Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Spansk A
|
|
Lærer(e)
|
Mette Skotte Engers
|
|
Hold
|
2025 SP/1 (2025 SP/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Spansk grundforløb
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Eller: "Bienvenidos a la primera clase de español" (Velkommen til den første spansktime). Jeg glæder mig meget til at møde jer og præsentere jer for et helt nyt fag :)
-
I dag skal vi se nærmere på reglerne for udtale på spansk (som heldigvis er nemmere end fx dansk og engelsk!) og vi skal også begynde at lære lidt om verber på spansk. Men først skal vi udvide vores præsentation af os selv på spansk.
-
Lektien til i dag er to ting! 😊 1) lære de 6 personbøjninger udenad til det uregelmæssige verbum 'SER - at være'.2) at færdiggøre øvelserne til 1g SP/1-sangen, dvs.
-
I dag skal vi lære lidt om én af de syv verdensdele, Sydamerika, hvor de fleste taler spansk. Men vi har også lidt udtale at træne, så hjemme skal alle læse ordene i alfabetet højt - særligt med fokus på dem, der starter med c, g og y eller som indeh
-
Hjemme skal du repetere (vha. dine noter), hvordan man bøjer regelmæssige -ar-verber i præsens/nutid. Brug hablar som eksempel, og lær dets 6 personbøjninger udenad.
-
I dag ser vi nærmere på Spanien! Lektien til i dag er to mindre ting: I skal forsøge efter bedste evne at udfylde resten af arket med ser/estar/hay (se nedenfor), og derudover skal I lytte og træne de tal, der er med her: 1b: América del Sur | Camina
-
Hvad skal I lave i dag? I skal gå ind på jeres spansk-OneNote > jeres eget navn > sektionen "Tareas" og her finder I siden "VIRTUELT ASYNKRONT MODUL", hvor I kan læse, hvad I skal lave.
-
Til i dag skal du lære dig de 6 personbøjninger i præsens for det uregelmæssige verbum ‘tener’ (betyder ‘at have’ og nogle gange ‘at få’). Du skal kunne dem fra timens start :)
-
Lektien til i dag er som nævnt at have lavet øvelserne til substantiver og artikler på det udleverede ark - så hvis I fik det lavet på timen, er der ingen lektie, ¡hurra!
-
Vi sætter fokus på ordforråd i denne time, og vi skal bl.a. træne, hvordan man slår ord op i ordbogen (ikke nødvendigvis så nemt, som det lyder).
-
Lektien hjemme er at lære sig bøjningen i præsens af det regelmæssige verbum 'tomar' (at tage, at indtage m.fl.) og det uregelmæssige modalverbum 'poder' (at kunne, at måtte). I kan se bøjningerne nedenfor, som er taget fra ordbogens bøjningsskema:
-
Forsøg at få oversat (lidt løst) teksten "En la cafetería" fra jeres kompendium (s. 33-34) eller her 2b: En la cafetería | Caminando. Grund- og øvebog - husk at bruge gloserne i siden (online trykker man blot på ordet).
-
Lektien er at blive færdig med opgaverne til adjektivers bøjning og placering (i jeres mappe). Husk at bruge reglerne, når I bliver i tvivl :)
-
I dag skal vi arbejde med verber. Men først skal vi afrunde personlige og possessive pronominer. I har en lektie hjemme, som gerne skulle sidde i jeres mappe - husk at have papiret med reglerne liggende ved siden af: I skal lave
-
Vi afholder "prøveeksamen" i små grupper, så I føler jer godt klædt på til spanskdelen af AP-eksamen. I har 1 times forberedelse hjemme - se afleveringen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71311623336",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71311623336",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71311623336"
}