Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Mediefag C
|
|
Lærer(e)
|
Magnus Terp Ravn
|
|
Hold
|
2025 me/h (1h me)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Kortfilm
Intro til fagets terminologi og virkemidler.
Grundforløbet skifter løbende mellem træning af terminologi og praktiske øvelser, der skal munde ud i et pilotprojekt, der anvender FEMO-principper, bevidst bruger de filmiske virkemidler og tager eleverne igennem produktionsprocessen fra planlægning, til optagelse og redigering.
Den teoretiske del tager udgangspunkt i e-bogen 'Levende billeder's afsnit "Filmiske virkemidler" fra kapitlet "Analyse af levende billeder" samt e-bogen "Shorts" (om kortfilmsgenren). Dertil kommer en række eksempler fra Youtube og deslige, som der er linket til i OneNote.
I forbindelse med pilotproduktionen introduceres eleverne til kameraudstyr og redigeringsprogrammet Final Cut Pro X.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs de tre kapitler i e-bogen Shorts: "Laboratorie og legeplads", "Hvor korte er kortfilm", "Kortfilmens DNA".
-
Læs om de fire FEMO-principper, som skal bruges, når I skal optage en scene med flotte indstillinger i dagens modul.
-
Når vi har set jeres små FEMO-film, som skal være færdigredigeret før modulet, skal vi tale om forskellige måder, man kan klippe en fortælling sammen på. Derfor er det vigtigt, at I læser vedhæftede afsnit om "Klipning" i grundbogen Levende Billeder
-
Se denne tutorial til Final Cut Pro, så I er klar til at redigere jeres klippeøvelse i dagens modul.
-
I dette modul skal vi arbejde videre med jeres klippeøvelser, men denne gang skal vi også have tilføjet nogle medfortællende lyde. Som forberedelse skal I læse kapitlet om lyd i vores grundbog, Levende Billeder (minus opgaver). https://levendebillede
-
Ingen lektie
-
I første halvdel af modulet skal vi evaluere jeres klippeøvelser, og derefter skal vi tale om begreberne kamerabevægelser, lys og farver. Læs vedhæftede links som forberedelse. Kamera: https://levendebilleder.systime.dk/?id=141Lys: https://levendebil
-
Alle skal før modulet se introduktionsvideoen til kamera og stativ.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Forløb om gysergenren
Forløbet har fokus på diverse undergenrer inden for horror samt på de tematiske, fortællemæssige og stilistiske forskelle. Der har været særligt fokus på vampyrfilmens udvikling, og hvorledes Nordic Twillight adskiller sig fra de amerikanske Hollywood-vampyrfilm.
Gennem genreanalyser og næranalyser af citater fra nedenstående film arbejdes med fortælling, tematik, setting, ikonografi og stil.
Eleverne har i løbet af forløbet lavet praktiske øvelser, bl.a. har de planlagt og optaget en gyserscene, som blev sendt videre til musik- og lydproduktion-holdet, som lavede lyddesign.
Analyse:
Værk: Bram Stoker's Dracula (1992 - Coppola)
Citater fra:
- Heartless (anslag 1. afsnit)
- Lad den rette komme ind (7.05-11.23)
- Alien
- Nattevagten
Teori:
Kompendium om gysergenren:
1) Introduktion til filmgenrer (fortælling, tema, setting, ikonografi, stil)
2) Skema over de 5 undergenrer (psykologisk, dæmonisk, videnskabelig, splatter, teenage-gyser)
3) Om horror (DFI, s.31-35)
4) Freud: Drifter og personlighedsmodel (3.s),
- Uddrag af Rikke Schubert: kap. 4 Monsteret. ca. 3 s.
- Varulve varsler ny nordisk filmtendens: Erik Jensen 2014 3 sider
- Moderne vampyr sexet eller skræmmende, Christine Granild 2012 2 sider
"Hvorfor tiltrækkes vi af det grusomme" - Anne Sophie Thingsted - Videnskab.dk, 2022
"Vampyr", Andreas Halskov og Henrik Rytter, s. 12-18, 39-51
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Dokumentargenren
Forløbet introducerer til dokumentargenren, dens virkemidler, fakta/fiktionskoder, autenticitetsmarkører, etiske dilemmaer samt til tre af de mest centrale dokumentarformer: den autoritative, observerende og deltagende dokumentar.Herudover har vi berørt tværmedialitet og kommunikationsstrategi ifm. Operation X, som ud over at blive distribueret på TV2, kommunikerer gennem Facebook og programmets hjemmeside.
Som teori anvendes s. 14-26 + 32-44 af DOX-bogen (Granild/Wolfhagen, 2016)
Hele udsendelser:
Operation X - Pels på vrangen
Drengene på kanten (sæson 1, episode 6)
Citater fra:
Helt væk på piller
Børn bag tremmer
Et glas vand til Johnie
Kampagnen mod klimaet
Den blå planet
Præster under anklage
Dømt til behandling
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Eksamensproduktion
Eksamensproduktion
Udarbejdelse af eksamensfilmsproduktion: gruppedannelse, brainstorm, ideudvikling, storyboard- og manuskriptarbejde, optagelser, redigering mm.
I forløbet inddrages også overvejelser om målgrupper og distribution, og grupperne udarbejder en promoveringsplan for deres film.
Sidste modul bruges på, at eleverne giver hinanden feedback på de færdige produktioner.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Grupper - eksamensfilm
-
Opgave: At lytte, se og digte i toget, i bussen, på bænken eller caféen
-
I dag arbejder hver gruppe videre med deres to bedste idéer
-
Optagepraksis: hvordan man skyder en scene
-
Deadline. De sidste skud skal være i kassen!
-
Læs kapitlet "Medieret og etik" fra Levende Billeder, så I er opmærksomme på, hvem der skal krediteres i rulleteksterne, hvordan man skal forholde sig til ophavsretsbeskyttet materiale, samt hvilke etiske overvejelser, I bør gøre jer, før I distribue
-
Læs kapitlet "Valg af distributionsformer", så I får inspiration til distribution og promoveringsplan.
-
Eksamen i mediefag på C-niveau.pdf
-
Læs i ro og mag den vedhæftede pdf, der forklarer både gruppedelen og den individuelle del af eksamen.
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453178072",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453178072",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71453178072"
}