Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Stina Hvirring
|
Hold
|
2024 EN/3z (3z EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Growing Up
Forløbet præsenterer via et emne om at vokse op forskellige tekster og centrale analysebegreber. Ligeledes er der fokus på faglig argumentation, mundtlighed og tekstproduktion. Eleverne trænes i at skrive små analyseafsnit efter pee-modellen og får forskellige kreative skriveøvelser med henblik på at træne viden om forskellige genrer og tekstproduktion. Flere af modulerne indeholder også længere mundtlighedsøvelser, bl.a. Snap literature og grammatisk fokus, herunder kongruens, modalverber, idiomer, udformning af spørgsmål og høflighed. Desuden trænes eleverne i at lytte til engelsk via podcasts og sangtekster og at redegøre for indhold.
Teori og centrale begreber:
PEE-struktur - faglig argumentation
Characterisation, flat eller round character
Setting
Symbolism
Theme and message
Story of initiation
Tekster:
Michael Richards: "Just Like That" (1987)
Suzanne Vega: "Luka" (1987)
Ernest Hemingway: "Indian Camp" (1924)
Michael Kvium: European Experimental Painting (1992)
Julie Nord: "Just Like Home" billeder
Film: The Perks of Being a Wallflower (2012)
Sange om at vokse op (eleverne har selv valgt en sang, der passer til emnet)
Podcast: Rss.com - S01, ep 35: "The Perks of Being a Wallflower"
Link: https://rss.com/podcasts/haventsceneit/627006/
(digitalt undervisningsmateriale)
Faglige mål:
- analysere og fortolke tekster med anvendelse af faglig terminologi og metode
- udtale, ordforråd og idiomer
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Skriftlige opgaver:
1) kreativ skriveøvelse bundet til filmen fra forløbet
2) My moment of initiation
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
FF0: Den amerikanske velfærdsstat
Forløbet lægger sig i forlængelse af "Public Speaking", hvor eleverne arbejdede med analyse af taler. I dette forløb samarbejder engelskfaget med samfundsfag, og eleverne skal selv producere taler fra forskellige politiske ståsteder og under hovedspørgsmålet:
I hvilken retning bør den amerikanske velfærdsstat udvikle sig?
Alle grupper udarbejder en tale på minimum 1 side (2400 anslag)
Talen skal indspilles i MakerSpace som en podcast. (min 10 min)
Selve podcasten består af tre dele, evt. fordelt på alle tre elever i gruppen, da det forventes at alle siger noget under præsentationen.
De tre dele:
1. Præsenter jeres politiske identitet og vælgermålgruppe
2. Fremlæg talen (læs højt)
3. Præsenter en analyse af jeres tale, hvor I gør rede for jeres retoriske og kommunikative valg. Præsentationen skal suppleres af relevante tekstnedslag fra jeres tale.
- træning af retorisk analyse
- kommunikation
- appelformer
- sproglige virkemidler
- viden om samfundsmæssige, politiske og kulturelle forhold i USA
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Public Speaking
Forløbet præsenterer forskellige øvelser, der skal gøre det mere trygt at tale engelsk i klasserummet, både i små grupper og ved klassediskussioner. Ligeledes introduceres yderligere til retorisk og kommunikationsanalyse, language functions og hvordan man opbygger argumenter, når man skal etablere en troværdig argumentation. Vi taler om påstande, belæg, gendrivelser og konkrete eksempler og eleverne arbejder i lærerudviklede skriveskabeloner.
Tekster og andre materialer:
Tom Lamont og VIv Groskop: "Is public speaking really that scary?" (2013) link: https://www.theguardian.com/theobserver/2013/nov/02/debate-is-public-speaking-scary (digitalt undervisningsmateriale)
Lærerark: opbyg et argument
Præsentation af "Speakers' Corner"
Emma Watson: "Gender Equality Is Your Issue Too"(2014) link: https://www.youtube.com/watch?v=Q0Dg226G2Z8&feature=youtu.be (digitalt undervisningsmateriale)
Video om de tre appelformer; https://www.youtube.com/watch?v=-oUfOh_CgHQ (digitalt undervisningsmateriale)
Optakt til besøg af Alan Leventhal - DR-serien, Ambassadøren, sæson 1, afsnit 1: https://www.dr.dk/drtv/saeson/jeg-er-ambassadoeren_-fra-amerika_7472
Video: "Introduction to Ambassador Leventhal", link: https://www.youtube.com/watch?v=Pf8vCbOtewo&t=11s (digitalt undervisningsmateriale)
Tale: "AMBASSADOR LEVENTHAL’S REMARKS AT THE DANISH FOREIGN POLICY SOCIETY’S NEW YEAR EVENT" (4.1.2023)
link: https://dk.usembassy.gov/ambassador-leventhals-remarks-at-the-danish-foreign-policy-societys-new-year-event/ (digitalt undervisningsmateriale)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Værk: The Hate U Give
Med et indledningsvist konkret fokus på kulturel og historisk kontekst arbejdes med værket "THUG". Forløbet binder sig til det netop afviklede forløb om "Polarized USA" og begynder med et indlbik i sagen om Emmett Till. Ligeledes præsenteres eleverne for Tupac, der sammen med Till har været store inspirationskilder til at skrive værket THUG.
Tekster og andre materialer:
Angie Thomas: The Hate U Give (2017)
Bob Dylan: "The Death of Emmett Till" (1962)
Film om Tupac: "All Eyez On Me" (2017)
Filmtrailer: All Eyes On Me: All Eyez On Me - Official Trailer - 2017 Drama Movie HD (digitalt undervisningsmateriale)
Filmplakat og bogplakat til THUG
Ark: "Author Angie Thomas's Inspiration For The Book"
Om code-switching:
Grammar Girl podcast: Episode: "Code-Switching - Mignon Fogarty:
https://www.quickanddirtytips.com/grammar-girl (digitalt undervisningsmateriale)
Gene Demby: "How Code-Switching Explains The World", 8.4.2013. Link:
https://www.npr.org/sections/codeswitch/2013/04/08/176064688/how-code-switching-explains-the-world (digitalt undervisningsmateriale)
Video fra Huff Post: "What is Code-Switching - Between The Lines. Link:
https://www.youtube.com/watch?v=QNbdn0yuUw8&feature=youtu.be (digitalt undervisningsmateriale
Comedy-videoer fra Key & Peele: (digitalt undervisningsmateriale)
"Obama Meet And Greet", link: https://www.youtube.com/watch?v=qXH5CD3O7Oc&feature=youtu.be
"Phine Call" link: https://www.youtube.com/watch?v=nopWOC4SRm4&feature=youtu.be
Der arbejdes med litterær tekstanalyse med fokus på nedenstående fagtermer. Derudover stilles en skriftlig aflevering med fokus på code-switching, main character og main theme.
Vigtige fagbegreber:
Semantic fields
Flat og round character
Static og dynamic character
Code-switching
Informal og formal style
Main character
Main theme
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polarized USA
Forløb med fokus på historie, slavery og sortes vilkår i USA fra Harriet Tubman til 1960'erne. Moderne perspektiver inddrages via besøg af Alan Leventhal, Gregory Boyd og ved at læse værket, The Hate U Give (2017) af Angie Thomas. Der trænes løbende både analyse af fiction og non fiction, træning i PEE-struktur, 5-paragraph essay, anvendelse af fagtermer og egen tekstproduktion.
Tekster og andre materialer:
Video: "Harriet Tubman’s Escape to Freedom | Black History Month for Kids", link: https://www.youtube.com/watch?v=HDLfEBQDNAc
TEDtalk: The breathtaking courage of Harriet Tubman - Janell Hobson, link: https://www.youtube.com/watch?v=Dv7YhVKFqbQ
Youtube: How The Underground Railroad Worked", link:
https://www.youtube.com/watch?v=beTd8RW0ozg
Crash Course, "Slavery", link: https://www.youtube.com/watch?v=Ajn9g5Gsv98&list=PL8dPuuaLjXtMwmepBjTSG593eG7ObzO7s&index=14
Billede: The Underground Railroad by Charles T. Webber, 1893
Billie Holiday: "Strange Fruit" (1939) tekst og sang fra youtube.
