Holdet 2022 DA/z - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Aalborghus Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mads Nielsen, Signe Marie Bonnerup Hansen
Hold 2022 DA/z (1z DA, 2z DA, 3z DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dokumentarfilm-ml. fiktion og virkelighed (Værk 1)
Titel 2 Retorik og mundtlighed
Titel 3 Epik og lyrik
Titel 4 Krig (Danmark besat) (optakt DHO)
Titel 5 Køn, klasse og gennembrud (Værk 2, Et dukkehjem)
Titel 6 Romantik, skygge og idyl
Titel 7 Nyere noveller (værk 3, novellesamling)
Titel 8 Kampagnefilm
Titel 9 Realismer og Modernismer (værk nr.4, lyrik)
Titel 10 Nyheder og fortællende journalistik
Titel 11 Krimi (værk 5, roman)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dokumentarfilm-ml. fiktion og virkelighed (Værk 1)

Vi har arbejdet med dokumentarfilmsgenren i dette forløb. Eleverne har stiftet bekendtskab med forskellige genrer (autoritativ informerende/vidensformidlende, autoritativ kritisk/undersøgende, poetisk refleksiv, observerende), analyseredskaber, autenticitetsmarkører og fiktionskoder, og vi har diskuteret vinklingen af forskellige film på kritisk vis. Eleverne har selv produceret dokumentarfilm indenfor forskellige genrer med refleksioner over genretræk og brugen af virkemidler.

Vi har set og analyseret den korte film "Hjemvendt" samt Max Kestners poetiske dokumentar "Rejsen på ophavet" og filmen "Skjold og Isabel". Her har eleverne mødt både den observerende og den poetisk/refleksive genre. Derudover har vi set "De vaccinerede piger" og især arbejdet med vinkling og kritisk vurdering af denne som et eksempel på en kritisk-undersøgende dokumentar.

Teorien, som er udleveret i et selvfremstillet kompendium, kommer fra "Dokumentaren i undervisningen", "MedieDK" samt "Krydsfelt".

Forløbet fungerer som halvdelen af optakten til DHO, hvor eleverne skal arbejde med film. Undervejs i forløbet har eleverne skrevet en analyserende artikel, hvor de analyserede en selvvalgt dokumentarfilm.

Dokumentarfilmsværk: De vaccinerede piger.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Retorik og mundtlighed

I dette forløb har vi arbejdet med appelformer, kommunikationsmodellen, det retoriske pentagram, Toulmins argumentationsmodel, sproglige virkemidler (retoriske spørgsmål, opremsninger/triader, anaforer, allitteration, troper osv. osv.) og forskellige kneb og belægsformer. Vi har set på forskellige talegenrer og deres formål. Eleverne har selv holdt politiske taler med fokus på god argumentation samt skrevet debatterende artikler med samme fokus.  

Retorik som optakt til det mundtlige forsvar for DHO, alle holder en tale med retoriske virkemidler, kropssprog osv. Fokus på sprog og medie søjlerne i dette emne. Sprogets funktion og variation, udtrykke sig formidlingsbevist, mundtlige fremstillingsformer, kommunikation, appelformer, argumentation, retorisk analyse, udtryksfærdigheder mundtligt og skriftligt.  

”Jeg ville ønske, jeg også turde gå i bad”, Anne Sophie Hækkerup, Politiken, 2016.
Jacob de Lichtenberg som kropssprogsekspert (Youtube klip).    
Obama wins the election (Youtube video)
Kronprins Frederiks bryllupstale til Mary (Youtube).
Talen fra dogmefilmen "Festen" (Youtube).
”Abort og skolemassakre hænger sammen”, Iben Thranholm, 2013, Kristeligt dagblad.
Tessas nytårstale 2021


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil nr.4 13-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Epik og lyrik

I forløbet har vi stiftet bekendtskab med de to genrer epik og lyrik og arbejdet analyserende med noveller og digte samt set portrætfilmen om Michael Strunge.
Vi har arbejdet primært med fortællertyper, fremstillingsform, personkarakteristik, miljøkarakteristik, tematik, troper og figurer. Vi har trænet sammenhæng mellem analysegreb, PEEL modellen samt at få skabt en rød tråd, der peger frem mod en samlet tematik i en tekst. Eleverne har arbejdet både mundtligt og skriftligt med disse ting, og vi har udvidet teksterne til at omfatte elevernes selvvalgte sangtekster på dansk.

"Lus" og "Str.44", Lotte Kirkeby, fra "Jubilæum", 2016.
"Plasticsolen", Michael Strunge.
"Til en Veninde", Emil Aarestrup.
"På vej til Skoven", Anna Møller, 2020.
"Væbnet med ord og vinger", dok.film, Torben Skjødt Jensen, 2017.
Begreb om dansk, kapitel 4.
Selvvalgt sanglyrik (herunder teori om typiske temaer fra bogen Dansk rocklyrik efter 2000).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Krig (Danmark besat) (optakt DHO)

Forløbet har været optakt til DHO, hvor eleverne har arbejdet med enten "Flammen og Citronen" eller "Hvidstengruppen - nogle må dø for at andre kan leve".

I forløbet har vi set på krig skildret igennem forskellige medier og ikke kun begrænset os til krig i Danmark og til besættelsestiden. Fokus har været at se på, hvordan forskellige medier skildrer krig, samt hvad deres muligheder (og begrænsninger) er. Vi har arbejdet med reportagegenren, pressefotoet, lyrik, dokumentarfilm og endnu engang haft fokus på filmiske virkemidler og de levende billeder.

Materiale:
"Reportage fra en beskidt krig", Puk Damsgaard, 2012.
"Definitioner", Halfdan Rasmussen, 1963.
"Skæbne", Morten Nielsen, 1943.
"Armadillo", 2010.
"Flammen og Citronen", 2008.
"Hvidstengruppen - nogle må dø for at andre kan leve", 2012.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Stil nr.5, novelleanalyse. 11-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Køn, klasse og gennembrud (Værk 2, Et dukkehjem)

Forløbet har haft fokus på litteratur fra det moderne gennembrud. Primært fokus har været på de problemer, der sættes under debat samt på køn og social klasse. Eleverne har læst "Et dukkehjem" i forløbet.

Georg Brandes (noteark Hovedstrømninger i det 19de århundredes litteratur, i uddrag).
"Den grimme ælling" (.H.C. Andersen) og "Ørneflugt" (Pontoppidan) i komparativ analyse. Arv eller miljø, naturalisme.
”Ane-Mette” (Pontoppidan).
”Foran alteret”, Herman Bang  (køn, ægteskab og impressionisme).
Et dukkehjem (Ibsen). Eleverne læser hele værket. Arbejde med dialogen og dramagenren samt konflikten og personkarakteristikker. Samtaleanalyse: samarbejdsprincipper og høflighedsprincipper.
Det Hirschsprungske familiebillede og Udslidt (kunst fra perioden).
Indledningen til Marie Grubbe (J.P. Jacobsen)
Memento mori, 1899, (Amalie Skram) Sædelighedsfejden.
Martin Andersen Nexø, uddrag af Pelle Erobreren filmen.

Eleverne har holdt oplæg over forskellige forfattere igennem forløbet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende ny og ældre litteratur 20-09-2023
Lille skriveøvelse - reflekterende genre 10-10-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Romantik, skygge og idyl

I forløbet har vi arbejdet med den litterære periode Romantikken. Vi har arbejdet med strømninger i perioden; Nationalromantik, Biedermeier, Romantisme, Nyplatonisme, Panteisme, og vi har arbejdet med de romantiske idealer i forhold til værdier og mennesker. Vi har set på Danmark i krise, splittelsen og forholdt gamle fædrelandssange til moderne pop fædrelandssange.
Desuden har vi arbejdet med eventyrgenren; folkeeventyr og kunsteventyr og forskellige kanonforfattere og kanonforfatter-begrebet.  Udover nedenstående har vi haft en blok om Grundtvig, hvor eleverne har undersøgt hans liv, profession, sangproduktion, højskolebevægelsen osv.

