Holdet 1q bk (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Aalborg Katedralskole
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Henrik Juhl Andersen
Hold 2025 bk/q (1q bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Landskabet i kunsten
Titel 2 Mennesket i kunsten i en globaliseret verden
Titel 3 3D kunst og formgivning med Utzon som udgangspunkt
Titel 4 BOXED Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Landskabet i kunsten


Landskabsfremstillinger på baggrund at skitser perspektivtegning, kompositionstegning og fotos. Henholdsvis et impressionistisk landskabsmaleri og et fra en senere periode (Abstrakt ekspressionisme Mark Rothko og Jackson Pollock) .
Betydningsanalyse eller ikonografisk-ikonologisk indholdsanalyse

Find mindst 10 landskabsfotos til din portfolie helst fra dit eget fotoalbum eller fra nettet (Husk her fotografens navn og årstal).
Der skal være en tydelig forgrund med klare og helst mange forskellige farver, en mellemgrund og en baggrund. Undgå for svære elementer som biler, eller mange bygninger m.m.. Vi snakker om fordele og ulemper ved forskellige fotografiske forlæg  og vælger et landskabsfoto, som der arbejdes videre med som forlæg til et impressionistisk landskabsmaleri.

:Faglige mål:
̶ undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
̶ behandle problemstillinger i samspil med andre fag
̶ demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Anvendte materialer:

Læs kap 1 i Ingeborg Bugge m. fl. Panorama. Landskaber kunsten fra middelalder til vor tid. Systime 2005 s. 5-25
Udfør på baggrund af 10 landskabsfotos i farve 3 kompositionsskitser (se evt. kap 6 s. 150) Udvælg det foto, du vil arbejde videre med og lav en endelig skitse på kardus. Se øvelsesvejledningen s. 130-33 i Panorama

Perspektiv:  Lise Gotfredsen. Billedets formsprog s. 53-57 plus 85.pdf


Perspektivtegninger udendørs på kirkegården, hvor du arbejder med gradienter både de lineære og optiske. Husk indvendig ramme, horisontlinje, forsvindingspunkt, fugle, frø eller normalperspektiv og tag med til din portfolie

Find eksempler i hele bogen på de forskellige måder at bruge perspektiv på og lav gerne flere perspektivtegninger

Vi går i gang med malerierne, så vær helt klar på hvilket foto, du bruger som forlæg. Hvis du vil skifte er det et godt tidspunkt nu. Vi starter med Ittens farveteori.

Kapitel 1 i Panorama skal være læst og I skal vælge et værk som i laver en billedanalyse
af.
Derudover skal I vælge 5 værker fra resten af panoramabogen som perspektivværker til analysen.

Kronologi: Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen. Billedkunst. Metode Kronologi Tema. Systime 2006 s. 89-94 pdf

Husk også at lægge fotos fra Kunsten ind i din portfolie

Orienter jer her: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380

I skal finde ekstra værker fra resten af Panorama i kapitlet således at i har mindst 2 værker fra.

Middelalder, renæssance, barokken, rokokko/nyklassicisme, romantikken, Det moderne 1850-1900, modernismen 1900-70 og postmodernismen 1970-nu.



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 2 Mennesket i kunsten i en globaliseret verden

Arbejde med den globale samtidskunst med fokus på hvordan mennesket fremstilles her set i forhold til den kunsthistoriske tradition.

Mindst  en fuldstændig betydningsanalyse af et af værkerne i enten Tema "Mennesket" i Billedkunst eller manus "Mennesket i Kunsten" find derudover 4-5 værker til din portfolie, hvor mennesket er iscenesat fra forskellige kunsthistoriske perioder

Praktisk opgave: Selviscenesættelse som parafrase af et andet samtidskunstkunstværk max 10-25 gammelt i kul, kridt m.m.

Tegneøvelser frihånd og blow-up teknik

Søren Elgaard. Parafraser - billeddialoger. s. 12-19, 26-27, 40-41 og 46-47 Systime 2003
Parafraser.pdf

mennesket i kunsten (1).doc




Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Anvendte materialer:
Læs s. 175-194 i BILLEDKUNST Henrik S. Andersen og Ole Lausen, Systime 2005 Tema. Mennesket.
Værkerne i kapitlet analyseres i grupper og fremlægges for holdet og hver elev vælger et perspektivværk, der skal være samtidskunst forstået som kunst indenfor de sidste 10 år.

Tegneøvelser frihånd og blow-up teknik

Orienter jer her: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380

Find mindst 10 værker til jeres portfolie. Værker hvori mennesket er iscenesat på forskellig vis. Mindst 5 af værkerne skal være samtidskunst dvs. værker fra de sidste 10 år. (Eksempler: Peter Carlsen og Harmonia Gonzales)
Orienter jer i understående fil. Måske er der nogle af værkerne, I kan bruge til jeres portfolie, men det er frivilligt at bruge det!
mennesket i kunsten (1).doc

Læreroplæg: Læs det upublicerede manuskript "Mennesket i kunsten" på Lectio. mennesket i kunsten (1).doc
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 3 3D kunst og formgivning med Utzon som udgangspunkt

Vi arbejder overordnet i forløbet med at tegne og udforme parafraser over Sidney Operahus af Jørn Utzon i kul og kridt, i keramik


Om formgivning og analyse af 3D kunst "Rum Tid Flade" s. 74-85 Janne Yde og Kirsten Windfelt Gyldendal 1995
Skulpturanalyse i  "Billedkunst" H. S. Andersen og Ole Laursen  Systime s. 75-80
Se skemaet om kategorier og virkemidler i 3.D kunst (I filen om portrættegning) Plastik, skulptur, objektkunst og arkitektur og kunsthåndværk og find eksempler til din portfolie.

Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Der er anvendt digitale materialer i forløbet


   



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • IT
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Projektarbejde

Titel 4 BOXED Eksamensprojekt

”BOXED” Eksamensprojekt
Emne:
Hvorfor, hvordan og med hvilke konsekvenser ”putter” vi hinanden i kasser ”BOXED”?

Forløbsbeskrivelse: Udform din egen problemstilling under temaet "Boxed"
”BOXED” Hvorfor og med hvilke konsekvenser ”putter” vi hinanden – de andre og os selv i kasser?

Vi kategoriserer i forhold til køn, seksuel orientering, hudfarve, national og etnisk oprindelse, social status, funktionsnedsættelse, alder, sprog osv. Hvem er ”Os” og ”Dem”? Hvem holdes ude og hvorfor? Stereotyper kommer fra kategorier, der er en del af sproget. Fordomme skabes igennem sedimentering af stereotyper og syndebukke kommer af fordomme. Majoriteten er magthavende og normdannende. Minoriteten nyder ikke lige adgang til magt, privileger og status i den økonomiske og politiske sfære, hvorfor konsekvensen ofte bliver at individer eller grupper herfra diskrimineres – bevidst eller ubevidst. Det handler om magt. Uden magt ingen diskrimination! Dette problemkompleks er temaet for eksamensprojektet

Opgavebeskrivelse:
Her elev udfærdiger en projektbeskrivelse for projektet:

En BOX 48x48x48 cm i fyrretræ, der skal udfyldes indvendigt i 3d og udvendigt. Emnet kan behandles med mest mulig frihed, men skal fremstå i en ”stil”. Du skal kunne perspektivere til kunstnere, du er inspireret af i forhold til stil og koncept.

og herefter projektbeskrivelse:


Herunder udarbejder alle et individuelt eksamensprojekt under følgende overordnede problemstilling:


Foreløbig projektbeskrivelse  med understående punkter

1. Underemne - tema - koncept - din ide - idegenerering

2. Inspiration fra andre kunstnere. I skal researche! Hvilke kunstnere kan I stå på skuldrene af og blive inspireret af. herunder meget gerne så meget samtidskunst som muligt

3. Kunstform f. eks. akryl eller tush-maleri, blyant-kul-kridt tegning, modelering ler-voks, objektkunst, mixedmedia foto-tush m.m.

4. Hvilke metoder og hvilke teorier anvender du: Betydningsanalyse, analyse af 3d-kunst og arkitektur, farveteori, perspektiv, portrættegning, kronologi m.m.

5. Projektbeskrivelse punkt for punkt.
Planlæg dine moduler - hvad laver du hjemme (Arbejde med portfolie, analyser metode og teori) og hvad laver du i modulerne på skolen (Primært det praktiske)

Til eksamen kan vi arbejde videre med en præsentation i power point

Herunder bekendtgørelsesteksten:
Ved afslutningen af undervisningsperioden gennemfører eleverne et selvstændigt, individuelt eksamensprojekt, jf. pkt. 4.2. I
projektet arbejder eleverne med at undersøge en problemstilling, som læreren formulerer, gennem en vekselvirkning mellem
praksis, analyse og teori. Eksamensprojektet inkluderer elevernes egne eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk,
kunstnerisk arbejde. Læreren optræder som vejleder.
Centralt i undervisningen er elevernes portfolio, hvor eleverne gennem hele undervisningsforløbet dokumenterer arbejdet med
praksis, analyse og teori. Portfolioen indgår i den afsluttende prøve, jf. pkt. 4.2.

Faglige mål:
undersøge en problemstilling gennem en vekselvirkning mellem praksis, analyse og teori
̶ eksperimentere med forskellige metoder og strategier til at løse opgaver af visuel eller rumlig karakter i samspil med det
analytiske arbejde med andres og egne værker
̶ forklare valg og fravalg, muligheder og begrænsninger i æstetiske og innovative processer
̶ udvælge, sammenligne og analysere et relevant visuelt og rumligt materiale med udgangspunkt i en problemstilling.
Elevernes eget arbejde skal indgå i materialet
̶ forklare forskellen mellem personlig smag og analytisk tilgang
̶ forstå udvalgte perioder eller visuelle kulturers elementære karakteristiske træk
̶ anvende fagterminologi
̶ kommunikere om og ved hjælp af visuelle virkemidler, herunder digitale
demonstrere viden om fagets identitet og metoder.


Kernestof :
̶ praktisk, analytisk og teoretisk undersøgelse af almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ visuelle værker, fænomener og kulturer med følgende spredning:
o før og efter 1800 og fra de seneste 10 år, med hovedvægt på sidstnævnte periode
o forskellige værktyper, medier og udtryksformer, herunder digitale
o danske, vestlige og ikke-vestlige udtryk, herunder international samtidskunst
̶ elementære analytiske tilgange til at forstå visuelle fænomeners form, indhold og kontekst
̶ udvalgte teorier til at belyse almene, kunstfaglige og æstetiske problemstillinger
̶ ideerne og strategierne bag visuelle udformninger
̶ æstetiske og innovative processer.

Der er anvendt digitale materialer i forløbet

Ekstra materiale:
Jonas Wolter. Kunst i teori og praksis. Tidernes Forlag 2022 s. 245-287
Læs og orienter jer i Ny kunsthis (5).pdf

Anvendt materiale:
Diskrimination, m.m. (se Mira Skadegårds power point og udstillingskataloget fra udstillingen på Kunsten)
Digitalt materiale i undervisningen: Udstillingerne på Kunsten: https://kunsten.dk/da/indhold/udstillinger-5380

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Eksperimentelt arbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde