Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Agnethe Christiansen, Mads Nielsen, Mine Mølgaard
|
Hold
|
2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
#1 Syndefaldet (inkl. VÆRKLÆSNING 1 - roman)
I dette første forløb efter grundforløbet har vi taget udgangspunkt i Syndefaldsmyten som et gennemgående motiv. Vi har arbejdet med synet på kvinden og manden, intertekstualitet, symbolik, gængse tekstanalytiske begreber.
Der har primært været fokus på at arbejde med forskelligartet litteratur, men der har også været et sprog- og mediefokus på forskellige måder.
Forløbet er indledt med eksempler på nutidig kommerciel brug af myten i bl.a. underholdning og reklame samt med introduktion til begrebet intertekstualitet (se bl.a. PP "Syndefaldsmyten - powerpoint" og lille video om dette).
Dernæst er læst:
Selve Syndefaldsmyten (GT, 1. Mosebog, kap. 3)
Naja Marie Aidt: Den blomstrende have (1993)
Karen Blixen: Ringen (1958)
Klaus Rifbjerg: Den kroniske uskyld (1958 - VÆRKLÆSNING) - i forbindelse med værklæsningen fokus på personer, portrætteringen af kvinderne, luder-madonna-motiv, Rifbjergs sprog mm.
Film: Den kroniske uskyld, Fleming 1985
Martin A. Hansen: Paradisæblerne 1953
Harpens Kraft (folkevise)
Maren Uthaug: 11% (uddrag, 2022)
Faglitteratur:
Benn, Jacobsen: Mytemotiver i dansk litteratur, Systime 2005 s. 11-14
Villy Sørensen: Folkeviser og forlovelser (se dokument under "Kernestof")
Teori om folkeviser (lærermateriale, ligger som dokument under "Kernestof")
Andet:
https://www.youtube.com/watch?v=g0RlC45J2DI om intertekstualitet
https://www.youtube.com/watch?v=oV4Atkqkngg interview med Maren Uthaug
NB: se øvrigt materiale under "Kernestof".
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
#2 Dokumentaren inkl. VÆRK 2
I dette forløb har vi arbejdet med dokumentargenren, herunder:
Dokumentartyper: Observerende, poetisk, dybdeborende, deltagende
Filmiske virkemidler
Autenticitetsmarkører
Spillefilmen og dokumentaren
Vi har set følgende:
Operation X - Narret til porno (klip)
Armadillo (klip)
Mirror
TV2: De vaccinerede piger (værk)
Efterfølgende har klassen i grupper produceret deres egen dokumentar og lavet en fremlæggelse.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
#3 DHO: Køn i historie og kultur
I dette forløb laver vi periodiske nedslag i litteraturhistorien frem mod DHO'en med køn i historie og kultur som udgangspunkt. Vi ser nærmere på oplysningstiden, romantikken (Biedermeier), Det moderne gennembrud og 60erne/70erne.
Vi læser følgende tekster:
Ludvig Holberg: Pernilles korte frøkenstand (uddrag) (1727)
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen (uddrag) (1830)
Georg Brandes: Forelæsning om det moderne gennembrud (uddrag)
J. P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (1876)
Amalie Skram: Memento Mori (1899)
Vita Andersen: "Jeg bliver inviteret ud" (1977)
Kristen Bjørnkær: Hvis du forlader mig" (1976)
Selvvalgte tekster i elevernes DHO'er.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
#4 Storbyen
Forløb med byen/storbyen som tematisk omdrejningspunkt.
Forløbet har primært været litterært og sprogligt (f.eks. er der arbejdet med troper og figurer, herunder metafor, besjæling, personifikation, sammenligning, allitteration, gentagelse)
Vi har læst følgende tekster med vægt på forholdet mellem individ og by samt sproglig analyse:
Dan Turell: Gennem byen sidste gang (1977), fokus på Turells personlige stemme, f.eks. neologismer, allitteration, anaforer/epiforer, udvalgte troper og figurer
Herman Bang: Stuk (uddrag), 1887, her også introduktion til impressionismen
Klaus Rifbjerg: Glæden ved vin (1993, uddrag) - fokus på Rifbjergs personlige stemme, sproglig analyse
Søren Ulrik Thomsen: Farvel og tobak til tekstens stof (uddrag, 2001)
Tom Kristensen: Nat i Berlin 1921 (Verdslige sange, 1927), herunder også introduktion til ekspressionisme, metrik, onomatopoietika
Jakob Ejersbo: Nordkraft (2002, uddrag, afsnittet "Tæve").
Et væsentligt spor i forløbet har været at arbejde med den personlige stemme - hvordan kommer den til udtryk hos konkretet forfattere, hvordan kan man selv bringe mere personlighed ind i sin personlige stil. Eleverne har her bl.a. eksperimenteret med at gengive sanseindtryk, at producere neologismer, at dreje kendte metaforer i ny retning osv.
De har udarbejdet deres egen udgave af "Gennem byen en sidste gang" som forberedelse på den første reflekterende artikel, hvor de skrev om forskellen i kvaliteter i ny og gammel litteratur - med udgangspunkt i udvalgte tekster fra forløbet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
#5 Taler - retorik, argumentation, diskurs
Primært sprogligt forløb med talen som omdrejningspunkt.
Der er arbejdet med:
Talen som genre samt dens tre undergenrer
Retorisk analyse (appelformer, stilistiske virkemidler)
Argumentationsformer og argumentationsanalyse
Diskursanalyse
Pragmatisk analyse (sproghandlinger og sprogfunktioner).
Læste taler:
Martin Luther King jr.: I have a dream (1963, i uddrag fra litteraturportalen.dk)
Jens Stoltenberg: Tale på Rådhusplassen i Oslo, 25.juli 2011 (litteraturprtalen.dk)
Aki-Mathilda Høegh-Dam: tale i Folketinget d. 12.5.23
Uddrag af Trumps tale den 11. november 2023 på et gymnasium i New Hampshire https://nymag.com/intelligencer/2023/11/trump-vermin-hitler.html
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
#6 Romantikken (inkl. værklæsning 3 - MN)
Romantikken (inkl. Værklæsning).
I dette forløb har vi stiftet bekendtskab med romantikken og dens strømninger, herunder universalromantikken, nationalromantikken, biedermeier og romantismen. I den forbindelse har vi arbejdet med Schack Von Staffeldt, Emil Aarestrup og de store kanonforfattere: Adam Oehlenschläger, N.F.S. Grundtvig, H.C. Andersen og St. St. Blicher. Eleverne har tilegnet sig viden om organisme- og dualismetanken. Derudover har eleverne arbejdet med forskellige fædrelandssange ifm. nationalromantikken. Dernæst har eleverne også arbejdet med tekster fra romantismen, også kaldet for den ”mørke” romantik. I den forbindelse er der skabt en bevidsthed om begreberne: Det interessante og dobbeltgængermotivet. Til slut i forløbet har vi arbejdet med St. St. Blichers ”Sildig opvågnen” som værk. Her har eleverne fordybet sig i værket, hvor de har arbejdet med værket på forskellige måder. Værklæsningens teoretiske indsigt er skabt med udgangspunkt i bogen fra Dansklærerforening: ”Mesterfortællinger – Blichers noveller som værklæsning” (Moltsen & Møller 2020).
Teori:
Mesterfortællinger – Blichers noveller som værklæsning
https://www.gymdansk.dk/billedsprog---troper.html
Periodenoter: Romantikken | Litteraturportalen (systime.dk)
Periodenoter: Romantisme | Litteraturportalen (systime.dk)
7. Romantikken | Litteraturportalen (systime.dk)
Mesterfortællinger – Blichers noveller som værklæsning (Moltsen & Møller 2020)
Materiale:
- Schack von Staffeldt: ”Indvielsen” (1805). - Universalromantik
- Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1803). - Universal/nationalromantik
- H.C. Andersen: ”Danmark, mit Fædreland” (1850). - Nationalromantik
- N.F.S. Grundtvig: ”Danmarks trøst” (1820). - Nationalromantik
- Adam Oehlenschläger: ”Fædrelandssang” (1823). - Nationalromantik
- N.F.S Grundtvig: ”Nu falmer skoven trindt om land” (1844) - Panteisme.
- H.C. Andersen: ”Skyggen” (1847). - Romantisme.
- Emil Aarestrup: ”Paa Sneen” (1838). - Romantisme.
- Adam Oehlenschläger: ”Morgenvandring” (1805). – Universalromantik. (afleveringsopgave)
- St. St. Blicher: ”Sildig opvågnen” (1828) – Værklæsning: Vi har arbejdet med teksten som værk, hvor fokusområderne har været følgende: fortællerpositionen, miljø, personkarakteristik, tematik, komposition og perspektivering.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
#7 Journalistik og nyhedsformidling (MN)
I dette forløb har vi arbejdet med journalistik og nyhedsformidling. Eleverne har tilegnet sig viden om den traditionelle journalistik og nyhedsformidling, herunder nyhedstrekanten, nyhedskriterier, nyhedsmediers vinkling og den borgerlige offentlighed. Eleverne har arbejdet med reportagegenren, hvor de har arbejdet med Herman Bangs ”Branden” (1884), hvilket er startskuddet på det, som senere bliver til new journalism, der først for alvor vinder indpas i 1960’erne.
Dernæst har eleverne fået et kendskab til den medieudvikling som journalistikken og nyhedsmedierne gennemgår, hvor man er gået fra gatekeeping til gatewatching. I dag er den borgerlige offentlighed presset, hvilket blandt andet skyldes de løgnagtige nyheder, som den enkelte mediebruger kan publicere ud i mediemøllen. Her har vi arbejdet med begreberne fake news og satirisk fake news. Vi har set på nyhedshistorier, der har vist sig at være fake news, heriblandt Væggelus-epidemien i Paris, hvor det viste sig at være Rusland, der spredte misinformation. Denne historie er et skræmmende eksempel på, at man skal være yderst kritisk ift., hvad det er man læser på internettet. Desuden har Morten Messerschmidts fake news-oplag på nyhedsmediet X skabt en del debat ift., hvor grænsen går mellem fake news og satirisk fake news.
Produktivt arbejde: Som afslutning på forløbet har eleverne udarbejdet deres egne fake news-historier, som tager udgangspunkt i deres teoretiske viden.
Teori:
- ”Perspektiver i dansk. Grundbog” s. 270-277, 280-284, 286, 292-293, 295-299 (Rangvid & Sørensen 2018)
- ”Perspektiver i dansk. Antologi” (Rangvid & Sørensen 2018, s. 105-107).
- Louise Brix Jacobsen: Forelæsning om "Fake news – løgn og satire", Aalborg Universitet, AAU Play. https://www.youtube.com/watch?v=LQ8asSQVctg
Tekster:
- Herman Bang – ”Branden” (1884).
- Videnskab.dk: "Sådan undgår du at sprede falske nyheder": https://videnskab.dk/kultur-samfund/ugens-podcast-saadan-undgaar-du-at-sprede-falske-nyheder/
Satirisk fake news:
- Rokokoposten: Satire: Brad Pitt og Anelina Jolie løser flygtningekrisen: https://rokokoposten.dk/2016/02/21/brad-pitt-angelina-jolie-loeser-flygtningekrisen-adoptere-syriske-boern/
- Kristeligt Dagblad.dk: Kønsneutrale trafiklys er på dagsordenen i flere byer: https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/koensneutrale-trafiklys-er-paa-dagsordenen
- DR P3 Satire - Trafiksymbolpolitik: https://www.youtube.com/watch?v=dBk1ahv20H8
- DR Adnan på tværs - Ingen arabiske tal tak!: https://www.youtube.com/watch?v=Y1GKdYUhGwY
- DR - Messerschmidt overvejede at melde falske Facebook-opslag til politiet: Nu laver han selv deepfake med Mette Frederiksen: https://www.dr.dk/nyheder/politik/messerschmidt-overvejede-melde-falske-facebook-opslag-til-politiet-nu-laver-han-selv
- Morten Messerschmidt på X: "Mine mareridt med den her regering bliver altså stadig mere uhyggelige. Nu også med Mette F og hendes pressemøder 😱 #bededag #helligdage #dkpol: https://x.com/MrMesserschmidt/status/1783882247323492725
Fake news:
- DR - "Væggelus vælter frem i Paris med under 300 dage til OL": https://www.dr.dk/sporten/ol/vaeggelus-vaelter-frem-i-paris-med-under-300-dage-til-ol
- TV2 - "Rusland stod bag skadedyrspanik i Europa, siger minister": https://nyheder.tv2.dk/udland/2024-03-03-rusland-stod-bag-skadedyrspanik-i-europa-siger-minister
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
#8 Rap og sprogsociologi værk 4 (AG)
Tema rap - eksperimenterende og sprogsprogsociologi
der er fokuseret på følgende teoretisk viden om rap og og sprog:
-Hovedgenrer: den episke rap, den lyriske rap, den metasproglige rap, den moralske rap.
-Undergenrer: fest-tekster, praletekster, battle-tekster, håne/disse-tekster, nedtur/bekendelsestekster, erkendelsestekster, kærlighedstekster
pornografiske eller erotiske tekster. tematiske tekster, humoristisk tekster, vrøvletekster (https://kurser.ef.dk/nyhedsbrev_01_10/Raptekster/kursus/Raptekster_0/Side2.htm
-eksperimenter med sprog i rap - sprogstigen - fra rigsdansk til selvopfundne ord og gruppesprog.
Lukket sprogkode og åben sprogkode
sproglige figurer: alitteration, assonans, anaforer, epiforer, rim og rytme,
denotattion og konnotation (repetition)
-teori om forskellige former billedsprog: metafor, sammenligning, besjæling, personificiering samt symboler, ideomer og betydning (repetition)
-sproglige analyser og semantisk skema (repetition)
- anvendelse af multietnolekt (perspektiver i dansk s. 207-208)
- de 4 femistiske bølger ( 4 bølge og feminisme i raptekster Feminisme – en politisk stemning for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd. https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201 Luk samfundet op af Peter Brøndum 2017)
- eksempler på anvendelse af Th. Ziehes begreber subjektivisering, ontologisering og poetnsiering i fortolkningen
- træning i at lave fortolkningshypoteser
træning i fagbegreber og danskfaglig viden i debatterende artikler.
tematisk er der fokuseret på
A: politik og rap
B: moralsk rap
C: sexisme i rap,
D: feminismens .
E: de brune (De 'brune' rappere har indtaget den danske rapscene fra
Københavns Universitet, nyheder og videnskab Den 20. oktober 2015)
Analyserede og fotolkede (bogstaverne refererer til ovenstående tematikker)
A/B/D//E: Natasja Gi' mig Danmark tilbage
B: Kasper SPez Elefanten i soveværelset
Gruppearbejde med fremlæggelser om Niarns tekster og Niarns udvikling ud fra især teksterne
C: Tekst 1: NIarn sangtekst - Ryst Din ...!(udg. 2004)
C: Tekst 2: NIarn. Bare sig til (udg. 2006)
C: tekst 3: Niarn, Lidt Ved Siden Af Mig Selv udg. 2018)
D: Tessa: Ben
D.: Sulka Lad nu være
E Sivas, Kbhavanna Tekst 2: Bare sig til (udg. 2006)
E: Marwan, Selvgjort velgjort
forløbet afsluttes med værklæsning 4: Forbandet ungdom af Ukendt kunstner
Mål:
at træne analyse af fiktive tekster og ikke fiktive tekster i alle medier
dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder samspil mellem kultur ig samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
nyhedsartikel om Elefanten i rummet
|
15-08-2024
|
PowerPoint fremlæggelse
|
29-08-2024
|
OPG 1. Debatterende artikel
|
12-09-2024
|
PowerPoint til fremlæggelse af værk
|
02-10-2024
|
Video-fremlæggelse af PowerPOints if. med værk
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
#9 Oprørslitt. fra 70'erne, 80'er og frem (AG)
tema 9 Oprørslitteratur 70'erne, 80'erne og frem
Fokus er på dels kvindelitteratur i 70'erne, punkens litteratur i 80'erne samt Skam 2016 som en norsk tekst
Der blev sat fokus på litteraturhistorien, identitetsproblemer og forskeliige former for oprør igennem forløbet.
Et uddrag af SKam er analyseret og fortolket med inddragelse af
dramaturgi berettermodel (og bølgemodel),filmiske virkemidler (repetiiton), fakta og fiktionskoder.
Litteraturhistorie
Krise og modsætningert - perioden 1974-1979 s. 143-148 i vedhæftede
-1979 Krise og modsætningert. Nyeste tid af John Mogensen s.
På vej mod informationssamfundet 1980-1990 Nyeste tid af John Mogensen s. 209-215
Filmiske virkemidler:
Berit Riis Langdahl: Krydsfelt - en grundbog i dansk - om filmiske virkemidler s. 317-318 og 330-338
Intro til SRP
PowerPoint om muligheder i faget dansk kombineret med andre fag
OM diskuranalyse: Ærke dansker- perker dansker af Morten Hansen Thorndal, s. 29-33 (repetition af diskursanalyse)
Mål:
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
– demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske
litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Michael STrunges 3 digt-analyse og fotolkning
|
24-10-2024
|
OPG 2: Debatterende artikel
|
25-10-2024
|
OPG 3 analyserende artikel
|
26-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
#10: metode i dansk (AG)
Metode i dansk
en metodisk analyse af Tepotten og Pigen med svovlsitkken af H. C, Andersen
genlæsning og metodisk analyse af af Den dag vi fik amerikanerbesøg af Grete Stenbæk Jensen og uddrag af Vinterbørn af Dea Treier Mørch. Desuden er der læst og lavet metodeisk analyse af af Martin Andersen Nexø: Lønningsdag - en idyl, Holger Drachmann: Engelsek socialister, Tirsdag nat af Helle Helle, Niels Hav: Tyrken og Karen Blixen: Det ubeskrevene blad.
der er fokus på følgende teoretiske perspektiver under forløbet:
den biografiske metode
den strukturalistiske metode
den ideologikristiske metode (feministisk metode)
den psykoanalytiske metode
eksistentialisme og metode
Den hermeneutiske spiral
ANvendt litteratur om metode:
Johannes Fibiger: Litteraturens veje (2.udg.) s. 14-17, 19- 25
Johannes Fibiger: Litteraturens veje (2.udg.) Søren kirkegaard: s. 169 -174 (anvendes mere intensivt i næste forløb om Eksistentialisme)
Mål:
– demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
– analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
– dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
#11 Eksistentialisme i litteratur - værk 5 (AG)
Formålet med forløbet er at sætte fokus på eksitentielle spørgsmål i litteraturen.
Forløbet startede med en litteraturhistorisk læsning og video om Søren Kirkegaards 4 stadielære: spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og det kristene menneske.
Viden om eksistentialisme, det meningsløse vs det meningsfyldte og de fire stadier er anvendt i forbindelse med personkarkateristikker, analyse og fortolkning og indkredsning af kristeneksistentialismen under læsning af værket Paradisæbler og andre historier af Martin A. Hansen.
Værklæsningen afsluttede klassen med fremlæggelse af gruppearbejde, idet der i gruppperne blev fokuseret på hver deres analyse og fortolkning af novellener : Paradiæbler, Strudsen, Bolettes termin, Stakkel Rita og Isboden.
I opsamling fokuserede vi på det fælles træk, der er ved novellerne.
Endvidere har klassen analyseret og fortolket Karen Blixen: Det ubeskrevne blad med særlig fokus på det eksistentialistiske valg forankret i menneskets evne til at vælge sin skæbne. Som afslutning på forløbet arbejdede klassen med Peter Seebergs tekst Patienten for at afdække det meningsløse vs det meningsfyldte i forbindelse med eksistentielle valg.
LITTERATURENS VEJE af Johannes Fibiger (2. ud.) s. 169-174
og video om stadielæren: https://www.google.com/search?sca_esv=434236f4e3901b15&sxsrf=ADLYWILGeopxzue3dXzaLAyc0qotiY6geQ:1736332891055&q=de+4+stadier&udm=7&fbs=AEQNm0A6bwEop21ehxKWq5cj-cHa71xbFfcSadNzbFZcGZGoNjNuSR8z4l8Z_y3RosjS6RXgAy7WsfhNptGO0b2GHbpAOEO3LV-1M9poEj49w4BdDC3YfpFQLgson5znsgGjxhxHgBwDvCq31A_eFKxralWkgGP30ngkYCVuDTEdNhi8ygGAnBA&sa=X&ved=2ahUKEwiblruJ-OWKAxXTCRAIHVDRKeAQtKgLegQIERAB&biw=1164&bih=605&dpr=1.1#fpstate=ive&vld=cid:d285eb0c,vid:MUe1WsMl_Jg,st:0
Mål:
-udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
-anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
-analysere, fortolke og perspektivere fiktive
-demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
#12 Realisme og modernisme
I dette forløb har vi arbejdet med realistiske og modernistiske tekster og deres forskelle i form og indhold. Forløbet blev skudt i gang med forskellige eksempler på realisme og modernisme fra verdenslitteraturen. Derefter udgangspunkt i konfrontationsmodernisme og Rifbjerg som forgangsperson her.
Hovedvægten har ligget på den modernistiske litteratur og herunder særligt ekspressionismen.
Ekspressionismen blev introduceret via uddrag af Jensens Kongens Fald (hesteslagtningen), hvor typiske ekspressionistiske træk findes. Det primære arbejde med ekspressionismen har dog været med udgangspunkt i Tom Kristensens litteratur, f.eks. som den kommer til udtryk i hans programskrift, men også hos svenske Per Lagerkvist. arbejdet med modernismens brug af sproget på tværs af medier og historisk tid.
Læste tekster:
Flaubert, Gustave (1857): Madame Bovary. Gyldendal. (uddrag)
Hamann, Kirsten (2005): Fra smørhullet. Gyldendal (uddrag)
Jensen, Johs. V. Jensen: Uddrag af Kongens Fald (1901)
Joyce, James (1922): Ulysses. Rosinante (uddrag)
Kristensen, Tom (1921): Fribytterdrømme: Fribytter. Gyldendal.
Kristensen, Tom (1921): Fribytterdrømme: Nat i Berlin. Gyldendal.
Lagerkvist, Per (1916): Ångest: Ångest, ångest er min arvedel.
Rifbjerg, Klaus (1960): Konfrontation: Terminologi. + Livet i badeværelset. Gyldendal.
Sonnergaard, Jan: Polterabend. Radiator, 1997
Supplerende stof, baggrund og teori:
- Glimtvis (1998): Glimtvis: Nat i Berlin. Ambia.
- https://litthist.systime.dk/index.php?id=126&L=0 (introduktionsvideo anvendt i
undervisningen, ikke tilgængelig for eleverne)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs, afsnittene ”Det moderne samfund”, ”1900tallets stilretninger”, ”Realismens stiltræk” og ”modernismens stiltræk” (udleveret som dok)
- Diverse opslag på litteraturportalen (se links under "Kernestof"
- Teori om fortællere fra Litteraturens veje (udleveret som PDF)
Uddrag fra litteraturens veje (net-udgave) om ekspressionisme (https://litteraturensveje.systime.dk/?id=225 - udleveret som dokument)
Begreber og vigtige punkter fra forløbet:
modernisme: sproget gør opmærksom på sig selv og udtrykker meningsløshed, sproget er et eksperiment
realisme: den ydre virkeligheden skildres i et lettilgængeligt sprog, sproget er et redskab
Konfrontationsmodernisme: Nedbrud, konkretisering af digterkunsten, dekonstruktion
Ekspressionisme: Farver, udtryk for indre følelser, udve mod fjerne egne, sanseudtryk, det smukke i det grimme
programskrift
indre, subjektiv verdensoplevelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
#13 Autofiktion (INKL. VÆRK 5, selvvalgt)
En lille smagsprøve på autofiktion.
Klassen har læst Uddrag af Jørgen Leth: Det uperfekte menneske (2005) og Glenn Bech: Farskibet (2021), og efterfølgende har eleverne hver især læst et selvvalgt værk inden for enten autofiktion eller selvbiografi.
Der er anvendt opslag på litteraturportalen om genren:
2. Autofiktion – forfatteren i fiktionen | Litteraturportalen (de to afsnit "Autofiktion - forfatteren i fiktionen" og "hovedstotl")
Selvbiografisme | Litteraturportalen ("den ny selvbiografi" og "dobbeltkontrakten") samt PP (v. lærer).
Øvrigt materiale:
Interview med Bechs mor https://www.youtube.com/watch?v=ECDXnjXIX5M
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Tilladte websider til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244790019",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244790019",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244790019"
}