Video, "Strange Fruit" af Daniel Weidelin, link: https://www.youtube.com/watch?v=isU_OjY94NY&t=363s
James Hunt: The Negro's Place in Nature (1863)
Poster for Runaway Slaves (1847) hentet fra "Black Voices", Systime
W.E.B. Du Bois: "On Being Crazy" (1907)
Video, hvor Malcolm X holder sin tale, "The Ballor Or The Bullet": https://www.youtube.com/watch?v=0ymPLDO0pOA (dig. undervisningsmateriale)
Læreroplæg om Civil Rights Movement, herunder:
- Jim Crow Laws
- Rosa Parks
- Martin L King
- Malcolm X og The Black Panther Party
- Politiske partier i USA og Black Lives Matter
Kapitlet: "Separate but Equal" fra "Black Voices", Systime.
Martin L. King: "I have a dream" (1963)
Uddrag af The Declaration of Independence
Uddrag af Malcolm X; The Ballot or the Bullet (1964)
Besøg af Alan Leventhal
Oplæg :Black in the USA" med Gregory Boyd
Nøgleord: Slavery, racial injustice, Race relations after The Civil War, black codes, Reconstruction, Jim Crow, Civil Rights Movement
Vigtige fagbegreber:
Language functions, herunder:
The expressive language function
The informative function
The directive function
Figurative language
Metaphor
Simile
Humor
Modes of Appeal
The rhetorical pentagram
Skriftlig aflevering:
John Steinbevk: "The Vigilante" (1938)
Lærerark: How to write a characterisation
Lærerark: How to write the introduction
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Britain
Forløbet har fokus på klassforskelle i det britiske skolesystem, og præsenterer via noveller, artikler og film forskellige portrætteringer af dette. Der er ligeledes fokus på engelsk som lingua franca, engelsk sproghistorie og kultur.
Materialer, digitale:
The Crown, sæson 4, episode: "Gold Stick"
Dokumentar: "Too poor for posh school" (2010), Cutting Edge,
Link: https://www.youtube.com/watch?v=MWYaoWPdUOI
TV-debat: Roundtable: "Private Schools: A Public Disaster?", link:
https://www.youtube.com/watch?v=qHFJj2ngw-w&feature=youtu.be
The Riot Club (2010)
Fra "Worlds of English":
"From Island to Empire and Back": https://woe.systime.dk/?id=100
"English as a lingua franca: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=310
The British School System: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=214
Peter Walford on his Public School memories: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=216
Youtube:
"Top 10 AMAXZING Facts about The United Kingdom": https://www.youtube.com/watch?v=E1k0t3j2s6Y
"The Early British Empire": https://www.youtube.com/watch?v=fQktE-YKlJg
"The Late British Empire": https://www.youtube.com/watch?v=uifyFUL22PA&t
Penelope Lively: "The Happiest Days of Your Life" (1978)
Mundtlige præsentation v. hver times begyndelse om:
British vs. American English - vocabulary
British vs. American English - pronunciation
British vs. American English - grammar
British vs. American English - orthography/spelling
Received Pronunciation
Languages in the UK (e.g. data about official languages and immigrant languages)
Ulster English (Northern Irish English)
Gaelic and Scots (Scotland)
Welsh (Wales)
Scouse
Cockney
Geordie
British idioms
Loanwords in English
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gender
Under emnet om køn præsenteres eleverne først for et historisk perspektiv, der sætter fokus på stereotypiske fremstillinger af køn via Disneyfilm og prinsessedrømmen sat overfor Hollywoodproduktioner, hvor mænd er macho og voldelige. I kontrast hertil læses La Belle som et eksempel på, hvordan mænd også kan portrættere kvinden og endelig har eleverne har set Barbie-filmen af Greta Gerwig.
træner forløbet elevernes evne til:
- at analysere og fortolke fiction og non-fiction tekster med brug af relevant fagterminologi
- at gøre rede for indhold og synspunkter i engelsksprogede tekster, herunder især træning af påstand og belæg, gendrivelse og
- at kommentere på den sproglige stil og aktivt bruge sproglige i egne diskussions og debattekster
- at perspektivere til aktuelle forhold i USA og Storbritannien via tekster om køn med fokus på samfund og kultur
- anvende begrebet intertekstualitet
Tekster og andre materialer:
Peggy Orenstein: "What's Wrong With Cinderella?" (2006)
Alphas: https://www.youtube.com/watch?v=ZkbnRrzt18U (digitalt undervisningsmateriale)
Disney: "So This Is Love": https://www.youtube.com/watch?v=0C-pbKVuS70 (digitalt undervisningsmateriale)
John Keats: "La Belle Dame sans Merci" (1819)
Film: Barbie (2023) af Greta Gerwig
Forløbet har særligt trænet mundtlige oplæg og evnen til at kunne tale i længere tid i klasserummet. Derudover har forløbet gentaget fagtermer til analyse af fiction og non-fiction og som noget nyt introduceret intertekstualitetsbegrebet og et større fokus på samfunds- og kulturforhold.
Enkelte moduler har kun været anvendt til grammatik, herunder verbernes tider, både skriftlige og mundtlige øvelser og benspænd.
Derudover er der afviklet flere skriftlighedsmoduler og en skr. aflevering, der tematiserer emnet om køn, herunder valg mellem A eller B-opgaven.
1) Winona Forever
2) Untamed
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
New Zealand
Forløbet præsenterer New Zealands hisorie og kulturelle særtræk, og har særligt fokus på Mäori-befolkningen og deres levevilkår.
Materialer fra grundbog: "New Zealand", Systime, 2024
Link: https://newzealand.systime.dk/?id=1
Chris Bartlett: "Some characteristics of the New Zealand English vocabulary"
Maori og pakeha
Interview: Karen Trebilcock, "I feel lucky to live in New Zealand"
Interview: MP Damien O'Connor, "New Zealand – past, present and future"
Ann French: "Pig Sticker", 2013
Tony Pivac: "Joy Ride", 2013
Paula Morris: "Red Christmas", 2008
Interview: Tahi Takao, "The situation of Maori today"
link: https://newzealand.systime.dk/?id=152
Film: "Once Were Warriors" (1994)
Historisk baggrund - maori og pakeha: https://nzhistory.govt.nz/war/new-zealand-wars/roaring-forties (digitalt undervisningsmateriale)
Om setting og mood, fra "The English Handbook", link:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148#c2308
Særligt fokus på analytiske færdigheder med inddragelse af termerne:
Round - flat character
Setting - mood
Static - dynamic character
Structure
Conflict
Main theme
Narrator
Supplerende:
Grammatikopgaver om verber og omskrivning
Opg. 1-4 grammatik, eng B
Skriftlig aflevering om "Pig Sticker"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tilladte hjælpemidler
Eleverne har adgang til følgende online bøger:
Bøger om de skriftlige genrer til eksamen:
1)
Engsted, Jesper (2022): "Sådan skriver du i engelsk", forlaget Columbus. Link: https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=132
2)
Tornøe, Poul og Christensen, Bjørn: "Skriftlig eksamen i engelsk - STX og HF" (2019), Gyldendal. Link:
https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/?id=175
3 “Skriftlig eksamen i engelsk”
Adgang her: https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/?id=158
4) Do it, write!
Link: https://app.minlaering.dk/bog/44
Om setting og mood, fra "The English Handbook", link:
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=148#c2308
Ordboger og andre hjælpemidler:
Oxford learner's dictionaries: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Merriam-websters: https://www.merriam-webster.com/
Thesaurus.com: https://www.thesaurus.com/
Min læring / Engram: https://www.minlaering.dk/
Aase Herskind og Uffe Gravers Pedersen: Engelsk grammatik med synonymer, København 2002.
Do it, write: Do it, write! (EN) | Minlæring (minlaering.dk)
www.minlaering.dk
Gyldendals ordbog:
www.ordbogen.com
Derudover:
www.thesaurus.com
https://countwordsworth.com
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamenstræning
Gennem andet år har eleverne trænet skriftlighed og mundtlighed samt analytiske færdigheder via tekstlæsninger og indspilning af analyser. De har efterfølgende hørt deres egne og klassekammeraters lydfiler og udfyldt retteark med fokus på struktur, indhold og sprog.
Tekster:
Stephen King: "The Man Who Loved Flowers" (1977)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Love
Forløbet arbejder på tværs af genrer med fokus på portrætteringer af kærlighed. Der er lagt særlig vægt på britisk romantik, hvor der laves nykritiske nærlæsninger af en række digte. Dette er suppleret af materialer om den samfundsmæssige og teknologiske udvikling, der fik romantikken til at blomstre. Der er desuden suppleret med nyere portrætteringer af kærlighed med fokus på sange og film.
Tekster og andre materialer:
Sange om kærlighed, elevernes valg:
Mark Knopler: "Romeo and Juliet" (1980)
Boygenius: "True blue" (2023)
Radiohead: "Exit music (for a film) (1997)
Hozier: "Too sweet" (2024)
Om romantikken, "Introduction" fra "Romanticism - an anthology" af Duncan Wuu (red.), Wiley-Blackwell, 4. udgave, 2006
Lord Byron: "She Walks in Beauty" (1832)
John Keats: "La Belle Dame Sans Merci" (1819)
Maleri: "La Belle Dame Sans Merci" (1901) af Henry Meynell Rheam
Video: An introduction to John Keats, link: https://www.youtube.com/watch?v=GBoR-TG7axY (dig. undervisningsmateriale)
John Keats: "Letter to Fanny Brawne" (1819)
Suede: "Heroine" (1994) - Video til sang: https://www.youtube.com/watch?v=x3fdsfCibAA (dig. undervisningsmateriale)
P. Shelley: "To a Skylark" (1820)
Video med analyse af "To a Skylark": https://www.youtube.com/watch?v=ymJJ1zp0EXw (dig. undervisningsmateriale)
Blake: "The Lamb + the Tyger" (1789)
William Wordsworth: "I Wandered Lonely as a Cloud" (1807)
Introduktion til W. Wordsworth: link: https://www.poetryfoundation.org/poets/william-wordsworth (dig. undervisningsmateriale)
Dokumentar, BBC: "The Romantics - Nature"
Link: https://www.youtube.com/watch?v=liVQ21KZfOI (dig. undervisningsmateriale).
Film: "Before Sunrise" (1995)
Lærerark: STRIVE-poetry analysis
Vigtige begreber:
The byronic hero
Negative capability
Myths of nature and childhood
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Homework: Write a longer paragraph describing how A-level English can help you achieve your goals for the future. Think about your goals while in 3.g, but also about your hopes/dreams for the future once you have graduated.
-
Stina: cake
-
Re-read your notes to "Romanticism" and "She Walks in Beauty" - be ready to present in class (individually) --> Frida & Frederikke: presentation
-
Homework: Ditlev, Domas, Oliver: rhytm, Eva, Julie, Karoline, Sigrid and Frida: figurative language, Johannes: about Lord Byron
-
I skal lave arbejdsspørgsmålene i modulplanen på Onenote, forløb "Love", titel på sektion: "John Keats: La Belle Dame Sans Merci" - et par stykker af jer udvælges til at fremlægge næste gang. Upload besvarelse i egen Onenote, fravær tjekkes herefter.
-
Finish the questions--> "Letter to Fanny Brawne"
-
Eva: cake
-
Vi samler op på Heroine, og I skal have lavet disse øvelser om udvidet tid via Enggram samt kigge på jeres besvarelse til spg. 7 om Heroine igen.
-
Minlæring
-
That moment.jpg
-
Se "HISTORY OF IDEAS" fra 5:02, hvor der er informationer om Wordsworth, få nedskrevet info om hans syn på den teknologiske udvikling. Efter info om W. Wordsworth kan du lukke ned og springe til den anden video om Romanticism - Explained - se hele v
-
Romanticism Explained through Paintings
-
The Romantics - Nature (BBC documentary)
-
Afsnit
-
Domas: cake. Vi opsamler på "mundtlig eksamen" fra i går og læser to autentiske elevbesvarelser.
-
Læs teksten + instruktion til skr aflevering Stephen King - Suffer the Little Children Assignment A-niveau.docx
-
Percy Bysshe Shelley: To a Skylark | Through Literary Landscapes - from The Romantic Age to Postmodernism
-
Finish the questions to "To a Skylark"
-
Bring your Tinder profiles, please.
-
Genlæs din egen aflevering under overskriften "Evil" og kommentarer til opgaven. Nedskriv to ting, der fungerer godt og en ting, du gerne vil arbejde på næste gang. Medbring på klassen, hvor vi kigger på flere eksempler på skriftlige afleveringer, es
-
Julie: cake
-
Karoline, Eva, Domas (karaktersamtaler). Vi arbejder videre med jeres skr. aflevering, og jeg vil gerne tale med jer enkeltvis om, hvor I er i arbejds/skriveprocessen, så forbered 1-2 spørgsmål og brug grundbøgerne fra Onenote som hjælp, så I er forb
-
I har modulet til at færdiggøre jeres næste skr. aflevering.
-
I skal færdiggøre arbejdsspørgsmålene til "Men are different" og lave lektien under næste modul.
-
Homework: Please read ll. 1-122 of the short story from 1969 "Super-Toys Last All Summer Long" and highlight or underline information about historical, physical and social setting.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
1: Evil
|
22-10-2024
|
2: Love
|
13-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
31,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Shakespeare
Forløbet præsenterer Shakespeares værker "A Midsummer Night's Dream" og udvalgte sonnetter og er læst sammen med "Love-forløbet".
Tekster og andre materialer:
W. Shakespeare: "A Midsummer Night's Dream",
Act 1, scene 1,2,3
Act 2, scene 1
TedTalk: "Why Shakespeare? Because it's 2016" | Stephen Brown | TEDxStMaryCSSchool
Link: https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=khVubNIgS0o&pp=ygUdd2h5IHNoYWtlc3BlYXJlIHN0aWxsIG1hdHRlcnM%3D (dig. undervisningsmateriale)
Oversættelsesøvelse: "Hvorfor læser vi stadig Shakespeare": https://engerom.ku.dk/nyheder/2019/video-hvorfor-laeser-vi-stadig-shakespeare?fbclid=IwY2xjawIyyilleHRuA2FlbQIxMAABHSLdJjrEaiV2lgDblcnbr_lcEmv7hLwWmQFE2HFRJ_UeevpUotAjSAXvvA_aem_BZ-Tu2bnJr2PnfgthX8PPg (dig. undervisningsmateriale)
School synopsis af Rebecca Lenkiewicz, Royal Shakespeare Company
Om syllables: https://www.youtube.com/watch?v=Vu6UVwkUgzc (dig. undervisningsmateriale)
W. Shakespeare: "Sonnet 18" og "Sonnet 73"
Opgaver fra "Wider Contexts": https://widercontexts.systime.dk/?id=205&L=0 (dig. undervisningsmateriale)
Teater Nordkraft, fortolkning af "A Midsummer Night's Dream" - "En skærsommernat" d. 17.marts, 2025
Foredrag om Shakespeare med Jesper Trier
Vigtige begreber:
Personification
Contrast
Conflict
Characterisation
Rhyme, rhytm
Iambic pentameter
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Please read the short story again :) --> "Super-Toys Last All Summer Long" In class: 15 min prep + presentations of your characterisations
-
New Year worksheet.docx
-
Se lektie under punkt 2. Timeplan: 1) SRP + Kage v. Karoline (karaktersamtale) 2) Læs din feedback på analysen af The Arcade og genlæs din opgave. Læs også vedlagte link om genren. I skal kommentere på jeres egen opgave i dette modul og bl.a. udpege
-
Faldgruber ved det analytiske essay | SÅDAN SKRIVER DU I ENGELSK
-
The fable genre and The Fox and the Monkey.docx
-
Homework: please read the article (Onenote) "Why Wildlife Documentaries Insist On Making Animals Seem Human" while highlighting descriptions of cinematically and linguistically created instances of anthropomorphism
-
Minlæring
-
Afsnit
-
Johannes: cake. Medbring blå grammatikbog. Lektie om foreløbigt subjekt via link - læs teksten og lav øvelse 1-4
-
Diskussionsopgave - se modul 7 Onenote, omfang 3/4 del side
-
Medbring et bud på grammatikopgaverne 1 og 2 - dem, I fik på klassen i sidste uge. Vi laver den 3. opgave sammen
-
Vær færdig med opgave 1 om pronomener og husk den blå bog + Animal Farm
-
Frida: cake. Gennemgang af grammatikopgaverne 1-3 og non-fiction opgaven, husk Animal Farm
-
Vi ser filmatiseringen af Animal Farm
-
Husk den blå grammatikbog - vi laver tre opgaver grammatik som forberedelse til terminsprøven
-
-
SH fraværende. Instruktion til arbejd selv: Åben Onenote-mappen "Animal Farm" og lav opgaverne / de er til bogen. Husk at uploade i egen Onenote efter modulet.
-
Sigrid: cake
-
SummaryFrida: cake. Bring Animal Farm and read the plot summary attached
-
Lektien er lidt teknisk, så I får den på dansk: I skal åbne Onenote, A Midsummer Night's Dream og sektionen med samme navn. Her finder I hele stykket. I scroller ned til siden "Synopsis" og læser denne. Læs også næste side i filen, "Characters in Pla
-
Frida: soda
-
Vi ser resten af filmen og arbejder videre med stykket. Jeres lektie: I deles op i to hold, som hver især skal læse nogle sider fra "A Midsummer Night's Dream" med fokus på at kunne give de andre et summary af handlingen. Holdfordelingen er: Julie, E
-
Homework: Bring you interpretation of the title "A Midsummer Night's Dream" - it it makes it easier for you try to focus on fx what Midsummer is and what a dream is.
-
Pizza fra Azzurra afhentning kl. 18.00, Nordkraft. Spisning i Teater Nordkrafts foyer. Forestilling fra 19.30. Link til præsentation af forestilling:
-
Ditlev: cake
-
Skriftlig aflevering
-
Alle præsenterer deres skriftlige aflevering (non fiction), det vil sige, man skal have et mere eller mindre færdigt produkt med i dag - når alle har præsenteret, har man tid til at lave små justeringer og derefter aflevere senest 1.4. (i morgen 8.00
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering, Love
|
06-01-2025
|
3: Sci fi short story
|
08-01-2025
|
Grammatik, delpr 1
|
06-02-2025
|
3z EN skr. prøve
|
13-02-2025
|
A Midsummer Night's Dream
|
13-03-2025
|
4 Non fiction
|
31-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
33 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Narrating the nonhuman
Forløbet er et optaktsforløb til arbejdet med Animal Farm og beskæftiger sig med tekstgenrer som fabler, artikler og film, der har tilfælles, at de tematiserer det naturlige overfor det unaturlige og menneskeskabte.
Tekster og andre materialer:
Kampagmefilm: "Nature Is Speaking - Julia Roberts Is Mother Nature": Nature Is Speaking – Julia Roberts is Mother Nature | Conservation International (CI) (dig. undervisningsmateriale)
Alan Bloch: "Men are different" (1963)
Brian Aldiss - “Super-Toys Last All Summer Long” (1969)
Netflix: "Penguin Town", ep 1
Boston Dynamics: Video: "Do you love me?": https://www.youtube.com/watch?v=fn3KWM1kuAw (dig. undervisningsmateriale)
"The Fox and the Monkey", link:
https://read.gov/aesop/001.html (dig. undervisningsmateriale)
Om cinematic devices: https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=175#c880 (dig. undervisningsmateriale)
Laura Bradley: "Why Wildlife Documentarists Insist on Making Animals Seem Human", 23.4.2015. Fra Slate.com.
Monica Libell: "The pros and cons of anthropomorphism", Lund University, link: https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/6de9a983-fa74-45fc-95fa-81cec3d9ebb4 (dig. undervisningsmateriale)
Vigtige begreber:
Anthropomorphism
Anthropocentrism
Posthumanism
Tekstanalytiske fokuspunkter:
The Rherotical Pentagram
Setting: historically, physically, socially
Characterication: main character
Flat/round character
Static/ dynamic character
Cinematic devices
Sådan skriver du en god diskussion: (dig. undervisningsmaterialer):
https://xn--sdanskriverduiengelsk-s2b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139
https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/?id=163
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Genaflevering, Love
|
06-01-2025
|
3: Sci fi short story
|
08-01-2025
|
Grammatik, delpr 1
|
06-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Værk: Animal Farm
Læsning af Animal Farm med fokus på litterær tekstanalyse, fokus på metodetrekanten og udbliksperspektiv til kultur og historiemæssigt relevante forhold.
George Orwell: "Animal Farm" (1945)
FIlmatisering af "Animal Farm" (1999)
Vigtige begreber:
Animalism
Setting
Characterisation
Conflict
Theme
Message
Fable
Allegory
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613795358",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613795358",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64613795358"
}