Holdet 2024 eø/3g2h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Jakob Brolin Gade
Hold 2024 eø/3g2h (3g2h eø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Virksomheden og dens omverden
Titel 2 Virksomhedens økonomi
Titel 3 Strategi
Titel 4 Markedsføring
Titel 5 Projektforløb
Titel 6 Organisation og ledelse
Titel 7 Tilladte i-bøger til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Virksomheden og dens omverden

Virksomheden og dens omverden

Vi starter faget med en forståelse for, hvad en virksomhed er og hvordan den startes.

Faglige mål:
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
at undersøge og diskutere problemstillinger i forbindelse med etablering af en virksomhed
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Kernestof:
Virksomheden og dens omverden - forretningsmodeller og rammevilkår

Det valgfrie kernestof: Startup virksomheden

Omfang: Kernestof ca. 25  sider og supplerende materiale ca. 15  sider. I alt ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Virksomhedens økonomi

Virksomhedens økonomi

Vi ser på, hvordan en virksomheder bruger (omkostninger) og tjener penge (resultat). Hvilke krav de skal overholde i årsrapporten, og hvad der er kendetegnende for en sund virksomhed (nøgletal).


Kernestof:
Økonomi - årsrapporten, regnskabsanalyse

Faglige mål:
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
anvende viden og kundskaber om en virksomheds økonomiske situation til at undersøge og diskutere virksomhedens bæredygtighed
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Omfang: Kernestof ca. 30  sider og supplerende materiale ca. 25   sider. I alt ca.  55 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Strategi

Strategi handler kort sagt om at vide 1) hvor man er og 2) bestemme hvor man vil hen. Endeligt skal man så sørge for, at man faktisk kommer derhen.

Til at hjælpe med det første har man analyseværktøjer som SWOT og BCG, og til at hjælpe med det sidste har vi blandt andet Ansoffs vækstmatrice og Porters konkurrencestrategier. Det er så ledelse og medarbejdere, som sammen skal implementere strategien. Altså få det til at ske.
Vi får besøg af Peter Landeland fra Føtex Food i Hasseris til en snak om jobbet som varehuschef og strategien i Salling Group.


Kernestof:
Virksomheden og dens omverden - forretningsmodeller og rammevilkår
Strategi - konkurrenceforhold, positionering, valg af konkurrence- og vækststrategi

Faglige mål:
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
redegøre for en virksomheds forretningsmodel samt nationale og internationale rammevilkår
anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
strukturere og formidle empirisk og teoretisk materiale både mundtligt og skriftligt.

Omfang: Kernestof ca. 45 sider og supplerende materiale ca. 25  sider. I alt ca. 70 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Markedsføring

Markedsføring

Hvorfor og hvordan køber kunderne? Hvad kan virksomheden gøre for at øge salget?

Kernestof:
Marketing - branding, kundesegmentering og marketing mix

Faglige mål:
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
anvende viden og kundskaber om en virksomheds konkurrenceforhold til at undersøge og diskutere virksomhedens marketing mix og strategiske muligheder
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger
diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger i fagligt samspil med andre fag

Omfang: Kernestof på ca. 35 sider og supplerende stof på ca. 17 sider. I alt ca. 52  sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Projektforløb

Projektarbejde - Opstart af egen virksomhed

Forløbet er ikke et forløb til eksamenstrækning, men til perspektivering de sidste 5-7 min. af eksamenstiden.

Viden fra dette forløb kan særligt relaterer sig til forløbet: Virksomheden og dens omverden.

Kernestof ca. 20 sider og ca. 7 siders supplerende materiale. I alt ca. 27 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Organisation og ledelse

Organisation og ledelse

Hvorfor møder medarbejderne op på arbejde, og hvad kan få dem til at udnytte deres fulde potentiale? Hvem bestemmer over hvem, hvilke opgaver skal de lave og hvorfor? Det er nogle af de spørgsmål, som vi søger, at finde svar på i dette forløb.

Kernestof:
Organisation og ledelse - organisationsstrukturer og ledelse

Faglige mål:
demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
anvende viden og kundskaber om en virksomheds organisatoriske og ledelsesmæssige forhold til at undersøge og diskutere virksomhedens interne forhold
indgå i en faglig dialog og kunne diskutere erhvervsøkonomiske problemstillinger

Virksomhedens verden og Luk virksomheden op! er i-bøger og links angivet til dem er digitalt undervisningsmateriale.

Omfang. Kernestof ca.  30 sider og supplerende materiale ca. 10 sider. I alt ca. 40 sider.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tilladte i-bøger til eksamen

Tilladte i-bøger til eksamen

Disse bøger, må I frit søge i under jeres forberedelsestid til selve eksamen. Det svarer til, at I har fået udleveret bøgerne fysisk, og har medbragt dem til eksamen, så I kan sidde og  slå op i dem.

Lerche, S. H. (2018). Virksomhedens verden. Systime. https://virksomhedensverden.systime.dk

Heding, S. K., & Jepsen, M. L. T. (2025). LUK VIRKSOMHEDEN OP!. Columbus. https://lvo.ibog.forlagetcolumbus.dk

Philipsen, K. (2019). Innovationsgrundbogen - Entreprenørskab og intraprenørskab. Systime. https://innovationsgrundbogen.systime.dk

Philipsen, K.,Petersen, P., & Christensen, C. H. (2018). Innovationsgrundbogen C-B. Systime. https://innovationsgrundbogencb.systime.dk

Kauffeldt, S. (2025). DEN LILLE HJÆLPER TIL ERHVERVSØKONOMI. Columbus. https://xn--denlillehjlpertile-xub28a.ibog.forlagetcolumbus.dk

Moller, J. H. (2017). Computerspil. Systime. https://computerspil.systime.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer