Holdet 1h me (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Mediefag C
Lærer(e) Magnus Terp Ravn
Hold 2025 me/h (1h me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortfilm
Titel 2 Forløb om gysergenren
Titel 3 Dokumentargenren
Titel 4 Eksamensproduktion

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortfilm

Intro til fagets terminologi og virkemidler.

Grundforløbet skifter løbende mellem træning af terminologi og praktiske øvelser, der skal munde ud i et pilotprojekt, der anvender FEMO-principper, bevidst bruger de filmiske virkemidler og tager eleverne igennem produktionsprocessen fra planlægning, til optagelse og redigering.


Den teoretiske del tager udgangspunkt i e-bogen 'Levende billeder's afsnit "Filmiske virkemidler" fra kapitlet "Analyse af levende billeder" samt e-bogen "Shorts" (om kortfilmsgenren). Dertil kommer en række eksempler fra Youtube og deslige, som der er linket til i OneNote.

I forbindelse med pilotproduktionen introduceres eleverne til kameraudstyr og redigeringsprogrammet Final Cut Pro X.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb om gysergenren

Forløbet har fokus på diverse undergenrer inden for horror samt på de tematiske, fortællemæssige og stilistiske forskelle. Der har været særligt fokus på vampyrfilmens udvikling, og hvorledes Nordic Twillight adskiller sig fra de amerikanske Hollywood-vampyrfilm.
Gennem genreanalyser og næranalyser af citater fra nedenstående film arbejdes med fortælling, tematik, setting, ikonografi og stil.

Eleverne har i løbet af forløbet lavet praktiske øvelser, bl.a. har de planlagt og optaget en gyserscene, som blev sendt videre til musik- og lydproduktion-holdet, som lavede lyddesign.


Analyse:

Værk: Bram Stoker's Dracula (1992 - Coppola)

Citater fra:

- Heartless (anslag 1. afsnit)
- Lad den rette komme ind (7.05-11.23)
- Alien
- Nattevagten




Teori:

Kompendium om gysergenren:
1) Introduktion til filmgenrer (fortælling, tema, setting, ikonografi, stil)
2) Skema over de 5  undergenrer (psykologisk, dæmonisk, videnskabelig, splatter, teenage-gyser)
3) Om horror (DFI, s.31-35)
4) Freud: Drifter og personlighedsmodel (3.s),
- Uddrag af Rikke Schubert: kap. 4 Monsteret. ca. 3 s.
- Varulve varsler ny nordisk filmtendens: Erik Jensen 2014 3 sider
- Moderne vampyr sexet eller skræmmende, Christine Granild 2012 2 sider


"Hvorfor tiltrækkes vi af det grusomme" - Anne Sophie Thingsted - Videnskab.dk, 2022

"Vampyr", Andreas Halskov og Henrik Rytter, s. 12-18, 39-51
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentargenren

Forløbet introducerer til dokumentargenren, dens virkemidler, fakta/fiktionskoder, autenticitetsmarkører, etiske dilemmaer samt til tre af de mest centrale dokumentarformer: den autoritative, observerende og deltagende dokumentar.Herudover har vi berørt tværmedialitet og kommunikationsstrategi ifm. Operation X, som ud over at blive distribueret på TV2, kommunikerer gennem Facebook og programmets hjemmeside.

Som teori anvendes s. 14-26 + 32-44 af DOX-bogen (Granild/Wolfhagen, 2016)


Hele udsendelser:

Operation X - Pels på vrangen
Drengene på kanten (sæson 1, episode 6)


Citater fra:

Helt væk på piller
Børn bag tremmer
Et glas vand til Johnie
Kampagnen mod klimaet
Den blå planet
Præster under anklage
Dømt til behandling

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Eksamensproduktion

Eksamensproduktion

Udarbejdelse af eksamensfilmsproduktion: gruppedannelse, brainstorm, ideudvikling, storyboard- og manuskriptarbejde, optagelser, redigering mm.  

I forløbet inddrages også overvejelser om målgrupper og distribution, og grupperne udarbejder en promoveringsplan for deres film.

Sidste modul bruges på, at eleverne giver hinanden feedback på de færdige produktioner.





Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer