Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Magnus Terp Ravn
|
Hold
|
2024 me/2h (2h me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kortfilm
Intro til fagets terminologi og virkemidler.
Grundforløbet skifter løbende mellem træning af terminologi og praktiske øvelser, der skal munde ud i et pilotprojekt, der anvender FEMO-principper, bevidst bruger de filmiske virkemidler og tager eleverne igennem produktionsprocessen fra planlægning, til optagelse og redigering.
Den teoretiske del tager udgangspunkt i e-bogen 'Levende billeder's afsnit "Filmiske virkemidler" fra kapitlet "Analyse af levende billeder" samt e-bogen "Shorts" (om kortfilmsgenren). Dertil kommer en række eksempler fra Youtube og deslige, som der er linket til i OneNote.
I forbindelse med den afsluttende pilotproduktion introduceres eleverne til kameraudstyr og redigeringsprogrammet Final Cut Pro X.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs de tre kapitler i e-bogen Shorts: "Laboratorie og legeplads", "Hvor korte er kortfilm", "Kortfilmens DNA".
-
Billedkomposition
-
Læs om de fire FEMO-principper, som skal bruges, når I skal optage en scene med flotte indstillinger i dagens modul.
-
Når vi har set jeres små FEMO-film, skal vi tale om forskellige måder, man kan klippe en fortælling sammen på. Derfor er det vigtigt, at I læser vedhæftede afsnit om "Klipning" i grundbogen Levende Billeder (minus opgaver).
-
Se denne tutorial til Final Cut Pro, så I er klar til at redigere jeres klippeøvelse i dagens modul.
-
I dette modul skal vi arbejde videre med jeres klippeøvelser, men denne gang skal vi også have tilføjet nogle medfortællende lyde. Som forberedelse skal I læse kapitlet om lyd i vores grundbog, Levende Billeder (minus opgaver). https://levendebillede
-
Ingen lektie
-
I første halvdel af modulet skal vi evaluere jeres klippeøvelser, og derefter skal vi tale om begreberne kamerabevægelser, lys og farver. Læs vedhæftede links som forberedelse. Kamera: https://levendebilleder.systime.dk/?id=141Lys: https://levendebil
-
Alle skal før modulet se introduktionsvideoen til kamera og stativ.
-
Læs følgende afsnit i "Levende billeder" https://levendebilleder.systime.dk/?id=151 og nedskriv definitionen på de forskellige fremdriftskomponenter, der nævnes.
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dokumentargenren
Forløbet introducerer til dokumentargenren, dens virkemidler, fakta/fiktionskoder, autenticitetsmarkører, etiske dilemmaer samt til tre af de mest centrale dokumentarformer: den autoritative, observerende og deltagende dokumentar.Herudover har vi berørt tværmedialitet og kommunikationsstrategi ifm. Operation X, som ud over at blive distribueret på TV2, kommunikerer gennem Facebook, Instagram og programmets hjemmeside.
Som teori anvendes s. 14-26 + 32-44 af DOX-bogen (Granild/Wolfhagen, 2016)
I forløbets sidste moduler producerede eleverne i samarbejde med billedkunst B små portrætdokumentarer, som indgik i skolens forårsudstilling 2025.
Dokumentarer:
Operation X - Pels på vrangen
Drengene på kanten (sæson 1, episode 6)
Citater fra:
Supersize me
Børn bag tremmer
Et glas vand til Johnie
Ordets magt
Den blå planet
Præster under anklage
Dømt til behandling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Tarantino
Auteur-forløb om en af nyere tids største instruktører, amerikaneren Quentin Tarantino.
Forløbet giver et indblik i Quentin Tarantinos forskellige film, hans stil, hans typiske virkemidler, hans genrebrug osv. Herudover kobler vi Tarantino til postmodernisme.
Auteurteori og baggrundslæsning om postmodernisme stammer fra:
https://sydkystenmediefag.wordpress.com/2016/08/04/auteurtraek-hos-tarantino/
https://sydkystenmediefag.wordpress.com/2016/08/04/first-blog-post/
Film set i undervisningen:
Pulp Fiction (1994)
Kill Bill (2003)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs følgende blog, der både definerer, hvad en filmgenre er, men også dykker ned i de genrer, som Tarantino låner fra i sine film. Husk også at læse de fire undersider/links (Western, Kriminalfilm, Asiatiske film, Blaxploitation). Du skal ikke lave d
-
Læs Bo Green Jensens vedhæftede artikel om Kill Bill 1
-
Tarantino - I de blå blades hus (1).pdf
-
Læs hele kapitlet "Tarantino som auteur", som ligger på OneNote under 3.modul, så vi kan arbejde med dette emne i dagens modul.
-
Læs bloggen om postmoderne film. I behøver ikke læse den supplerende tekst "Forførende Labyrinter", men må gerne.
-
Læs følgende beskrivelse af Pulp Fiction (uden at læse supplerende tekster eller lave opgaver fra bloggen).
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
Eksamensproduktion
Udarbejdelse af eksamensfilmsproduktion: gruppedannelse, brainstorm, ideudvikling, storyboard- og manuskriptarbejde, optagelser, redigering mm.
I forløbet inddrages også overvejelser om målgrupper og distribution, og grupperne udarbejder en promoveringsplan for deres film.
Sidste modul bruges på, at eleverne giver hinanden feedback på de færdige produktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Optagepraksis: hvordan man skyder en scene
-
Gense evt. videoinstruktionen til kamera og stativ, hvis I har glemt, hvordan udstyret fungerer.
-
Husk udstyr, hvis I er færdige med at filme!
-
Husk at aflevere udstyr, hvis I ikke allerede har gjort det
-
Deadline. De sidste optagelser skal være i hus. Husk at aflevere udstyr.
-
Læs kapitlet "Medieret og etik" fra Levende Billeder, så I er opmærksomme på, hvem der skal krediteres i rulleteksterne, hvordan man skal forholde sig til ophavsretsbeskyttet materiale, samt hvilke etiske overvejelser, I bør gøre jer, før I distribue
-
Læs kapitlet "Valg af distributionsformer", så I får inspiration til distribution og promoveringsplan.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613498186",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613498186",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613498186"
}