Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Mia Egholm Wendelboe
Hold
2022 DA/c (
1c DA
,
2c DA
,
3c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Links til skriftlig eksamen
Titel 2
Syndefaldet (+ værklæsning)
Titel 3
Dokumentarforløb (+ værk)
Titel 4
Optakt til DHO - Køn og ægteskab
Titel 5
Storbyen
Titel 6
Taler til tiden
Titel 7
Nyhedsformidling
Titel 8
Periodelæsning: Romantikken (+ værk)
Titel 9
Stemmer fra underklassen
Titel 10
Værklæsning: Yahya Hassan (+ værk)
Titel 11
Autofiktion (+ værk og selvlæst værk)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Links til skriftlig eksamen
I må bruge alle links, som optræder i undervisningsbeskrivelsen.
Derudover må I bruge følgende links:
Ordnet.dk
(ordbog over det danske sprog)
https://ordnet.dk/
Ordbogen.com
(retskrivningsordbog, danskleksikon etc.)
https://www.ordbogen.com/da/
Litteraturportalen (som opslagsværk)
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1
Filmcentralen (i forhold til filmiske virkemidler)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Syndefaldet (+ værklæsning)
I dette forløb har vi arbejdet med syndefaldet som litterært motiv samt en generel introduktion til tekstanalyse. Vi har også læst et værk.
Vi har læst følgende tekster:
Aidt, Naja Marie (1993): Den blomstrende have
Bodelsen, Anders (1965): Drivhuset
Blixen, Karen (1958): Ringen
Uthaug, Maren (2022): 11% (uddrag)
Rifbjerg, Klaus (1958): Den kroniske uskyld (værk)
Hansen, Martin A. (1953) Paradisæblerne
Harpens kraft
Biblen: Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have
Villy Sørensen: Folkeviser og forlovelser
DR-podcasten Knaldromaner (2021): Det tredje hjul - Den kroniske uskyld
Litteraturportalen: Forfatternoter - Klaus Rifbjerg
Vi har arbejdet med følgende begreber og teori:
Syndefaldsmotivet - overgangen fra barn til voksen
Luder/madonna-komplekset
Intertekstualitet
Myter og gamle eventyr som Rødhætte (i Paradisæblerne)
Folkevisers overgangsritualer, formelsprog, syrebadsteknik og adfærdsbeskrivelse
Indre og ydre miljø
Spirende seksualitet og skyld vs. uskyld
Indhold
Kernestof:
Jeg glæder mig til at møde jer alle. Jeg skal både være jeres dansk- og klasselærer :) I dag får I nogle bøger, og vi tager en snak om danskfaget og det første forløb.
I dag begynder vi på det første danskforløb i studieretningsklassen :) Jeg vil bede jer læse side 1-2 af den vedhæftede novelle, som vi skal arbejde med i dag (indtil "Jeg satte mig tæt ved siden af Erik"). Vi starter ud med en snak om de første to s
I dag får I to nye grundbøger, og vi arbejder videre med Den blomstrende have fra sidst.
Lektien til i dag er at læse "Ringen" af Karen Blixen. Læsefokus er det motiv, I fik præsenteret sidste gang: Syndefaldsmyten. Hvordan kommer det til udtryk i denne tekst?
Lektien til i dag er at være færdig med kapitel 1-3 i "Den kroniske uskyld" (til side 40). Vi skal arbejde med de tre kapitler i dag, så I skal selvfølgelig medbringe bogen. Medbring høretelefoner og jakke.
I denne blok skal I arbejde med jeres aflevering om Den blomstrende have og Ringen. Lav gerne aftaler med jeres skrivemakker om, hvad I vil nå i blokken, og hvad I evt. skal have hjælp til.
Lektien til i dag er at læse side 41-46 i Den kroniske uskyld (fra starten af kap. 4 til bunden side 46).
I denne blok arbejder vi videre med det, vi har læst på klassen indtil videre (altså ingen ny lektie). I får den sidste del af timen til at færdiggøre de sidste småting i jeres aflevering og stille spørgsmål (bemærk at den skal afleveres 11:40 i dag)
Lektien til i dag er at læse side 47-60 i Den kroniske uskyld (frem til kapitel 5). HUSK at skrive til undervejs i jeres noteark. Medbring høretelefoner.
Lektien til i dag er at have læst kapitel 5-9 i Den kroniske uskyld. Vær opmærksom på følgende undervejs:
I dag præsenterer I, hvad I fandt ud af i fredags i forhold til kapitel 5 og 6 i romanen. Medbring romanen.
Lektien til i dag er at være færdige med at læse resten af romanen "Den kroniske uskyld" (kap. 10-12).
Vi ser det sidste kvarters tid af filmen (hvor det hele spidser til!), og bagefter arbejder vi med både film og bog.
I dag samler vi op på jeres PEEL-aflevering, og jeg præsenterer næste opgave for jer. Den er vedhæftet her, så I bedes læse opgaveformuleringen hjemmefra.
Til i dag skal I være færdige med at læse "Paradisæblerne" af Martin A. Hansen.
I dag arbejder vi med den tekst, Paradisæblerne, som I skulle læse til i fredags.
I dag har I arbejd selv, fordi jeg er på fagdidaktisk kursus. I skal bruge blokken på at arbejde med jeres danske stil (portrættet).
I denne blok samler vi op på grupperne B og C fra sidst om Paradisæblerne, og dernæst skal vi tale om jeres elevtrivselsundersøgelse.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Dokumentarforløb (+ værk)
I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenren, og hvordan man analyserer filmisk materiale. VI har desuden arbejdet med et værk.
Dokumentartyper: Observerende, poetisk, dybdeborende, deltagende, dramatiseret (fra Andersen og Mikkelsen (2009): Dokumentaren i undervisningen)
Filmiske virkemidler (https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler)
Autenticitetsmarkører samt fakta- og fiktionskoder
Spillefilmen vs. dokumentaren
Vi har set følgende:
Ladefoged, Joachim (2009): Mirror
Hougen-Moraga, Marianne (2011): Hjemvendt
Moore, Michael (2007): Sicko (uddrag)
TV2 (2015): De vaccinerede piger (værk)
TV2 (2006): Operation X - Narret til porno (uddrag)
Efterfølgende har klassen i grupper produceret deres egen dokumentar med fokus på dokumentartype og virkemidler og fremlagt denne for klassen.
Indhold
Kernestof:
Læs folkevisen "Harpens kraft" til i dag (den ligger som link i vedhæftede dokument - I skal ikke lave opgaverne deri).
I dag arbejder vi med Harpens kraft. Harpens kraft.docx
I dag samler vi op på det sidste om Harpens kraft og arbejder med den sidste tekst i dette forløb (11%). Lektien er at læse romanuddraget af 11%, som er vedhæftet her. Tænk undervejs over, hvordan syndefaldsmotivet skildres anderledes end normalt i t
Denne blok er arbejd-selv, hvor I sidder på skolen, da I også skal have 3. blok. I skal gøre følgende:
I dag samler vi op på Harpens kraft og 11% og runder forløbet af.
I denne blok begynder vi på et medieforløb om dokumentaren.
I dag skal vi nå nogle forskellige ting:
Denne blok er virtuel pga. vejret. I skal møde op på Teams klokken 13:55, hvor jeg vil tjekke fravær og fortælle om dagens opgave. Hvis I ikke kan komme ind i vores gruppe (22c dansk), er her et link til kanalen: Join conversation
I dag skal vi arbejde videre med de forskellige dokumentartyper, I læste om sidst, og vi skal se eksempler på forskellige typer. Vi samler desuden op på jeres analyse af virkemidler i De vaccinerede piger.
I dag ser vi flere eksempler på dokumentartyper og arbejder med forskellen på dokumentaren og spillefilmen.
I dag ser vi nærmere på begrebet “autenticitetsmarkører”, sol vi talte om i fredags, og så søsætter vi jeres dokumentarprojekt.
Vi arbejder videre med produktionen af dokumentar (HUSK at hente kage i kantinen).
I dag får I halvdelen af blokken til at færdiggøre jeres dokumentarprojekt (film + powerpoint med faglighed). Hvis I har brug for mere tid end det, skal I klare det i jeres egen tid. Anden halvdel af blokken bruger vi på de første fremlæggelser.
Vi fortsætter i dag med fremlæggelser af de små dokumentarprojekter.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Optakt til DHO - Køn og ægteskab
I dette forløb laver vi periodiske nedslag i litteraturhistorien frem mod DHO'en med køn og ægteskab som tematisk ramme. Vi ser nærmere på oplysningstiden, romantikken og det moderne gennembrud.
Vi læser følgende tekster:
Brandes, Georg (1878): Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur (uddrag)
Gyllembourg, Thomasine (1830): Den lille Karen (uddrag)
Holberg, Ludvig (1727): Pernilles korte frøkenstand (uddrag)
Skram, Amalie (1888): Lucie (uddrag)
Litteraturportalen:
Om Amalie Skram:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1042
Om Georg Brandes:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=784
Om sædelighedsfejden:
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2393#c9044
Vi har talt om:
Sædelighedsfejdens tre parter og synspunkter
Ægteskabsidealer og kønsroller
Kærlighed vs. fornuftsægteskab
romantikkens kvindefremstilling
luder/madonna-komplekset
Indhold
Kernestof:
I dag begynder vi på det forløb, som leder frem mod DHO. Der er ingen lektie.
Opstart på DHO - køn.docx
Lektien til i dag er at læse uddraget af Pernilles korte Frøkenstand, som I finder i Dansk historie og litteratur s. 51-55 (udleveret i historie). Tænk over, hvordan køn fremstilles i uddraget i forhold til, hvordan forholdet mellem mænd og kvinder e
Lektien til i dag er at læse uddraget af Den lille Karen, som er vedhæftet nedenfor. Tænk undervejs i læsningen over, hvorfor Karen tager de valg, hun gør.
Vi færdiggør i denne blok vores arbejde med Den lille Karen, og derefter kan I få hjælp til afleveringen om samme tekst. Sørg derfor for, at I har læst opgaveformuleringen og novelleuddraget.
Lektien til i dag er at læse teksten af Amalie Skram, som ligger i linket herunder. Det er et uddrag af teksten Lucie, som vi skal bruge som optakt til DHO. Tænk over, hvordan kvinderollen fremstilles i teksten - også gerne i forhold til Karen i Den
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Storbyen
I dette forløb har vi arbejdet med "Storbyen" som litterær temaramme for litteratur fra forskellige perioder og med forskellige formmæssige udtryk.
Vi har set/læst:
Bang, Herman (1887): Stuk (uddrag)
Ejersbo, Jakob (2002): Nordkraft (uddrag)
Jensen, Johannes V. (1904): På Memphis Station
Madsen, Ole Christian (2005): Nordkraft
Kristensen, Tom (1927): Nat i Berlin
Turell, Dan (1977): Gennem byen en sidste gang
Vi har berørt følgende teori og begreber:
Impressionisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2400)
Ekspressionisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2417#c9168)
Socialrealisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2582)
Scenisk fremstillingsform
Genre (lyrik vs. epik, knækprosa, roman)
Sproglige og filmiske virkemidler
I 3.g har vi genbesøgt forløbet i forhold til realistiske og modernistiske tendenser i nogle af teksterne. I den forbindelse har vi læst:
Lagerkvist, Per (1906): Ångest, ångest er min arvedel
Eleverne har desuden beskæftiget sig med modernisme i grundforløbet i dansk, hvor de har læst:
Seeberg, Peter (1962): Bulen
Aabech, S. T. (2021): Frustreret gymnasieelev - hvorfor kan forfattere ikke bare skrive, hvad de mener?,
Videnskab.dk
Indhold
Kernestof:
I dag introducerer vi et nyt forløb og en ny skriftlig genre. Vi byder også velkommen til Arnela, Anas og Mikkeline :)
Lektien til i dag er at læse den vedhæftede tekst af Dan Turell (Gennem byen en sidste gang). Læg mærke til Turells sproglige stil - hvad kendetegner deres sprog? Hvorfor lægger vi mærke til det?
Turell - Gennem byen en sidste gang.docx
Lektien til i dag er at læse vedhæftede uddrag af romanen "Stuk" af Herman Bang. Tænk undervejs over, hvordan storbyen fremstilles, samt hvordan Bangs skrivestil er. Hvilket forhold er der mellem fortæller og læser?
Herman Bang - Stuk (uddrag).docx
Lektien til i dag er at læse uddraget af romanen "Nordkraft", som er vedhæftet (NB! Vedhæftet er hele jeres opgavesæt, men I skal KUN læse Nordkraft-uddraget).
Vi fortsætter med tekstuddraget af Nordkraft - medbring derfor teksten på papir fra sidst. Vi ser desuden videre på filmen.
Lektien til i dag er at læse vedhæftede digt af Tom Kristensen (Nat i Berlin). Vi ser desuden videre på Nordkraft.
Lektien til i dag er at læse vedhæftede digt af Tom Kristensen (Nat i Berlin). Vi ser ikke Nordkraft i dag, da I skal nå at læse og analysere denne tekst inden næste aflevering.
I dag samler vi op på jeres gruppearbejde fra i torsdags om Nat i Berlin. I præsenteres desuden for næste aflevering samt genrekrav til den reflekterende artikel.
I denne blok ser vi Nordkraft færdig og samler op på film og tekst.
I denne blok samler vi op på øvelserne med den personlige stemme samt hele vores forløb om storbyen. Lektien er at skabe orden i den mappe på computeren, hvor I skal have gemt tekster, noter og øvelser fra forløbet.
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Taler til tiden
I dette sproglige forløb har vi arbejdet med talegenren.
Vi har læst/set følgende:
Biden, Joe (28. sep. 2023): Tale i Arizona (uddrag)
DR (2023): Ditte Hansen har en plan, afsnit 1 (uddrag)
Høegh-Dam, Aki-Matilda (2023): Folketingstale ved debat om Rigsfællesskabet
King, Martin Luther (1963): I have a dream
Radio4 (7. nov. 2023): Radio4 Morgen (uddrag)
Stoltenberg, Jens (2011): Tale ved roseoptog efter Utøya
Trump, Donald (11. nov. 2023): Tale i New Hampshire (uddrag)
Vinterberg, Thomas: Festen (uddrag)
Vi har arbejdet med følgende teori og begreber, hvoraf det meste er læst på Litteraturportalen:
Toulmins argumentationsmodel
Typer af sproghandlinger (herunder satellit- og kernehandlinger)
Typer af sprogfunktioner
Taletyper (juridisk, politisk, lejligheds-)
Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere, antagonismer, sandhedsregimer)
Appelformerne
Stilistiske troper og figurer
Det retoriske pentagram
Indhold
Kernestof:
I dag laver vi en kort afrundingsøvelse til forløbet om storbyen og tager dernæst hul på et nyt forløb om taler. Lektien til i dag er at (gen)læse om det retoriske pentagram samt at læse uddraget af artiklen "Der er altid to taler" - tænk over fordel
Lektien til i dag er at læse et uddrag af Martin Luther Kings tale "I have a dream". Læg undervejs mærke til de stilistiske virkemidler, du allerede kender (fx fra sidste forløb). Hvis der er nogle, du ikke kan huske, så slå dem op på Litteraturporta
Lektien til i dag er at læse statsminister Stoltenbergs tale til det norske folk efter terrorangrebet på Utøya. Tænk over, hvilke troper og figurer han anvender i sin tale.
I dag arbejder vi videre med Stoltenbergs tale fra sidst, og derudover bliver der måske lidt tid til at arbejde på afleveringen.
Vi arbejder videre med Stoltenbergs tale. Medbring desuden noget at skrive med og viskelæder.
I denne blok samler vi op på argumenttyper, og I præsenteres for sprogfunktioner og sproghandlinger.
RADIO4 MORGEN
I dag skal vi arbejde med sproghandlinger. Lektien er at læse afsnittet om sproghandlinger og sprogfunktioner på Litteraturportalen:
I dag ser vi nærmere på diskursiv analyse af sproget i politiske taler.
I dag samler vi op på diskursanalysen fra sidst, og dernæst begynder I på at skrive jeres egen tale.
I dag runder vi diskursanalysen af Trump og Biden af + I begynder på jeres egne taler.
I dag arbejder I videre med at skrive jeres egen tale. Dette er sidste blok til at færdiggøre opgaven (som ellers skal laves færdig hjemme til onsdag den 31. januar).
I dag skal I være klar til at fremlægge de taler, som I selv har skrevet. Nikolaj, Skovhus og Camilla holder deres tale for klassen :) Skulle der være andre, som får lyst til dette, er I meget velkomne!
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Nyhedsformidling
I dette forløb har vi arbejdet med nyhedsformidling i kombination med en ekskursion til Nordjyske, hvor vi talte med journalisten bag en artikel om "Hjallerup-sagen" fra 2024, hvis fremstilling i forskellige medier vi har undersøgt. Forløbet har bevæget sig fra klassisk nyhedsformidling over i oplevelsesjournalistik.
Vi har læst/set følgende:
Bang, Herman (1884): Branden
Krogh, Mikala (2014): Ekstrabladet uden for citat
Nguyen, Tobias (2024): Sker meget sjældent - så usædvanlig er mordsag, Nordjyske
Pedersen, Mette et al (2024): 17-årig slog 13-årig ihjel og købte en sodavand, Ekstrabladet
Sabroe, Morten (1995): Undskyld, kan de sige mig, hvor udgangen er?
Schrøder, Casper Fruergaard (2009): Erik Damgaard og mulighedernes monster, Børsen
Vi har desuden arbejdet med følgende begreber og teori:
Nyhedstrekanten
Nyhedskriterierne
Kildetyper
Layout
Multimodalitet på digitale medier
Typer af medier (omnibus, tabloid, SoMe)
Information vs. opinion
Reportage
New journalism
Indhold
Kernestof:
I dag begynder vi på et nyt forløb om nyhedsformidling. I bedes læse slide 8, 9 og 16 i vedhæftede powerpoint. Det handler om nyhedstrekanten, nyhedskriterierne og kildetyper. Introduktion til nyhedsforløb.pptx
I dag ser vi nærmere på, hvordan en nyhedsredaktion arbejder, hvordan man vinkler, og hvad man etisk kan tillade sig som medie. Orientér jer om, hvad Ekstrabladet er for et nyhedsmedie ved at kigge på deres egen "om Ekstrabladet" på mediets hjemmesid
Vi ser resten af filmen og arbejder videre med nyhedsmedier.
Vi fortsætter med forløbet i dag.
Lektien til i dag er at have skrevet jeres nyhedsartikel om Søren Papes død færdig (HUSK: Nyhedskriterium + nyhedstrekanten). Upload under elevfeedback.
Vi arbejder videre med forsideanalyserne. Medbring avissiderne fra sidst.
I dag skal vi arbejde med Branden, som de fleste af jer læste på klassen sidst. Medbring teksten.
Vi arbejder videre med gruppearbejdet om Branden og reportagegenren fra i går.
Lektien til i dag er at være færdige med gruppearbejdet fra sidst om teksten "Erik Damgaard og mulighedernes monster". Erik Damgaard og mulighedernes monster.doc Arbejdsspørgsmål til Mulighedernes monster.docx
Vi arbejder videre med reportagegenren og New journalism.
Vi arbejder videre med reportagegenren.
I dag runder vi vores forløb af ved, at I selv skriver et stykke reportage.
I dag arbejder vi med sprog og grammatik. Vi runder jeres reportager af med, at nogle eller alle læser deres op.
I dag ser vi nærmere på den sidste skriftlige genre, som vi mangler i dansk. Læs vedhæftede skabelon, som jeg har lavet til genren.
Omfang
Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Periodelæsning: Romantikken (+ værk)
I dette forløb har vi arbejdet med Romantikken som historisk og litterær periode og set nærmere på periodens forskellige strømninger samt et værk af Blicher. Vi har desuden trukket en parallel til Det moderne gennembrud i forløbet, der fungerede som optakt til DHO, i forhold til kvindefremstilling i Romantikken og Det moderne gennembrud.
Vi har læst udvalgt litteraturhistorie fra Litteraturportalen samt:
Aarestrup, Emil(1838): På sneen
Andersen, H. C. (1829): Hist hvor vejen slår en bugt
Andersen, H. C. (1845): Klokken
Blicher, Steen Steensen (1828): Sildig opvaagnen (værk)
Grundtvig, N. F. S. (1820): Danmarks trøst (Langt højere bjerge)
Oehlenschläger, Adam (1805): Morgenvandring
Oehlenschläger, Adam (1819): Der er et yndigt land
Skram, Amalie (1888): Lucie (repetition)
Vi har desuden arbejdet med kampagnefilmen "Dansk idyl" fra Andel Energi:
https://andel.dk/danskidyl/
i forhold til nationalromantiske symboler, fremstillingen af Danmark og filmiske virkemidler. Dette er sket ud fra "kampagnemodellen" på Litteraturportalen.
Vi har arbejdet med følgende teori og begreber:
Romantikkens strømninger og tendenser: Universalromantik, nationalromantik (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2499)
biedermeier (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2388)
romantisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2382)
Nyplatonisme - ideernes og fænomenernes verden
digteren som geniet, der kan ane det guddommelige
Panteisme
Nationalsymboler
Guldalder
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage :) I dag begynder vi på et nyt forløb om Romantikken og vi arbejder videre med at forstå den debatterende artikel som genre. Læs om perioden i linket nedenfor (til og med overskriften "det skønne og det sublime").
Lektien til i dag er at læse teksten "Morgenvandring" af Oehlenschläger, som er vedhæftet nedenfor (bemærk strofe-numrene, som viser den rigtige læserækkefølge). Se evt. gloseliste til svære/gamle ord.
I dag fortsætter vi fremad i Romantikken og ser nærmere på nationalromantikken. Lektien til i dag er at læse de to vedhæftede digte af Oehlenschläger og Grundtvig samt introduktionen til perioden fra Litteraturportalen. Tænk særligt over, hvordan hve
I dag skal vi se nærmere på en kampagne om vindmøller i forbindelse med vores forløb om romantikken. Lektien er derfor at læse om kampagnevideoer på Litteraturportalen (til og med figuren, som hedder "kampagnemodel".
I dag samler vi op på analysen af energi-kampagnen og arbejder desuden med jeres debatterende artikel.
Lektien til i dag er at have læst vedhæftede tekst af Blicher. Den handler om en landsbypræst, der fortæller om et dødsfald i sin nærmeste venskabskreds.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Stemmer fra underklassen
I dette forløb har vi arbejdet med forskellige mediers, forfatteres og perioders syn på klasseskel, social ulighed og klassekamp. Vi har desuden besøgt nogle af tidernes store tænkere som Marx, Bourdieu, Bech og Brandes og diskuteret skønlitteraturens rolle og ansvar i forhold til samfundsdebatten og samfundets udvikling. Vi har i forlængelse af dette forløb desuden læst et værk i form af Hassans digtsamling (se næste forløb i oversigten).
Vi har læst:
Aidt, Naja Marie (2006): Torben og Maria
Andersen Nexø, Martin (1906): Pelle erobreren (uddrag)
August, Bille (1987): Pelle erobreren
Aakjær, Jens (1905): Jens vejmand
Brandes, Georg (1872): Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag)
Broby-Johansen, Rudolph (1922): Bordelpige dræber ufødt
Forfatterstafetten (2022): Glenn Bech om det danske klassesamfund (uddrag)
https://www.youtube.com/watch?v=LzybHTlVXXE
Hassan, Yahya (2013): Digte (værk)
Hugo, Victor (1862): Les Miserables (uddrag, i oversættelse)
Kirk, Hans (1898): Litteratur og tendens (uddrag)
Pontoppidan, Henrik (1887): Ane-Mette
Ringblom, Perry McLeod (2023) : To forfattere har fået os til at diskutere klasse igen, Kristeligt daglad
Vi har arbejdet med følgende strømninger, perioder, teori og begreber:
Socialrealisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2582)
Kritisk realisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2393#c9039)
Naturalisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2393#c9033)
Ekspressionisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2417#c9168)
Det moderne gennembrud (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2393)
Det folkelige gennembrud (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2409#c9128)
Hjemstavnslitteratur (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2405#c9107)
Tendentiøs litteratur
Rammefortælling
Fortællerkommentarer
Bourdieus kapitaler og habitus
Marxismen om religion og sandhed, om revolution
Sædelighedsfejden og kønsroller (repetition) (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2573)
Det borgerlige samfund overfor det revolutionære (Kirk)
Social indignation
Intersektionalitet (forskellige typer udsathed som køn, klasse, etnicitet og kultur)
Underdanmark
Biestas dannelsesideal - "visiting"
Bech "zoo-metafor" for overklassens læsning af underklassen
Indhold
Kernestof:
I dag afholder vi en prøveeksamen i vores forløb om Romantikken. I får en tekst med spørgsmål og 60 minutters forberedelse. Derefter trækker jeg en ud til fremlæggelse.
I dag bevæger vi os fra Romantikken over i Det moderne gennembrud. Genlæs vedhæftede novelle ("Lucie"), som vi læste i forbindelse med DHO, samt afsnittene "kvindernes underkuelse" og "sædelighedsfejden" på Litteraturportalen.
I dag begynder vi på et nyt forløb: Stemmer fra underklassen. Vi skal se film :)
Vi ser filmen færdig og arbejder med den (fra 01:05:00).
I dag arbejder vi videre med Pelle erobreren, som vi så sidst. Lektien til i dag er derfor at læse vedhæftede uddrag af romanen. Læg især mærke til personskildringen og kontrasterne.
I dag fortsætter vi med vores nye forløb om stemmer fra underklassen, og derfor skal vi nu læse en tekst fra det moderne gennembrud, som fulgte umiddelbart efter romantikken.
I dag samler vi op på Anemette, ser nærmere på tre malerier fra SMK (som vi skal se i København) og forbereder oplæg og gravgaver til turen på Assistens Kirkegård. Der er ingen lektie.
I dag arbejder I med blå bog. Jeg kommer og tjekker fravær 😊
I dag samler vi op på øvelsen fra Statens museum for kunst. Medbring desuden Yahya Hassans digtsamling.
I dag ser vi nærmere på en mere moderne tekst under vores forløb om stemmer fra underklassen. Det er en novelle fra novellesamlingen Bavian (2006), og den handler om pigen Maria og hendes lille dreng Torben, som mødes med Marias bror Bjørn.
I dag samler vi op på Torben og Maria fra sidst - husk jeres noter fra gruppearbejdet. Lektien til i dag er at læse vedhæftede artikel fra Kristeligt dagblad om klassekamp i litteraturen, herunder særligt Glenn Bechs nye udgivelse.
I dag fortsætter vi med artiklen, som I havde læst til i mandags. Hvis nogle ikke havde fået den læst, har I nu chancen igen!
Jeg starter timen op, derefter bliver der arbejd-selv.
Lektien til i dag er at læse de to små uddrag af henholdsvis Kirk og Brandes om litteraturens rolle (I skal ikke lave arbejdsspørgsmålene dertil).
Lektien til i dag er at læse Jens vejmand af Jeppe Aakjær. Tænk over, hvor sympatien i digtet ligger, og hvordan man kan se det, samt hvordan klasseskellene antydes i beskrivelserne.
I dag skal I på biblioteket med Mads, så vi har kun en kort time. Lektien er at læse vedhæftede ekspressionistiske digt "Bordelpige dræber ufødt" af Broby-Johansen samt den korte beskrivelse af ekspressionismens stiltræk.
I dag ser vi nærmere på, hvordan stemmer fra underklassen skildres i verdenslitteratur, nemlig i den franske roman Les miserables af Victor Hugo. Læs vedhæftede powerpoint, hvor der blandt andet er et kort uddrag af romanen (på dansk). Vi samler desu
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Værklæsning: Yahya Hassan (+ værk)
I dette forløb har vi læst Yahya Hassans første digtsamling, Digte (2013). Hele værket er læst, men vi har haft særligt fokus på følgende digte:
Barndom
Langdigt
Fladfisk
Uden for døren
Salam habibi
Parabol
Vi har desuden set dokumentaren "Yahya Hassan - den fødte digter" (DR, 2021) og repeteret dokumentartyper.
Og vi har (gen)læst tre perspektivtekster:
Broby-Johansen, Rudolph (1922): Bordelpige dræber ufødt
Ditlevsen, Tove (1942): Jeg er din barndoms gade
Joyce, James (1922): Ulysses (kort uddrag)
Vi har arbejdet med digtsamlingens formsprog og talt om følgende:
Neologismer
Anaforer
Metasprog og etnolekt
Humor
Versaler
Episke og lyriske elementer
Ordvalg og konnotationer
Stream of consciousness
Autofiktion og performativ biografisme
Genrebrud
Ekspressionistiske stiltræk
Klassen har desuden skrevet en aflevering om digtsamlingens forhold til islam og religionskritik. I den forbindelse har vi læst:
Kaya, Erbil G. E. (2013): Yahya Hassan - fucking misbrugt, Berlingske
Topal, Mustafa K (2020): Med Yahya Hassan døde også min vrede, Jyllandsposten
Indhold
Kernestof:
I dag begynder vi på vores værklæsning af Yahya Hassans digtsamling - medbring derfor bogen og sørg for at være særligt godt inde i "Langdigt".
I dag fortsætter vi værklæsningen (og begynder med opsamling på Langdigt) - medbring derfor Hassans digtsamling. Læs vedhæftede digt af Tove Ditlevsen, som vi skal bruge i en perspektivering til Hassans digt "Barndom". Tænk over forskelle og ligheder
I dag arbejder vi videre med digtsamlingen - medbring derfor denne. Vi samler desuden op på arbejdet med Ditlevsen fra sidst.
I dag arbejder vi med dokumentaren, som vi så sidst - som repetition af vores dokumentarforløb fra 1.g. I behøver ikke medbringe digtsamlingen.
Vi nærmer os snart afslutningen på vores værklæsning af Yahya Hassan - medbring digtsamlingen.
I dag arbejder vi videre med de fire digte fra i mandags - medbring derfor digtsamlingen.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Autofiktion (+ værk og selvlæst værk)
I dette forløb har vi arbejdet med hybridgenren autofiktion og har læst/hørt/set:
Behrendt, Poul og Bunch, Mads (2015): Selvfortalt: Autofiktioner på tværs - prosa, lyrik, teater, film (uddrag om tre typer af autofiktion)
Behrendt, Poul (2006): Dobbeltkontrakten - en æstetisk nydannelse (uddrag)
Jepsen, Erling (2013): Kunsten at græde i kor (uddrag)
Leth, Jørgen (2005): Det uperfekte menneske - scener fra mig liv (uddrag)
Litteraturportalen: Autofiktion - forfatteren i fiktionen
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2911#c16772
Litteraturportalen: Selvbiografisme
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2611#c10794
Malmros, Niels (2013): Sorg og glæde (værk)
Nielsen, Susanne (2015): Nils Malmros 31 år efter: Tragedien binder os sammen, TV2
Skov, Leonora Christina (2018): Den der lever stille (uddrag)
Skyum-Nielsen, Erik (2019): I 2005 fik litteraturen virkelige konsekvenser, da Jørgen Leth skrev om at tage kokkens datter, Politiken
Skønlitteratur på P1 (2020): Ingen kære mor (uddrag af podcasten)
Malmros-værket er blevet analyseret i forhold til dets autofiktive karakter.
Eleverne har desuden læst hvert sit selvlæste værk, som enten har været en biografi eller en autofiktiv roman/digtsamling. Værklæsningen er mundet ud i en poster og en mundtlig fremlæggelse.
Vi har arbejdet med følgende begreber og teori:
Autofiktion som hybridgenre i både tekst og film
Fakta- og fiktionskoder
Forfatter = fortæller = hovedperson
Hovedstolen
Dobbeltkontrakten
Tre typer af autofiktion
Roller: Offer, medløber, bøddel
Autofiktion som medie for tabuiserede emner
Brug af tid og komposition i erindringslitteratur
Selviscenesættelse
Metafiktion
Paratekst
Vidensfald
Indhold
Kernestof:
I dag begynder vi på et nyt forløb om autofiktion, som jeg præsenterer jer for. I den forbindelse er lektien til i dag at læse lidt fagligt stof om fænomenet autofiktion:
Kunsten at græde i kor - uddrag.pdf
Lektien til i dag er at læse vedhæftede uddrag af værket "Den der lever stille" af Leonora Christina Skov. Tænk over, hvorvidt værket minder mest om autofiktion eller selvbiografisme, og hvad Skovs formål med værket mon har været. Orientér jer evt. i
I dag samler vi op på, hvor vi er nået til i forløbet om autofiktion, og så skal vi desuden høre podcasten med Leonora Christina Skov.
Lektien til i dag er at læse vedhæftede uddrag af Jørgen Leths værk "Det uperfekte menneske". Uddraget handler om hans tid som konsul i Haiti, hvor han havde et forhold til en ung kvinde. Tænk over undervejs i læsningen, hvad Leths formål har været m
I dag fremlægger I jeres posters for hinanden i grupper. Værket skal derfor være læst, og posteren skal være udfyldt. Medbring også selve værket, som I har læst :)
I dag repeterer vi vores to forløb om storbyen og nyhedsformidling. Læs vedhæftede tekst af Johannes V. Jensen (den er vigtigst, da den er ny for jer) og skim evt. de andre, som vi allerede har læst og arbejdet med:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244789808", "T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244789808", "H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244789808" }