|
Titel
4
|
BOXED Eksamensprojekt
”BOXED” Eksamensprojekt
Emne:
Hvorfor, hvordan og med hvilke konsekvenser ”putter” vi hinanden i kasser ”BOXED”?
Forløbsbeskrivelse: Udform din egen problemstilling under temaet "Boxed"
”BOXED” Hvorfor og med hvilke konsekvenser ”putter” vi hinanden – de andre og os selv i kasser?
Vi kategoriserer i forhold til køn, seksuel orientering, hudfarve, national og etnisk oprindelse, social status, funktionsnedsættelse, alder, sprog osv. Hvem er ”Os” og ”Dem”? Hvem holdes ude og hvorfor? Stereotyper kommer fra kategorier, der er en del af sproget. Fordomme skabes igennem sedimentering af stereotyper og syndebukke kommer af fordomme. Majoriteten er magthavende og normdannende. Minoriteten nyder ikke lige adgang til magt, privileger og status i den økonomiske og politiske sfære, hvorfor konsekvensen ofte bliver at individer eller grupper herfra diskrimineres – bevidst eller ubevidst. Det handler om magt. Uden magt ingen diskrimination! Dette problemkompleks er temaet for eksamensprojektet
Opgavebeskrivelse:
Her elev udfærdiger en projektbeskrivelse for projektet:
En BOX 48x48x48 cm i fyrretræ, der skal udfyldes indvendigt i 3d og udvendigt. Emnet kan behandles med mest mulig frihed, men skal fremstå i en ”stil”. Du skal kunne perspektivere til kunstnere, du er inspireret af i forhold til stil og koncept.
og herefter projektbeskrivelse:
Herunder udarbejder alle et individuelt eksamensprojekt under følgende overordnede problemstilling:
Foreløbig projektbeskrivelse med understående punkter
1. Underemne - tema - koncept - din ide - idegenerering
2. Inspiration fra andre kunstnere. I skal researche! Hvilke kunstnere kan I stå på skuldrene af og blive inspireret af. herunder meget gerne så meget samtidskunst som muligt
3. Kunstform f. eks. akryl eller tush-maleri, blyant-kul-kridt tegning, modelering ler-voks, objektkunst, mixedmedia foto-tush m.m.
4. Hvilke metoder og hvilke teorier anvender du: Betydningsanalyse, analyse af 3d-kunst og arkitektur, farveteori, perspektiv, portrættegning, kronologi m.m.
5. Projektbeskrivelse punkt for punkt.
Planlæg dine moduler - hvad laver du hjemme (Arbejde med portfolie, analyser metode og teori) og hvad laver du i modulerne på skolen (Primært det praktiske)
Til eksamen kan vi arbejde videre med en præsentation i power point
Herunder bekendtgørelsesteksten:
Ved afslutningen af undervisningsperioden gennemfører eleverne et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt, jf. pkt. 4.2. I
projektet arbejder eleverne med at undersøge en problemstilling, som læreren formulerer, gennem en vekselvirkning mellem
praksis, analyse og teori. Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk,
kunstnerisk arbejde. Læreren optræder som vejleder.
Centralt i undervisningen er elevernes portfolio, hvor eleverne gennem hele undervisningsforløbet dokumenterer arbejdet med
praksis, analyse og teori. Portfolioen indgår i den afsluttende prøve, jf. pkt. 4.2.
Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.
Der er anvendt digitale materialer i forløbet
Ekstra materiale:
Jonas Wolter. Kunst i teori og praksis. Tidernes Forlag 2022 s. 245-287
Læs og orienter jer i Ny kunsthis (5).pdf
Anvendt materiale:
Diskrimination, m.m. (se Mira Skadegårds power point og udstillingskataloget fra udstillingen på Kunsten)
Digitalt materiale i undervisningen: Udstillingerne på Kunsten: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380
|