Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mia Egholm Wendelboe
Hold 2022 DA/c (1c DA, 2c DA, 3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Links til skriftlig eksamen
Titel 2 Syndefaldet (+ værklæsning)
Titel 3 Dokumentarforløb (+ værk)
Titel 4 Optakt til DHO - Køn og ægteskab
Titel 5 Storbyen
Titel 6 Taler til tiden
Titel 7 Nyhedsformidling
Titel 8 Periodelæsning: Romantikken (+ værk)
Titel 9 Stemmer fra underklassen
Titel 10 Værklæsning: Yahya Hassan (+ værk)
Titel 11 Autofiktion (+ værk og selvlæst værk)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Links til skriftlig eksamen

I må bruge alle links, som optræder i undervisningsbeskrivelsen.
Derudover må I bruge følgende links:

Ordnet.dk (ordbog over det danske sprog)
https://ordnet.dk/

Ordbogen.com (retskrivningsordbog, danskleksikon etc.)
https://www.ordbogen.com/da/

Litteraturportalen (som opslagsværk)
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1

Filmcentralen (i forhold til filmiske virkemidler)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Syndefaldet (+ værklæsning)

I dette forløb har vi arbejdet med syndefaldet som litterært motiv samt en generel introduktion til tekstanalyse. Vi har også læst et værk.

Vi har læst følgende tekster:

Aidt, Naja Marie (1993): Den blomstrende have
Bodelsen, Anders (1965): Drivhuset
Blixen, Karen (1958): Ringen
Uthaug, Maren (2022): 11% (uddrag)
Rifbjerg, Klaus (1958): Den kroniske uskyld (værk)
Hansen, Martin A. (1953) Paradisæblerne
Harpens kraft
Biblen: Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have
Villy Sørensen: Folkeviser og forlovelser
DR-podcasten Knaldromaner (2021): Det tredje hjul - Den kroniske uskyld
Litteraturportalen: Forfatternoter - Klaus Rifbjerg

Vi har arbejdet med følgende begreber og teori:

Syndefaldsmotivet - overgangen fra barn til voksen
Luder/madonna-komplekset
Intertekstualitet
Myter og gamle eventyr som Rødhætte (i Paradisæblerne)
Folkevisers overgangsritualer, formelsprog, syrebadsteknik og adfærdsbeskrivelse
Indre og ydre miljø
Spirende seksualitet og skyld vs. uskyld

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Dokumentarforløb (+ værk)

I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenren, og hvordan man analyserer filmisk materiale. VI har desuden arbejdet med et værk.

Dokumentartyper: Observerende, poetisk, dybdeborende, deltagende, dramatiseret (fra Andersen og Mikkelsen (2009): Dokumentaren i undervisningen)
Filmiske virkemidler (https://filmcentralen.dk/grundskolen/filmsprog/filmiske-virkemidler)
Autenticitetsmarkører samt fakta- og fiktionskoder
Spillefilmen vs. dokumentaren

Vi har set følgende:

Ladefoged, Joachim (2009): Mirror
Hougen-Moraga, Marianne (2011): Hjemvendt
Moore, Michael (2007): Sicko (uddrag)
TV2 (2015): De vaccinerede piger (værk)
TV2 (2006): Operation X - Narret til porno (uddrag)

Efterfølgende har klassen i grupper produceret deres egen dokumentar med fokus på dokumentartype og virkemidler og fremlagt denne for klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Optakt til DHO - Køn og ægteskab

I dette forløb laver vi periodiske nedslag i litteraturhistorien frem mod DHO'en med køn og ægteskab som tematisk ramme. Vi ser nærmere på oplysningstiden, romantikken og det moderne gennembrud.

Vi læser følgende tekster:

Brandes, Georg (1878): Hovedstrømninger i det 19. århundredes litteratur (uddrag)
Gyllembourg, Thomasine (1830): Den lille Karen (uddrag)
Holberg, Ludvig (1727): Pernilles korte frøkenstand (uddrag)
Skram, Amalie (1888): Lucie (uddrag)

Litteraturportalen:
Om Amalie Skram: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=1042
Om Georg Brandes: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=784
Om sædelighedsfejden: https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2393#c9044

Vi har talt om:
Sædelighedsfejdens tre parter og synspunkter
Ægteskabsidealer og kønsroller
Kærlighed vs. fornuftsægteskab
romantikkens kvindefremstilling
luder/madonna-komplekset
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Storbyen

I dette forløb har vi arbejdet med "Storbyen" som litterær temaramme for litteratur fra forskellige perioder og med forskellige formmæssige udtryk.

Vi har set/læst:

Bang, Herman (1887): Stuk (uddrag)
Ejersbo, Jakob (2002): Nordkraft (uddrag)
Jensen, Johannes V. (1904): På Memphis Station
Madsen, Ole Christian (2005): Nordkraft
Kristensen, Tom (1927): Nat i Berlin
Turell, Dan (1977): Gennem byen en sidste gang


Vi har berørt følgende teori og begreber:
Impressionisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2400)
Ekspressionisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2417#c9168)
Socialrealisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2582)
Scenisk fremstillingsform
Genre (lyrik vs. epik, knækprosa, roman)
Sproglige og filmiske virkemidler

I 3.g har vi genbesøgt forløbet i forhold til realistiske og modernistiske tendenser i nogle af teksterne. I den forbindelse har vi læst:

Lagerkvist, Per (1906): Ångest, ångest er min arvedel

Eleverne har desuden beskæftiget sig med modernisme i grundforløbet i dansk, hvor de har læst:

Seeberg, Peter (1962): Bulen
Aabech, S. T. (2021): Frustreret gymnasieelev - hvorfor kan forfattere ikke bare skrive, hvad de mener?, Videnskab.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Taler til tiden

I dette sproglige forløb har vi arbejdet med talegenren.

Vi har læst/set følgende:

Biden, Joe (28. sep. 2023): Tale i Arizona (uddrag)
DR (2023): Ditte Hansen har en plan, afsnit 1 (uddrag)
Høegh-Dam, Aki-Matilda (2023): Folketingstale ved debat om Rigsfællesskabet
King, Martin Luther (1963): I have a dream
Radio4 (7. nov. 2023): Radio4 Morgen (uddrag)
Stoltenberg, Jens (2011): Tale ved roseoptog efter Utøya
Trump, Donald (11. nov. 2023): Tale i New Hampshire (uddrag)
Vinterberg, Thomas: Festen (uddrag)

Vi har arbejdet med følgende teori og begreber, hvoraf det meste er læst på Litteraturportalen:
Toulmins argumentationsmodel
Typer af sproghandlinger (herunder satellit- og kernehandlinger)
Typer af sprogfunktioner
Taletyper (juridisk, politisk, lejligheds-)
Diskursanalyse (nodalpunkt, ækvivalenskæder, flydende betegnere, antagonismer, sandhedsregimer)
Appelformerne
Stilistiske troper og figurer
Det retoriske pentagram
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nyhedsformidling

I dette forløb har vi arbejdet med nyhedsformidling i kombination med en ekskursion til Nordjyske, hvor vi talte med journalisten bag en artikel om "Hjallerup-sagen" fra 2024, hvis fremstilling i forskellige medier vi har undersøgt. Forløbet har bevæget sig fra klassisk nyhedsformidling over i oplevelsesjournalistik.

Vi har læst/set følgende:

Bang, Herman (1884): Branden
Krogh, Mikala (2014): Ekstrabladet uden for citat
Nguyen, Tobias (2024): Sker meget sjældent - så usædvanlig er mordsag, Nordjyske
Pedersen, Mette et al (2024): 17-årig slog 13-årig ihjel og købte en sodavand, Ekstrabladet
Sabroe, Morten (1995): Undskyld, kan de sige mig, hvor udgangen er?
Schrøder, Casper Fruergaard (2009): Erik Damgaard og mulighedernes monster, Børsen

Vi har desuden arbejdet med følgende begreber og teori:
Nyhedstrekanten
Nyhedskriterierne
Kildetyper
Layout
Multimodalitet på digitale medier
Typer af medier (omnibus, tabloid, SoMe)
Information vs. opinion
Reportage
New journalism
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Periodelæsning: Romantikken (+ værk)

I dette forløb har vi arbejdet med Romantikken som historisk og litterær periode og set nærmere på periodens forskellige strømninger samt et værk af Blicher. Vi har desuden trukket en parallel til Det moderne gennembrud i forløbet, der fungerede som optakt til DHO, i forhold til kvindefremstilling i Romantikken og Det moderne gennembrud.

Vi har læst udvalgt litteraturhistorie fra Litteraturportalen samt:

Aarestrup, Emil(1838): På sneen
Andersen, H. C. (1829): Hist hvor vejen slår en bugt
Andersen, H. C. (1845): Klokken
Blicher, Steen Steensen (1828): Sildig opvaagnen (værk)
Grundtvig, N. F. S. (1820): Danmarks trøst (Langt højere bjerge)
Oehlenschläger, Adam (1805): Morgenvandring
Oehlenschläger, Adam (1819): Der er et yndigt land
Skram, Amalie (1888): Lucie (repetition)

Vi har desuden arbejdet med kampagnefilmen "Dansk idyl" fra Andel Energi: https://andel.dk/danskidyl/ i forhold til nationalromantiske symboler, fremstillingen af Danmark og filmiske virkemidler. Dette er sket ud fra "kampagnemodellen" på Litteraturportalen.

Vi har arbejdet med følgende teori og begreber:
Romantikkens strømninger og tendenser: Universalromantik, nationalromantik (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2499)
biedermeier (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2388)
romantisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2382)
Nyplatonisme - ideernes og fænomenernes verden
digteren som geniet, der kan ane det guddommelige
Panteisme
Nationalsymboler
Guldalder
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Stemmer fra underklassen

I dette forløb har vi arbejdet med forskellige mediers, forfatteres og perioders syn på klasseskel, social ulighed og klassekamp. Vi har desuden besøgt nogle af tidernes store tænkere som Marx, Bourdieu, Bech og Brandes og diskuteret skønlitteraturens rolle og ansvar i forhold til samfundsdebatten og samfundets udvikling. Vi har i forlængelse af dette forløb desuden læst et værk i form af Hassans digtsamling (se næste forløb i oversigten).

Vi har læst:
Aidt, Naja Marie (2006): Torben og Maria
Andersen Nexø, Martin (1906): Pelle erobreren (uddrag)
August, Bille (1987): Pelle erobreren
Aakjær, Jens (1905): Jens vejmand
Brandes, Georg (1872): Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Literatur (uddrag)
Broby-Johansen, Rudolph (1922): Bordelpige dræber ufødt
Forfatterstafetten (2022): Glenn Bech om det danske klassesamfund (uddrag) https://www.youtube.com/watch?v=LzybHTlVXXE
Hassan, Yahya (2013): Digte (værk)
Hugo, Victor (1862): Les Miserables (uddrag, i oversættelse)
Kirk, Hans (1898): Litteratur og tendens (uddrag)
Pontoppidan, Henrik (1887): Ane-Mette
Ringblom, Perry McLeod (2023) : To forfattere har fået os til at diskutere klasse igen, Kristeligt daglad

Vi har arbejdet med følgende strømninger, perioder, teori og begreber:
Socialrealisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2582)
Kritisk realisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2393#c9039)
Naturalisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2393#c9033)
Ekspressionisme (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2417#c9168)
Det moderne gennembrud (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2393)
Det folkelige gennembrud (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2409#c9128)
Hjemstavnslitteratur (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2405#c9107)
Tendentiøs litteratur
Rammefortælling
Fortællerkommentarer
Bourdieus kapitaler og habitus
Marxismen om religion og sandhed, om revolution
Sædelighedsfejden og kønsroller (repetition) (https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2573)
Det borgerlige samfund overfor det revolutionære (Kirk)
Social indignation
Intersektionalitet (forskellige typer udsathed som køn, klasse, etnicitet og kultur)
Underdanmark
Biestas dannelsesideal - "visiting"
Bech "zoo-metafor" for overklassens læsning af underklassen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Værklæsning: Yahya Hassan (+ værk)

I dette forløb har vi læst Yahya Hassans første digtsamling, Digte (2013). Hele værket er læst, men vi har haft særligt fokus på følgende digte:
Barndom
Langdigt
Fladfisk
Uden for døren
Salam habibi
Parabol

Vi har desuden set dokumentaren "Yahya Hassan - den fødte digter" (DR, 2021) og repeteret dokumentartyper.
Og vi har (gen)læst tre perspektivtekster:

Broby-Johansen, Rudolph (1922): Bordelpige dræber ufødt
Ditlevsen, Tove (1942): Jeg er din barndoms gade
Joyce, James (1922): Ulysses (kort uddrag)

Vi har arbejdet med digtsamlingens formsprog og talt om følgende:
Neologismer
Anaforer
Metasprog og etnolekt
Humor
Versaler
Episke og lyriske elementer
Ordvalg og konnotationer
Stream of consciousness
Autofiktion og performativ biografisme
Genrebrud
Ekspressionistiske stiltræk

Klassen har desuden skrevet en aflevering om digtsamlingens forhold til islam og religionskritik. I den forbindelse har vi læst:
Kaya, Erbil G. E. (2013): Yahya Hassan - fucking misbrugt, Berlingske
Topal, Mustafa K (2020): Med Yahya Hassan døde også min vrede, Jyllandsposten
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Autofiktion (+ værk og selvlæst værk)

I dette forløb har vi arbejdet med hybridgenren autofiktion og har læst/hørt/set:

Behrendt, Poul og Bunch, Mads (2015): Selvfortalt: Autofiktioner på tværs - prosa, lyrik, teater, film (uddrag om tre typer af autofiktion)
Behrendt, Poul (2006): Dobbeltkontrakten - en æstetisk nydannelse (uddrag)
Jepsen, Erling (2013): Kunsten at græde i kor (uddrag)
Leth, Jørgen (2005): Det uperfekte menneske - scener fra mig liv (uddrag)
Litteraturportalen: Autofiktion - forfatteren i fiktionen https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2911#c16772
Litteraturportalen: Selvbiografisme
https://litteraturportalen.systime.dk/?id=2611#c10794
Malmros, Niels (2013): Sorg og glæde (værk)
Nielsen, Susanne (2015): Nils Malmros 31 år efter: Tragedien binder os sammen, TV2
Skov, Leonora Christina (2018): Den der lever stille (uddrag)
Skyum-Nielsen, Erik (2019): I 2005 fik litteraturen virkelige konsekvenser, da Jørgen Leth skrev om at tage kokkens datter, Politiken
Skønlitteratur på P1 (2020): Ingen kære mor (uddrag af podcasten)

Malmros-værket er blevet analyseret i forhold til dets autofiktive karakter.
Eleverne har desuden læst hvert sit selvlæste værk, som enten har været en biografi eller en autofiktiv roman/digtsamling. Værklæsningen er mundet ud i en poster og en mundtlig fremlæggelse.

Vi har arbejdet med følgende begreber og teori:
Autofiktion som hybridgenre i både tekst og film
Fakta- og fiktionskoder
Forfatter = fortæller = hovedperson
Hovedstolen
Dobbeltkontrakten
Tre typer af autofiktion
Roller: Offer, medløber, bøddel
Autofiktion som medie for tabuiserede emner
Brug af tid og komposition i erindringslitteratur
Selviscenesættelse
Metafiktion
Paratekst
Vidensfald
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer