Titel
4
|
Ungdommen nu til dags
INDHOLD:
Unge er på mange måder meget friere end nogensinde før med flere muligheder for at vælge, hvem de vil være, og hvordan deres liv skal se ud. Men der er er mange bekymrende undersøgelser om unges trivsel, som er værre end nogensinde før, og der er rigtigt mange bud på, hvad det skyldes. Kan psykologien hjælpe os på vej til at forstå lidt mere ved at inddrage forskellige perspektiver på ”ungdommen nu til dags”?
I dette forløb så vi på, hvad det vil sige at være ung i dag, og hvilken betydning bl.a. den unges personlighed, identitet, det senmoderne samfunds generelle træk samt de sociale medier kan have for de unges trivsel. Vi kom omkring stress og coping for at forstå både årsagerne til den store stress-epidemi, men også forskellene på, hvem der rammes af stress. Vi var omkring, hvordan vores opmærksomhed fungerer, og hvad den er styret af, samt hvad der skader den. Derudover så vi på unges motivation og trivsel - som er meget afhængige af hinanden. Slutteligt så vi også nærmere på den selviscenesættelse og social sammenligning, som sociale medier muliggør, og hvilken betydning det har for bl.a. selvopfattelsen.
PROBLEMSTILLINGER FRA MODULERNE:
- Hvad er personlighed?
- Hvilken rolle spiller personlighed i et menneskes liv?
- Hvad kan kendetegne forskellige personligheder?
- Hvilken indflydelse har vores personlighed på vores liv?
- Er personlighed biologisk eller kulturelt betinget?
- Hvad er identitet?
- Hvad kendetegner identitetsdannelsen i ungdomsårene?
- Hvad er vigtigt for identitetsdannelsen i ungdomsårene?
- Hvad er særligt for identitetsdannelse i det senmoderne samfund?
- Hvad er tegnene på akut stress? Og på kronisk?
- Hvilke faktorer kan gøre et individ stresset?
- Hvorfor bliver nogle stressede, når andre i samme situation ikke gør? / hvorfor er der forskel på, hvad der stresser os?
- Hvad kendetegner accelerationssamfundet, og hvorfor stresser det os?
- Hvad kan man gøre for at modvirke stress? (Coping, resonans)
- Hvad sker der, når vi prøver at dele vores opmærksomhed mellem flere opgaver på én gang?
- Hvorfor er det problematisk, at unge mennesker prøver at være tilstede på flere platforme/arenaer på én gang?
- Hvad er vigtigt for, at man føler sig motiveret?
- Hvordan hænger motivation og trivsel sammen?
- Hvorfor og på hvilke måder sammenligner vi os med hinanden?
- Hvilken indflydelse har det på vores selvopfattelse, når vi sammenligner os med hinanden?
- Hvordan iscenesætter vi os selv?
- Hvordan kan man se identitet som værende et rollespil på forskellige scener?
- Hvilken indflydelse har sociale medier på menneskets tendens til selviscenesættelse men også behov for at koble af?
FAGLIGE MÅL:
- Du skal kunne forstå og være opmærksom på forskellen mellem lommepsykologi og videnskabelig psykologi
- Du skal kunne redegøre for de teorier, begreber og undersøgelser vi har arbejdet med, samt kunne redegøre for relevant kritik af teorier og undersøgelser
- Du skal kunne formulere eller pege på psykologiske problemstillinger i artikler, udsendelser mv., samt analysere disse på baggrund af teorier/begreber
- Du skal kunne analysere ud fra mere end en teori/begreb/undersøgelse
- Du skal kunne forklare og analysere med en god forståelse for de teorier/begreber/undersøgelser vi har arbejdet med, og du skal huske at bruge fagbegreberne.
- Du skal kunne sige noget om, hvordan man forsker i psykologifaget (forskellige metoder)
- Du skal kunne inddrage en forståelse af sociale og kulturelle forholds betydning for hvorfor mennesker tænker og handler forskelligt. Fx social arv og det senmoderne samfund kommer ind her.
KERNESTOF:
Personlighed og identitet
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping
Socialpsykologi:
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse og sammenligning
- kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier
Kognitionspsykologi
- Psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
Supplerende stof:
Neuro(biologisk) psykologi
LITTERATUR (forløbets pensum):
Fra Psykologiens Veje (i-bog: Larsen, Systime, 2023):
- ”The Big Five” (https://psykveje.systime.dk/?id=5664#c13212)
- ”Den forsigtige og den risikovillige personlighedstype” (https://psykveje.systime.dk/?id=4852)
- ”Erik H. Erikson” (https://psykveje.systime.dk/?id=5052– kun det introducerende afsnit og skemaet)
- ”Hvad er identitet?” (https://psykveje.systime.dk/?id=5422#c13052)
- ”Identitet som refleksivt projekt” (https://psykveje.systime.dk/?id=5419#c13230)
- ”Akut og kronisk stress” (https://psykveje.systime.dk/?id=5574)
- "Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer" (https://psykveje.systime.dk/?id=5573)
- ”Coping” (https://psykveje.systime.dk/?id=5806)
- ”Opmærksomhed” (https://psykveje.systime.dk/?id=5238#c13119)
- "Social sammenligning" (https://psykveje.systime.dk/?id=5801#c14035)
- "Motivation" (https://psykveje.systime.dk/?id=5729 - kun afsnittene "Social indlæringsteori" og "Selvbestemmelsesteorien")
Fra andre kilder:
- Ted Talk: Why are we stuck behind the social acceleration? | Hartmut Rosa | TEDxFSUJena - YouTube (fra 14:22-slut)
- "Goffman: Sociale roller og masker" (Psykologi: fra celle til selfie, Systime https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=318#c2198)
- "Min indre kode" (DRKultur, 2014 https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?idnr=TV0000031866&cfuid=1)
- "Accelerationssamfundet" (Sociologisk set, Systime: https://sociologiskset.systime.dk/?id=547)
- "Sociologisk hovedværk er storladent, ambitiøst og sitrende interessant" (Information, 2021) (Uddrag om, hvad resonans er) (https://www.information.dk/moti/anmeldelse/2021/03/sociologisk-hovedvaerk-storladent-ambitioest-sitrende-interessant)
- ”Tre psykologiske behov er afgørende for skoleelevers trivsel og læring” (Videnskab.dk, Louise Klinge, 2016)
Supplerende materiale (cases mm.):
• “Stress: Læs om Pernille Kornum, der gik ned med stress” (Samvirke.dk, 2016)
• ”De perfekte piger”, udsendelse 3. DR3 (2018)
• ”De perfekte piger: ”Vi må aldrig ramme bunden”” (Politiken, 2014)
• Undersøgelse: ”De fleste teenagepiger bliver stressede af sociale medier” (Politiken, 2018)
|