Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Billedkunst B
|
Lærer(e)
|
Sannie Ebert Jacobsen
|
Hold
|
2024 Bk/3g2k Bk (3g2h Bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Flora Danica og naturgengivelser
Walton Ford er en samtidskunstner, der lader sig inspirere af naturillustrationer. Med afsæt i ham, Flora Danica-projektet og andre naturillustrationer, arbejder vi med naturalistisk naturgengivelse. Vi ser hvad skolens kælderrum gemmer på af naturillustrationer. Skolens bibliotekar præsenterer skolens Flora Danica-bøger. Sidst i forløbet arbejder vi med ekspressionistisk naturgengivelse. Desuden repetition af formelle virkemidler og billedanalyse.
Materialer:
• ”Walton Ford” udgivet i forbindelse med udstilling på Lousiana 2010: side 10-15 (”Skønheden i udyret” af Minik Rosing)
• PowerPoint om naturillustrationer
• ”Naturillustrationer gennem tiderne” af Thomas Hjejle Bredsdorff i Natur og museum, 25. årgang, nr. 3, 1986. Naturhistorisk museum, Århus: side 8-14
• Tekst om ekspressionisme fra ”Billedkunst 1, Ismer i dansk maleri efter 1870”. Fogh D et al. 1998. Gyldendal.
Supplerende:
• Tekst om formelle virkemidler og billedanalyse samt supplerende PowerPoint m.m.
• ”Naturillustrationer gennem tiderne” af Thomas Hjejle Bredsdorff i Natur og museum, 25. årgang, nr. 3, 1986. Naturhistorisk museum, Århus.
• Materiale om akvarel (teknik)
• Bogeksempler: Flora Danica m.m.
Praktisk:
• Tegneøvelser, forskellige grene
• Akvarel, planter
• Ekspressiv naturgengivelse
Værkanalyser til portfolio:
• Værk af Walton Ford
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Museumsarkitektur og kuratering
Arkitekturforløb, der også omfatter fagområdet museologi og kuratering. Vægten vil være på dansk museumsarkitektur. Vi besøger Kunsten og kigger på de aktuelle udstillinger (10/9).
Materialer:
• "Temaer i kunsten - grundbog til billedkunst" af Jonas Wolter. Det ny forlag. 2.udg. 2016. Kapitel 15, og 17
• Power Points: Arkitektur – klassisk
• Power Points: Arkitektur – nyere
Supplerende:
• Film: Stjernearkitekterne kommer
• Citatquiz
• Kopier om arkitekturanalyse fra "Billedkunst - Metode, kronologi, tema" af Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen. Systime 2006: side 80-81 og 87-88 m.m.
Praktisk:
• Forslag til museumsbyggeri
• Egen forårsudstilling
Værkanalyser til portfolio:
• Museum
• Udstillinger vi så og arbejdede med på Kunsten 10/9
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Bestiarium
I forløbet har vi beskæftiget os med middelalder og renæssancen. Med inspiration fra middelalderens bestiarier, et besøg på Aalborg kloster samt AI-genererede fabeldyr er der lavet væghængte fabeldyrtrofæer.
Materialer:
• Faktaboks om bestiarium i OneNote
• "Temaer i kunsten - grundbog til billedkunst" af Jonas Wolter. Det ny forlag. 2.udg. 2016. Side 8, afsnittet ”Middelalderens almægtige gudsbillede”
• Fabelmennesker og fabeldyr, i dansk middelalder af Torben Svendrup. Forlaget Ådalen. Side 13-19
• Guidet besøg på Aalborg kloster med fokus på kalkmalerierne
Supplerende:
• ”Panorama” af Ingeborg Bugge m.fl. Systime. 2007. Side 25-39
Praktisk:
• AI-genererede fabeldyr
• væghængt fabeldyrhoved (trofæ) i keramik med glasur el.a.
Værkanalyser til portfolio:
• Middelalder-/Renæssancebillede
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Grønlandsk kunst og postkolonialisme
Efter en kort intro til Grønland med afsæt i kunstprojektet ”Melting Barricades”, starter vi helt tilbage ved de tidlige kulturer i Grønland, hvor kunst, magi og kunsthåndværk er tæt sammenvævede. Vi har her fokus på tupilakken og den groteske æstetik. Vi bevæger os frem til samtidskunsten, og kommer omkring Pia Arke og hendes begreb ”Etnoæstetik” og det postkoloniale.
Materialer:
• Intro om kunstprojektet ”Melting Barricades” med bl.a. registreringsskemaer og PowerPoint
• Lektie 1 i OneNote: uddrag ”Grønlandsk kunst” af Bodil Kaalund. Gyldendal. 2011 (1979). 3. reviderede og udvidede udgave:
• Lektie 2 i OneNote: Afsnit om Tupilak fra ”Bestiarium Groenlandica – en illustreret håndbog om grønlandske mytevæsener, ånder og dyr”, red. Maria Bach Kreutzmann
• ”Den særlige samtidskunst – Noget på hjerte i Grønland” af Iben Mondrup i ”Grønland. Kalaallit Nunaat”. Legenda 9. Forfatterskolens skriftserie. 2010: side 223-227 (4 sider)
• Powerpoint og teori om grotesk æstetik og Postkolonialisme fra ”TAP – teori til analyse og praksis i billedkunst” af Andersen og Porse. Praxis 2021: side 130-135 og 204-211
• ”For øjeblikket”: side 11-12 og 23-30
Praktisk:
• Tupilak i dybtryk og indledende skitsearbejde
• Postkolonialisne-værk i forlængelse af arbejde med kunstner, der beskæftiger sig med problematik
Værkanalyser til portfolio:
• Analyse af grønlandsk samtidskunst (virtuel undervisningsmodul)
• Evt. værk af kunstner, der beskæftiger sig med postkolonialisme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs om den tidlige grønlandske kunst i OneNote: Teori om den tidlige grønlandske kunst (Webvisning). Læs desuden om tupilakker: Teori om tupilakker (Webvisning)
-
Du skal være færdig med skitse-/kollagearbejdet, så du er klar til at radere (ridse i plastikpladen).
-
Læs teori om grotesk æstetik i OneNote: Teori: Grotesk æstetik (Webvisning)
-
Læs om den grønlandske samtidskunst: Teori: Samtidskunsten (Webvisning)
-
Læsespørgsmål: Samtidskunsten (Webvisning)
-
Se evt. supplerende teori: Teori om samtidskunst i Wolters bog (Webvisning)
-
Bek, Jesper m.fl.: For Øjeblikket 1, L&R Uddannelse; sider: 11-12, 23-37
-
Det meste var også lektie til i mandags.
-
Virtuel billedkunsttime 3. december.docx
-
Se på mine kommentarer og arbejd evt. lidt videre med din analyse. I skal fremlægge for hinanden i små grupper.
-
Læs teori om postkolonialisme i OneNote eller fil nedenfor: Teori om postkolonialisme fra TAP-bog (Webvisning)
-
Teori om postkolonialisme fra TAP-bog.pdf
-
Vær klar til opsamling på de første to spørgsmål: Arbejdsark (Webvisning). Læs desuden om den kunstner, du har valgt at arbejde videre med.
-
Du skal læse om/arbejde med den kunstner, du har valgt: Grupper (Webvisning). Hvis du ikke har valgt, vil jeg foreslå Ivínguak’ Stork Høegh (Webvisning)
-
Arbejd med den valgte kunstner: Grupper (Webvisning)
-
Arbejd med projekt (fremlæggelse fredag).
-
Arbejd med projekt
-
I har tidligere læst 23-30 om bl.a. samtidskunstens strategier. Side 31-37 kan supplere dette, og måske være en hjælp, hvis I har svært ved at finde ud af, hvad I vil lave praktisk.
-
Fremlæggelse skal være klar.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Mikroflora Danica
Forløbet ligger i forlængelse af årets første forløb. Med inspiration fra 1700-tallets Flora Danica-tryk og det igangværende Mikroflora Danica-projekt på Aalborg Universitet, lavede vi bakterier i dybtryk. Vi arbejdede forinden med udsnit og komposition.
Materialer:
NB! Ligger under Flora Danica-forløb i OneNote
Praktisk:
• Bakterier i dybtryk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kunst i det offentlige rum - Afsluttende projekt
Vi ser på kunst i det offentlige rum og har fokus på skulptur. Den sidste del af forløbet omfatter eksamensprojektet med den overordnede titel: Det kunstværk som Danmark mangler i det offentlige rum.
Materialer:
• ”Skulpturen i det offentlige rum”, kapitel 6 i Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2. Det ny forlag. 2018.
• ”Skulptur”, kapitel 4 i Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen, Ibog. (https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160)
Supplerende:
• Artikel: Pludselig opdager jeg den: Den hemmelige streetart midt i København - politiken.dk
• Skulpturvandring i Aalborg
• PowerPoint om skulptur
• Oplæg til projekt
Praktisk:
• Skitser fra Pærfekt Croquis
• Fotos af skulpturøvelser i ler
• Forslag til skulptur på skolens grund
• Eksamensprojekt
Værkanalyser til portfolio:
• Analyse af offentlig skulptur
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Forløb med kunstner - Maria Dubin
Vi har besøg af Maria Dubin, der giver os et indblik i hendes kunstneriske univers og lærer os at lave store tusch-tegninger med inspiration fra skolens gamle biologisamling.
Praktisk:
• Tuschtegninger
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613456997",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613456997",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613456997"
}