Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
|
Lærer(e)
|
Mikkel Luna Bak
|
|
Hold
|
2025 ma/gk1 (2025 ma/gk1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb
Undervisningsbeskrivelsen
Titel: Grundforløb - Lineære sammenhænge
Faglige mål:
• Operere med tal og repræsentationer af tal samt kritisk vurdere resultater af sådanne operationer
• Håndtere formler, kunne opstille og redegøre for symbolholdige beskrivelser af variabelsammenhænge og kunne anvende symbolholdigt sprog til at løse problemer med matematisk indhold.
• Oversætte mellem de fire repræsentationsformer tabel, graf, formel og sproglig beskrivelse
Kernestof: overslagsregning, regningsarternes hierarki, ligningsløsning (lineære udryk) algebraisk og grafisk, funktionsbegrebet og lineære funktioner, lineære modeller, lineær regression
Anvendelse af CAS: som lommeregner, til løsning af ligninger, til lineær regression, som undersøgende redskab til indlæring af matematik
Materiale:
Nikolaj Hess: Matematik i grundforløbet "Lineære sammenhænge"
Arbejdsformer:
Individuelt, pararbejde, projektarbejde
Studieteknik:
Der er bl.a. fokus på:
- Fokus på læsestrategi i faget (med og uden computer)
- Fokus på opstille besvarelse af en opgave (skriftlig formidling)
- Brug af Maple, lave pdf-fil, benytte skolens digitale platforme (håndtere digitale redskaber)
- Hvor søger man hjælp og hvordan
- System i noter, afleveringer mm
Trekanter:
Der er gennemgået:
-Trekanter, navngivning og areal
-Ensvinklede trekanter
-Enhedscirklen, cosinus, sinus og tangens
-Retvinklede trekanter, formler for cosinus og sinus, herunder ræsonnement med enhedscirklen
- Pythagoras samt tilhørende bevis
Materiale:
https://matbstx.systime.dk/?id=177
Arbejdsformer:
Individuelt, pararbejde
Studieteknik:
Der er bl.a. fokus på:
- Fokus på læsestrategi i faget (med og uden computer)
- Fokus på opstille besvarelse af en opgave (skriftlig formidling)
- Hvor søger man hjælp og hvordan
System i noter, afleveringer mm
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Afleveringsopgave 1
|
26-08-2025
|
|
Aflevering 2
|
14-09-2025
|
|
Aflevering 3
|
27-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
19 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70861137753",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70861137753",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d70861137753"
}