Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Louise Tyrrestrup Iversen, Mads Nielsen, Mia Egholm Wendelboe
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Links til skriftlig eksamen
Titel 2 Fiktion og metode
Titel 3 Krimi
Titel 4 True Crime
Titel 5 Argumentation i forskellige genrer og medier
Titel 6 Dansk- og historieforløb
Titel 7 Storbyen
Titel 8 Taler til tiden
Titel 9 Syndefaldet (+ værk)
Titel 10 Nyhedsformidling
Titel 11 Periodelæsning: Romantikken (+ værk)
Titel 12 Stemmer fra underklassen
Titel 13 Værklæsning - Yahya Hassan (+ værk)
Titel 14 Dokumentar og virkelighed (+værk)
Titel 15 Autofiktion (+ værk og selvlæst værk)
Titel 16 Realisme og modernisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Links til skriftlig eksamen

I må bruge alle links, som optræder i undervisningsbeskrivelsen.
Derudover må I bruge følgende links:

Ordnet.dk (ordbog over det danske sprog)
https://ordnet.dk/

Ordbogen.com (retskrivningsordbog, danskleksikon etc.)
https://www.ordbogen.com/da/

Litteraturportalen (som opslagsværk)
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1

Filmcentralen (i forhold til filmiske virkemidler)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Fiktion og metode

Formålet med forløbet har været at bevidstgøre om, hvordan eleverne i en analyseproces kan bevæge sig fra den umiddelbare læsning af en tekst til en systematisk, begrebsorienteret og danskfaglig læsning. I analysearbejdet har fokus været på PEEL-modellen samt udvælgelse af de vigtigste analytiske begreber, der dermed erstatter den slaviske bearbejdning af analysemodeller.

Eleverne har arbejdet både individuelt og i grupper. Eleverne har arbejdet med forskellige analytiske værktøjskasser, reader response-teori samt shared reading. Forløbet har haft fokus på litteraturanalysen.

Faglige mål:
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed

Tekster:
- Naja Marie Aidt - Ond i sulet (1993)
- Katrine Marie Guldager (2009)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 01-12-2022
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Krimi

Vi har i dette forløb arbejdet med krimigenren. Først har vi arbejdet med krimigenren bredt, hvor eleverne blev introduceret til krimigenrens historie og udvikling. Eleverne har blandt andet arbejdet med krimiteori af Hejlsted (Hejlsted, A. 2009). Denne teori blev suppleret med teori om suspense, surprise og aktører i genren. Eleverne har anvendt denne teori på de litterære tekster: White Christmas (Dan Turéll 1989), En flinker fyr (Pia Juul 2005). Desuden har de også arbejdet med en audiovisuel medietekst: Rejseholdet (2002, afsnit 25). I den forbindelse har eleverne suppleret deres teoretiske viden sammen med teori om de filmiske virkemidler samt fakta – og fiktionskoder.
Efterfølgende har vi zoomet ind på krimiens undergenre: ”den skandinaviske femi-krimi” på baggrund af Hejlsteds teori. I forbindelse med denne teori har eleverne arbejdet med første kapitel af Sara Blædels Grønt støv (2004). Derudover har eleverne også arbejdet med den audiovisuelle medietekst: tv-serien Dicte (2013-2016), sæson 1, episode 1 og 2. Her har eleverne både anvendt teorien om femi-krimi og arbejdet med de filmiske virkemidler.
Forløbet blev afsluttet med en skriftlig opgave, hvor elevene skulle skrive en analytisk artikel på baggrund af den litterære tekst: "Et løb før døden" (1987) af Anders Bodelsen.

Teori:
- Hejlsted, A. (2009) Den skandinaviske femi-krimi - definition og historiske aner. I Ikke angivet (s. 1-26). krimiforsk.aau.dk. Krimi og kriminaljournalistik i Skandinavien. Arbejdspapir Nr. 9.)

Tekster:
- Dan Turéll - White Christmas (1989)
- Pia Juul - En flinker fyr (2005)
- Sara Blædel - Grønt støv (kap. 1) (2004)

Film:
- TV!TV!TV! - krimi (DR2 2011)
- Rejseholdet afsnit 25 (DR 2002)
- Dicte afsnit 1 og 2 (TV2 2013)

Faglige mål:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 2 11-02-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 True Crime

Vi har indtil nu arbejdet med et krimiforløb, der fokuserer på fiktionsgenren. I forlængelse heraf stifter vi i dette forløb bekendtskab med krimigenrens undergenre: True Crime. Denne genre vælger bevidst at lege med fakta – og fiktionskoderne. Med andre ord blander genren fakta- og fiktionsbaseret indhold. I den forbindelse har vi arbejdet med podcasten: Ringbindsattentatet (episode 1), der er produceret af Third Ear. Desuden har vi i den forbindelse set på podcastgenren og dens genretræk: dramaturgi, stemmer og lyde. Her appelleres der til elevernes lydlige forestillingsverden, idet vi arbejder med det auditive medie. I den forbindelse har vi arbejdet analytisk med fakta- og fiktionskoder ift. podcasten. Sidst men ikke mindst har eleverne undervejs i forløbet arbejdet kritisk-analytisk, idet eleverne skulle forholde sig til det etiske dilemma ved true crime-genren. Forløbet blev afsluttet med en skriftlig opgave, hvor eleverne skrev en debatterende artikel, der omhandlede det etiske dilemma ved produktionen af True Crime-indhold.

Teori:
- Dokument: Podcastgenren
- Berlingske: "True Crime - Det er den ultimative fortælling" (2018)
- https://www.gymdansk.dk/autenticitetsmarkoslashrer-fakta-og-fiktionskoder.html.


Materiale:
- Third Ear: Ringbindsattentatet (episode 1)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Argumentation i forskellige genrer og medier

Vi har i dette forløb arbejdet med argumentation og retorik. I den forbindelse har eleverne fået deres første introduktion til kommunikation og argumentation. Eleverne har arbejdet med Ciceros retoriske pentagram, Stephen Toulmins udvidede argumentationsmodel, samt de diverse stilistiske og retoriske analysebegreber, herunder appelformer og argumentationsgreb. Desuden har eleverne også forholdt sig kritisk-analytisk i diverse kommunikationssituationer, hvor de blandt andet skulle vurdere argumentationens hæderlighed og vægt. Eleverne har arbejdet med forskellige former for tekster i forskellige medier, herunder audiovisuelle medietekster, sproglige tekster og litterære tekster. Vi har arbejdet med et fokus på sproglige og retoriske analyser og set eksempler på både argumenterende tekster, reklamer, kampagner og digte som eksempel på litterær argumentation. I forløbet blev der stillet en skriftlig opgave, hvor eleverne skulle skrive en analyserende artikel om argumentationen i en transskriberet tale af Leonardo DiCaprio (2014).

Teori: ”Argumentation og kampagner ”-kompendie. (”Argumenter for forandring” i Perspektiver i Dansk Grundbog 2018).

Materiale:
- Lars Løkke Rasmussens nytårstale 2017.
- Socialdemokratiets kamppagnevideo 2020.
- Trump politiske tale: We Need Some Global Warming (2016).
- Reklamevideo: Schulstad (2019).
- Debatindlæg: "Planeten står ved en skillevej" (Altinget 2016)
- Thorkild Bjørnvig: "Skovene" fra digtsamlingen Epimetheus - miljødigte 1980-90 (1990)
- Theis Ørntoft: "Det er forvirrende tider, jeg skal fortælle om" fra Digte 2014 (2014)

Opgave:
- Skriv en analyserende artikel om argumentationen i Leonardo DiCaprios tale i FN (2014)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 3 03-03-2023
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Dansk- og historieforløb

Vi har i dette DHO-forløb arbejdet med Danmark under besættelsen, herunder et særligt fokus på modstandsbevægelsen. I den forbindelse er der lagt vægt på forskellige genrer og medier for at vise danskfagets mangfoldighed i et tværfagligt samarbejde med historiefaget. Der er således arbejdet med genrerne: prosa, lyrik og spillefilm. Inden for disse genrer har vi metodisk arbejdet med genre- og tekstanalyse. Desuden har vi arbejdet med en spillefilm, hvor der har været et særligt fokus på de filmiske virkemidler, og deres betydning i en social, kulturel og historisk sammenhæng.
I samspillet mellem tekst, kultur og samfund fremkommer modstandskampen tydeligt i den danske litteratur, hvor vi har stiftet bekendtskab med forfattere som Morten Nielsen, Halfdan Rasmussen, Otto Gelsted og kanonforfatter Martin A. Hansen. Vi har desuden arbejdet med kontekstens betydning for sproget i en tid med censur. Derudover har vi også arbejdet med kanonforfatter Klaus Rifbjerg i forbindelse med de konsekvenser og den pessimisme, der opstår efter en endt krig. I forløbet er der indgået et overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark, især med eksistentialismen og konfrontationsmodernismen.

