Holdet 2025 EN/gk6 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Hanne Kristoffersen
Hold 2025 EN/gk6 (2025 EN/gk6)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 AP engelsk Going to School

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 AP engelsk Going to School

Oversigt over kernetekster

1. “First Day at School” by Roger McGough (2003)
2. “Before he had no future. Now he is a talented star pupil” (The Guardian, 13.10.2002)
3. “The Happiest Days Of Your Life” by Penelope Lively (1978)
4. “Battle Hymn of the Tiger Mother” by Amy Chua (New York Times, 19.01.2011)
5. “Aggregate” by Patrick Sagaram (2019)
6. “The First Day” by Edward P. Jones (1992)

Du skal kunne:
• Fortælle, hvilken genre en bestemt tekst tilhører, og hvordan du kan se det.
• Fortælle, hvordan en sætnings verballed er opbygget samt hvordan dette stemmer overens med sætningens subjekt.
• Forklare forskellen på en ordklasse og et sætningsled.
• Forklare, om sætninger er fuldstændige eller ufuldstændige.
• Koble sprog sammen med identitet med hensyn til selvforståelse og andres opfattelse af det sprog, man bruger.
• Analysere, hvordan ordvalg afspejler formaliteten i tekster.
• Beskrive vigtige forskelle mellem ”Standard English” og ”Non-standard English”.

Du skal kunne anvende følgende begreber:
• Verber: finit/infinit, simpel/udvidet tid, do-omskrivning hjælpeverbum/hovedverbum
• Substantivers bøjning
• Sætningsanalyse: Subjekt og verballed samt forskellen på en ordklasse og et sætningsled.
• Fuldstændig og ufuldstændig sætning.
• Sprogtermer: modersmål, andetsprog, accent, dialekt, sociolekt (mother tongue, second language, accent, dialect, sociolect)
• ”Standard English” og ”Non-standard English”
Formalitet: uformelt og formelt sprog
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer