Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Aalborg Katedralskole
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Johannes Juul
|
|
Hold
|
2025 id/q (1q id)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate
Ultimate - boldspil
Formål:
Ultimate-forløbet skal give eleverne en generel forståelse for spillet ultimate. Eleverne skal lære at beherske en frisbee, kunne udføre for- og baghånd, blive introduceret til basale taktiske tekniker som stacking, og cut ud i åbne rum.
Ligeledes skal eleverne forstå princippet Spirit of the game, og have en god forståelse for ultimates store fokus på fairplay.
Faglige mål:
Igennem forløbet skal eleverne tilegne sig evnerne til forskellige kast, arbejde med taktiske aspekter og lære om fairplay i sporten.
For- og baghånd: Eleverne skal lære at beherske for- og baghånd, både ved simple øvelser, samt hvor der er opdækning.
I forbindelse med for- og baghånd har eleverne lært at pivotere, og bruge dette aktivt til at gøre sig fra fra opdækningen.
Pandekage- og pincetgribninger: Eleverne skal både lære at bruge pandekage- og pincetgribninger, samt hvornår den ene gribning er gavnlig ift. den anden.
Taktiske elementer: Eleverne skal kunne gøre sig spilbare via cuts ud i de åbne rum. Derudover er eleverne blevet introduceret til stacking som angrebstaktik.
Spirit of the game: igennem artiklen "Spirit of the game" har eleverne fået en viden omkring ultimate som fairplay-spil, spiritcircles og pointgivning.
Vi har ikke arbejdet med at tælle til 10 ved opdækning.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Parkour
Parkour - Nye og klassiske idrætter
Formål:
Parkour-forløbet har til formål at give eleverne en anderledes forståelse for muligheden for at komme fra A til B. I forløbet arbejder vi med forceringer af vaults, forskellige typer af præcisionshop, balancegang i forskellige sværhedsgrader samt landinger, såsom rullefald. Derudover er det et formål med forløbet at skubbe til elevernes grænser, ift. hvordan de er vant til at bruge deres kroppe.
Faglige mål:
Igennem lege skal eleverne gradvis vænnes til at komme ned på gulvet på alle fire, bruge deres hænder og arme aktivt i deres bevægelser og have mod på at blive udfordret.
Forskellige lege: igennem forløbet bruges forskellige opvarmningslege som introduktion til parkour, såsom Chip og Chap, fangelege krabbe/dyregang.
Forskellige hop: eleverne udfordres på præcisionshop på gulv, gulv til plint, plint til ribbe, m.m., samt hop med rotation, både 0,5 1,0 og 1,5 gang rundt.
Balancegang: eleverne skal lave diverse balanceøvelser, såsom gå-på-linje, gå med lukket øjne, gå på bom, catcrawl på gulv og catcrawl på bom.
Rullefald og løb på væg: eleverne skal lære at sætte af på væggen, og introduceres til løb på væg med både 1, 2 og 3 trin. Ligeledes trænes eleverne i rullefald på airtrack.
Vaults: eleverne skal lære at lave både lazy vault og speed vault. Det udføres på airtrack og med bløde vaults, med mulighed for at differentiere i højde og længde. Derudover introduceres de til monkey vault, men forventes ikke at kunne udføre dette.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Hiphop
Hiphop - Musik og bevægelse
Formål:
Hiphop- forløbet har til formål at give eleverne en grundforståelse for musikalsk forståelse indenfor tempo, rytmik, takter og puls, samt en solid indføring i hiphoppen, dens historie, grundtrin og få breakdance- moves. Eleverne skal arbejde med forskellige danse-øvelser, som skal styrke deres kreativitet, samt arbejde med koreografier, og udvikle deres egne.
Faglige mål:
Igennem forløbet skal eleverne tilegne sig viden om hiphop, ved at blive præsenteret for grundtrin, poses, bounces, soultrains og breakdance.
Grundtrin og bounces: Eleverne skal lære forskellige grundtrin med bounces, og skal igennem forskellige øvelser lære at sætte dem sammen i mindre sektioner/koreografier. Ligeledes bliver deres kreativitet udfordret igennem spejlingslege og abe-efter-lege, så de selv udvikler videre på forskellige grundtrin.
Poses og soultrains: Både soultrains og poses bliver brugt som rammesætning for den styrede kreative proces, hvor eleverne i grupper skal formå at skabe et udtryk via gruppeposes eller i par lave længerevarende koreografier til soultrains. Eleverne skal vise selvstændighed og udfordre sig selv.
Brekadance: indenfor breakdance arbejder vi med shoulderfreeze, babyfreeze og 3-step. Eleverne bliver introduceret til alle tre.
Egne koreografier: eleverne skal i grupper lave koreografier hvor mange af trinene de har lært i forløbet skal bruges, og derudover skal de tilføje egne kreationer.
Igennem forskellige kreative lege i forløbet, er eleverne blevet klædt på til den kreative proces, hvorigennem deres koreografi skal udarbejdes.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Pickleball
Pickleball - Nye og klassiske idrætter
Formål:
Pickleball-forløbet har til formål at introducere eleverne for et net-/vægspil, hvor elevernes kompetencer indenfor boldbeherskelse og taktiske forståelse vil blive udviklet. I pickleball vil eleverne blive undervist i forskellige skud, taktiske elementer i placering samt spilforståelse.
Faglige mål:
Igennem forløbet skal eleverne tilegne sig forskellige skud, herunder dink, third-shot-drop, serv, returnering, smash og lob. Derudover skal eleverne blive bevist om taktiske placeringer på banen, samt pointtælling og serveregler.
Dink og third-shot-drop: Eleverne skal lære at beherske de to særlige skud for pickleball. Dink og dinkedueller er en stor del af spillet, og både føring af bat, placering af skud samt benstilling vægtes højt.
Serv, returnering, lob og smash: eleverne introduceres til alle skuddene, og forventes at have en god grundforståelse for dem alle. Særligt placeringen af skuddene har undervisningen haft fokus på.
Dominere nettet: eleverne er blevet trænet i at bruge third-shot-drop-skuddet til at komme op og dominere nettet, så de står taktisk godt for at presse modstanderne.
No man's land: igennem øvelser er eleverne blevet gjort opmærksom på udfordringen ved placeringen af sig selv i No man's land.
Point- og servesystem: eleverne har fået indgående kendskab til både point- og servestystemet i pickleball.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Rytmisk opvarmning
Rytmisk opvarmning - Musik og bevægelse
Formål:
Rytmisk opvarmning-forløbet har til formål at give eleverne redskaberne og forståelsen til at kunne skabe et alment opvarmningsprogram med elementerne gang, sving, hop, styrke og løb, hvor alle elementer udføres i takt og sammenhæng med musik.
Faglige mål:
Igennem forløbet skal eleverne videreudvikle deres forståelse for musik, med særligt fokus på tempo, samt fokusere på forskellige bevægelser i sammenhæng og i takt til musik.
Derudover skal eleverne træne deres selvstændighed og kreativitet ved at udvikle egne opvarmningsprogrammer i grupper.
Musik og tempo: eleverne skal lære at fastsætte hvilket tempo et givent musiknummer går i, og hvilken type bevægelse tempoet passer til. Dette gøres bl.a. også igennem forskellige øvelser og lege, hvor netop tempo og bevægelse skal passe sammen.
Gang, sving, hop, styrke og løb: igennem forskellige øvelser, og opvarmningsprogrammer skal eleverne lære at arbejde med og udføre de forskellige elementer. Det primære fokus ligger i at koble bevægelse sammen med tempo, og forstå og kunne udføre forskellen i fx gang og hop, men derudover har vi diskuteret stemning i musikken, og hvordan den ligeledes påvirke os til at føre vores bevægelser ud i sving, eller holde intensiteten i vores styrkeøvelser.
Eget rytmiske opvarmningsprogram: eleverne arbejder i forløbet en del selvstændigt, hvor vi laver mindre øvelser indenfor hvert element, som skal hjælpe dem på vej til at udvikle gode, udfordrende opvarmningsprogammer, med passende musik i tempo og udtryk, samt en god progression og et alment opvarmende program.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Floorball
Floorball - boldspil
Formål:
Floorball-forløbet skal give eleverne en grundlæggende indføring og forståelse af spillet floorball, dets særlige karakteristika og spillemåde, samt kort introducere taktiske elementer.
Derudover udføres et kort træningsprogram, som eleverne gennemføre og evaluerer på baggrund af relevant idrætsfysiologi.
Faglige mål:
Igennem forløbet skal eleverne blive trygge ved brug af staven, og få en generel god fornemmelse og beherskelse af bolden. Ligeledes skal eleverne få en grundlæggende indføring i træningslære og dannelse af ATP.
Træk-skuddene: eleverne undervises i trækpasninger og trækskud. Ens for trækskuddene er, at der fokuseres på god boldbeherskelse, og lang kontakttid med bladet. Derudover er der fokus på placering af bold og stav, samt positioner.
Håndledsskud med både kort og langt aftræk: eleverne undervises i håndledsskuddene med fokus på at optimere farten i bolden, både når vi står tæt på mål og kun kan lave kort aftræk, samt når vi står længere væk. Her er der fokus på den skiftende vinkel på bladet ift. bolden.
Driblinger: ligeledes undervises i driblinger, med fokus på lang kontakttid, lavt tyngdepunkt, og hurtig tempo.
Taktiske element: der arbejdes i forløbet ligeledes med det taktiske fokus at brede spillet ud, igennem øvelser med levende bander, og forskellige øvelser med assists fra bag baglinjen.
Træningslære og ATP: i det korte træningsprogram, som udføres som et cirkeltræningsprogram med aktiv pause ifa. løb. I forbindelse med træningsprogrammet introduceres eleverne kort til aerob og anaerobe energidannelse, samt superkompensationsprincippet.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Repetition
Fokus på repetition, udarbejdelse af drejebøger og afklaring af eventuelle spørgsmål.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72730250866",
"T": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72730250866",
"H": "/lectio/289/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d72730250866"
}