Teori:
Lyrik (gymdansk.dk)
Lyrikanalyse (gymdansk.dk)
Billedsprog - troper (gymdansk.dk)
Opslag: Eksistentialisme | Litteraturportalen (gyldendal.dk)
Introduktion til perioden: Konfrontation og virkelighed | Litteraturportalen (gyldendal.dk)
Det absurde og virkeligheden | Litteraturportalen (gyldendal.dk)
Martin A. Hansen | Litteraturportalen (gyldendal.dk)
Klaus Rifbjerg | Litteraturportalen (gyldendal.dk)

Materiale:
- Morten Nielsen: ”Det Hellige Mod”(1943) og ”Skæbne (1945).
- Halfdan Rasmussen: ”Kejser Næsegrus og Kæmpesmeden” (1942).
- Otto Gelsted: ”De mørke fugle fløj…” (1944).
- Martin A. Hansen: ”Dialog om drab og ansvar” (1944). - Kanonforfatter.
- Klaus Rifbjerg: ”Støvlerne” (1967). - Kanonforfatter.
- De forbandede år 1 (2020). (spillefilm).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Storbyen

I dette forløb har vi arbejdet med "Storbyen" som litterær temaramme for litteratur fra forskellige perioder og med forskellige formmæssige udtryk.

Vi har set/læst:

Bang, Herman (1887): Stuk (uddrag)
Ejersbo, Jakob (2002): Nordkraft (uddrag)
Jensen, Johannes V. (1904): På Memphis Station
Madsen, Ole Christian (2005): Nordkraft
Kristensen, Tom (1927): Nat i Berlin
Turell, Dan (1977): Gennem byen en sidste gang


Vi har berørt følgende teori og begreber:
Impressionisme
Ekspressionisme
Socialrealisme
Scenisk og panoramisk fremstillingsform
Forskellige genrer og former: Lyrik, epik, knækprosa
Genre (lyrik vs. epik, knækprosa, roman)
Sproglige og filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Taler til tiden

I dette sproglige forløb har vi arbejdet med talegenren.

Vi har læst/set følgende:

Biden, Joe (28. sep. 2023): Tale i Arizona (uddrag)
DR (2023): Ditte Hansen har en plan, afsnit 1 (uddrag)
Frederiksen, Mette (2024): Tale til folket på kroningsdagen for Kong Frederik
Høegh-Dam, Aki-Matilda (2023): Folketingstale ved debat om Rigsfællesskabet
King, Martin Luther (1963): I have a dream
Kong Frederik (2024): Tale til folket på kroningsdagen
Radio4 (7. nov. 2023): Radio4 Morgen (uddrag)
Stoltenberg, Jens (2011): Tale ved roseoptog efter Utøya
Trump, Donald (11. nov. 2023): Tale i New Hampshire (uddrag)
Vinterberg, Thomas: Festen (uddrag)

Vi har arbejdet med følgende teori og begreber, hvoraf det meste er læst på Litteraturportalen:
Toulmins argumentationsmodel
Typer af sproghandlinger (herunder satellit- og kernehandlinger)
Typer af sprogfunktioner
Taletyper (juridisk, politisk, lejligheds-)
Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere, antagonismer, sandhedsregimer)
Appelformerne
Stilistiske troper og figurer
Det retoriske pentagram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Syndefaldet (+ værk)

I dette forløb har vi arbejdet med syndefaldet som litterært motiv samt en generel introduktion til tekstanalyse. Vi har også læst Uthaugs 11% som værk og set nærmere på romanens skildring af kristendommens syndefaldsmyte og syn på kønnene. Vi har desuden analyseret et udvalg af Uthaugs instagramposts i forhold til værkets paratekst og herunder lancering.

Vi har læst følgende tekster:

Aidt, Naja Marie (1993): Den blomstrende have
Bodelsen, Anders (1965): Drivhuset
Blixen, Karen (1958): Ringen
Uthaug, Maren (2022): 11% (værk)
Rifbjerg, Klaus (1958): Den kroniske uskyld (uddrag)
Harpens kraft
Biblen: Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have
Villy Sørensen: Folkeviser og forlovelser
DR-podcasten Knaldromaner (2021): Det tredje hjul - Den kroniske uskyld
Litteraturportalen: Forfatternoter - Klaus Rifbjerg

Vi har arbejdet med følgende begreber og teori:

Syndefaldsmotivet - overgangen fra barn til voksen
Luder/madonna-komplekset
Intertekstualitet
Myter og gamle eventyr som Rødhætte (i Paradisæblerne)
Folkevisers overgangsritualer, formelsprog, syrebadsteknik og adfærdsbeskrivelse
Indre og ydre miljø
Spirende seksualitet og skyld vs. uskyld
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Nyhedsformidling

I dette forløb har vi arbejdet med nyhedsformidling. Forløbet har bevæget sig fra klassisk nyhedsformidling over i oplevelsesjournalistik.

Vi har læst/set følgende:

Bang, Herman (1884): Branden
Krogh, Mikala (2014): Ekstrabladet uden for citat
Nguyen, Tobias (2024): Sker meget sjældent - så usædvanlig er mordsag, Nordjyske
Pedersen, Mette et al (2024): 17-årig slog 13-årig ihjel og købte en sodavand, Ekstrabladet
Sabroe, Morten (1995): Undskyld, kan de sige mig, hvor udgangen er?
Schrøder, Casper Fruergaard (2009): Erik Damgaard og mulighedernes monster, Børsen

Vi har desuden arbejdet med følgende begreber og teori:
Nyhedstrekanten
Nyhedskriterierne
Kildetyper
Layout
Multimodalitet på digitale medier
Typer af medier (omnibus, tabloid, SoMe)
Information vs. opinion
Reportage
New journalism
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Periodelæsning: Romantikken (+ værk)

I dette forløb har vi arbejdet med Romantikken som historisk og litterær periode og set nærmere på periodens forskellige strømninger samt et værk af Blicher. Vi har desuden trukket en parallel til Det moderne gennembrud og oplysningstiden i forhold til kvindefremstilling og ægteskab i de to perioder.

Vi har læst udvalgt litteraturhistorie fra Litteraturportalen samt:

Aarestrup, Emil(1838): På sneen
Andersen, H. C. (1829): Hist hvor vejen slår en bugt
Andersen, H. C. (1845): Klokken
Blicher, Steen Steensen (1828): Sildig opvaagnen (værk)
Grundtvig, N. F. S. (1820): Danmarks trøst (Langt højere bjerge)
Holberg, Ludvig (1745): Ægteskab og tvang (perspektivtekst)
Oehlenschläger, Adam (1805): Morgenvandring
Oehlenschläger, Adam (1819): Der er et yndigt land
Skram, Amalie (1888): Lucie (perspektivtekst)

Vi har desuden arbejdet med kampagnefilmen "Dansk idyl" fra Andel Energi: https://andel.dk/danskidyl/ i forhold til nationalromantiske symboler, fremstillingen af Danmark og filmiske virkemidler. Dette er sket ud fra "kampagnemodellen" på Litteraturportalen.

Vi har arbejdet med følgende teori og begreber:
Romantikkens strømninger: Universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme
Nyplatonisme - ideernes og fænomenernes verden
digteren som geniet, der kan ane det guddommelige
Panteisme
Nationalsymboler
Guldalder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Stemmer fra underklassen

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige mediers, forfatteres og perioders syn på klasseskel, social ulighed og klassekamp. Vi har desuden besøgt nogle af tidernes store tænkere som Marx, Bourdieu, Bech og Brandes og diskuteret skønlitteraturens rolle og ansvar i forhold til samfundsdebatten og samfundets udvikling. Vi har i forlængelse af dette forløb desuden læst et værk i form af Hassans digtsamling (se næste forløb i oversigten).

Vi har læst:
Aidt, Naja Marie (2006): Torben og Maria
Andersen Nexø, Martin (1906): Pelle erobreren (uddrag)
August, Bille (1987): Pelle erobreren
Aakjær, Jens (1905): Jens vejmand
Brandes, Georg (1872): Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag)
Broby-Johansen, Rudolph (1922): Bordelpige dræber ufødt
Forfatterstafetten (2022): Glenn Bech om det danske klassesamfund (uddrag) https://www.youtube.com/watch?v=LzybHTlVXXE
Hassan, Yahya (2013) Digte
Hugo, Victor (1862): Les Miserables (uddrag, i oversættelse)
Kirk, Hans (1898): Litteratur og tendens (uddrag)
Pontoppidan, Henrik (1887): Ane-Mette
Ringblom, Perry McLeod (2023) : To forfattere har fået os til at diskutere klasse igen, Kristeligt dagblad

Vi har arbejdet med følgende strømninger, perioder, teori og begreber:
Socialrealisme
Kritisk realisme
Naturalisme
Ekspressionisme
Det moderne gennembrud
Det folkelige gennembrud
Hjemstavnslitteratur
Tendentiøs litteratur
Rammefortælling
Fortællerkommentarer
Bourdieus kapitaler og habitus
Marxismen om religion og sandhed, om revolution
Sædelighedsfejden og kønsroller (repetition)
Det borgerlige samfund overfor det revolutionære (Kirk)
Social indignation
Intersektionalitet (forskellige typer udsathed som køn, klasse, etnicitet og kultur)
Underdanmark
Biestas dannelsesideal - "visiting"
Bech "zoo-metafor" for overklassens læsning af underklassen



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Værklæsning - Yahya Hassan (+ værk)

I dette forløb har vi læst Yahya Hassans første digtsamling, Digte (2013). Hele værket er læst, men vi har haft særligt fokus på følgende digte:
Barndom
Langdigt
Fladfisk
Uden for døren
Salam habibi
Parabol

Vi har desuden set dokumentaren "Yahya Hassan - den fødte digter" (DR, 2021) og repeteret dokumentartyper. I den forbindelse har vi læst:

Christensen, Jeppe Krogsgaard (2021): Moderens og broderens medvirken gør hele forskellen i ny DR-dokumentar om Yahya Hassan, Kristeligt dagblad

Og vi har (gen)læst tre perspektivtekster:

Broby-Johansen, Rudolph (1922): Bordelpige dræber ufødt
Ditlevsen, Tove (1942): Jeg er din barndoms gade
Joyce, James (1922): Ulysses (kort uddrag)

Vi har arbejdet med digtsamlingens formsprog og talt om følgende:
Neologismer
Anaforer
Metasprog og etnolekt
Humor
Versaler
Episke og lyriske elementer
Ordvalg og konnotationer
Stream of consciousness
Autofiktion og performativ biografisme
Genrebrud
Ekspressionistiske stiltræk

Klassen har desuden skrevet en aflevering om digtsamlingens forhold til islam og religionskritik. I den forbindelse har vi læst:
Kaya, Erbil G. E. (2013): Yahya Hassan - fucking misbrugt, Berlingske
Topal, Mustafa K (2020): Med Yahya Hassan døde også min vrede, Jyllandsposten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Dokumentar og virkelighed (+værk)

I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenren, og hvordan man analyserer filmisk materiale. Vi har desuden arbejdet med et værk i forhold til såvel filmiske virkemidler som sprog og diskurs.

Vi har set følgende:

Ladefoged, Joachim (2009): Mirror
Hougen-Moraga, Marianne (2011): Hjemvendt
Moore, Michael (2007): Sicko (uddrag)
TV2 (2015): De vaccinerede piger (værk)
TV2 (2006): Operation X - Narret til porno (uddrag)

Vi har læst følgende sekundær litteratur:

Andersen og Mikkelsen (2009): Dokumentaren i undervisningen (uddrag)
Bennike, Lars (2018): Læren af HPV-sagen (uddrag)
Litteraturportalen - dokumentaren
Litteraturportalen - otte parametre

Vi har arbejdet med følgende begreber:

Dokumentartyper: Observerende, poetisk, dybdeborende, deltagende, dramatiseret
Filmiske virkemidler (https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler)
Autenticitetsmarkører samt fakta- og fiktionskoder
Spillefilmen vs. dokumentaren
Dokumentarens otte skismaer: Rum-tid, kunst-journalistik, oplevelse-oplysning, iscenesættelse-autenticitet, subjektivitet-objektivitet, fakta-fiktion, makrosyn-mikrosyn, det almene-det unikke
Dokumentarstrategier: Oplevelse, oplysning og afdækning
Den dokumentariske kontrakt vs. dobbeltkontrakten
Hybridformer som dokudramaet
Interviewformer: Portræt, konfronterende, ekspert og parts.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Autofiktion (+ værk og selvlæst værk)

I dette forløb har vi arbejdet med hybridgenren autofiktion og har læst/hørt/set:

Bech, Glenn (2021): Farskibet (uddrag)
Behrendt, Poul og Bunch, Mads (2015): Selvfortalt: Autofiktioner på tværs - prosa, lyrik, teater, film (uddrag om tre typer af autofiktion)
Behrendt, Poul (2006): Dobbeltkontrakten - en æstetisk nydannelse (uddrag)
Jepsen, Erling (2013): Kunsten at græde i kor (uddrag)
Leth, Jørgen (2005): Det uperfekte menneske - scener fra mig liv (uddrag)
Litteraturportalen: Autofiktion - forfatteren i fiktionen https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2911#c16772
Litteraturportalen: Selvbiografisme
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2611#c10794
Malmros, Niels (2013): Sorg og glæde (værk)
Nielsen, Susanne (2015): Nils Malmros 31 år efter: Tragedien binder os sammen, TV2
Skov, Leonora Christina (2018): Den der lever stille (uddrag)
Skyum-Nielsen, Erik (2019): I 2005 fik litteraturen virkelige konsekvenser, da Jørgen Leth skrev om at tage kokkens datter, Politiken
Skønlitteratur på P1 (2020): Ingen kære mor (uddrag af podcasten)

Malmros-værket er blevet analyseret i forhold til dets autofiktive karakter.
Eleverne har desuden læst hvert sit selvlæste værk, som enten har været en biografi eller en autofiktiv roman/digtsamling. Værklæsningen er mundet ud i en poster og en mundtlig fremlæggelse.

Vi har arbejdet med følgende begreber og teori:
Autofiktion som hybridgenre i både tekst og film
Fakta- og fiktionskoder
Forfatter = fortæller = hovedperson
Hovedstolen
Dobbeltkontrakten
Tre typer af autofiktion
Roller: Offer, medløber, bøddel
Autofiktion som medie for tabuiserede emner
Brug af tid og komposition i erindringslitteratur
Selviscenesættelse
Metafiktion
Paratekst
Vidensfald
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Realisme og modernisme

I dette forløb arbejder vi med spændingsfeltet mellem realisme og modernisme i kunst og litteratur. Vi repeterer samtidig en række tekster, som vi har læst i 2.g og 3.g.

Vi har læst/set følgende:

Broby-Johansen, Rudolph (1922): Bordelpige dræber ufødt (repetition)
Jensen, Johannes V. (1906): På Memphis Station (repetition)
Joyce, James (1922): Ulysses (kort uddrag)
Kristensen, Tom (1906): Nat i Berlin (repetition)
Lagerkvist, Per (1906): Ångest, ångest er min arvedel
Rifbjerg, Klaus (1960): Terminologi
SG Dansk (2017): Modernitet og modernisme https://www.youtube.com/watch?v=cPGIA97aCqU
Turell, Dan (1977): Gennem byen en sidste gang (repetition)

Eleverne har desuden beskæftiget sig med modernisme i grundforløbet i dansk, hvor de har læst:

Seeberg, Peter (1962): Bulen
Aabech, S. T. (2021): Frustreret gymnasieelev - hvorfor kan forfattere ikke bare skrive, hvad de mener?, Videnskab.dk

Vi har talt om følgende teori og begreber:
Modernistisk formsprog samt sprogets gennemsigtighed
Stream of consciousness
Angst og fremmedgørelse som et grundvilkår
mellemkrigstiden
Sproglige eksperimenter og sammenbrud
Indre og ydre virkelighed
Modernismen som et håndholdt kamera
De tre krænkelser af mennesket: Kopernikus, Darwin og Freud
Knækprosa
Ekspressionisme
Konfrontationsmodernisme
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer