Holdet 2024 Bk/3g2k Bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Sannie Ebert Jacobsen
Hold 2024 Bk/3g2k Bk (3g2h Bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Flora Danica og naturgengivelser
Titel 2 Museumsarkitektur og kuratering
Titel 3 Bestiarium
Titel 4 Grønlandsk kunst og postkolonialisme
Titel 5 Mikroflora Danica
Titel 6 Kunst i det offentlige rum - Afsluttende projekt
Titel 7 Forløb med kunstner - Maria Dubin

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Flora Danica og naturgengivelser

Walton Ford er en samtidskunstner, der lader sig inspirere af naturillustrationer. Med afsæt i ham, Flora Danica-projektet og andre naturillustrationer, arbejder vi med naturalistisk naturgengivelse. Vi ser hvad skolens kælderrum gemmer på af naturillustrationer. Skolens bibliotekar præsenterer skolens Flora Danica-bøger. Sidst i forløbet arbejder vi med ekspressionistisk naturgengivelse. Desuden repetition af formelle virkemidler og billedanalyse.

Materialer:
• ”Walton Ford” udgivet i forbindelse med udstilling på Lousiana 2010: side 10-15 (”Skønheden i udyret” af Minik Rosing)
• PowerPoint om naturillustrationer
• ”Naturillustrationer gennem tiderne” af Thomas Hjejle Bredsdorff i Natur og museum, 25. årgang, nr. 3, 1986. Naturhistorisk museum, Århus: side 8-14
• Tekst om ekspressionisme fra ”Billedkunst 1, Ismer i dansk maleri efter 1870”. Fogh D et al. 1998. Gyldendal.
Supplerende:
• Tekst om formelle virkemidler og billedanalyse samt supplerende PowerPoint m.m.
• ”Naturillustrationer gennem tiderne” af Thomas Hjejle Bredsdorff i Natur og museum, 25. årgang, nr. 3, 1986. Naturhistorisk museum, Århus.
• Materiale om akvarel (teknik)
• Bogeksempler: Flora Danica m.m.

Praktisk:
• Tegneøvelser, forskellige grene
• Akvarel, planter
• Ekspressiv naturgengivelse

Værkanalyser til portfolio:
• Værk af Walton Ford
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Museumsarkitektur og kuratering

Arkitekturforløb, der også omfatter fagområdet museologi og kuratering. Vægten vil være på dansk museumsarkitektur. Vi besøger Kunsten og kigger på de aktuelle udstillinger (10/9).

Materialer:
• "Temaer i kunsten - grundbog til billedkunst" af Jonas Wolter. Det ny forlag. 2.udg. 2016. Kapitel 15, og 17
• Power Points: Arkitektur – klassisk
• Power Points: Arkitektur – nyere
Supplerende:
• Film: Stjernearkitekterne kommer
• Citatquiz
• Kopier om arkitekturanalyse fra "Billedkunst - Metode, kronologi, tema" af Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen. Systime 2006: side 80-81 og 87-88 m.m.

Praktisk:
• Forslag til museumsbyggeri
• Egen forårsudstilling

Værkanalyser til portfolio:
• Museum
• Udstillinger vi så og arbejdede med på Kunsten 10/9
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Bestiarium

I forløbet har vi beskæftiget os med middelalder og renæssancen. Med inspiration fra middelalderens bestiarier, et besøg på Aalborg kloster samt AI-genererede fabeldyr er der lavet væghængte fabeldyrtrofæer.

Materialer:
• Faktaboks om bestiarium i OneNote
• "Temaer i kunsten - grundbog til billedkunst" af Jonas Wolter. Det ny forlag. 2.udg. 2016. Side 8, afsnittet ”Middelalderens almægtige gudsbillede”
• Fabelmennesker og fabeldyr, i dansk middelalder af Torben Svendrup. Forlaget Ådalen. Side 13-19
• Guidet besøg på Aalborg kloster med fokus på kalkmalerierne
Supplerende:
• ”Panorama” af Ingeborg Bugge m.fl. Systime. 2007. Side 25-39

Praktisk:
• AI-genererede fabeldyr
• væghængt fabeldyrhoved (trofæ) i keramik med glasur el.a.

Værkanalyser til portfolio:
• Middelalder-/Renæssancebillede
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Grønlandsk kunst og postkolonialisme

Efter en kort intro til Grønland med afsæt i kunstprojektet ”Melting Barricades”, starter vi helt tilbage ved de tidlige kulturer i Grønland, hvor kunst, magi og kunsthåndværk er tæt sammenvævede. Vi har her fokus på tupilakken og den groteske æstetik. Vi bevæger os frem til samtidskunsten, og kommer omkring Pia Arke og hendes begreb ”Etnoæstetik” og det postkoloniale.

Materialer:
• Intro om kunstprojektet ”Melting Barricades” med bl.a. registreringsskemaer og PowerPoint
• Lektie 1 i OneNote: uddrag ”Grønlandsk kunst” af Bodil Kaalund. Gyldendal. 2011 (1979). 3. reviderede og udvidede udgave:
• Lektie 2 i OneNote: Afsnit om Tupilak fra ”Bestiarium Groenlandica – en illustreret håndbog om grønlandske mytevæsener, ånder og dyr”, red. Maria Bach Kreutzmann
• ”Den særlige samtidskunst – Noget på hjerte i Grønland” af Iben Mondrup i ”Grønland. Kalaallit Nunaat”. Legenda 9. Forfatterskolens skriftserie. 2010: side 223-227 (4 sider)
• Powerpoint og teori om grotesk æstetik og Postkolonialisme fra ”TAP – teori til analyse og praksis i billedkunst” af Andersen og Porse. Praxis 2021: side 130-135 og 204-211  
• ”For øjeblikket”: side 11-12 og 23-30

Praktisk:
• Tupilak i dybtryk og indledende skitsearbejde
• Postkolonialisne-værk i forlængelse af arbejde med kunstner, der beskæftiger sig med problematik

Værkanalyser til portfolio:
• Analyse af grønlandsk samtidskunst (virtuel undervisningsmodul)
• Evt. værk af kunstner, der beskæftiger sig med postkolonialisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Mikroflora Danica

Forløbet ligger i forlængelse af årets første forløb. Med inspiration fra 1700-tallets Flora Danica-tryk og det igangværende Mikroflora Danica-projekt på Aalborg Universitet, lavede vi bakterier i dybtryk. Vi arbejdede forinden med udsnit og komposition.   

Materialer:
NB! Ligger under Flora Danica-forløb i OneNote

Praktisk:
• Bakterier i dybtryk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kunst i det offentlige rum - Afsluttende projekt

Vi ser på kunst i det offentlige rum og har fokus på skulptur. Den sidste del af forløbet omfatter eksamensprojektet med den overordnede titel: Det kunstværk som Danmark mangler i det offentlige rum.

Materialer:
• ”Skulpturen i det offentlige rum”, kapitel 6 i Jonas Wolter: Temaer i kunsten 2. Det ny forlag. 2018.
• ”Skulptur”, kapitel 4 i Katrine Charlotte Busk: Billedkunstbogen, Ibog. (https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=160)
Supplerende:
• Artikel: Pludselig opdager jeg den: Den hemmelige streetart midt i København - politiken.dk
• Skulpturvandring i Aalborg
• PowerPoint om skulptur
• Oplæg til projekt

Praktisk:
• Skitser fra Pærfekt Croquis
• Fotos af skulpturøvelser i ler
• Forslag til skulptur på skolens grund
• Eksamensprojekt

Værkanalyser til portfolio:
• Analyse af offentlig skulptur
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Forløb med kunstner - Maria Dubin

Vi har besøg af Maria Dubin, der giver os et indblik i hendes kunstneriske univers og lærer os at lave store tusch-tegninger med inspiration fra skolens gamle biologisamling.

Praktisk:
• Tuschtegninger
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer