Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
Lærer(e)
|
Simon Juul Hyldgaard
|
Hold
|
2024 ml/3g2h (3g2h ml)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Mikrofon- og optageteknik
Indføring i grundlæggende teknikker til optagelse. Desuden manipulation af samples i Reaper og lidt om akustik.
Om equalizeren i Reaper og repræsentationen af frekvenser i den parametriske EQ. Herunder omtale af basområdet, dyb og lys mellemtone og desuden diskant området.
Optagelse i Reaper og signalvejen fra mikrofon til lydkort til computer.
Akustik og efterklang. Forskellige materialers akustiske egenskaber. Desuden betragtninger omkring akustiske forholds betydning set i relation til en lydkildes afstand fra lytteren/mikrofonen.
Som en del af forløbet udarbejdede eleverne en kort lydcollage af indspillede lyde.
Stikord: Mikrofontyper (Dynamiske mic, kondensator mic og båndmikrofoner, shotguns og kontaktmikrofoner), Mikrofonkarakteristikker, Elementær brug af funktioner i reaper, justering af gain, signal- støj forhold, Decibel, direkte lyd og absorberet lyd.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- IT - Anvendelse af DAW
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Lyd og betydning
En slags "grundforløb" i lyd og betydning. I forløbet arbejdede vi med fortolkningen af lyde, mhp. at forstå hvilken betydning de har i en given kontekst.
Som en del af forløbet så vi en TEDtalk "The beautiful lies of sound design", hvor forskellige aspekter af den klingende lyd, blev tildelt en betydning for vores forståelse af lyden.
Som en del af forløbet arbejdede eleverne individuelt med en opgave, hvor de skulle indspille et kort udsnit af en gammel radiofortælling (War og the worlds) og lave lydbehandling på en måde, som indspilningen konnoterede til en gammel radiofortælling.
Faglige stikord: Chions tre lyttemåder (kausal, semantisk og reduceret lytning), kollektiv og individuel erindring, akusmatiske lyde, reverberation, ambience.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
3
|
TEMA: Lydfortællinger
Et forløb om lydfortællinger, med afsæt i "teorien om lyd" fra det forrige forløb. I forløbet arbejdede holdet med dramaturgi i lydfortællinger gennem analyse. Her var fokus på hvordan brugen af lyd og musik kan være med til at fremhæve bestemte dele af fortællingen på en subtil måde, sideløbende med selve fortællingen.
Som eksempel på lyde og musiks betydning arbejdede vi i fællesskab med uddrag af lydfortællingen "Drengen på knallerten" af Third Ear Productions.
Holdet arbejdede gruppevist med analyse af uddrag af andre lydfortællinger. Det var "UFO Folket afsnit 2 : Projekt Mexico" og "Third Stories : Min Fars Tømmerflåde"
Sidste del af forløbets indhold var et gruppebaseret produktionsforløb, hvor der gruppevist blev udarbejdet egne lydfortællinger.
Følgende produktionsteknikker er gennemgået i Reaper: klipning, kopiering, ændring af tonehøjde og længde, brug af og indstilling af reverb.
Faglige stikord: Sproglige virkemidler, tematik og intention for podcast, stemmeføring, reallyde og effektlyde, lag i en produktion, brug af musik, optageteknik og mikrofonvalg, dramaturgi (berettermodellen, bølgemodellen).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Lærerstyret undervisning
-
Projektarbejde
|
Titel
4
|
Nye produktionsteknikker: Automatisering
Et kort forløb om "automatisering" med en individuel produktionsopgave.
Der blev stillet en afgrænset produktionsopgave, hvor der på forskellig vis skulle anvendes automatisering for at nå i mål med produktet. Automatisering af parametre for reverb, lydstyrke, panorering og equalizeren.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Personlige
- Selvtillid
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
TEMA: Hip Hop
Dette forløb indledtes med en introduktion til Hip Hoppens historie og særlige forhold vedrørende Hip Hop som musikkultur; herunder den tekniske side af hip hoppens tradition for DJ'ing. I forlængelse af dette udarbejde holdet små analyser af hip hop fra før og nu, med layering diagrammer for udsnit af musikken.
Betydningen af sampling i en musikalsk kontekst: TEDTalk med Mark Ronson "How Sampling Tranformed Music"
Desuden arbejdede vi med de mere etiske sider af konceptet "sampling" og begrebet "autencitet" ifm. sampling. Herunder forskellige syn på formålet med sampling. Desuden de lovmæssige aspekter af sampling, herunder KODA's retningslinjer for sampling herhjemme i DK og desuden amerikansk lovgivning "Fair Use", og derudover Creative Commons licenserne.
Med afsæt i dette producerede holdet parvist egne produktioner. Rammen var ret åben for det musikalske produkt, men der skulle indgå en målrettet brug af sampling, egne optagelser og desuden produktionsrelaterede stiltræk for Hip Hop og en klar intention med samplingen.
Faglige stikord for forløbet: Cutting, Scratching, Punch-phasing, One-shots, chopping, gennemgående og sporadiske samples, layering diagrammer.
Produktionsteknikker gennemgået i Reaper: Beatmatching, Parametrisk EQ og brug af denne i et mix med flere lag, "Chopping" i Reaper, justering af grid og snapping, automatisk og manuelt tempomatch.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Nye produktionsteknikker: Lyddesign i flere lag
Et kort forløb, som havde til hensigt at åbne for det kreative potentiale, der ligger i at designe én lyd gennem flere lag.
Som en del af forløbet introduceredes holdet til ADSR kurver, som kendes fra synthesizer teknologi. I forbindelse med lyddesign her havde vi fokus på at designe lydens "anslag" og dens "udtoning":
Med udgangspunkt i et eksempel på, hvordan man kan lave en meget effektfuld pistolskuds-lyd, ved at anvende flere forskellige lyde i forskellige faser af lydens udvikling, løste eleverne selv en opgave, hvor de skulle designe lyden af en bil, der tænder motoren og kører væk. Som oplæg til opgaven fik de tre billeder af tre meget forskellige tegneserie-biler.
Faglige stikord til nye teknikker: ADSR, timestretch, pitch, looping og crossfades.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
TEMA: Musikindspilning og mix
Et forløb om indspilning og mix.
En tidslinje over musikteknologiens historie.
Tre æstetiske positioner i forhold til indspilning og mix: Naturligt, produceret og lyddesign.
På holdet blev sammensat et band, der spillede Tobas Rahim: "Stor Mand". Hele holdet blev dernæst opdelt i grupper, der blev ansvarlige for hver deres del af indspilningen af nummeret i "lagkage." Heri indgik overvejelser omkring mikrofonvalg og placering.
Efterfølgende parvis produktion af nummeret med udgangspunkt i en kort soundanalyse af nedslag i ét eller flere musiknumre, som kunne tjene som inspiration for egen mixproces Soundanalysen omfattede korte, skriftlige beskrivelser af musikkens enkelte lag og soundboksen.
Faglige stikord: Digitalt vs. analogt, mikrofonvalg og opstilling, balance, level, pan, parametrisk equalizer, reverb, kompressor, rumklang og mixprocedure for det at producerere et popnummer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Personlige
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Eksamensprojekt
På holdet har der været mulighed for at udarbejde en eksamensproduktion i alle tre forløb.
De produktionsteknikker, som løbende er blevet præsenteret i løbet af året, er tilgængelige for elevernes lydproduktioner. Forløbet er tilrettelagt, så der er en invitation til at føre logbog fra start, som afsæt for at udarbejde dokumentationen for eksamensprojektet.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
9
|
Afslutning og eksamensforberedelse
Eksamensprojektet afsluttes med korte mundtlige fremlæggelser. I forlængelse heraf eksamensøvelser.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613477370",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613477370",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613477370"
}