Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Sannie Ebert Jacobsen
|
|
Hold
|
2025 bk/h (1h bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Intro til billedkunst
Vi starter med en intro til faget, der bl.a. omfatter tegneøvelser og besøg på Kunsten med fokus på samtidskunst.
Materialer:
• ”For øjeblikket 1” af Jesper Bek m.fl. L&R Uddannelse.2009: s. 11-12, 23-26 og analyseskemaer.
Supplerende:
• Film: ”Da kunsten blev politisk”, tematirsdag, dele af den
Praktisk:
• Tegneøvelser, æble
Værkanalyser til portfolio:
• Analyse af installation eller anden nyere kunstform, gruppearbejde
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Graffiti og streetart
Forløbet handler om streetart og graffiti generelt og i Ålborg med byvandring. I forbindelse med forløbet laves individuelt praktisk projekt med stencil (bl.a. brugt af Banksy). Forløbet er optakt til det afsluttende projekt.
Materialer:
•"Temaer i kunsten - grundbog til billedkunst" af Jonas Wolter. Det ny forlag. 2.udg. 2016. Kapitel 11: Street art og kunsten i gaden, s. 133-140
Supplerende:
• Film: Banksy i New York”
Praktisk:
• Stencil
Værkanalyser til portfolio:
• Værk valgt på byvandring
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Landskab og rum
Vi har fokus på rumskabende elementer i billeder, og ser på landskab fra middelalderen og frem gennem renæssancen, hvor rum og landskab vokser frem i kunsten. Vi ser også på landskabsmaleri 1600-1900.
Materialer:
• "Temaer i kunsten - grundbog til billedkunst" af Jonas Wolter. Det ny forlag. 2.udg. 2016: side 7-11 (middelalder, renæssance, rum), 19
• Kompendium om rum, s. 7-10 og farver, s. 16-19
• PowerPoint: Rumskabende effekter samt intro til rumskabende effekter
• PowerPoint: Komposition
• Side om landskabet i malerkunsten
Supplerende:
• "Temaer i kunsten - grundbog til billedkunst" af Jonas Wolter. Det ny forlag. 2.udg. 2016: side 20-26 (kapitel 2: Landskabet i malerkunsten 1600-1900)
Praktisk:
• Tegning med brug af linearperspektiv (gangen på skolen)
• Landskab malet med brug af farveperspektiv
• Tegning med brug af middelaldervirkemidler (farveblyanter)
Værkanalyser til portfolio:
• analyse af landskab fra kapitel 2
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Surrealismen
Vi starter med at se på optakten til surrealismen og dens inspirationskilder. Vi arbejder med forskellige surrealistiske metoder.
Materialer:
• PowerPoint om surrealismen og optakten
• Uddrag fra ”Billedkunst 1, Ismer i dansk maleri efter 1870”. Fogh D et al. 1998. Gyldendal.
Supplerende:
•Wilhelm Freddie i ”Kunsten bliver politisk”
Praktisk:
• automattegning
• evt. frottageværk
• surrealistisk landskab i kollage
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Kroppen i kunsten
Vi arbejder med naturalistisk fremstilling af kroppen samt skulptur og deltager i en ligestillingsevent med produktion af fotoværker, der efterfølgende udstilles i Aalborg bymidte. En rundvisning i udstillingen ”Places to dream” på Kunsten danner optakt til ligestillingseventen.
Materialer:
• PowerPoint - Kroppen i kunsten
Supplerende:
• 4.a Form | BILLEDKUNSTBOGEN, afsnit 4a om form, under skulptur
• Rundvisning i udstillingen Places to Dream | Kunsten (foto og video med selviscenesættelse m.m.)
Praktisk:
• Croquis-skitser
• Fotos af øvelser med skulpturelle virkemidler i ler
• Naturalistisk menneskefremstilling i ler
• Fotoværk med emnet ligestilling
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Grønlandsk kunst før og nu
Efter en kort intro til Grønland med afsæt i kunstprojektet ”Melting Barricades”, starter vi helt tilbage ved de tidlige kulturer i Grønland, hvor kunst, magi og kunsthåndværk er tæt sammenvævede. Vi har her fokus på tupilakken og den groteske æstetik. Vi bevæger os frem til samtidskunsten, og kommer omkring Pia Arke og hendes begreb ”Etnoæstetik” og det postkoloniale.
Materialer:
• Intro om kunstprojektet ”Melting Barricades” med bl.a. registreringsskemaer og PowerPoint
• Lektie 1 i OneNote: uddrag ”Grønlandsk kunst” af Bodil Kaalund. Gyldendal. 2011 (1979). 3. reviderede og udvidede udgave:
• Lektie 2 i OneNote: Afsnit om Tupilak fra ”Bestiarium Groenlandica – en illustreret håndbog om grønlandske mytevæsener, ånder og dyr”, red. Maria Bach Kreutzmann
• ”Den særlige samtidskunst – Noget på hjerte i Grønland” af Iben Mondrup i ”Grønland. Kalaallit Nunaat”. Legenda 9. Forfatterskolens skriftserie. 2010: side 223-227 (4 sider)
• Teori om æstetik fra ”TAP – teori til analyse og praksis i billedkunst” af Andersen og Porse. Praxis 2021: side 257-259 suppleret med PowerPoint med eksempler på klassisk æstetik, grotesk æstetik, etnoæstetik og postkolonialisme.
Praktisk:
• Tupilak i dybtryk og indledende skitsearbejde
Værkanalyser til portfolio:
• Analyse af grønlandsk samtidskunst
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Eksamensprojekt og repetition
Eksamensprojektet bygger videre på årets første forløb. Opgaven er at arbejde teoretisk, analytisk og praktisk med en Street Art-kunstner efter eget valg, eller på anden måde lave forslag til et kunstværk som Danmark mangler i det offentlige rum.
Det praktiske kan knytte an til streetart-kunstneren på forskellig vis. Det kan være i valg af teknik, tema, stil eller andet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167401815",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167401815",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71167401815"
}