Materiale:
1800tallet på Vrangen – guld, hor og romantik”
Søjler af sol s.30-33, 35-39.
”Klokker”, 1999.
”Ved Søen”, Staffeldt, 1804.
”Guldhornene”, Oehlenschläger.
”Skyggen” og "Hyrdinden og skorstensfejeren", H.C. Andersen.
”Til en veninde”, Emil Aarestrup, 1838.
Emil Bæhrentzen: Et familiestykke.
PS Krøyer: Et portræt af familien Hirschprung
”Fædrelands-Sang" af Oehlenschläger og
"I Danmark er jeg Født" af H.C. Andersen.
Video om nationalromantikken på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0
”Hosekræmmeren”, Steen St. Blicher.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Nyere noveller (værk 3, novellesamling)

I forløbet har vi haft fokus på nyere noveller, og eleverne har læst novellesamlingen "Tyverier" af Thomas Korsgaard. Herudover har eleverne stiftet bekendtskab med Helle Helle og særligt haft fokus på receptionsæstetik (det læserorienterede fokus med henblik på udfyldning af tomme pladser i teksten).

Vi har arbejdet med personkarakteristik, miljøkarakteristik, fortæller, fremstillingsform, tematik og tomme pladser. Derudover har vi repeteret lidt samtaleanalyse fra forrige forløb, da flere af novellerne består meget af dialog. Eleverne har både holdt mundtlige oplæg og skrevet analyserende artikler. Vi har arbejdet med novellegenren og med samlingen som helhed.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kampagnefilm

I dette korte forløb har vi arbejdet med kampagnefilmen. Vi har arbejdet med komparative analyser af politiske kampagnefilm, med reklamekampagnefilmen samt med oplysnings- og informationskampagnen. Vi har arbejdet med målgruppeanalyse, genretræk, AIDA modellen og humor samt igennem analyserne repeteret filmiske virkemidler, det retoriske pentagram, argumentationsmodellen og argumentationstyper, minervamodellen.
Eleverne har skrevet en analyserende artikel over en selvvalgt kampagnefilm i tilknytning til forløbet og lavet deres egen hverve-kampagnefilm til Aalborghus med fokus på forskellige målgrupper.

”Nytår igen”, 2020. Sikkerhedsstyrelsen featuring Jesu Brødre, Niels Olsen, Lina Rafn, Klam Vandmand og Shambs.

https://www.berlingske.dk/politik/socialdemokratiet-lancerer-kampagnevideo-med-oekonomi-i-fokus-det-er-nu-vi  Pas på fremtiden, Berlingske d. 16. august 2022

Liberal Alliance https://www.liberalalliance.dk/du-kan-godt/  Du kan godt den 2. aug. 2022.

Selvvalgte kampagnefilm fra Sundhedsstyrelsen under Corona er anvendt med henblik på det retoriske pentagram og med fokus på forskellige målgrupper.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Realismer og Modernismer (værk nr.4, lyrik)

I dette forløb har vi arbejdet med realisme og modernisme på tværs af litteraturhistorien. Eleverne har stiftet bekendtskab med følgende ismer: Naturalisme, Ekspressionisme, Surrealisme, Konfrontationsmodernisme, minimalisme, eksistentialisme samt, hvad der kan siges at være realistisk og modernistisk. Derudover har vi kigget på fænomenet hæslighedsæstetik.

Eleverne har indenfor realisme arbejdet med virkelighedsmarkører, mimesis, deskriptive elementer, runde karakterer/psykologisk kausalitet og narrativ kausalitet. Modernismearbejdet har primært haft et stilistisk fokus på, hvordan sproget gør opmærksom på sig selv samt splittelsen hos individet. Undervejs i forløbet har vi indlagt et forfatterfokus, hvor eleverne har læst flere Seeberg-tekster primært fra samlingen Eftersøgningen.
Eleverne har læst "Rust" i forbindelse med et besøg i Regan Vest med historiefaget. Eleverne har fået en fornemmelse af, hvorledes realisme og modernisme er modsætningspar og har afløst hinanden op igennem tiden, men også hvordan det kan give en bestemt effekt at bruge dem begge i samme tekst, og hvad de dermed kan give hinanden.   

Eleverne har arbejdet med et selvlæst værk undervejs i forløbet, hvor de kunne vælge en digtsamling eller et dansk musikalbum. Der skulle næranalyseres to digte samt samlingen som helhed og perspektiveres til enten realisme eller modernisme. Værkarbejdet har resulteret i en analyserende artikel samt et mundtligt oplæg.

Martin Andersen Nexø, ”Lønningsdag” (1900)
Johannes V. Jensen «Paa Memphis station» (1906)
Tom Kristensen «Det blomstrende slagsmål» (1920)
Peter Seeberg «Rust» (1963)

Bazar-udsendelse med Strunge, Tafdrup, Baidel og Bjørnvig.
"Ådselsvandet", Henrik Nordbrandt. 1960
"Livet i badeværelset" og "Terminologi", Rifbjerg. 1960.
Uddrag af "Tryghedsnarkomaner", Vita Andersen. 1977.
Jørgen Holmgaard (Realisme og narrativitet, 1996): Narrativ kausalitet, deskriptive elementer, virkelighedsmarkører.
Aristoteles (Poetikken 335-323 f.kr) Mimesis-begrebet.
Psykologisk kausalitet.
Forfatterfokus: Peter Seeberg. "Patienten", "Hullet", "Hjulet", "Fjenderne", "Bulen" fra Eftersøgningen, samt "Bulen".

Teori fra bogen: Realismer Modernismer, Steffen Auring og Erik Svendsen, Systime.  

Vi har i forløbet løbende brugt litteraturportalen.dk, ordbogen.com, ordnet.dk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Nyheder og fortællende journalistik

Vi har arbejdet med nyhedstrekanten, nyhedskriterierne, typer af kilder og kildekritik. Vi har arbejdet med minervamodellen og det retoriske pentagram. Vi har set på nyhedsartikler fra forskellige medier (primært Politiken og EkstraBladet), og desuden arbejdet med reportagegenren før og nu, og eleverne har selv skrevet reportager. Vi har set på de forskellige avisers politiske ståsted og målgruppe.
Vi har set og arbejdet med dokumentaren "EkstraBladet udenfor citat" (2014).  

Eleverne har selv undersøgt og holdt oplæg om pressefrihed, årets (årenes) pressefotos, Cavlingprisen, nyhedsapps, clickbait og fake news.

MedieDK s.11-14, 18-19.
Eget udleverede materiale om reportagegenren.
"Branden", Herman Bang, 1884.
"Reportage fra en beskidt krig", Puk Damsgaard, 2012.
Forsider og forsideartikler fra Politiken og EkstraBladet 2020 (om Coronasmitten).
"Narkohund fik succes ved gymnasiefest", Jyllandsposten, 2013.
"Narkohund afslører gymnasieelever", EkstraBladet, 2013.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Krimi (værk 5, roman)

I dette forløb har vi primært arbejdet med romanen ”Kvinden i buret” af Jussi Adler Olsen. Vi har set på forskellige krimigenrer, novelle vs. roman, teorier om suspense, surprise, komposition og derudover haft fokus på fremstillingsformer, fortæller og personkarakteristik.

”Kvinden i buret”, Jussi Adler Olsen, Krimi-thriller, 2013.
”TV TV TV – krimi”, DR2, 2011.
Kriminovelle ”Lizzies elsker”, Ruth Rendell, 1995.
”Den kriminelle novelle”, 1999.
Eget komponerede teori-materiale på baggrund af kollegas speciale samt skrifter af Gunhild Agger på AAU. Findes på powerpoint.
”Er krimien ligeså dårlig som sit rygte”, Politiken 2009.
”Afdeling Q – fra Kvinden i buret til Fasandræberne”, CFU.


https://ordnet.dk

https://www.synonymbog.com

Forside | Litteraturportalen


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer