Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
Lærer(e)
|
Bjørn Schioldan
|
Hold
|
2024 me1 (1g me1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
For at se studieplanen for jeres grundforløb i mediefag skal I klikke ind på jeres grundforløbshold, som enten hedder "2024 me/1" eller "2024 me/2".
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dokumentar - journalistik eller kunst?
KORT OM FORLØBET
Når filmforskere skal inddele dokumentarfilm i typer, arbejder de med mange undergenrer - herunder den observerende, den autoritative, den deltagende og den poetiske dokumenter. I dette forløb forsøger vi at forenkle tingene ved at skelne mellem den journalistiske dokumentar og den kunstneriske dokumentar. Det giver nemlig god mening at skelne mellem en journalistisk arbejdsproces og en kunstnerisk arbejdsproces. I forløbet skal vi se flere hele dokumentarproduktioner og undersøge balancen mellem autenticitet og iscenesættelse. Forløbet afsluttes med, at I skal skal lave et anslag til en dokumentarproduktion.
MATERIALE
--- Dokumentarproduktioner ---
DR: "Opråb fra plejehjemmet", 2022 (anslag)
DR: 'Velkommen til frontlinjen' (episode 1), 2024:
https://www.dr.dk/drtv/se/velkommen-til-frontlinjen_-vi-kommer-med-fred_475669
TV2: "De vaccinerede piger", 2015
Jesper Dalsgaard: "Kandis for livet", 2022:
https://filmcentralen.dk//gymnasiet/film/kandis-livet
--- Teori til forløbet ---
"Journalistik eller kunst?" (eget materiale, et Venn-diagram over den journalistiske og den kunstneriske dokumentar).
Følgende afsnit fra bogen 'DOX' af Wolfhagen og Granild:
– "Definition, autenticitet og etik" (pdf)
– "De tre klassiske dokumentargenrer" (pdf)
– "Den poetiske dokumentar" (pdf)
Følgende afsnit fra bogen 'Levende Billeder' af Schou & Olsen (red):
– Tre-akter-modellen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c397
– Berettermodellen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c402
– Bølgemodellen: https://levendebilleder.systime.dk/?id=152#c423
DR: "Sådan har DR arbejdet med 'Velkommen til frontlinjen", 2024:
https://www.dr.dk/etik-og-rettelser/transparens/saadan-har-dr-arbejdet-med-velkommen-til-frontlinjen
DR: "Medierne har magt i Danmark", 23/11 2021:
https://www.dr.dk/skole/samfundsfag/udskoling/medierne-har-magt-i-danmark
Lasse Jensen: "Følelsespornoen tog overhånd i TV2's dokumentar om HPV-vaccinen", Information, 20. juni 2018
Thomas Vibjerg: "DR beklager efter Kandis-dokumentar", Jyllands-posten.dk, 2022:
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE13717481/dr-beklager-efter-kandisdokumentarinstruktoeren-betalte-for-at-flyve-en-fan-til-costa-del-sol/
Kristoffer Hegnsvad: "Det eneste, der er beklageligt i forhold til ’Kandis for livet’, er anklagerne mod og beklagelserne over filmen", Politiken.dk, 2022:
https://politiken.dk/kultur/art8578572/Det-eneste-der-er-beklageligt-i-forhold-til-%E2%80%99Kandis-for-livet%E2%80%99-er-anklagerne-mod-og-beklagelserne-over-filmen
Journalistforbundet: "Retningslinjer for god presseskik":
https://journalistforbundet.dk/presseetik
"Introduktion til dokumentaren" (eget Keynote-oplæg baseret på lærebogen DOX)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Dystopier og postapokalypser
KORT OM FORLØBET
I dette forløb går det ned - bogstaveligt talt! Vi skal nemlig beskæftige os med to undergenrer til science fiction - dystopien og postpokalypsen.
Fællesnævneren for de to genrer er, at de skildrer samfund i en nær fremtid, som enten oplever ulighed og/eller undertrykkelse. I postapokalypsen på grund af en voldsom katastrofe, der har skabt kaos, lovløshed og en kamp om ressourcerne. I dystopien, fordi en magtfuld elite har overtaget styringen af et samfund og nu undertrykker befolkningen gennem fx censur eller skarp (teknologisk) overvågning og strenge straffe.
MATERIALE
PowerPoint om sci-fi-genren af Henrik Rytter (se OneNote)
Afsnittet "Postapokalypsen og dystopien" fra bogen 'Genrefilm og filmgenrer" af Erling Sørensen: https://genrefilmogfilmgenrer.systime.dk/?id=1
Følgende afsnit fra bogen 'Levende billeder' af Schou & Olsen (red):
– "Spænding og sammenhæng": https://levendebilleder.systime.dk/?id=151
– "Kamera": https://levendebilleder.systime.dk/?id=141
– "Klipning": https://levendebilleder.systime.dk/?id=143
– "Lyd": https://levendebilleder.systime.dk/?id=142
– "Lys": https://levendebilleder.systime.dk/?id=144
– "Farver": https://levendebilleder.systime.dk/?id=145
"Anslagets funktion - fiktion" (eget materiale, se OneNote)
Artiklen "Frygt og bæven i dystopia" fra filmmagasinet Mifune, nr. 25, 2007-2008 (se pdf i OneNote)
Første episode af Hulu-serien 'The Handmaid's Tale' (2017-23) - se link i OneNote
Citater fra følgende film:
– Waterworld (1995) - link i OneNote
– The Rain (2018-20) - link i OneNote
– City of Ember (2008) - link i OneNote
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538401609",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538401609",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65538401609"
}