Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 Ma/Vad (1Vad Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vektorer
Litteratur: Afsnit 6.4, 6.6 og 6.7 i-bogen Plus b1 stx
Vektors koordinator og regneregler.
Stedvektor og tværvektor.
Længden af en vektor og afstandsformlen.
Prikprodukt. Herunder projektion og vinkel mellem to vektorer
Determinant. Herunder Areal af parallellogram og trekant
Beviser: Summen af to vektorer
At to vektorer er ortogonale når prikproduktet er 0.
At to vektorer er parallelle når determinanten er 0
Areal af parallellogram.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Eksponentielle udviklinger
Litteratur: Afsnit 3.1- 3.4 i I-bogen Plus B1 stx.
Vi har været igennem a og b's betydning for grafen, monotoniforhold, bestemmelse af forskriften ud fra to punkter, som grafen går igennem.
Vi har arbejdet med eksponentiel vækst, hvor vi har set på, hvordan en eksponentiel udvikling den vokser. Vi har set på hvad der sker med funktionsværdien, når x den vokser med 1 og når x vokser med deltax. Herudover har vi arbejdet med fordoblings- og halveringskonstant.
Vi har arbejdet med eksponentiel regression.
Vi har arbejdet kort med den naturlige eksponentialfunktion og omskrevet mellem b*e^(kx) og b*a^x
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Funktioner
Materiale: Lærebog i Matematik Bind 1 (2010) 1. udgave side 143-154
Afsnit 1.6 i Plus B1 STX 2017 og afsnit 1.1 - 1.3 og kap. 2 i Plus B2 STX 2017.
Vi har arbejdet med funktionsbegrebet. Herunder lodret kriteriet, definitionsmængde, værdimængde.
Forskellige funktionstyper:
Omvendte funktioner
- Logaritmefunktionen er introduceret som et eksempel på en omvendt funktion.
- 10-tals- og den naturlige logaritme. Herunder bevist
regnereglerne.
- Sammensatte funktioner
- Trigonometriske funktioner.
- Definition af sin og cos vha. enhedscirklen.
- Kort snak om radianer
- Harmonisk svingning. Dog uden c.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Procent og rentesregning
Litteratur: Afsnit 2.3 og 3.5 i I-bogen Plus B1 stx
Generel regning med procent: Lægge til og trække fra og procentdel af
Absolut og relativ vækst
Renteformlen
Annuitetsopsparing
Annuitetslån
Har brugt Excel til at arbejde med opsparing og lån. Har bl.a. lavet en amortisationsplan.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Polynomier
Litteratur: Afsnit 2.4.1 og kapitel 5 i i-bogen Plus B1 stx
Andengradsligningen
Kort introduktion til polynomier generelt
2.gradspolynomier:
- Koefficienternes betydning for grafen.
- Rødder
- Toppunkt
- Faktorisering
- Parallelforskydning
- Regression
Beviser:
Løsnings af 2.gradsligning
Toppunktets x-koordinat
b's betydning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Differentialregning
Materiale: Kapitel 3 i i- bogen Plus B2 STX 2017. https://plusstxb2.systime.dk/?id=2702
Vi har arbejdet med.
- Definition af differentialkvotient
- Bevist hvad differentialkvotienten er til udvalgte funktioner
- Tangentens ligning
- Væksthastighed
- Regneregler - Har bevist sum og gange med konstant.
- Bevist, hvad x-koordinaten til en parabels toppunkt er.
- Bevist hvad betydningen af b i et 2. gradspol. er.
- Monotoniforhold
- Optimering
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Gaudis arkitektur i Barcelona
Vi har arbejdet med
Matematiske flader, beskrevet vha. ligningerne.
- Hvad kendetegner de forskellige flader?
Søjlerne i La Sagrada Familia.
- Hvordan er de kjonstrueret mht. højde og drejning
Parabler v. Kædelinjer
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Potensudviklinger
Litteratur: Afsnit 4 i i-bogen Plus 1b stx: https://plusstxb1.systime.dk/?id=1226
Vi har arbejdet med
- Forskrift og graf
- Topunktsformel (Bevis)
- Definitions- og værdimængde
- Potensvækst (Bevis)
- Regression
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kombinatorik
Materiale: Afsnit 4.2 og 4.3 i I-bogen plus B2 stx: https://plusstxb2.systime.dk/?id=2739
Vi har arbejdet med
Multiplikations- og additionsprincippet
Kombinationer
Permutationer
Arbejdet med Enigma og prøvet at forstå, hvor mange mulige kombinationer der er.
Set filmen The Imitation Game.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Linjer og cirkler
Faglige mål:
Opstille plangeometriske modeller og løse plangeometriske problemer baseret på en analytisk beskrivelse af geometriske figurer i et koordinatsystem samt udnytte dette til at svare på teoretiske og praktiske spørgsmål
Kernestof:
Vektorer ift. linje, cirkel, skæringer og afstandsberegninger samt anvendelser af vektorbaseret koordinatgeometri til opstilling og løsning af plangeometriske problemer, herunder trigonometriske problemer
Herunder berøres emner som løsning af en ligning med to ubekendte og løsning af 2.gradsligninger
Emner:
Rette linjer:
○ Retningsvektor, normalvektor, ortogonale linjer
○ Vinkler mellem rette linjer og punkter vha. retnings- og basisvektorer
○ Parameterfremstillingen og linjens ligning, herunder afstand mellem linje og punkt og skæring mellem linjer
○ Vektorers relation til lineære funktioner
Cirklen:
○ Cirklens ligning
○ Tangent til en cirkel
Beviser:
○ Ortogonale linjer: a * c = -1, hvor a og c er hældningerne af to vinkelrette linjer
○ Linjens ligning
○ Cirklens ligning
Materiale:
Plus B1 stx (i-bog), kapitel 6, følgende afsnit:
○ 6.9 Rette linjer
6.10 Cirklen
- Skæring mellem linjer
- Cirklens ligning (Bevis)
- Tangent til Cirkel
- Skæring mellem cirkel og linje.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Sandsynlighedsregning
Materiale: Kapitel 4 i i-bogen Plus B2 stx. https://plusstxb2.systime.dk/?L=0
Vi har gennemgået følgende:
Sandsynlighedsfelter
Hændelser
Stokastisk variabel
- Middelværdi og spredning
Binomialfordeling (Bevis)
- Middelværdi og spredning
Binomialtest
- Højresidet
- Venstresidet
- Dobbeltsidet
Konfidensintervaller
Normalfordelingsapproksimation.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71914273203",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71914273203",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71914273203"
}