Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Annemette Mondrup Christensen
Hold 2022 DA/u (1u DA, 2u DA, 3u DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Familien (tematisk læsning)
Titel 2 Forløb#2: Fra Sagatid til Oplysningstid
Titel 3 Forløb#3: Verden i krig
Titel 4 Forløb#4: DK og provinsen
Titel 5 Forløb#5: Romantikken
Titel 6 Forløb#7: Holberg og 'Den Stundesløse'
Titel 7 Forløb#6: Det moderne gennembrud 1
Titel 8 Forløb#8: Det moderne gennembrud 2
Titel 9 Forløb#9: Det folkelige gennembrud
Titel 10 Forløb#10: Nyhedsformidling, New Journalism
Titel 11 Forløb#11 Mellemkrigstiden
Titel 12 Forløb#12: Fra eksistentialismen til i dag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Familien (tematisk læsning)

- der læses på tværs af tid og modaliteter.
Der er arbejdet med rollerne far, mor, børn, familiens betydning for den enkelte, og de roller vi har i familien + forskellige familieformer.

+ 'Jeg er fucking vred på mine forældres generation' (3 sider, Yahya Hassan)
+ Analysemodel til kortfilm' (10 sider, Course Sidekick)



Grundbog: litteraturportalen.systime.dk
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)


Samlet omfang: 58 sider + kortfilm og dokumentarfilm(klip)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb#2: Fra Sagatid til Oplysningstid

litteraturportalen.systime.dk er anvendt div. forløb.

'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)

Incl. værk (dokumentarfilm): 'Jagten på den eneste ene' (2009, Cathrine Marchen Asmussen). Varighed: 38 minutter.

Incl. saga, folkeviser (ridderviser og trylleviser), barokdigtning/vanitas-symboler.
Ud over tekster er der arbejdet med: introfilm til Oplysningstiden (Rather Homemade), klip fra Monthy Pyton film ('De sorte riddere'), Filmplakat ('The Vikings'), musikvideo (Johnny Cash - 'Hurt').

Samlet omfang:  15 sider + levende billeder jf. overstående.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb#3: Verden i krig

- del af DHO-forløbet.
+ DHO-opgaver/VÆRK 1:
'Armadillo' (Metz, 2010)
Aske, Bertram, Kassander
Mads, Filippa, Caroline
Camilla, Noah, Sarah

'Krigskampagnen' (Bertram, 2013).
Blert, Marie, Gustav
Casper, Tobias
Maya-Cecillie, Emil, Therese
Lucas, Rasmus
Mia, Julie, Rebecca
Viktor, Aria, Ida



Der er fælles arbejdet med flg:
Fokus på filmiske virkemidler og autenticitetsmarkører/ fakta- og fiktionskoder i minimum tre udvalgte, centrale scener. Analysen skal følge en eller flere hovedpersoners udvikling gennem filmen eller udforme en næranalyse af udvalgte centrale scener og desuden undersøge filmenes dramaturgi, stillbilleder: https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=135
https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136  https://billedkunstbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137
Klip fra bogen 'Det' sprog til et beat...' (Jan Aasbjerg Petersen; afsnittene om bl.a. rimtyper, rimstrukturer, semantiske felter, argumentationsanalyse, intertekstualitet).

'Armadillo': Diskuter modtagelsen af filmen i Danmark. Inddrag artiklen Den digitale slagmark (Mortensen, 2008).
'Krigskampagnen': Analysen skal endvidere vise, hvordan Danmark og Danmarks rolle fremstilles.


Grundbog: 'Hjemvendt fra krig' (Ann-Katrine Schmidt Nielsen - Dansklærerforeningen).

Samlet omfang: 81 sider (incl. dokumentarfilmen 'Danskere i krig - Afghanistan'; afsnit 2 (26:55)
+ Maleriet 'Batalje' (2016) - Simone A. Kærn
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb#4: DK og provinsen

litteraturportalen.systime.dk er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)

Der er arbejdet med ghettoens stemmer, sociale klasser (det ikke at høre til), provinsen/udkantsDanmark, hjemstavn(-sange), kampagnefilm + reality-tv-genren.

+ ’Lolland Falster’ (2013, Spids Nøgenhat)
https://www.youtube.com/watch?v=LC6Q9Ri1CUE
+ ’Visit Lolland-Falster - Tæt på’
’Velkommen til Sydkystdanmark’ (Kampagnefilm)

https://www.youtube.com/watch?v=1emrnYDUIjs
https://www.tv2east.dk/coronavirus/haard-kamp-om-danske-turister-ivaerksaetter-historisk-dyr-reklamekampagne


Aalborg Teater: ’Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet’ (2022): Glenn Bech

Samlet omfang: 61 sider + kampagnefilm, musikvideo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb#5: Romantikken

litteraturportalen.systime.dk er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)

'Sildig opvaagnen' (Blicher) + 'Flugten til Amerika' (Chr. Winther) læst som værk.

Der arbejdet med de fire strømninger: Universalromantik, Nationalromantik, Biedermeier og Romantisme samt Grundtvigs verdslige og religiøse digtning.

Samlet omfang: 80 sider + podcast (se nedenstående)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb#7: Holberg og 'Den Stundesløse'

litteraturportalen.systime.dk er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)



Samlet omfang: 70 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Forløb#6: Det moderne gennembrud 1

litteraturportalen.systime.dk er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)

Fokus i forløbet 'Det Moderne gennembrud 1+2' har været de 3 K'er (klasse, køn og kirke).




Samlet omfang - Det Moderne Gennembrud 1+2: 170 sider (incl. værket 'Vildanden')
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Forløb#8: Det moderne gennembrud 2

litteraturportalen.systime.dk er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)


incl. værk - 'Vildanden' (H. Ibsen)

+ Intro til Henrik Ibsen ('Jeg spørger helst - mit kald er ikke at svare')
+ opbygningen af det klassiske 5 akters drama.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 10 Forløb#10: Nyhedsformidling, New Journalism

Inkl. uddrag af teksten 'Den bearbejdede virkelighed' (Borker et al); fokus på 4 karakteristiske fiktions-teknikker (Tom Wolfe).
Nyhedstrekanten og nyhedskriterier + den tredje fortællemåde.




Samlet omfang: 21 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Forløb#12: Fra eksistentialismen til i dag

litteraturportalen.systime.dk er anvendt div. forløb.
'Litteraturens veje' (Fibiger og Lütken)

Historisk 'overflyvning' af tiden ca. 1950 til i dag.
Fokus på:
eksistentialismen i litteratur, konfrontationsmodernisme, ny-realisme, punkkulturen i litteratur, minimalisme, autofiktion, performativ biografisme, paratekst og dobbeltkontrakt, den upålidelige fortæller, optoning/nedtoning og facework.

Samlet omfang: 91 sider
+
Værket 'Institutionaliseret' (Haidar Ansari). 130 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer