Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
Fag og niveau
|
Religion C
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
2024 re/Vad (1Vad re)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til religionsvidenskab
Generel intro til religionsundervisningen. Fokus på
- udfordringerne i at skulle definere "religion"
- indefra vs. udefra
- kategorisering af religiøse udøvere: maksimalisme/minimalisme
- Smarts 7 dimensioner
- den religionsfænomenologiske tilgang: når vi studerer fænomener på tværs af religionerne.
Materiale:
Kernestof:
Allan Poulsen: "Religion kort og godt". Forlaget Columbus: s. 12-14 + 23-25.
Supplerende materiale:
Tvklip: Michael Rothstein om religion som kultur. religionsoraklerne.no
OMFANG FAGLIGT STOF: 5 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Initiativ
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Islam
Forløbet tager udgangspunkt i traditionen omkring Muhammed, Koranen/Hadith og de 5 søjler med særligt fokus på valfarten (herunder religionsfænomenologisk arbejde med myte og ritual/overgangsritual samt Helligt/profant) og fasten. Begreberne "Ortodoksi" og "Ortopraksi" er desuden introduceret.
Vi beskæftiger os afsluttende med vestlig islam og islam og modernitet. Vi har i den forbindelse behandlet muslimers forskellige måder at forholde sig til helligskrift og tradition på (Jan Hjärpes model) og kigget på sharia-begrebet.
Kernestof
Baggrundsmateriale:
- Allan Poulsen: "Religion kort og godt". Forlaget Columbus: s. 35-42 (ritualer, helligt/profant), s.121-145 (Kapitlet om islam).
- Lene Madsen et al. :"Grundbog i Religion C". Forlaget Systime: s. 265-266 (Jan Hjärpes model)
Tekster:
- Uddrag af Sura 56: Den indtræffende. (Tekst 8 i Jens M. Steffensen: "Islam - fra beduinkult til verdensreligion". Om dommedag)
- Uddrag af Sura 2: Koen v. 30-39 (Om skabelsen)
- Uddrag af Hadith: Troens hovedpunkter (Fra "Horisont" s. 184)
- Uddrag af Sura 2: Koen v. 183-187 (Om ramadanen)
- "Er det islamisk set tilladt at ryge?" (Pdf. Islamqa.dk)
- "Moské skabt af kvinder for kvinder" (Pdf. Netudgaven.dk, d.11.11. 2015)
- "Hizb-ut-Tahir - Dansk lovgivning er irrelevant - sharia er det vigtigste" (Pdf. Nyheder.tv2.dk, d.07.03. 2016)
- "Formand for aarhusiansk moské - jeg håber IS vinder " (Pdf. Politiken.dk, d. 07.01.2015)
- "Jeg går med tørklæde, fordi jeg har lyst" (Pdf. Olav Hegel, Politiken d.15.05.2007)
Tvudsendelse:
"Hajj- Pilgrimsrejse til Mekka" (BBC 2001)
"Pigen med tørklædet" (DR2)
Supplerende materiale:
Artikler:
- https://www.religion.dk/tv%C3%A6rreligi%C3%B8st/hvad-siger-religionerne-om-abraham
- https://www.religion.dk/undervisning/hvad-tror-muslimer-p
- https://www.religion.dk/islam/10-vigtigste-ting-vide-om-ramadanen
- https://www.religion.dk/sp%C3%B8rg-om-islam/fasten-er-en-form-tilbedelse
- https://www.religion.dk/undervisning/pilgrimsfærden-til-mekka
Tvudsendelser/film/klip
- "5 skarpe om Islam" (dr.dk/gymnasium)
- En mængde små klip fra Religionsportalen (iBog fra Systime), der illustrerer forskellige sider af islam. Bl.a. Abdul Whaid Pedersen der fortæller om bønnen; et klip fra fredagsbønnen; en muslimsk mand, der fortæller om afvaskning inden bøn.
- "Ramadankalenderen" Afsnit 1 fra DR
OMFANG FAGLIGT STOF: 55 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Kristendom
Forløbet er bygget op som en generel introduktion til kristendommen.
Vi har indledende beskæftiget os med GTs skabelsesberetninger, været inde på pagsttanken og messiasforventninger i GT og siden set Jesu liv som beskrevet af de kristne i NT som en overbygning på denne pagt.
Kristendommens formative periode er behandlet ved læsning af bl.a. Paulus og Luther, og kristendommens nutidige skikkelse er inddraget i forbindelse med arbejde med den danske folkekirkes ritualer og folkekirkens forskellige holdninger til køn og seksualitet.
Vi har desuden set på oplysningstidens betydning for kristendommen, set på sekulariseringsbegrebet, forholdet mellem religion og videnskab og forskellige måder at læse/forstå biblen.
Kernestof:
Grundbogsmateriale:
- Allan Poulsen: "Religion, kort og godt" s. 63-67; s.89-99.
- PDF: Sekularisering og Kristendom s. 153-156 i "Religion og Kultur".
Tekster:
- 1.mos.kap. 1-2 (Skabelsesberetningerne)
- 1.mos. kap. 3 v. 1-24 (Syndefaldsberetningen)
- 1.mos. kap. 17 v. 1-11 (Guds pagt m. Abraham)
- Esejas 11, 1-11 (Davidssønnen)
- Esejas 52,13 - 53,12 (Den lidende tjener)
- Matthæus kap. 1+2 (fødselsberetning)
- Lukas kap. 1, 26-38 + kap. 2, 1-21 (fødselsberetning)
- Markus kap. 14-16 (Passionshistorien)
- Matt. kap. 5-7 i uddrag (Bjergprædikenen)
- Lukas kap. 10, 25-37 (Lignelsen om den barmhjertige samaritaner)
- Debattekster i forb. m. den barmhjertige samaritaner: "Den syriske flygtning er ikke min næste" og "Den syriske flygtning er også min næste". Fra "Kristendom - tro og praksis" v. Haaning og Laursen (Systime)
- 1.kor 15.1-11 (Paulus)
- Luther: Et opgør med gerningsretfærdigheden
Artikler:
- Om det dobbelte kærlighedsbud (uddrag) http://www.kristeligt-dagblad.dk/undervisning/n%C3%A6stek%C3%A6rlighed-i-kristendommen
- Om tolkninger af bjergprædikenen: s. 190-193 i "Kristendom - tro og praksis" v. Haaning og Laursen (Systime)
- http://www.religion.dk/artikel/248467:Kristendom--Protestantisk-kristendom (om protestantisk kristendom)
- "Når Køn og seksualitet forandrer kirken" af Benedicte Hammer Præstholm, s. 91-95 i Religion 2.0
Jens Forman: "En folkekirke - to evangelier". Uddrag fra kronik i Politiken 06.04.1996
Supplerende materiale
- Tvudsendelse: 5 skarpe om de kristne skrifter
- Tvudsendelse: Med Gud mod Darwin (uddrag m. fokus på Torben Søndergaard) fra DR2
- Artikel: Gud, Darwin og Big Bang (Bloguddrag, tomthygesen.wordpres.com 16.08.2015)
- Uddrag af "Biblen" (Historien om Mosen). Forestilling fra Nørrebro Teater.
- https://www.youtube.com/watch?v=knlS_wMV-rc (Jul på Facebook)
- "Gesetz und Gnade" af Lucas Crarnach (maleri der illustrerer livet før og efter Jesus)
-https://www.kristendom.dk/guide-til-folkekirken/ti-vigtige-begivenheder-i-folkekirkens-historie
- https://www.folkekirken.dk/om-troen/reformation/luther/luthers-tanker/frelse-gennem-tro
- Signe Molde på udebane: Kommer homoseksueller i helvede? (tvudsendelse på dr.dk)
OMFANG FAGLIGT STOF: 65 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Hinduisme
Forløbet rummer en indføring i de bagvedliggende filosofiske begreber (Atman, Karma, Samsara, Brahman, Moksha), hinduismens guder og ritualer (m. fokus på puja), Dharma og Kastesystemet. Desuden er forholdet mlm hinduisme og politik behandlet kort m. fokus på Ghandi og RSS.
Kernestof:
"Hinduisme" af Allan Poulsen
- s. 29 - 34: Filosofien om Karma og gengødsel
- s. 35- 39: Bhagavadgita. Tre veje til frelse
- s. 40-50: Guderne og deres familier
- s. 56 - 60: Tilbedelsen af guderne
- s. 80- 84: Ghandi
- s. 91- 92: De 4 livsmål og De 4 livsaldre
- s. 100-108: Kastesystemet
Tekster fra ovenstående:
- s. 121-122 (Fra Upanishaderne: Krop og forgængelighed)
- s. 124-126 (Reinkarnation forklaret for børn)
- s. 126-131 (Fra Bhagavadgita: uddrag kap. 1, 2, 6, 9, 11)
- s. 147-148 (Puja for gudinden)
- s. 174-175 (Purusha hymnen)
"Sådan ser hinduismen på guder og guddommelighed" af Hanne Kjærgaard. Religion.dk 21.09.2016
"Ritualer i hinduismen" af Hanne Kjærgaard. Religion.dk 25.05.2005
"Mahatma Gandhi" af Henning Nørhøj, religion.dk 25.05.2005
"Radikal hinduisme" af Hanne Kjærgaard, religion.dk 25.05.2005
Supplerende materiale:
- Tvudsendelse: 5 skarpe om hinduisme (fra dr.dk/gymnasium)
- "Kastesystemet-hinduisme" af Hanne Kjærgaard, religion.dk 25.05.2005
- Tvudsendelse: "Verdens værste job" (Om de kasteløse)
- Tvudsendelse: "Teenageren og gudinden". Afsnit af serien dokumentarserien "Himlen over Danmark" (fra dr.dk/gymnasium)
- Tvudsendelse: "Attentatet på Mahatma Gandhi"
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Religion i det senmoderne
Forløbets formål er at give indsigt i, hvordan religioner og religiøsitet kommer til udtryk i det senmoderne, herunder hvordan det senmoderne menneske forholder sig til det religiøse. Der har været særligt fokus på senmoderne religiøsitet som det kommer til udtryk i "New Age/spiritualitet" samt "religionskritik".
Kernestof
- "Samfund, individ og religion" - kap. 1 i Birgit Andersen (red): Senmoderne religiøsitet i Danmark, Systime 2008
- "Hvordan bruges folkekirken i dag" (lærerproduceret ark. Kilde: ”Kristendom - Tro og praksis” af Søren Korshøj Laursen og Katrine Haaning. Forlaget Systime
- "Spiritualitet, samlebåndsprodukt eller unika" i Religion 2,0 2010
- "Ny ateisme. De virker sure men måske har de ret?" i Religion 2,0 2010
- "Engang var det noget man fandt bagest i dameblade. Men nu oplever fænomenet en renæssance: Vi må godt være magiske" Berlingske.dk 22.04.21
Supplerende materiale
- "De 10 vigtigste ting at vide om new age" (religion.dk)
- "www.dengyldnecirkel.dk" (eksempel på New Age)
- "Lydhealing" (Anders Lund Madsen fra Go'aften Danmark)
- Klip fra youtube m. George Carlin: "Religion is bullshit"
- Tvudsendelse: "Religionsparasitten"
- Artikel: "Den religiøse følelse er et neurologisk trick"
- Danskernes Akademi: "Religionens betydning i USA og Danmark" (Phil Zuckerman)
OMFANG FAGLIGT STOF: 25 SIDER
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71914620965",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71914620965",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71914620965"
}