Titel
17
|
Sprog, klasse og magt (inkl. værk)
I dette forløb har vi primært arbejdet inden for det sproglige perspektiv. Vi har haft et tematisk forløb med fokus på sprog, klasse og magt (med udgangspunkt i materiale fra Perspektiver i dansk med kapitlet med selv samme navn). Fokus var på forholdet mellem sprog, sociale klasser og magt - et område, hvor sproglig analyse er særligt relevant. Eleverne lærte først og fremmest om begreberne kommunikativ kompetence, gruppesprog, kodeskift, ordvalg, skriftsprog, talesprog, syntaks, multietnolekt, høj/lav kulturel kapital. Disse begreber skulle eleverne lære at anvende i forbindelse med en stilistisk analyse.
Først brugte vi et uddrag af Tove Ditlevsens Barndommens gade (1943) og et klip fra Rytteriet: https://www.youtube.com/watch?v=AAQ9nETHV-0 . Dernæst arbejdede vi med kommunikativ kompetencer, gruppesprog og kodeskift ved et klip fra Prinsesser fra blokken (afsnit 4, 17:15-21:15, 2016). Dette førte videre til en snak om lav og høj stil i uddrag fra Ækte vare 1 + 2 (Perspektiver i dansk, antologi). Her undersøgte eleverne de to teksters forskellige stilleje (ordforråd, sætningsopbygning, etc.). Denne analyse ledte os videre til en snak om multietnolekt, som senere hen også ville blive relevant for værklæsningen af Yahya Hassan Digte 2013. Eleverne arbejde i grupper med Gigi - Ægte italiensk pizza (https://www.youtube.com/watch?v=PPLkpDOYIjw) og et uddrag fra Kald det hvad fanden du vil (2005) af Marjaneh Baktiari. Sidste tekst eleverne arbejdede med inden værklæsningen var et uddrag af Thomas Korsgaards Man skulle nok have været der (2021) med fokus på de pågældende tematikker, som forløbet har åbnet op for (klasse, magt, sprog). Under arbejdet med værket af Yahya Hassan anvendte eleverne de begreber, som forløbet havde præsenteret dem for. Derudover anvendte eleverne også deres viden om sproglige virkemidler til analyse af sproget. Eleverne holdt oplæg for hinanden. Disse oplæg handlede om analyse af tre selvvalgte digte fra samlingen.
Værk: Yahya Hassan - digte 2013.
Materiale fra Perspektiver i dansk (2018) (Både grundbog og antologien):
- s.192-194, 207-209.
- Tove Ditlevsen - Barndommens gade (1943) (uddrag: s.72-73, antologi).
- Ækte vare 1 (s.74-75, antologi)
- Ækte vare 2 (s.76-77, antologi)
- Marjaneh Baktiari - Kald det hvad fanden du vil (2005) (uddrag: s.84-85, antologi)
Andet materiale:
- Rytteriet - Er geden de fattiges au pair?: https://www.youtube.com/watch?v=AAQ9nETHV-0
- Prinsesser fra blokken. DR TV. Afsnit 4, 17:45-21:15. 2016.
- Gigi - Ægte italiensk pizza: https://www.youtube.com/watch?v=PPLkpDOYIjw
- Thomas Korsgaard - Man skulle nok have været der (2021) (uddrag, kapitel 46, s.169-178)
Eleverne har specielt arbejdet med følgende digte fra værket:
- Elisabeth, Thanujan, Clara: BARNDOM, TVANGSFJERNET, DIMISSION.
- Muna, Fadumo, Samiira, Miski: BARNDOM, DOMMEDAG, GHETTOGUIDEN.
- Joud, Muno, Thomas: FØDSLEN, FLYTNING, SALAM HABIBI.
- Rawan, Iza, Maria, Haneen: GHETTOGUIDEN, FØDSLEN, GEMMELEG.
- Iman, Salwa, Sara: GHETTOGUIDEN, DIMISSIONEN, LANGDIGT.
- Gro, Maryan, Isabella: FØDSLEN, 12 ÅR, GHETTOGUIDEN.
Formål:
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund.
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
|