Holdet 2024 ps/2h/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Karen Østergaard Richter Hansen
Hold 2024 ps/2h/2 (2h ps2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1: Jagten på selvet
Titel 2 Tema 2: Køn og kognition
Titel 3 Tema 3: Omsorg og ondskab
Titel 4 Tema 4: Kærlighed og parforhold
Titel 5 Repetition og opsamling

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1: Jagten på selvet

Oversigt over forløb 1: Tema: Jagten på selvet 8.8-3.10.

Formålet med forløbet har været at give et indblik i psykologi som fag med fokus på personlighed og identitet. Vi har arbejdet med forskellige grundlæggende psykologiske teorier, som giver en bred indsigt i faget. Vi har set på psykologien som et tværgående fag, som både har humanvidenskabelige, samfundsvidenskabelig og naturvidenskabelige rødder og metoder.



Psykologiske spørgsmål:
Hvad er personlighed og identitet? Hvilke konsekvenser har vores tidlige udvikling på vores senere udvikling? Hvad er en krise?
Hvordan kan man adfærdsforme nogen og hvorfor virker det ikke at straffe? Hvordan præges jeres adfærd gennem nudging? Hvordan bruger sociale medier og influencers nudging og adfærdspsykologi til at præge adfærden? Hvad er en holdning og hvordan kan vi præge folks holdninger?
Hvad er personlighed? Kan man ændre på sin personlighed? Hvor sidder personligheden i hjernen? Hvordan kan man teste forskellige personligheder?
Er personligheden blot en rolle, som vi spiller? Kan vi skifte personlighed når vi er i forskellige sociale arenaer og situationer?
Hvordan kan den syge personlighed hos en psykopat/dyssocial personlighedsforstyrret komme til udtryk?

Teori:
Erik Erikson
Adfærdspsykologi/behaviorisme: Pavlov: Klassisk betingning Thorndike: Trail-’n-error og udslukning, Effektloven. Watson: Generalisering. Skinner: Positiv forstærkning, Negativ forstærkning, Straf, Udslukning, Shaping (adfærdsformning). Bandura: Observationel indlæring, Self-efficacy
Nudging
Personlighedspsykologi: Eysencks trækteori og The Big Five
Goffman og rolleteorien

Grundbogen Grundlæggende psykologi og socialpsykologi:
Erikson: s.238-243
Behavorisme: s.141-155 samt 281-283 (eller læs dokumentet)
Trækteori: s.48-51 (eller læs dokumentet)
Goffman og rolleteorien: s.127-136 (eller læs dokumentet)

Cases mv.:
Case: De unge kærester, DR 2024
Case: De dyre piger, DR 2021
Case: "Tale er guld – tavshed et problem: Dialog hjælper introverte elever"; Folkeskolen, 2015
Case: Min far er psykopat (DR, 2018) og TV-lægens far var psykopat: 'Jeg kan godt tilgive dig, men jeg glemmer aldrig' (DR, 2018)
TV-udsendelse: Manipulator, DR, 2018
Personlighedstest Jobindex og D-faktor
Øvelse: Kreativ psykologi: Musiksmag og personlighed
Øvelse: Kreativ psykologi: Chokoladeøvelse om holdninger

Metode:
Artikel: Forskellen sidder i Thalamus, https://psykveje.systime.dk/?id=4841
Undersøgelse om børns skærmbrug fra Børns Vilkår 2024

Anslået omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Tema 2: Køn og kognition

Forløb 2: Køn og kognition 9.10.-10.12

Formålet med dette forløb har været at give et indblik i køn, kognition og tænkning. Vi har arbejdet med forskellige vinkler på køn og set på køn mellem kultur og natur.

Eksempler på psykologiske problemstillinger
Hvad er kognitive skemaer? Hvad betyder sanseindtryk for vores tænkning?
Hvordan kan man ændre sine kognitive skemaer? Hvad er bias? Hvordan husker vi?
Hvilke forskelle er der på drenges og pigers hjerner? Hvad siger neuropsykologien til det spørgsmål?
Er mænd og kvinder grundlæggende forskellige? Hvem er bedst? Hvordan adskiller kønnene sig når de skal finde en egnet mage/partner? (heteronormativt kønssyn)
Hvordan ser pædagoger på køn i en børnehave og hvordan kan det blik på køn udfordres?

Grundbog: ibog Psykologiens veje og Grundlæggende psykologi og socialpsykologi
Piaget og kognitive skemaer: https://psykveje.systime.dk/?id=5242#c13270
Hukommelse: https://psykveje.systime.dk/?id=5236#c11559
Kapitlet om køn: Psykologiens veje: Hele kapitlet: https://psykveje.systime.dk/?id=4798
Evolutionspsykologi Grundlæggende psykologi og socialpsykologi s.156-164
Herudover: dokumentet med Ann Elisabeth Knudsen om drenge- og pigers hjerner

Teori og begreber
Jean Piaget og kognitive skemaer
Adaption: assimilation og akkommodation
Bias
Hukommelse
Ann Elisabeth Knudsen: EVA 2005: Er der forskel på hvordan drenge og piger klarer sig i grundskolen og videre i ungdomsuddannelserne?: Hjernemodning, hjernebjælke, testosteron, læring
Evolutionspsykologi; David Buss: The evolution of desire
Genderbread person (eksamensøvelse)

Undersøgelser
Would you go to bed with me? (Clark og Hatfield (1979-1981) samt Høgh-Olesen og Hald (2009))

Cases og udsendelser
Menneskedyret (og de to køn), 2005
Uden (køn i børnehaven)
Ønskebogen (øvelse)
Eksamensøvelse:
Fra Bruce til Brenda: Kilde: John Colapinto – Drengen der blev opdraget som en pige, Gyldendal 2000
Genderbread person (af Jonatan Karnøe) PsykologiInformation

Anslået omfang: 50 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Tema 3: Omsorg og ondskab

Forløb 3: Omsorg og ondskab

Formålet med dette forløb har været at se på ondskab og omsorg fra forskellige psykologiske perspektiver. Vi har arbejdet med omsorg, omsorgssvigt, resiliens og tilknytning samt med sociale roller, socialisering, ondskab, socialpsykologiske eksperimenter og set på ekstreme tilfælde af omsorgssvigt og af ondskab i forskellige cases.

Eksempler på psykologiske problemstillinger
Hvad er ondskab? Hvad har ondskab at gøre med personlighed og med køn? Hvordan kan vores kulturelle normer og moral sige noget om ondskab?
Hvad er omsorgssvigt? Hvordan kan omsorgssvigt være ondskabsfuldt? Hvad er konsekvenserne af omsorgssvigt for individet?
Hvordan kan det være at nogen klarer sig på trods af massiv omsorgssvigt? Hvad er resiliens og hvilken betydning kan andre voksne end forældrene have for et barns udvikling?
Hvad er tilknytning og hvilken betydning har det for en sund udvikling? Hvem var Daniel Stern og hvad siger hans teori om barnets udvikling?
Hvad kan få helt almindelige mennesker til at begå ondskabsfulde handlinger?

Teori og begreber
Udviklingspsykologi: Daniel Stern (Affektiv afstemning, RIG’er, social refereren, ansigtsduet)
Omsorgssvigt: Else Christensens fire typer
Reaktioner på omsorgssvigt
Resiliens og resiliensfaktorer
Risiko og sårbarhed
Ondskab: Definition fra Charmør og tyran samt Lars Svendsens fire former for ondskab
Stereotyper og fordomme
Kategorisering, stereotyper, illusorisk korrelation
Moralsk frakobling
Banduras model
Fravær af empati
Socialpsykologiske gruppebegreber (se oversigt 3.3.)
Sådan laver du en caseanalyse (3.3.)

Grundbøger
Omsorgssvigt mv: Grundlæggende psykologi og socialpsykologi: s.255-259,
Socialpsykologi: Grundlæggende psykologi og socialpsykologi: s. 68-69, 73-82, 84-85, 92-93, 95-98
Daniel Stern: https://psykveje.systime.dk/?id=5044
Banduras model: moralsk frakobling: https://psykveje.systime.dk/?id=5628#c12719
Fravær af empati: https://psykveje.systime.dk/?id=5632
Svendsens fire typer af ondskab: https://psykveje.systime.dk/?id=5627
Moralsk frakobling: https://psykveje.systime.dk/?id=5628

Desuden dokumentet om stereotyper og fordomme

Undersøgelser
Milgram: Lydighedstest (autoritet)
Zimbardo: Fængselseksperiment (roller – og lydighed)
Asch: Forsøg med linjers længde (konformitet)
Sherif: Summercamp (gruppedannelse, gruppedynamikker)
Ainsworth: Fremmedsituationen og tilknytningstyper
Spitz: Kvindefængslet, tilknytning
Bowlby: Seperationsreaktioner
Harlow: Abeforsøget


Cases og udsendelser
The Iceman eller Ondskabens anatomi
Er du mors lille dreng?
Menneskedyret i gruppen
Lille menneske – hvad føler du?
Vold mod byens hjemløse
Lisbeth Zornig: Vrede er mit mellemnavn, interview
Green Street Hooligans

Eksamensopgave:
Bilag 1: Tøser der tæsker
Bilag 2: Hvordan virker TV-vold på børn

Metodeark: Undersøgelser i psykologi how to

Anslået omfang: 60 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Tema 4: Kærlighed og parforhold

Formålet med dette forløb har været at sætte fokus på, hvilken indflydelse vores opvækst kan have på vores parforhold som voksne og hvad der spiller ind, når vi skal finde en partner. Vi har desuden samlet op på lidt løse ender med ungdom. motivation og kommunikation.

Grundlæggende begreber:
Ungdom
Kommunikation og motivation
Forelskelse og kærlighed
Tilknytningsstile
Red flags og psykisk vold
Kærlighedens komponenter
Tiltrækning
Neurovidenskab og kærlighed
Sexologi (oplæg med sexolog for alle c-niveau hold)


Psykologiske spørgsmål:
Hvordan spiller vores relation til vores forældre ind på vores kærlighedsrelationer?
Hvad sker der, når kærlighed går galt? Hvad er Red flags og hvordan kan man passe på sig selv i relationer til andre?
Hvad kendetegner ungdommen i det senmoderne samfund? Hvad siger sociologerne Anders Petersen og Hartmut Rosa om det? Hvad er stress og depression og hvad har det at gøre med livet i det senmoderne samfund?
Hvordan spiller kemien ind, når vi skal finde en partner?
Hvordan kan tilknytningsteori fra udviklingspsykologi bruges til at forske i kærlighedsrelationer mellem voksne?

Teori:
Tilknytningsstile (fra Bowlby til Ainsworth til Hazan og Shaver): https://psykveje.systime.dk/?id=5478
Læs om John Bowlby her: https://psykveje.systime.dk/?id=5043
Læs om Mary Ainsworth og Fremmedsituationen her: https://psykveje.systime.dk/?id=5043
Socialpsykologi: https://psykveje.systime.dk/?id=5473
Evolutionspsykologi: Se powerpoint, kilde: David Buss: The evolution of desire (1994)
Sociologi: Anthony Giddens: Det rene forhold, det refleksive selv, plastisk seksualitet
Sociologi: Hartmut Rosa: Accelerationssamfund (pdf)
Sociologi: Anders Petersen: Præstationskultur (pdf)
Humanistisk psykologi: Maslows behovspyramide: https://psykveje.systime.dk/?id=5385#c11981
Antropologi og neurovidenskab: Helen Fisher: https://psykveje.systime.dk/?id=5472

Cases mv.:
Kærlighed i terapi, sæson 4, episode 4 (https://www.dr.dk/drtv/se/kaerlighed-i-terapi_470196)
Cille følte sig manipuleret og hjernevasket af sin eks: 'Jeg troede på, at jeg havde fortjent hans vrede' (https://www.dr.dk/p3/cille-foelte-sig-manipuleret-og-hjernevasket-af-sin-eks-jeg-troede-paa-jeg-havde-fortjent-hans)
Kærlighedens laboratorium: Sindssygt forelsket
Red flags: A comprehensive guide to every dating term you'll ever need to know — in alphabetical order
https://www.insider.com/every-dating-term-youll-ever-need-to-know-2018-7

Metode:
Ainsworth: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=177
Hazan og Shaver: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=176
Psykologiens videnskabsteori: https://psykveje.systime.dk/?id=5773

Anslået omfang: 30 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Repetition og opsamling

Repetition:

Et kort repetitionsforløb med fokus på eksamenstræning og træning af caseanalyse og identifikation af psykologiske problemstillinger:

Tema 1:
Case: I mange år var hun med egne ord en 12-tals-pige, men kampen for at være den bedste kostede, DR 2018 og undersøgelser fra Ungetrivselsrådet og Børns Vilkår om stress (2021-2023)

Tema 2:
Baggrundtekst: »Vi skal ændre drengekulturen i klasseværelset«, Videnskab.dk, 2018
Case: ”Skolen er indrettet til pigerne”, Skolebørn, 2021

Tema 3:
Case: Troede deres barn var i gode hænder i vuggestuen: - Det er en stor, fed løgn, TV2, 2019

Tema 4:
Case: TV-udsendelse Min kæreste er psykopat, DR, 2018
Samt lille undersøgelse om partnervold

Ved det grønne bord, C-niveau 2022

Foredrag med sexolog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde