Holdet 2025 EN/gk3 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Monica Breum
Hold 2025 EN/gk3 (2025 EN/gk3)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Going to school (grundforløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Going to school (grundforløb)

Kernetekster:
- "First Day at School" by Roger McGough (2003)

- “Before he had no future. Now he is a talented star pupil” by Kamal Ahmed (The Guardian, 13.10.2002)

- "The Happiest Days of Your Life" by Penelope Lively (1978)

- “The First Day” by Edward P. Jones (1992)

- “Battle Hymn of the Tiger Mother” by Amy Chua (New York Times, 19.01.2011)

- “Aggregate” by Patrick Sagaram (2019)

- “Sorry of my English” extract from “A Concise Chinese-English Dictionay for for Lovers” by Xialou Guo (2008)

- “Listen Mr Oxford Don” by John Agard (1985)

Du skal kunne:
• Fortælle, hvilken genre en bestemt tekst tilhører, og hvordan du kan se det.
• Fortælle, hvordan en sætnings verballed er opbygget samt hvordan dette stemmer overens med sætningens subjekt.
• Forklare forskellen på en ordklasse og et sætningsled.
• Forklare, om sætninger er fuldstændige eller ufuldstændige.
• Koble sprog sammen med identitet med hensyn til selvforståelse og andres opfattelse af det sprog, man bruger.
• Analysere, hvordan ordvalg afspejler formaliteten i tekster.
• Beskrive vigtige forskelle mellem ”Standard English” og ”Non-standard English”.

Du skal kunne anvende følgende begreber:
• Verber: finit/infinit, simpel/udvidet tid, do-omskrivning hjælpeverbum/hovedverbum
• Substantivers bøjning
• Sætningsanalyse: Subjekt og verballed samt forskellen på en ordklasse og et sætningsled.
• Fuldstændig og ufuldstændig sætning.
• Sprogtermer: modersmål, andetsprog, accent, dialekt, sociolekt (mother tongue, second language, accent, dialect, sociolect)
• ”Standard English” og ”Non-standard English”
• Formalitet: uformelt og formelt sprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer