog: Larsen, Systime, 2024):
• ”Forskellige tilknytningsstile" (p5478)
• "Kommunikationens fire niveauer" (p5449)
• "Konflikter" (p5444) - kun afsnittene ”Konflikttrappen” og ”Afspænding, jegsprog og cirkulær forståelse”

Fra PsykB:
• "Tilknytning i barndommen" (p314)
• "Shavers flerdimensionale model" (p312)
• "8.3 Mange slags kærlighed" (p305)

Fra Evolutionspsykologi (i-bog: Pedersen, Systime, 2024)
• "5.1 Kønsforskellenes oprindelse" (p156)
• "5.2 At vælge en partner (p157)
• "5.4 Parforholdet" (p159) - kun afsnittet "Kærlighed"

Fra andre kilder:
• Læreroplæg baseret på artiklen ”Mønsterbrydere”, udgivet af Anvendt Kommunal Forskning i 2000 på akf.dk
• Derfor forelsker du dig i den, der forløser og sårer dig (zetland.dk) https://www.zetland.dk/historie/s8DP2KZk-ae2KvJdE-22eb1
• Kærlighed er ren kemi | Sygeforsikringen "danmark" https://www.sygeforsikring.dk/nyt-sundt/kaerlighed-er-ren-kemi
• ”Kønsforskelle i jalousi”, Forskningsnyt fra Psykologien, 1992, 1 (3)
• Barry Schwartz: The paradox of choice | TED Talk
• Uddrag af podcasten Supertanker: "Gift dig, du vil fortryde det ...", DR LYD, 2022 (minut 00-18:00) https://www.dr.dk/lyd/p1/supertanker/supertanker-2022/supertanker-gift-dig-du-vil-fortryde-det-11032211071
• Læreroplæg om den narcissistiske partner og psykisk vold. Baserer sig på bøgerne ”Partner løgner elsker krænker” (2022) og ”Den svære kærlighed” (2016) af Christina Copty samt artiklen "Psykoterapeut: Det er et overset problem, at mange mænd udsættes for psykisk vold af deres kærester", Kristeligt Dagblad, 2021

Supplerende materiale (cases mm.):
• ”Fortællingen om en mønsterbryder”, Århus Stiftstidende, 2010
• Videoklip fra TV2: https://livsstil.tv2.dk/2016-07-05-afhaengig-af-tinder-det-er-meget-faa-kvinder-der-kan-konkurrere-med-at-knalde-en-ny-hver-dag
• "Vi er godt tilfredse i vores parforhold - alligevel bliver hver anden skilt", TV2, 2017. https://livsstil.tv2.dk/samliv/2017-03-29-vi-er-godt-tilfredse-i-vores-parforhold-alligevel-bliver-hver-anden-skilt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer