Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
|
Lærer(e)
|
Monica Breum
|
|
Hold
|
2025 EN/gk3 (2025 EN/gk3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Going to school (grundforløb)
Kernetekster:
- "First Day at School" by Roger McGough (2003)
- “Before he had no future. Now he is a talented star pupil” by Kamal Ahmed (The Guardian, 13.10.2002)
- "The Happiest Days of Your Life" by Penelope Lively (1978)
- “The First Day” by Edward P. Jones (1992)
- “Battle Hymn of the Tiger Mother” by Amy Chua (New York Times, 19.01.2011)
- “Aggregate” by Patrick Sagaram (2019)
- “Sorry of my English” extract from “A Concise Chinese-English Dictionay for for Lovers” by Xialou Guo (2008)
- “Listen Mr Oxford Don” by John Agard (1985)
Du skal kunne:
• Fortælle, hvilken genre en bestemt tekst tilhører, og hvordan du kan se det.
• Fortælle, hvordan en sætnings verballed er opbygget samt hvordan dette stemmer overens med sætningens subjekt.
• Forklare forskellen på en ordklasse og et sætningsled.
• Forklare, om sætninger er fuldstændige eller ufuldstændige.
• Koble sprog sammen med identitet med hensyn til selvforståelse og andres opfattelse af det sprog, man bruger.
• Analysere, hvordan ordvalg afspejler formaliteten i tekster.
• Beskrive vigtige forskelle mellem ”Standard English” og ”Non-standard English”.
Du skal kunne anvende følgende begreber:
• Verber: finit/infinit, simpel/udvidet tid, do-omskrivning hjælpeverbum/hovedverbum
• Substantivers bøjning
• Sætningsanalyse: Subjekt og verballed samt forskellen på en ordklasse og et sætningsled.
• Fuldstændig og ufuldstændig sætning.
• Sprogtermer: modersmål, andetsprog, accent, dialekt, sociolekt (mother tongue, second language, accent, dialect, sociolect)
• ”Standard English” og ”Non-standard English”
• Formalitet: uformelt og formelt sprog
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20,5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186855369",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186855369",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71186855369"
}