Titel
4
|
Climate Change and Sustainability
Med udgangspunkt i E-bogen ’Cli-Fi – Writing for Change’ fra forlaget Praxis, har vi været igennem et forløb, der har gjort eleverne bevidste om, hvordan vores klima har det og hvordan det måske ender med at gå, hvis der ikke bliver gjort noget drastisk. Forløbet indeholder tekster fra forskellige genrer (ballade, kortfilm, tale og reklame), ordforrådsøvelser og grammatik. Vi startede med ’The Climate Blame Game’, hvor eleverne undersøgte deres eget aftryk på klimaet og fik point for hvor stort eller lille det var. Herefter arbejdede vi med ’The Anthropocene Era’, der fortæller om hvordan vi lever i menneskets tidsalder, da det er mennesket, der påvirker klimaet. I ’Ballad of Further Down the Line’ bliver vi præsenteret for det positive fremtidsscenarie, at vi via teknologi som vindmøller og solpaneler har løst klimaproblemerne. Første skridt på vejen er, at vi skal samarbejde og ikke lade os stoppe af romantiske forestillinger om den ’uberørte natur’. I stedet skal vi lære at nyde synet af rækker af vindmøller og solpaneler alle steder, da de jo er vores redningsmænd. I Obamas tale til COP 21 i 2015 præsenteres vi for den politiske vinkel og hører om hvor slemt det allerede står til ved kysterne i USA og hvad USA har gjort og vil gøre – i samarbejde med resten af verden. Vi lærer at retorik er et vigtigt middel i kampen. At sprog og sproglige kneb har stor betydning, ser vi også i Ørsteds tv-reklame, der reklamerer for grøn energi. Eleverne lavede i den forbindelse deres egen reklame for et grønt produkt, hvor de tog udgangspunkt i AIDA modellen og brugte retoriske virkemidler. Som det sidste led i forløbet har vi arbejdet med kortfilmen ’GROW’, der viser en dystopisk fremtid, hvor forureningen har gjort luften giftig at indånde.
Teksterne fra de forskellige genrer og deres virkemidler har vist eleverne hvordan det er muligt igennem film, digte, taler og reklamer at påvirke, protestere og i sidste ende, ændre på forholdene.
Tekster:
- The Anthropocene Era, Introduction og tekst (uddrag)
- Why People Don’t Believe in Climate Science: K1D 16X9 20 SECS K1D 0JF HERO (youtube.com)
- The Ballad of Further Down the Line by Matt Harvey
- Remarks by President Obama at COP 21, November 2015
- TV-reklame for Ørsted: Let’s create a world that runs entirely on green energy, https://youtu.be/56MhjXTcSCg
- GROW – kortfilm af Micah Levin, produceret af Movie Magic Media Productions, 2015
|