Holdet 2024 me1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Bjørn Schioldan
Hold 2024 me1 (1g me1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb
Titel 2 Dramaturgien ABC
Titel 3 Dokumentar - journalistik eller kunst?
Titel 4 Eksamensproduktion
Titel 5 Dystopier og postapokalypser

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb

For at se studieplanen for jeres grundforløb i mediefag skal I klikke ind på jeres grundforløbshold, som enten hedder "2024 me/1" eller "2024 me/2".
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dramaturgien ABC

KORT OM FORLØBET
Forløbet giver en grundlæggende introduktion til filmisk dramaturgi. Som i grundforløbet er afsættet kortfilm, men denne gang med fokus på de fortællemæssige greb, der sikrer en spændende og sammenhængende historie. Som en del af forløbet skal I også prøvekræfter med selv at udvikle en kort fortælling med afsæt i nogle af de gennemgåede teknikker/begreber.


MATERIALER

--- Kortfilm ---

David O'Neill: "En tier", 12 min, 2008:
https://filmcentralen.dk/grundskolen/film/en-tier

Elevproduktion: "Tyren", 2020:
https://itsak-my.sharepoint.com/personal/akbs_katedralskolen_dk/_layouts/15/stream.aspx?id=%2Fpersonal%2Fakbs%5Fkatedralskolen%5Fdk%2FDocuments%2FMediefag%2F2024%2D25%2F2024%20me1%2FDramaturgiens%20ABC%2FTyren%2Emp4&ga=1&referrer=StreamWebApp%2EWeb&referrerScenario=AddressBarCopied%2Eview%2E16d8bdd0%2Df7ff%2D4e1d%2D9202%2D832bfae3bfd1

--- Teori til forløbet ---

Filmleksikon: "Plot og præmis":
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/plot-og-praemis

Filmleksikon: "Konflikt":
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/konflikt

Filmleksikon: "Set up og pay off":
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/set-og-pay

Filmleksikon: "Suspense og surprise":
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/suspense-og-surprise

Levende Billeder: "Fortællingens karakterer" (også kaldt: 'orkestrering'):
https://levendebilleder.systime.dk/?id=150
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Dokumentar - journalistik eller kunst?

KORT OM FORLØBET
Når filmforskere skal inddele dokumentarfilm i typer, arbejder de med mange undergenrer - herunder den observerende, den autoritative, den deltagende og den poetiske dokumenter. I dette forløb forsøger vi at forenkle tingene ved at skelne mellem den journalistiske dokumentar og den kunstneriske dokumentar. Det giver nemlig god mening at skelne mellem en journalistisk arbejdsproces og en kunstnerisk arbejdsproces.  I forløbet skal vi se flere hele dokumentarproduktioner og undersøge balancen mellem autenticitet og iscenesættelse. Forløbet afsluttes med, at I skal skal lave et anslag til en dokumentarproduktion.   

MATERIALE

--- Dokumentarproduktioner ---

DR: "Opråb fra plejehjemmet", 2022 (anslag)

DR: 'Velkommen til frontlinjen' (episode 1), 2024:
https://www.dr.dk/drtv/se/velkommen-til-frontlinjen_-vi-kommer-med-fred_475669

TV2: "De vaccinerede piger", 2015

Jesper Dalsgaard: "Kandis for livet", 2022:
https://filmcentralen.dk//gymnasiet/film/kandis-livet

--- Teori til forløbet ---

"Journalistik eller kunst?" (eget materiale, et Venn-diagram over den journalistiske og den kunstneriske dokumentar).

Følgende afsnit fra bogen 'DOX' af Wolfhagen og Granild:

– "Definition, autenticitet og etik" (pdf)
– "De tre klassiske dokumentargenrer" (pdf)
– "Den poetiske dokumentar" (pdf)

Følgende afsnit fra bogen 'Levende Billeder' af Schou & Olsen (red):

– Tre-akter-modellen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c397
– Berettermodellen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c402
– Bølgemodellen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c423

DR: "Sådan har DR arbejdet med 'Velkommen til frontlinjen", 2024:
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/transparens/saadan-har-dr-arbejdet-med-velkommen-til-frontlinjen

DR: "Medierne har magt i Danmark", 23/11 2021:
https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/medierne-har-magt-i-danmark

Lasse Jensen: "Følelsespornoen tog overhånd i TV2's dokumentar om HPV-vaccinen", Information, 20. juni 2018

Thomas Vibjerg: "DR beklager efter Kandis-dokumentar", Jyllands-posten.dk, 2022:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13717481/dr-beklager-efter-kandisdokumentarinstruktoeren-betalte-for-at-flyve-en-fan-til-costa-del-sol/

Kristoffer Hegnsvad: "Det eneste, der er beklageligt i forhold til ’Kandis for livet’, er anklagerne mod og beklagelserne over filmen", Politiken.dk, 2022:
https://politiken.dk/kultur/art8578572/Det-eneste-der-er-beklageligt-i-forhold-til-%E2%80%99Kandis-for-livet%E2%80%99-er-anklagerne-mod-og-beklagelserne-over-filmen

Journalistforbundet: "Retningslinjer for god presseskik":
https://journalistforbundet.dk/presseetik

"Introduktion til dokumentaren" (eget Keynote-oplæg baseret på lærebogen DOX)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Eksamensproduktion

KORT OM FORLØBET
I jeres eksamensproduktion skal I demonstrere, at I har styr på såvel filmsproget samt det tekniske filmarbejde. Det er med andre ord her, at al jeres viden om dramaturgi, filmiske virkemidler, målgrupper og redigeringsteknikker skal sættes i spil.

I kommer til at arbejde med værktøjer som udvidet synopsis, storyboards og skudlister. Derudover skal I også gøre jer overvejelser om målgrupper, distributionskanal og markedsføring. Forløbet afsluttes med et feedback-modul, hvor I vurderer styrker og svagheder ved hinandens film.
  

MATERIALE

Følgende afsnit fra bogen 'Levende billeder' af Schou & Olsen (red):

– "Distribution": https://levendebilleder.systime.dk/?id=188
– "Planlægning af promovering": https://levendebilleder.systime.dk/?id=211
– "Promoveringsformer": https://levendebilleder.systime.dk/?id=212
– "Valg af distributionsformer": https://levendebilleder.systime.dk/?id=213
– "Medieret og etik": https://levendebilleder.systime.dk/?id=214

Masteclass med instruktør Jonas Risvig. Følgende videoer:
– "Ydre og indre plot"
– "Want og need"
https://cutmagazine.dk/jonas-risvig-en-overskrift/

Every Frame a Painting: "How Does an Editor Think and Feel?", YouTube, 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=3Q3eITC01Fg

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Dystopier og postapokalypser

KORT OM FORLØBET
I dette forløb går det ned - bogstaveligt talt! Vi skal nemlig beskæftige os med to undergenrer til science fiction - dystopien og postpokalypsen.

Fællesnævneren for de to genrer er, at de skildrer samfund i en nær fremtid, som enten oplever ulighed og/eller undertrykkelse. I postapokalypsen på grund af en voldsom katastrofe, der har skabt kaos, lovløshed og en kamp om ressourcerne. I dystopien, fordi en magtfuld elite har overtaget styringen af et samfund og nu undertrykker befolkningen gennem fx censur eller skarp (teknologisk) overvågning og strenge straffe.     


MATERIALE
PowerPoint om sci-fi-genren af Henrik Rytter (se OneNote)

Afsnittet "Postapokalypsen og dystopien" fra bogen 'Genrefilm og filmgenrer" af Erling Sørensen: https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=1

Følgende afsnit fra bogen 'Levende billeder' af Schou & Olsen (red):
– "Spænding og sammenhæng": https://levendebilleder.systime.dk/?id=151
– "Kamera": https://levendebilleder.systime.dk/?id=141
– "Klipning": https://levendebilleder.systime.dk/?id=143
– "Lyd": https://levendebilleder.systime.dk/?id=142
– "Lys": https://levendebilleder.systime.dk/?id=144
– "Farver": https://levendebilleder.systime.dk/?id=145

"Anslagets funktion - fiktion" (eget materiale, se OneNote)

Artiklen "Frygt og bæven i dystopia" fra filmmagasinet Mifune, nr. 25, 2007-2008 (se pdf i OneNote)

Første episode af Hulu-serien 'The Handmaid's Tale' (2017-23) - se link i OneNote

Citater fra følgende film:
– Waterworld (1995) - link i OneNote
– The Rain (2018-20) - link i OneNote
– City of Ember (2008) - link i OneNote
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer