Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Magnus Terp Ravn
|
Hold
|
2024 me/ax (1ax me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kortfilm
Intro til fagets terminologi og virkemidler.
Grundforløbet skifter løbende mellem træning af terminologi og praktiske øvelser, der skal munde ud i et pilotprojekt, der anvender FEMO-principper, bevidst bruger de filmiske virkemidler og tager eleverne igennem produktionsprocessen fra planlægning, til optagelse og redigering.
Den teoretiske del tager udgangspunkt i e-bogen 'Levende billeder's afsnit "Filmiske virkemidler" fra kapitlet "Analyse af levende billeder" samt e-bogen "Shorts" (om kortfilmsgenren). Dertil kommer en række eksempler fra Youtube og deslige, som der er linket til i OneNote.
I forbindelse med pilotproduktionen introduceres eleverne til kameraudstyr og redigeringsprogrammet Final Cut Pro X.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Tarantino
Auteur-forløb om en af nyere tids største instruktører, amerikaneren Quentin Tarantino.
Forløbet giver et indblik i Quentin Tarantinos forskellige film, hans stil, hans typiske virkemidler, hans genrebrug osv. Herudover kobler vi Tarantino til postmodernisme.
Auteurteori og baggrundslæsning om postmodernisme stammer fra:
https://sydkystenmediefag.wordpress.com/2016/08/04/auteurtraek-hos-tarantino/
https://sydkystenmediefag.wordpress.com/2016/08/04/first-blog-post/
Film set i undervisningen:
Pulp Fiction (1994)
Kill Bill (2003)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs følgende kapitel i "Levende billeder" og nedskriv definitionen på de forskellige fremdriftskomponenter, der nævnes.
-
Ingen lektie
-
Læs følgende blog, der både definerer, hvad en filmgenre er, men også dykker ned i de genrer, som Tarantino låner fra i sine film. Husk også at læse de fire undersider (Western, Kriminalfilm, Asiatiske film, Blaxploitation). Du skal ikke lave de tilh
-
Tarantino - I de blå blades hus .pdf
-
Læs Bo Green Jensens vedhæftede artikel om Kill Bill 1
-
Læs hele kapitlet "Tarantino som auteur", som ligger på OneNote under 3.modul, så vi kan arbejde med dette emne i dagens modul.
-
Læs bloggen om postmoderne film. I behøver ikke læse den supplerende tekst "Forførende Labyrinter", men må gerne.
-
Læs følgende beskrivelse af Pulp Fiction (uden at læse supplerende tekster eller lave opgaver fra bloggen).
-
Giv hinanden lektier for, så I er klar til at holde oplæg fra modulets start.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentargenren
Forløbet introducerer til dokumentargenren, dens virkemidler, fakta/fiktionskoder, autenticitetsmarkører, etiske dilemmaer samt til tre af de mest centrale dokumentarformer: den autoritative, observerende og deltagende dokumentar.Herudover har vi berørt tværmedialitet og kommunikationsstrategi ifm. Operation X, som ud over at blive distribueret på TV2, kommunikerer gennem Facebook og programmets hjemmeside.
Som teori anvendes s. 14-26 + 32-44 af DOX-bogen (Granild/Wolfhagen, 2016)
Hele udsendelser:
Operation X - Pels på vrangen
Drengene på kanten (sæson 1, episode 6)
Citater fra:
Helt væk på piller
Børn bag tremmer
Et glas vand til Johnie
Kampagnen mod klimaet
Den blå planet
Præster under anklage
Dømt til behandling
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
Eksamensproduktion
Udarbejdelse af eksamensfilmsproduktion: gruppedannelse, brainstorm, ideudvikling, storyboard- og manuskriptarbejde, optagelser, redigering mm.
I forløbet inddrages også overvejelser om målgrupper og distribution, og grupperne udarbejder en promoveringsplan for deres film.
Sidste modul bruges på, at eleverne giver hinanden feedback på de færdige produktioner.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Lektien er, at I snakker sammen og overvejer, hvem I skal være i gruppe med til eksamensfilmprojektet. Man må maks være 5 i grupperne, og det er en fordel med store grupper, så mange forskellige evner kan komme i spil. Har man ikke på forhånd snakket
-
Optagepraksis: hvordan man skyder en scene
-
Gense evt. videoinstruktionen til kamera og stativ, hvis I har glemt, hvordan udstyret fungerer.
-
Husk udstyr, hvis I er færdige med at filme!
-
Deadline. De sidste optagelser skal være i hus.
-
Læs kapitlet "Medieret og etik" fra Levende Billeder, så I er opmærksomme på, hvem der skal krediteres i rulleteksterne, hvordan man skal forholde sig til ophavsretsbeskyttet materiale, samt hvilke etiske overvejelser, I bør gøre jer, før I distribue
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538397391",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538397391",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538397391"
}