Holdet 2024 EN/3dk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Michael Thomasen
Hold 2024 EN/3dk (3dk EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Digitale hjælpemidler
Titel 2 The Great Gatsby and the Roaring 20s (eksamen)
Titel 3 Multicultural Britain (eksamen)
Titel 4 Postcolonial Reading (eksamen)
Titel 5 Postcolonial Writing (eksamen)
Titel 6 Contextual Close Reading

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Digitale hjælpemidler

I klassen er der arbejdet med nedenstående ordbøger. Disse må tilgås til eksamen.

https://www.ldoceonline.com/

https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/

https://www.merriam-webster.com/

https://www.ordbogen.com/da/#/

https://www.etymonline.com/

https://www.thesaurus.com/

https://www.dictionary.com/


Følgende opslagsværker må tilgås til eksamen:

https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1

https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/

https://app.minlaering.dk/bog/1

https://app.minlaering.dk/bog/25

https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=1

https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=1


Herudover må eventuelle dybe links i undervisningsbeskrivelsen i Lectio (under de forskellige forløb) tilgås.

Filer under forløb i Lectio og i klassens notesbog i OneNote må også tilgås.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 The Great Gatsby and the Roaring 20s (eksamen)

Værklæsning af The Great Gatsby i relation til samtiden

I forløbet veksles der mellem intensiv og ekstensiv læsning, og der er især fokus på personkarakteristik og analyse af 'setting'.

Udover viden om værket skal eleverne kunne vise kendskab til følgende:

- Hvordan værket kan forstås ved hjælp af begreberne The American Dream og The Frontier Thesis.
- Hvordan værket tematiserer og står i relation til sin samtid: 20'ernes USA.
- Hvordan værket står i relation til begrebet 'modernism'.

Primære tekster
F. Scott Fitzgerald: The Great Gatsby (værklæsning)

Supplerende materiale:

World History Project: The Roaring Twenties: https://www.youtube.com/watch?v=ud_xU3wit-8&t=254s&ab_channel=TomBolles

Om "The Jazz Age" i Heidi S. Madsen: The Great Gatsby, Systime 2024

Om "Modernism" i Heidi S. Madsen: The Great Gatsby, Systime 2024
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Multicultural Britain (eksamen)

Klassen er et sammenbragt hold fra to klasser, der har været på samlæste a- og b-niveau hold i 1. og 2. g. De er blevet samlet i 3.g til ét a-niveau hold.

Derfor er dette forløb et 'sammenkog' af nogle af de ting, eleverne har arbejdet med i deres forløb. Vi har i 3.g brugt de skriftlige opgaver til at læse nogle fælles tekster, og herudover læste begge klasser i 2.g novellerne Paki og Day Trippers på deres repektive hold.

Begge klasser var ligeledes uafhængigt af hinanden i London på studietur i 2.g, hvor de besøgte Brick Lane.

På baggrund af forløbet skal eleverne have kendskab til baggrunden for UK som multietnisk i forhold til viden om, hvordan UK har udviklet sig post WW2.

Materiale:

Huma Qureshi: The Jam Maker (2020) (prose fiction)
Suella Braverman: 2023 Speech, Conservative Party Conference (2023) (nonfiction)
Sarfraz Manzoor: You're Muslim, You'll Never Be English (2002) (nonfiction)
Qaisha Sharaz: from A Pair of Jeans (excerpt) (prose fiction)

Desuden er følgende tekster læst af begge klasser i 2g.

Guatam Malkani: Paki (2005) (prose fiction)
Roman Mundair: Day Trippers (2015) (prose fiction)

Særligt for Andrea, Bit, Dennis, Freya, Ida Marie, Isabella, Manja, Oktober, Victor, Sofia og Vigga

Bernadine Evaristo: Hello Mum (2010) (prose fiction) (værklæsning)
Baggrundstekst: Mustad, Sevaldsen og Vadmand: The Making of Multicultural Britain (non-fiction)

Særligt for Alberte, Astrid, Caroline, Celina, Eva, Magnus og Mille

Sam Selvon: Lonely Londoners (1956) (prose fiction) (værklæsning)
Baggrundstekst: How Britain Has Been Shaped by Migration
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Postcolonial Reading (eksamen)

Med afsæt i postkolonial kritik  undersøges det, hvordan det britiske imperium er repræsenteret primært i ældre tekster. Desuden undersøger vi diskussionen om 'decolonising the syllabus'.

Fokus for forløbet er, at eleverne med en kritisk tankegang kan se, hvordan samtidens magtforhold ses i teksterne.

Materiale:

Band Aid: Do They Know It's Christmas (1984) (poetry)

General William Booth: from In Darkest England and the Way Out (1890) (nonfiction)

Cecil Rhodes: from Confession of Faith (1877) (nonfiction)

Fly Girls of Cambridge: 2017 Open Letter (2017) (nonfiction): https://decoloniseenglish.wordpress.com/2018/09/19/2017-open-letter/

Chimamanda Ngozi Adichie: The Danger of the Single Story (2009) (nonfiction)

William Shakespeare: from The Tempest (1611) (fiction)

Joseph Conrad: from Heart of Darkness (1899) (fiction)

Supplerende materiale:

Armchair Academics: What is Postcolonialism? A Short Introduction to Postcolonial Theory: https://www.youtube.com/watch?v=1nC428rtMB8&ab_channel=ArmchairAcademics (nonfiction)

Masood Raja: Orientalism: Postcoloniam Theory Concepts: https://www.youtube.com/watch?v=Kaq-k1PjvsE&list=PLW4ijepGeAnYzl1OIiE6ujfo68geSNPqk&index=4&ab_channel=Dr.MasoodRaja (nonfiction)

Drybones: What is the Great Chain of Being?: https://decoloniseenglish.wordpress.com/2018/09/19/2017-open-letter/ (nonfiction)

Knowledgia: How the British Empire Ruled the World: https://www.youtube.com/watch?v=frF33emgn5g&t=586s&ab_channel=Knowledgia (nonfiction)

Newsweek: From India to Hong Kong: How Britains Empire Crumbled: https://www.youtube.com/watch?v=MABC4wNjsFg&ab_channel=Newsweek (nonfiction)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Postcolonial Writing (eksamen)

På ryggen af forløbet om 'Postcolonial Criticism' undersøges den kunstneriske respons på den postkoloniale situation, primært med udgangspunkt i det postkoloniale Nigeria.

Desuden er der et særskilt fokus på sprogets rolle i den nye nation i forhold til, om den ny litteratur skal skrives på engelsk.

Forløbet slutter med at kigge på 'the diaspora' for at se, hvordan den postkoloniale situation stadig har relevans.


Materiale:

Chinua Achebe: Things Fall Apart, chapters 21, 22, 25 (1958) (prose fiction)

Chinua Achebe: Chike's School Days (1972) (prose fiction)

Ngugi wa Thiong'o: from Decolonising the Mind: The Politics of Language in African Literature (1981) (nonfiction)

Chinua Achebe: from The African Writer and the English Language (1975) (nonfiction)

Fela Kuti: Why Blackman Dey Suffer (1971) (poetry)

Fela Kuti: Colomentality (1977) (poetry)

Taiye Selasi: Don't Ask Me Where I', From, Ask Me Where I am a Local (29015) (nonfiction)

Chimamanda Ngozi Adichie: My Mother, the Crazy African (2008) (prose fiction)


Supplerende materiale:

Plot summary, Things Fall Apart

Chapter summaries Things Fall Apart, chapters 23, 24

Bill Moyers: interview with Chinua Achebe (1988) nonfiction): https://www.youtube.com/watch?v=JrT6BqOckX0&ab_channel=LuckyJim


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Contextual Close Reading

Forløbet ser på en af Shakespeares sonetter ud fra flere litterære metoder. Baseret på en tekstintern læsning inspireret af New Criticism ser vi på, hvilke nuancer og vinkler der opstår, når vi kigger på teksten ud fra afsender- og omverdensorienterede perspektiver.
Forløbet læses umiddelbart inden, eleverne skal lave SRP som en måde at give dem metodisk bevidsthed i arbejdet med tekstlæsning.
Forløbet er ikke en systematisk gennemgang af de forskellige litterære metoder, men skal i stedet gøre eleverne bevidste om, hvordan en tekst ikke kun kan betyde én ting, men betones forskellige, afhængig af hvilken vinkel der lægges i analysen.
Samlet set kalder vi metoden for ’contextual close reading’, idet vi lægger en tekstintern nærlæsning til grund for forskellige kontekstbaserede vinklinger.
Som intro til forløbet fik eleverne et læreroplæg med udgangspunkt i den metodiske trekants fokus på tekstintern, afsenderorienteret, modtagerorienteret og omverdensorienteret læsning samt nogle af de kritiske skoler ligger bagved denne model.

Metoden blev eksemplificeret med først en tekstintern læsning af Emily Dickinsons digt "I'm nobody! Who are you?, dernæst en viden om digteren, der farvede læsning i en biografisk vinkel.

Herefter læste vi sammen Shakespeares sonet 144, først tekstinternt og dernæst ud fra en række litterære 'skoler' ved hjælp af fokuserede spørgsmål.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer