Holdet 1h mu (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Anette Møller Svendsen
Hold 2025 mu/h (1h mu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb 1 basis teori
Titel 2 særligt studeret område: Blues
Titel 3 forlæb 3 Formtyper
Titel 4 Forløb 4 rytmisk analyse
Titel 5 Forløb 5 Klassisk musikhistorie
Titel 6 Forløb 6 musikudøvelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb 1 basis teori

Eleverne introduceres til den del af den elementære teori, som vi skal bruge i de forskellige emner.
Vi begynder med
tonernes navne og placering primært i Gnøglen
skala-principper berøres og dur-skalaen trænes
3-klange - septimbegrebet introduceres.
Blå toner i forbindelse med blues-emnet


primære kilde er musikipedia
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 47 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 2 særligt studeret område: Blues

Blues som repræsentant for den sorte musik

Country Blues
Classic Blues
Electric Blues

vi læser om de tre stilarter og ser bla denne: Jazzens saga 1. afsnit (hentet fra gymmus,        som baggrund for og introduktion til emnet.
Fokus er at eleverne kan identificere stiltypiske træk, som form, harmonisk forløb, melodik, blå toner og arrangement-typiske træk - oversigt over form/arrangement - call/response - soli mm  udfra dels node og dels indspilning

følgende numre er gennemgået:
Crossroad Blues (Robert Johnson)
Black Water Blues (med både Bessie Smith og Dinah Washington)
Stormy Blues (Billie Holiday)
Hoochie Coochie Man (Muddy Waters)
Got my Mojo Working (Muddy Waters)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 forlæb 3 Formtyper

Forløb om formtyper i både rytmisk og klassisk musik

Vi har arbejdet med følgende formtyper

Strofisk form:  Blues + Knocking on Heavens Door
AABA-form: Yesterday
Pop-form: Hold the Line, Et Lysår en Stjerne
Udvidet pop-form: Hit me Baby One more Time, Englishman in NY
Tema med variationer: Ah vouz-dirais je Maman, Haydns Kejserkvartet 2. sats
Rondo: Vivaldi Foråret, 1. sats
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 4 rytmisk analyse

Et kort forløb om analyse af rytmisk musik som videreførelse af forløbet om formtyper.
Begreberne Hook, Break og Gimmick er centrale ud over form.
Materiale fra Rockmusik i Tid og Rum og fra Jacob Jensen

eleverne har arbejdet med følgende numre i grupper:

De første Kærester på Månen
The Day after Tomorrow
Dancing Queen
Englishman in NY
Toxic
Blinding Lights
Don't start now
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 5 Forløb 5 Klassisk musikhistorie

En kort præsentation af den klassiske musiks historie fra middelalder til modernisme.

<file://C:\Users\akams\OneDrive - Aalborg Katedralskole\Skrivebord\2025-2026\1hf mu\Musikhistorie - lille.pptx>


Desuden deltog eleverne i en Sticky Notes koncert i musikkens Hus, hvor Sjostakovich 10. symforni blev gennemgået med live orkester, stor oplevelse.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Personlige
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 6 musikudøvelse

Holdet har spillet og sunget disse:

California Dreaming
Sensommervise
Happy Xmas?
All Right
Et Lysår en Stjerne
Let it Grow
Stop that Train
Hvem vil ikke gerne være Kat
Sammenspil:
Oye Como Va
Taxa
C-Jam Blues
Teenage Dirtbag
Sweet Dreams
Hvorfor ka det noget?
Spring into Summer
Mercy
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde