Aalborghus Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Aalborghus Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Annemette Mondrup Christensen
Hold
2022 DA/u (
1u DA
,
2u DA
,
3u DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1: Familien (tematisk læsning)
Titel 2
Forløb#2: Fra Sagatid til Oplysningstid
Titel 3
Forløb#3: Verden i krig
Titel 4
Forløb#4: DK og provinsen
Titel 5
Forløb#5: Romantikken
Titel 6
Forløb#7: Holberg og 'Den Stundesløse'
Titel 7
Forløb#6: Det moderne gennembrud 1
Titel 8
Forløb#8: Det moderne gennembrud 2
Titel 9
Forløb#9: Det folkelige gennembrud
Titel 10
Forløb#10: Nyhedsformidling, New Journalism
Titel 11
Forløb#11 Mellemkrigstiden
Titel 12
Forløb#12: Fra eksistentialismen til i dag
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1: Familien (tematisk læsning)
- der læses på tværs af tid og modaliteter.
Der er arbejdet med rollerne far, mor, børn, familiens betydning for den enkelte, og de roller vi har i familien + forskellige familieformer.
+ 'Jeg er fucking vred på mine forældres generation' (3 sider, Yahya Hassan)
+ Analysemodel til kortfilm' (10 sider, Course Sidekick)
Grundbog:
litteraturportalen.systime.dk
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
Samlet omfang: 58 sider + kortfilm og dokumentarfilm(klip)
Indhold
Kernestof:
Trefoldighedsbarn - Vagn Lundbye.pdf
Trefoldighedsbarn - spg.ark.docx
Det nødvendige drab - Wormslev og Bjerre.pdf
Det nødvendige drab. øv. i argumentation docx.docx
Fortællertyper
Sofus er læge og mor er syg.pdf
Sofus er læge - tema mor, barn.docx
Naja Marie Aidt | Litteraturportalen
Aidt_Har_doeden_taget_noget_fra_dig_saa_giv_det_tilbage.pdf
Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage.docx
BARNDOM.pdf
Da jeg var lille - Jens Baggesen - Kalliope.pdf
Det døende Barn - H.C. Andersen - Kalliope.pdf
4 tekster og en kortfilm - skabelon.docx
Hun er vred - Maja Langvad.pdf
Autofiktion - forskellige typer.docx
Mor. version 1 docx.docx
Raskins 7 parametre - elev.docx
På røven i Nakskov, afsnit 1 (0:00-7:25)
Kunsten at græde i kor (2006) - trailer
Familien fra Bryggen 2019 - Sæsontrailer +'Far, Mor og Daddy (indtil 10:47, afsnit 1)
22u - 4 x levende billeder af.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2: Fra Sagatid til Oplysningstid
litteraturportalen.systime.dk
er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
Incl. værk (dokumentarfilm): 'Jagten på den eneste ene' (2009, Cathrine Marchen Asmussen). Varighed: 38 minutter.
Incl. saga, folkeviser (ridderviser og trylleviser), barokdigtning/vanitas-symboler.
Ud over tekster er der arbejdet med: introfilm til Oplysningstiden (Rather Homemade), klip fra Monthy Pyton film ('De sorte riddere'), Filmplakat ('The Vikings'), musikvideo (Johnny Cash - 'Hurt').
Samlet omfang: 15 sider + levende billeder jf. overstående.
Indhold
Kernestof:
Kvinde og mandsrolle + grundmønstre.pdf
af Gisle Surssøns saga.pdf
Monty Python - The Black Knight - Tis But A Scratch
spg. Gisle Surssøn-saga.DOC
Saga - intro.docx
The Vikings.docx
Agnete og Havmanden.pdf
22u Agnete og Havmanden.docx
22u Ridderviser og Trylleviser.docx
Jagten på den eneste ene
opgaver- Jagten på den eneste ene.docx
Sorrig og glæde de vandre til hobe.docx
Rather Homemade Productions: "Oplysningstiden - Hvad fanden skete der lige der"
Hurt - skema jf. vanitassymboler.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3: Verden i krig
- del af DHO-forløbet.
+ DHO-opgaver/VÆRK 1:
'Armadillo' (Metz, 2010)
Aske, Bertram, Kassander
Mads, Filippa, Caroline
Camilla, Noah, Sarah
'Krigskampagnen' (Bertram, 2013).
Blert, Marie, Gustav
Casper, Tobias
Maya-Cecillie, Emil, Therese
Lucas, Rasmus
Mia, Julie, Rebecca
Viktor, Aria, Ida
Der er fælles arbejdet med flg:
Fokus på filmiske virkemidler og autenticitetsmarkører/ fakta- og fiktionskoder i minimum tre udvalgte, centrale scener. Analysen skal følge en eller flere hovedpersoners udvikling gennem filmen eller udforme en næranalyse af udvalgte centrale scener og desuden undersøge filmenes dramaturgi, stillbilleder:
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Klip fra bogen 'Det' sprog til et beat...' (Jan Aasbjerg Petersen; afsnittene om bl.a. rimtyper, rimstrukturer, semantiske felter, argumentationsanalyse, intertekstualitet).
'Armadillo': Diskuter modtagelsen af filmen i Danmark. Inddrag artiklen Den digitale slagmark (Mortensen, 2008).
'Krigskampagnen': Analysen skal endvidere vise, hvordan Danmark og Danmarks rolle fremstilles.
Grundbog: 'Hjemvendt fra krig' (Ann-Katrine Schmidt Nielsen - Dansklærerforeningen).
Samlet omfang: 81 sider (incl. dokumentarfilmen 'Danskere i krig - Afghanistan'; afsnit 2 (26:55)
+ Maleriet 'Batalje' (2016) - Simone A. Kærn
Indhold
Kernestof:
I krig - intro.docx
Derfor jægersoldat - side 14-15 pdf.pdf
Derfor jægersoldat side 12-13 pdf.pdf
Derfor jægersoldg side 16-17 pdf.pdf
Derfor jægersoldat side 18 pdf.pdf
Analysemodel- Krig.pdf
Veteranfiguren.pdf
Veteranfiguren - arbejdsspørgsmål.docx
Rimtyper:
Farvel til 09.docx
I sommeren 2021 tabte vi EM med rank ryg og forlod Afghanistan med benene på nakken.docx
I sommeren 2021 tabte vi EM med rank ryg og forlod Afghanistan med benene på nakken.pdf
Veteranen i sproget doc..docx
Veteranen i sproget.+ Rasmus har brugt 10 af sit liv..docx
Rasmus har brugt 10 år af sit liv på at slå ihjel - Per Munch.pdf
Statsminister Mette Frederiksens tale v...n 5. september 2019 - Statsministeriet.pdf
Statsminister Mette Frederiksens tale ved Flagdag den 5.docx
Velkommen hjem.docx
POV
Denmark in War Afghanistan Afsnit 02 HD
Danskere i krig - opgaver 2.docx
Den digitale slagmark - klip.pdf
Fjendeland - opgaver til afsnit 1 og 2.docx
Billeder og krig.docx
Hjemvendt fra krig; sider: 31-34
Batalje.- maleriet docx.docx
Krigsmaleriet som forsvaret ikke ville have - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Tekst til komma og afsnit.docx
Sprog og retsskrivning.docx
Metoder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4: DK og provinsen
litteraturportalen.systime.dk
er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
Der er arbejdet med ghettoens stemmer, sociale klasser (det ikke at høre til), provinsen/udkantsDanmark, hjemstavn(-sange), kampagnefilm + reality-tv-genren.
+ ’Lolland Falster’ (2013, Spids Nøgenhat)
https://www.youtube.com/watch?v=LC6Q9Ri1CUE
+ ’Visit Lolland-Falster - Tæt på’
’Velkommen til Sydkystdanmark’ (Kampagnefilm)
https://www.youtube.com/watch?v=1emrnYDUIjs
https://www.tv2east.dk/coronavirus/haard-kamp-om-danske-turister-ivaerksaetter-historisk-dyr-reklamekampagne
Aalborg Teater: ’Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’ (2022): Glenn Bech
Samlet omfang: 61 sider + kampagnefilm, musikvideo
Indhold
Kernestof:
Introduktion til klasser i dag.pdf
Ghettoens stemmer.pdf
Introduktion til klasser i dag - spg..docx
Opgangen - Kaspar Colling Nielsen - opgaver.docx
Realityprogrammer jf Faktalink.docx
Prinsesserne fra Blokken - spg.docx
Polarisering handler ikke kun om... - Thomas Wilken.pdf
Hjemstavn på ny.pdf
INGENMANDSLAND - uddrag.docx
Frank vender hjem.docx
Jeg anerkender ikke længere... - Glenn Bech.pdf
Om realismebegrebet og Helle Helle.pdf
RØDBY PUTTGARTEN uddrag Helle Helle (1).docx
Afsnit
Danmark, mit Fædreland - HCA - opgaver.docx
Danmark, mit Fædreland.docx
Jylland - Christina Hagen.docx
Provins Noir.pdf
Lolland Falster.docx -
Ny bølge af nationalsange præger dansk musik.docx
Hjemstavnssange - arb. spg..docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5: Romantikken
litteraturportalen.systime.dk
er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
'Sildig opvaagnen' (Blicher) + 'Flugten til Amerika' (Chr. Winther) læst som værk.
Der arbejdet med de fire strømninger: Universalromantik, Nationalromantik, Biedermeier og Romantisme samt Grundtvigs verdslige og religiøse digtning.
Samlet omfang: 80 sider + podcast (se nedenstående)
Indhold
Kernestof:
Podcast KU - - Romantikken - en bevægelse mod naturen.docx
Litteraturens veje; sider: 142-151, 158-159, 162-166
Litteraturhistorie
Der er et Yndigt Land; af Adam Oehlenschläger, 1819
22u Krydsning af 4 tekster .docx
Tekstkompendium til Krydsning af de 4 tekster med udgangspunkt i.docx
Digtene:
Liljen og Dugdraaben - spg..docx
Morgenvandring.pdf
Flugten til Amerika.pdf
I en landsbykirke - Aarestrup.pdf
Om Emil Aarestrup.docx
De røde sko - HCA.pdf
22u De røde sko.docx
22u Sildig Opvaagnen.docx
Sildig Opvaagnen - Blicher.pdf
Grundtvig- De levendes land.pdf
Er lyset for de lærde blot tekst.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#7: Holberg og 'Den Stundesløse'
litteraturportalen.systime.dk
er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
Samlet omfang: 70 sider.
Indhold
Kernestof:
'Den Stundesløse' (Holberg)
1. akt Den Stundesløse docx.docx
Holbergs komedier - elevark.docx
2 akt Den Stundesløse.docx
3. akt De Stundesløse.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#6: Det moderne gennembrud 1
litteraturportalen.systime.dk
er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
Fokus i forløbet 'Det Moderne gennembrud 1+2' har været de 3 K'er (klasse, køn og kirke).
Samlet omfang - Det Moderne Gennembrud 1+2: 170 sider (incl. værket 'Vildanden')
Indhold
Kernestof:
Litteraturens veje; sider: 194-201
Litteraturhistorie
af Also spracht Zarathustra (Nietzsche).pdf
Religionskritik - Søjler af sol.pdf
Således talte Zarathustra - Religionskritik og Nietzsche .docx
Fru Marie Grubbe - kap. 1..pdf
Af Fru Marie Gruppe - opgaver.docx
Frøkenen - H. Bang.pdf
Frøkenen - Herman Bang.docx
Sædelighedsfejden - Systime (1).docx
Uddrag af 'Forraadt' - Amalie Skram - nyeste version.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8: Det moderne gennembrud 2
litteraturportalen.systime.dk
er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
incl. værk - 'Vildanden' (H. Ibsen)
+ Intro til Henrik Ibsen ('Jeg spørger helst - mit kald er ikke at svare')
+ opbygningen af det klassiske 5 akters drama.
Indhold
Kernestof:
Vildanden - akt 1 og 2.docx
22u Vildanden - fremlæggelser.docx
Engelske Socialister - Holger Drachmann - Kalliope.pdf
11x opgaver Engelske socialister.docx
Ane-Mette (1887)
Ane-Mette - Pontoppidan - Social indignation.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9: Det folkelige gennembrud
litteraturportalen.systime.dk
er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
Fokus på tiden/historien, en ny realisme, centrale forfattere, litterære temaer.
Samlet omfang: 27 sider + to malerier
Indhold
Kernestof:
Litteraturens veje; sider: 244-246
Litteraturhistorie
De 3 k'er oversigt.docx
Naar Rugen skal ind_ fra Rugens Sange (1906).pdf
Indledende arbejde med Lønningsdag.docx
Udslidt.docx
Socialisternes march.pdf
Læs teksten '12 Himmerlandshistorier' - teksten er et uddrag. INDEN blokken skal I have styr på, hvad flg. er kendetegnet ved:- beskrivelsen- dialogen- kommentaren+ det, der i øvrigt kendetegner Johannes V. Jensens skrivestil (fx fortællemåde, ordfor
22u Mix og Match.docx
Bitte-Selgen spg..docx Bitte-Selgen.pdf
Overgang fra gammel bondekultur til moderne storbysamfund.pdf
Johs. V. Jensen, Maskinerne, 1900.pdf
22u Besyngelsesessay.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Forløb#10: Nyhedsformidling, New Journalism
Inkl. uddrag af teksten 'Den bearbejdede virkelighed' (Borker et al); fokus på 4 karakteristiske fiktions-teknikker (Tom Wolfe).
Nyhedstrekanten og nyhedskriterier + den tredje fortællemåde.
Samlet omfang: 21 sider.
Indhold
Kernestof:
Læs i kompendiet 'Gutenberg og google' siderne 143-148.
Nyhedsformidling 2 incl. opgaver.docx
Poul Høi- _OG HELE MÅNEN BLEV SOM BLOD..._.pdf
Bruderov.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Forløb#11 Mellemkrigstiden
litteraturportalen.systime.dk
er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
Fokus på 'De brølende 20ere' overfor 'De kriseramte 30ere'.
- ismer (ekspressionismen i litteratur), flip-proletaren.
Samlet omfang: 27 sider
+
Incl. værk af Karen Blixen ('Babettes gæstebud'). 96 sider
Indhold
Kernestof:
Mellemkrigstiden 1920-45 (Søjler..).pdf
ekspressionisme-oversigt.DOC
LILI - Broby-Johansen.docx
+ '1920ernes -ismer - kort fortalt' (futurisme, kubisme, ekspressionisme, dadaisme og surrealisme):
Litteraturens veje; sider: 277-281, 284, 516
Litteraturhistorie
Middag - Tom Kristensen.pdf
Foråret kommer til cafeen doc.docx
Tom Kristensen og ekspressionismen.docx
Dokumentet fra blokken tirsdag i sidste uge: 'De brølende 20'ere' - læs afsnittet 'De kriseramte 30'ere' (s. 60-62m)
Af Kontor-Mennesker (Leck Fischer).pdf
•VBH-modellen: modellen kan bruges til at få et overblik over personer i en tekst. • •V = personernes virkelighed •B = personernes bevidsthed om deres egen situation (og om samfundet i øvrigt) •H = personernes handling jf. deres livssituation • •Når
Karen Blixen.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Forløb#12: Fra eksistentialismen til i dag
litteraturportalen.systime.dk
er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)
Historisk 'overflyvning' af tiden ca. 1950 til i dag.
Fokus på:
eksistentialismen i litteratur, konfrontationsmodernisme, ny-realisme, punkkulturen i litteratur, minimalisme, autofiktion, performativ biografisme, paratekst og dobbeltkontrakt, den upålidelige fortæller, optoning/nedtoning og facework.
Samlet omfang: 91 sider
+
Værket 'Institutionaliseret' (Haidar Ansari). 130 sider.
Indhold
Kernestof:
Martin A. Hansen.pdf
Martin A. Hansen - at fiktionalisere for at redde det moderne menneske.docx
Roden - Martin A. Hansen .pdf
22u Roden Martin A. Hansen.docx
Patienten (1962) | Litteraturportalen
De litterære strømninger i 1960erne.docx
Om 1960erne.docx
Livet i badeværelset.jpg
Uro i forstæderne - Panduro.pdf
Leif Panduro .docx Uro i forstæderne - spg..docx
Punkkulturen.pdf
Stinkende lig...Strunge.pdf
Sår - Pia Tafdrup.pdf
Michael Strunge vs Pia Tafdrup.docx
Minimalistisk realisme.pdf
Om realismebegrebet og Helle Helle.pdf
Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark.pdf
Minimalisme og Helle Helle kopi.pptx
Frels de raske -....Sonnergaard.pdf
Frels de raske - arb.spg..docx
Bænken (2000) - Det er mig der er Liv
Kongens Have - Christel Wiinblad.pdf
Hvad er sandhed, og hvad er løgn - Helt ude i hampen.docx
Brun mands byrde - uddrag.pdf
Performativ biografisme - karakteristika.docx
Af Brun mands byrde - spg..docx
Intro til YHs forfatterskab
Ghettoliv hos Yahya Hassan.pdf
22u Yahya Hassan-digte.docx
Opgaver til INSTITUTIONALISERET.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244790199", "T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244790199", "H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244790199" }