Holdet 2022 DA/a - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mia Husted Hamborg
Hold 2022 DA/a (1a DA, 2a DA, 3a DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: SKAM (Medieværk)
Titel 2 2: Litteraturen på langs
Titel 3 3: Argumentation og kampagner
Titel 4 4: Rusen (Værk)
Titel 5 5: Mød lyrikken
Titel 6 6: DHO, Modstandsbevægelsen
Titel 7 7: Krimi (Værk, studietur)
Titel 8 8: Romantikkens strømninger (Værk)
Titel 9 9: Moderne og folkelige gennembrud
Titel 10 10: Nyheder og dokumentarisme
Titel 11 11: Science Fiction
Titel 12 12: Ekspressionisme og personlig stemme
Titel 13 13: Køn og kønsdiskurser
Titel 14 14: Klimaperspektiver (værk)
Titel 15 15: Selvfremstillende litteratur
Titel 16 16: Humor i dansk
Titel 17 17: Tilladte onlinesider til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: SKAM (Medieværk)

I forløbet har vi set hele 1. sæson af SKAM som værk med fokus på at introducere til analyse og fortolkning og hvordan man kan forholde sig fagligt til medieprodukter, bl.a. med fokus på filmiske virkemidler, hvor vi har brugt filmcentralens leksikon (https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler). Der er arbejdet med en bred vifte af faglighed og med alle fagets perspektiver, dog primært det mediemæssige og det sproglige. Det litterære perspektiv er anvendt i forhold til introduktion til intertekstualitet, hvor vi har læst uddrag af Et Dukkehjem af Ibsen. Vi har desuden set en smule af 2. sæson: Afsnit 1-3 for at vurdere effekten af synsvinkelskiftet og afsnit 12, hvor Ibsens drama nævnes direkte.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2: Litteraturen på langs

Forløbet tager udgangspunkt i forløbet ”Litteraturen på langs” på litteraturportalen.dk og fungerer som litteraturhistorisk oversigtsforløb, der skal danne baggrund for efterfølgende litteraturhistorisk læsning i løbet af de tre år. Vi har haft fokus på, hvordan perioderne reagerer mod hinanden og talt om svingninger mellem fokus på hhv. fornuft og følelse.
I arbejdet med teksterne og litteraturhistorisk baggrundsstof har fokus ligget på at forstå, hvordan bevidstheds-, kultur- og litteraturhistoriske perspektiver kommer til udtryk i litteraturen.
Der er for at tydeliggøre sammenhænge trukket linjer til fx billedkunst og moderne fantasy-fortolkninger af de læste perioder.
Desuden er der introduceret til talen som genre, retorik og argumentation med henblik på at samle op i det efterfølgende forløb om argumentation og kampagner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3: Argumentation og kampagner

I et forløb, der primært har haft klima som emne, har klassen fået sin første introduktion til kommunikation og argumentation. Der er arbejdet med forskellige former for tekster i forskellige medier,. Der er arbejdet med fokus på sprog og set eksempler på både argumenterende tekster, reklame, kampagne og digte som eksempel på litterær argumentation. Der er arbejdet med Ciceros pentagram, Toulmins udvidede argumentationsmodel og div. stilistiske og retoriske analysebegreber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4: Rusen (Værk)

Forløbet kredser om rusen som tema og rummer læsning af Nordkraft som værk. Der er desuden arbejdet med skrivning, både kreativt og analytisk, bl.a. med fokus på forskellige fremstillingsformer og udsigelsespositioner. Vi har særligt fokuseret på den sceniske og reflekterende fremstillingsform og har arbejdet med mantraet ”show it, don’t tell it”. Derudover har vi bl.a. i kraft af skriveøvelser med semantiske skemaer arbejdet med den kreative reflekterende fremstillingsform med fokus på billeddannelse og at tale til læserens sanser. I den analystiske del er den sproglige analyse fra forudgående forløb om argumentation blevet udvidet med begreber fra diskursanalysen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5: Mød lyrikken

I et miniforløb om lyrik er der introduceret til forskellige former for lyrik, der viser genrens bredde: Kærlighedslyrik, politisk digtning, digtning som refleksion og digtning om natur. Gennem en spredning i perioder og temaer har eleverne fået et kendskab til genren og en fortrolighed med at analysere og fortolke digte af forskellig art. Foruden almene begreber til analyse og fortolkning er der arbejdet indgående med metaforteori, rim og rytme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 6: DHO, Modstandsbevægelsen

Som DHO-emne har klassen haft modstandsbevægelsen og der er i forløbet lagt vægt på at arbejde med mange forskellige genrer og medier, for at vise danskfagets bredde i forhold til tværfaglige samarbejder.
Der er således arbejdet med både fakta- og fiktionstekster, herunder dokumentar, prosa, lyrik og taler. I forbindelse med flere af genrerne, men særligt taler, har vi samlet op på forløbet om argumentation og arbejdet med kontekstens betydning for sproget i en tid med censur. Eleverne har afslutningsvis skrevet opgaver om en af tre mulige spillefilm. I forløbet er der desuden lavet den første introduktion til fagets metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 7: Krimi (Værk, studietur)

Forløbet har været centreret om krimi som genre i forbindelse med studietur til London sammen med engelsk. Vi har arbejdet bredt såvel historisk som genremæssigt og talt om genrens muligheder og popularitet. Der er læst verdenslitteratur i oversættelse i form af Arthur Conan Doyle og i dansk er der læst en roman som værk og desuden arbejdet med krimi på tv, true crime og podcasts.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 8: Romantikkens strømninger (Værk)

I et overvejende litteraturhistorisk forløb har klassen arbejdet med romantikkens forskellige understrømninger og med at skelne dem fra hinanden:
- Universalromantik/panteisme
- Nyplatonisme
- Nationalromantik
- Biedermeier
- Romantisme
Der er læst en mængde kanonforfattere og vi har lavet en værklæsning af "Sildig Opvågnen" med fokus på den utroværdige fortæller.

Forløbet er siden blevet fulgt op i 3.g. med ekskursion til København, hvor vi har besøgt SMK og fået en omvisning omkring guldalder og realisme, og ved besøg i Nationalmuseets "Klunkehjemmet" som illustration af biedermeier-værdier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 9: Moderne og folkelige gennembrud

Forløbet har introduceret til de forskellige gennembrud, der er i perioden 1870-1920 ca.. Der har været fokus på såvel politiske som videnskabelige udviklinger og hvordan de kommer til udtryk i litteraturen og dens fokus på kirke, køn og klasse.
Der har været anvendt en overvejende socialhistorisk og biografisk læsning, og vi har diskuteret fordele og ulemper ved forskellige metoder for igennem dette også at forberede til metodiske overvejelser i forbindelse med SRO og SRP.
Forløbet er siden blevet fulgt op i 3.g. med ekskursion til København, hvor vi har besøgt SMK og fået en omvisning omkring guldalder og realisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 10: Nyheder og dokumentarisme

Forløbet har haft til formål at klæde eleverne på til at være bevidste medieforbrugere med kritisk-analytisk sans i mødet med forskellige former for journalistik og dokumentarisme.
Vi har arbejdet med mediehistorie, klassisk journalistik, fortællende journalistik, opinionsjournalistik, konstruktiv journalistik og dokumentarisme, hvor vi arbejdede med "Alene hjemme på nettet" (DR, 2024) som værk.
Som led i arbejdet med opinionsjournalistik har vi også arbejdet med eksamensgenren debatterende artikel, så eleverne også selv har prøvet kræfter med den produktive del. Denne del af forløbet har også fungeret som opsamling på forløbet om argumentation og kampagner i 1.g.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 11: Science Fiction

Sci fi/science fiction er ikke just en kanoniseret genre i dansk litterær sammenhæng, men alligevel populær i international kontekst og særligt i store blockbusters. Med udgangspunkt i den tilsyneladende modsætning har vi gennem forløbet stiftet bekendtskab med og undersøgt litteratur, der på den ene eller anden vis kan siges at være sci fi. Et hovedspørgsmål gennem forløbet har været, hvordan denne meget anderledes litteratur kan bruges til at sige noget om vores samfund og tilværelse.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 12: Ekspressionisme og personlig stemme

I dette forløb har der været et dobbelt fokus: Dels har det fungeret som en komprimeret periodelæsning af ekspressionistisk litteratur (og dermed samlet op på forløb i 1.g.: "Mød lyrikken") og dels har det fungeret som skriftlighedsforløb i forhold til arbejdet med den reflekterende artikel og i særdeleshed den personlige stemme. Eleverne har således arbejdet med forskellige skriveøvelser, der har givet plads til formeksperimenter, og tanken har naturligvis været, at de skulle kaste sig ud i noget af den samme vildskab som i de brølende 20'ere.’
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 13: Køn og kønsdiskurser

Forløbet har didaktisk været tænkt som et rigtigt "3g-forløb", hvor alle fagets perspektiver er blevet afsøgt, og hvor eleverne har skullet kombinere allerede konsolideret viden med ny faglig viden i arbejdet med tekster i forskellige genrer.  Vi har desuden haft en blok, hvor vi har hevet tekster fra tidligere forløb frem for gemmerene for at se på dem med et kønskritisk blik. Det har givet anledning til både at tale om metode og hvordan man kan repetere og tænke på tværs af forløb i dansk, hvis vi er så heldige, at klassen kommer til mundtlig eksamen.
Der har været hovedvægt på socialkonstruktivistiske teorier og diskursanalyse i forhold til at belyse, hvordan køn opfattes, italesættes og performes i både ældre og nyere tekster i et bredt udvalgt af genrer.
Derudover har der været fokus på saglig og faglig debat i klasserummet i forhold til et emne, der også debatteres i samfundet som sådan som led i at understøtte elevernes evne til at bruge deres stemme i et demokratisk samfund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 14: Klimaperspektiver (værk)

Forløbet har haft fokus på at se, hvordan en øget klimabevidthed i samfundet også sætter sine spor i kulturens produkter. Vi har arbejdet med forskellige teoretiske tilgange, herunder det antropocæne verdenssyn, Timothy Mortons filosofi, dybdeøkologi mm.
Vi har i arbejdet dette tema diskuteret forholdet mellem natur og miljø, menneskets forhold til naturen og litteraturens/sprogets muligheder for at udtrykke sig om naturen: Hvordan giver man naturen et sprog? Der er lagt vægt på at udfordre eleverne fagligt med såvel svære tekster og ny teoretisk viden.  
Det fælles arbejde har haft fokus på nyere dansk litteratur og bl.a. rummet en værklæsning af et selvvalgt værk: Enten Ørntoft: Digte 2014, Christensen: Alfabet (1981) eller Christensen: Sommerfugledalen (1991).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 15: Selvfremstillende litteratur

I dette forløb har klassen arbejdet med forskellige former for selvfremstillende litteratur og sat denne litterære tendens i forhold til aktuelle bevidsthedsstrømninger i samfundet (en del af klassen har samfundsfag som studieretning og vi har derfor også trukket tråde til det senmoderne samfund, øget refleksivitet og selvfremstilling).
Foruden klassiske tekstanalysebegreber og herunder diskussion af forskellige metodiske tilganges brugbarhed i forhold til selvfremstillende litteratur har vi i forløbet arbejdet med en mængde nye teoretiske begreber i analysen af teksterne. Det drejer sig bl.a. om: Dobbeltkontrakt, faktakontrakt, fiktionskontrakt, misantropiske roller, tekst og paratekst, fakta- og fiktionskoder, forskellige former for selvfremstillende litteratur, forholdet mellem værk, forfatter og omverden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 16: Humor i dansk

I et kortere forløb om humor har vi arbejdet med tekster i forskellige genrer og anvendt forskellige teoretiske tilgange til humoren.
Vi har arbejdet med både litteratur og medier, og også dækket det sproglige perspektiv.
Derudover har forløbet fungeret som repetition, idet vi i arbejdet har talt om, hvordan vi har kunnet bruge viden fra tidligere forløb i analyserne nu og dermed kommet ind i en tankegang, der kan være anvendelig til såvel skriftlig som evt. mundtlig eksamen.
Desuden dækker forløbet to opsamlende blokke, hvor eleverne i blokken om skriftlighed har læst eksemplariske opgaver i eksamengenrerne om emnet humor.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
SIDSTE STIL! 06-05-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 17 17: Tilladte onlinesider til eksamen

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer