Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Musik C
|
|
Lærer(e)
|
Anette Møller Svendsen
|
|
Hold
|
2025 mu/h (1h mu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Forløb 1 basis teori
Eleverne introduceres til den del af den elementære teori, som vi skal bruge i de forskellige emner.
Vi begynder med
tonernes navne og placering primært i Gnøglen
skala-principper berøres og dur-skalaen trænes
3-klange - septimbegrebet introduceres.
Blå toner i forbindelse med blues-emnet
primære kilde er musikipedia
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
47 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
|
Titel
2
|
særligt studeret område: Blues
Blues som repræsentant for den sorte musik
Country Blues
Classic Blues
Electric Blues
vi læser om de tre stilarter og ser bla denne: Jazzens saga 1. afsnit (hentet fra gymmus, som baggrund for og introduktion til emnet.
Fokus er at eleverne kan identificere stiltypiske træk, som form, harmonisk forløb, melodik, blå toner og arrangement-typiske træk - oversigt over form/arrangement - call/response - soli mm udfra dels node og dels indspilning
følgende numre er gennemgået:
Crossroad Blues (Robert Johnson)
Black Water Blues (med både Bessie Smith og Dinah Washington)
Stormy Blues (Billie Holiday)
Hoochie Coochie Man (Muddy Waters)
Got my Mojo Working (Muddy Waters)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
3
|
forlæb 3 Formtyper
Forløb om formtyper i både rytmisk og klassisk musik
Vi har arbejdet med følgende formtyper
Strofisk form: Blues + Knocking on Heavens Door
AABA-form: Yesterday
Pop-form: Hold the Line, Et Lysår en Stjerne
Udvidet pop-form: Hit me Baby One more Time, Englishman in NY
Tema med variationer: Ah vouz-dirais je Maman, Haydns Kejserkvartet 2. sats
Rondo: Vivaldi Foråret, 1. sats
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Forløb 4 rytmisk analyse
Et kort forløb om analyse af rytmisk musik som videreførelse af forløbet om formtyper.
Begreberne Hook, Break og Gimmick er centrale ud over form.
Materiale fra Rockmusik i Tid og Rum og fra Jacob Jensen
eleverne har arbejdet med følgende numre i grupper:
De første Kærester på Månen
The Day after Tomorrow
Dancing Queen
Englishman in NY
Toxic
Blinding Lights
Don't start now
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
|
Titel
5
|
Forløb 5 Klassisk musikhistorie
En kort præsentation af den klassiske musiks historie fra middelalder til modernisme.
<file://C:\Users\akams\OneDrive - Aalborg Katedralskole\Skrivebord\2025-2026\1hf mu\Musikhistorie - lille.pptx>
Desuden deltog eleverne i en Sticky Notes koncert i musikkens Hus, hvor Sjostakovich 10. symforni blev gennemgået med live orkester, stor oplevelse.
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Forløb 6 musikudøvelse
Holdet har spillet og sunget disse:
California Dreaming
Sensommervise
Happy Xmas?
All Right
Et Lysår en Stjerne
Let it Grow
Stop that Train
Hvem vil ikke gerne være Kat
Sammenspil:
Oye Como Va
Taxa
C-Jam Blues
Teenage Dirtbag
Sweet Dreams
Hvorfor ka det noget?
Spring into Summer
Mercy
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71449557986",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71449557986",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71449557986"
}