Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Bente Sørensen
|
Hold
|
2022 HI/x (1x HI, 2x HI, 3x HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Vikingetiden. Introduktion til historie
Et kort introduktionsforløb til historiefagets teorier og metoder. Der anvendes kilder omhandlende vikingetiden som eksempler.
Vi berører følgende:
- Faghistorie og populærhistorie
- Historiebrug og historiebevidsthed
- Årsagsforklaringer
- Aktør- og strukturniveau
- Historiesyn og –opfattelser
- Kildekritik
Materialer:
- Historien om Danmark, Vikingetiden Se minut 0.00-01.15
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-danmark_-vikingetiden_145565
- Vikings, Trailer, 2013 https://www.youtube.com/watch?v=Yi4YnwFT7Gk
- Norsemen, 2017 https://www.youtube.com/watch?v=DwD7f5ZWhAk
- Rasmussen: Higher Ground, Melodi Grandprix 2018 https://www.youtube.com/watch?v=Yi4YnwFT7Gk
- VM 2022 https://www.youtube.com/watch?v=ChiYxCI4dYE
- 3 kilder om Danmarks overgang til kristendom: Widukind om Haralds omvendelse, Jellingestenen, Inskriptionen, Adam af Bremen
- Kort over vikingernes rejser og handelsvarer, Schou og Ørnstrøm: Danmark i verden
- Priser på forskellige varer i vikingetiden, fra Ill. videnskab
- Gennemsnitlig højde og levealder, fra Vinkler på vikingetiden, Nationalmuseet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Magt i Danmark: Oversigtsforløb
Forløbet er det obligatoriske oversigtsforløb og fokuserer på magtens udvikling i Danmark fra vikingetid til 1930'erne.
Der laves nedslag i nedenstående perioder med særlige kendetegn
Vikingetid ca. 850-1050: Her laves analyse af bygningsværker (Trelleborgene, Kanhave-kanalen og Ravning Enge-broen) fra vikingetiden og det diskuteres om de kan tages som udtryk for en stærk centralmagt. Kongen har sin magt gennem alliancer med stormænd.
Middelalder og Jyske Lov, 1241: Kongen allierer sig med den katolske kirke, der på baggrund af den stigende velstand i perioden voksede sig stærk. Gradvis overgang fra sædvaneret til nedskrevne landskabslove
Reformation, 1536: Den katolske kirke mistede sin magt, Kongen overtog kirkens ejendomme og blev kirkens overhoved
Enevælden,1660: Kongen fik den absolutte magt men bevarede den gennem stigende alliance med den nye stærke gruppe i samfundet - borgerskabet.
Den oplyste enevælde, Landboreformer, sidste del af 1700-tallet: Bønderne blev gradvis en magtfaktor grundet deres økonomiske betydning og nye tanker. Adlen mistede mere magt
Junigrundloven, 1849: Demokratiets indførsel, udvalgte befolkningsgrupper fik politisk magt.
Kanslergadeforliget, 1933: Velfærdsstatens undfangedes
Fremstillingsmaterialer:
- Centralmagt, s. 8-9 + Knud den Store …, s. 14 i Larsen og Smitt, Danmarkshistorisk oversigt
- Jyske lov, s. 18-23 + 25 i Larsen og Smitt, Danmarkshistorisk oversigt
- Illustration af den feudale samfundsorden
- MINIFOREDRAG https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-feudalisme-i-danmark/
- 1536 Reformationen, s. 34-38 i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
- 1660 Enevælde, s. 43 + Enevælden indføres s. 47 ned. – 51 midt i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
- 1788 Landboreformerne, s. 53-57 nederst i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
- 1849 Junigrundloven, s. 61-66 i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
- Velfærdsstaten undfanges, s. 78-79 + Danmark under krisen etc., s. 82-87 øv. i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
Kilder:
- Fortalen til Jyske Lov, 1241
- Ill. af afladsbrev (med forklarende tekst), Kalkmaleri fra 1520'erne (indgik i diskussionen om afladshandlen), Ill. af den protestantiske konge (udtryk for cæsaropapistisk eller den hierarkisk magtopfattelse)
- Enevælde, s. 43 + Enevælden indføres s. 47 ned. – 51 midt i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
- Kongeloven 1665, http://danmarkshistoriskoversigt.systime.dk/1660-enevaelde/19-kongeloven-1665.html
|
Indhold
|
Kernestof:
-
22x Historie Din historie, vores historie.docx
-
LÆSESPM. Vikingetid.docx
-
OPGAVE Vikingetidens bygningsværker.docx
-
22x Historie Din historie, vores historie
-
1241, Jyske Lov, s. 18-23 øverst i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
-
OPGAVE Middelalder, Det centrale i historiebogen, s. 18-25 i Larsen m.fl._ DK-hist. oversigt,.docx
-
OPGAVE Jyske Lovs fortale.docx
-
KILDE Fortale til Jyske Lov, 1241.docx
-
Jyske Lov, s. 25 nederst i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
-
KILDER Reformationen, Afladshandel + Reformert konge.docx
-
1536 Reformationen, s. 34-38 i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
-
SPM. 1536 Reformationen, s. 34-41 i Danmarkshistorisk oversigt.docx
-
KILDE Kongeloven 1665.docx
-
SKRIV Enevælde og Kongeloven, 1665.docx
-
LÆSEGUIDE 1660 Enevælde, s. 43-51 i Larsen og Smitt_ Danmarkshist. oversigt.docx
-
1660 Enevælde, s. 43 + Enevælden indføres s. 47 ned. – 51 midt i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
-
OPGAVE Landboreformerne.docx
-
SPM 1788 Landboreformerne, s. 53-57 i Danmarkshist. oversigt.docx
-
1788 Landboreformerne, s. 53-57 nederst i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
-
SPM. 1849 Junigrundloven, s. 61-66 i Larsen og Smitt_ Danmarkshistorisk oversigt.docx
-
1849 Junigrundloven, s. 61-66 i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
-
Velfærdsstaten undfanges, s. 78-79 i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
-
Danmark under krisen etc., s. 82-87 øv. i Larsen og Smitt: Danmarkshistorisk oversigt
-
22x Repetition Magt i Danmark
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Besættelsestiden. DHO-forløb
Forløbet ligger tidsmæssigt og emnemæssigt i forlængelse af oversigtsforløbet "Magt i Danmark" og leder op til DHO-skrivning og mundtligt forsvar.
Vi tager udgangspunkt i senere syn på samarbejdspolitikken og laver bl.a. diskursanalyse af Anders Fogh Rasmussens tale i anledning af 60-året for samarbejdspolitikkens ophør og diskuterer i forlængelse heraf historiebrug og erindringshistorie. Her inddrages også analyse af Helle Thorning Smiths tale i anledning af 70-året for samarbejdspolitikkens ophør. Ligeledes anvendes erindringshistorisk teori på analyse af erindringshistoriske steder, monumenter og begivenheder.
Gennem læsning af fremstillingsmateriale skabes et overblik over perioden med samarbejdspolitik fra besættelsen 9. april 1940 til samarbejdspolitikkens sammenbrud 29. august 1943. Samarbejdspolitikken inddeles i 3 faser og modstandsbevægelsens sideløbende udvikling belyses.
Herefter arbejdes med historiografi og hvordan perioden er skildret i historieskrivningen. Her kan man tale om 3 perioder og forskellige tendenser fra konsensusmyten til fokus på konflikter mellem befolkningen og regeringen og til den nyere historieskrivning hvor der sættes fokus på forrædergrupperne.
Afsluttende ses og analyseres filmen "Flammen og Citronen", 2008. Eleverne kan vælge mellem denne film og "De forbandede år, 1" som analysemateriale til DHO'en.
I forløbet indgår en byvandring i Aalborg hvor byens centrale betydning under besættelsen belyses. Og eleverne afleverer en skriftlig dokumenteret redegørelse om samarbejdspolitikken og modstandsbevægelsen, der rettes og kommenteres.
Fremstillingsmateriale:
- Erindringshistorie – en teoretisk ramme, s. 12-14 + Hvornår og hvorfor opstår nationale erindringsfællesskaber … s. 16-18 i Iversen og Pedersen: Danmarks historie mellem erindring og glemsel
- Samarbejdspol. og modstand, s. 146-153 i Iversen og Pedersen: Danmarks historie mellem erindring og glemsel, Columbus 2020
- Film og historisk metode, s. 22-24 i Historie i levende billeder
Kilder:
- Foghs tale om samarbejdspolitikken på Søværnets Officersskole, 29. august 2003
- Foghs tale historisk ukorrekt, 30. august 2003
- Helle Thorning Schmidts tale i Mindelunden 29.8. 2013
- Frihedsbudskabet Frihedsbudskabet 4 Maj 1945. Johannes G Sørensen fra BBC..wmv - YouTube
- Historiografi, s. 85 i Helles: Romerriget
- Modstandskampen som historie, fra Jacob Sørensen: Modstandsbevægelsen
- Kollektiv erindring, interview med Jacob Sørensen https://modstandsbevaegelsen.systime.dk/?id=249
Kilder til den dokumenterede redegørelse:
Eleverne skal inddrage minimum to af nedenstående kilder. Alle kilder pånær den sidste er fra Hansen, Niels Erik: Ro og orden, Columbus, 2004)
- Den danske regeringssvar på det tyske memorandum, 9.4. 1940 https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-danske-regerings-svar-paa-det-tyske-memorandum-9-april-1940/
- Opraab fra Kommandanten for Frikorps ”Danmark”, 6. juli 1941 (tekst 28, s. 95-96)
- Udenrigsminister Scavenius’ Tale i Berlin i Dag, 25.11. 1941 (Tekst 7, s. 69)
- Buhls radiotale. 2.9. 1942 (Tekst 34, s. 102-103)
- Christmas Møllers radiotale, 6.9. 1942/7.10. 1942 (Tekst 35, s. 104-105)
- Foto. Odenseopstanden, august 1943 (s. 38)
- Tabel. Mandatfordeling ved folketingsvalget, 23.3. 1943 s. 149 i Iversen og Pedersen: Danmarks historie mellem erindring og glemsel, Columbus 2020
Desuden materiale om diskursanalyse, historiesyn, -opfattelser, -brug + aktør og struktur, der ligger i holdets metodemappe under dokumenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Renæssancen
Med udgangspunkt i filmen "Da Europa begynder at tænke", der sætter fokus på genopdagelsen af de antikke tanker og viden og de humanistiske idéer der ledte frem til reformationen i Nordeuropa undersøges forudsætningerne bag renæssancen. Og hvorfor det netop blev de norditalienske bystater der blev førende i 13-1400-tallet.
Gennem analyse og tolkning af Mirandola, Om menneskets værdighed (1468) forsøges at nå frem til indsigt i og forståelse for det nye menneskesyn der opstod i perioden.
Kilderne af Elyot (1531) og Hobbes (1651) belyser tanker om hvordan et samfund skulle indrettes. I forlængelse heraf fokuseres på de sociale grupper i perioden og for organiseringen i lav - bl.a. hvilke funktioner lavene varetog.
Gennem analyse af Erasmus: Om renæssancefyrsten (1511) og forsiden til Leviathan (Hobbes, 1651) opnås viden om tanker i samtiden om hvordan et samfund skal styres.
Afsluttende belyses renæssancen som forudsætning for De store opdagelser og vurderinger af disse. Der inddrages materiale fra diskussion om man skal markere "Columbus-dag" eller en "De oprindelige folks dag". Viden om historiografi inddrages.
I tilknytning til forløbet var klassen på studietur til Firenze og arbejdede d. 31.8. og 1.9. 2023 (KL-blokke, se materiale på blokken d. 31.8.) med forberedelse af elevoplæg i grupper.
EMNER:
- Verdensbilledet i renæssancen
- Den naturvidenskabelige revolution
- Menneskekroppen i renæssancen
- Arkitekturen i renæssancen
- Malerkunst og skulpturer i renæssancen
- Samfundet og byen i renæssancen
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Renæssance - Hvad er det, s. 9-10 midt i Danielsen og Knudsen: Renæssancen
-
Da Europa begynder at tænke, DRKultur 28.3. 2011
-
NOTEARK Europa begynder at tænke.docx
-
Renæssancens forudsætninger - s. 10-21 i Danielsen og Knudsen: Renæssancen da mennesket kom i centrum
-
OPGAVE Mirandola.doc
-
OPGAVE og KILDER Renæssancesamfundet.docx
-
OPGAVEBØRS Sociale forhold.docx
-
PP Firenze historie.pptx
-
22x OPGAVER Studietur, Renæssancen.docx
-
Sociale forhold, s. 73-80 Danielsen og Beck: Renæssancen. Da mennesket kom i centrum
-
Medbring bogen "Renæssancen. Da mennesket kom i centrum"
-
KILDE Forside til Leviathan.docx
-
DETEKTIV Polyb om styreformernes kredsløb.pdf
-
KILDE m. opgave_ Erasmus om renæssancefyrsten, 1511.docx
-
KILDE Columbus, Santangelbrev, 1493.docx
-
De store opdagelser, s. 118-124 i Smitt og Vollmond_ Verdens hist. 1.pdf
-
MALERI Salvador Dali, Opdag. af Amerika (1958-59).docx
-
Medbring bogen "Renæssancen"
-
OPGAVE Columbus ell. Indeginous Peoples day.docx
-
KILDER Nat. Ind. Peoples Day og Columbus Day, s. 128-130 i På sporet af Den nye Verden.pdf
-
Historiografi, s. 85 i Helles_ Romerriget.pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Propaganda og Holocaust
Med udgangspunkt i indkredsning af fænomenet propaganda undersøges hvordan menneskesyn til forskellige tider har spillet en rolle for den historiske udvikling og hvilken rolle propaganda har spillet i denne forbindelse. Konkret arbejdes med eugenik/racehygiejne og brug af propaganda betydning i den nazistiske periode. Specifikt propaganda rettet mod jøder. For at få forståelse for denne propagandas gennemslagskraft arbejdes med jødeforfølgelser gennem historien og konspirationsteorien "Zions Vises protokoller".
Dette leder frem til en sammenligning mellem restriktioner mod de tyske jøder i perioden 1933-1945 og FN's menneskerettighedserklæring fra 1948 hvor det undersøges hvilke rettigheder restriktionerne overtrådte. Og vi taler om almengyldige rettigheder - rettigheder gældende til alle tider og under alle omstændigheder.
Analyse af kilder der belyser optakten til og mulige beslutninger taget på Wansee-konferencen, januar 1942 leder over i belysning af folkedrabets aktører - gerningsmænd, ofre, beskyttere og tilskuere. De dilemmaer den enkelte kan blive stillet overfor i forbindelse med et folkedrab belyses gennem dilemmaspillet "Folkedrabet på Bantikka". Herefter arbejdes med teorier om hvordan folkedrab kan opstå og gennem analyse og tolkning af FN's folkedrabskonvention undersøges hvilke forbrydelser der karakteriseres som folkedrab og hvilke muligheder for retsforfølgelse konventionen giver.
I forbindelse med analyse af Stockholmserklæringen, 2000 forsøges at skelne mellem folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden og krigs-forbrydelser. Og det diskuteres hvilke betydninger diverse internationale konventioner og erklæringer har på trods af, at de ikke bliver overholdt.
Forløbet rundes af med en markering af Auschwitzdag, 2024 hvor alle 2g-klasser på tværs af klasserne arbejder med et af følgende emner: Mindesteder, Danmarks og Tysklands erindring af Holocaust, Antizionisme og antisemitisme, Holocaustbenægtelse. '
I forlængelse af forløbet besøges udstilling på Aalborg Stadsarkiv der sætter fokus på de danske jøders historie og hvilke restriktioner de har været underlagt gennem tiden.
Dele af undervisningen har været varetaget af praktikant fra universitetet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Mellemøsten - Israel-Palæstina
Forløbet tager udgangspunkt i en gennemgang af regionens forhistorie som danner en del af bagtæppet for at forstå konflikten. Kronologisk fra korstogstiden omk. 1100 over Det osmanniske rige til den imperialistiske epoke og den politik de europæiske kolonimagter førte og den kultur og de tanker de medbragte - bl.a. sekularisme. Islamismens ses i denne kontekst som en reaktion på den europæiske tilstedeværelse i regionen.
Kronologisk ligger hovedvægten i forløbet på begivenheder i det 20. århundrede hvor staten Israels oprettelse i 1948 markerer et brud. Før 1948 undersøges zionismens opståen, stigende jødisk indvandring til regionen, Storbritanniens trippelspil (Hussein-McMahon brevene (1915), Sykes-Picot (1916) og Balfour-deklarationen ( 1917). Hussein-McMahon brevene og Sykes-Picot aftalen er arbejdet med som kilde.
De konflikter mellem palæstinensere og jøder den stigende jødiske indvandring til regionen skabte, skabte behov for en løsning. I denne kontekst arbejdes med PEEL-kommisionens løsningsforslag (1937) og FN's delingsforslag (1947), hvor PEEL-kommissionens forslag er læst som kilde. Sideløbende arbejdes med begivenheder i Europa for at forstå både den stigende jødiske indvandring og staten Israels oprettelse.
Nutidens flygtningeproblem anskues som et resultat af en længere historisk udvikling hvor konflikter mellem både jøder og palæstinensere og mellem staten Israel og arabiske nabolande spiller en rolle. Den første israelske-arabiske krig (Uafhængighedskrigen eller Katastrofen/Al Nakba) ses som afgørende i forholdet mellem parterne i regionen. I denne sammenhæng arbejdes med kilder der belyser holdninger til flygtningeproblematikken fra begge parters side.
I et miniprojekt arbejdes med de jødiske og palæstinensiske grupperinger. Projektet fokuserer på religionens indflydelse i samfundet, de indre spændinger i begge grupperinger og hvordan udviklingen har fået både israelere og palæstinensere til at være mere religiøse.
Herfra arbejdes med konflikter mellem Israel og arabiske nabolande (1956 - Suez-krigen; 1967 - Seksdagskrigen; 1973 - Oktober-krigen/Yom Kippur-krigen og 1982 - Israelsk angreb på Libanon). Baggrund og konsekvenser - bl.a. territorielle - undersøges her. Vigtigt i denne sammenhæng er at 1967-krigen førte til oprettelse af de første israelske bosættelser på Vestbredden som et forsøg på fra israelsk side at oprette et værn mod palæstinensiske angreb rettet mod Israel.
Afsluttende fokuseres på konflikter mellem Israel og palæstinensere fra slut 1980'erne - Intifadaer i 1987 - og løsningsforslag - Osloaftalen 1993 som etablerede palæstinensisk selvstyre på Vestbredden - til i dag hvor det er uundgåeligt at berøre krigen i Gaza indledt i oktober 2023 med Hamas's angreb på Israel og Israels reaktion på denne.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OPGAVE To beskrivelser. Sæt streger under ....docx
-
Forhistorien, s. 31-45 i Schultz m.fl._ Det arabiske forår.pdf
-
Folkemord i Gaza. lex.org.docx
-
Bakspejl | Uafhængigheden/katastrofen 1948 1:2 | DR LYD
-
Zionisme, s. 13 i Mortensen_ Israel - en stat i Mellemøsten.docx
-
Hussein-MaMahon-aftalerne, 1915 s. 38 i Fafner: Israel - Palæstina
-
KILDE Sykes-Picot-aftalen.docx
-
Det zionistiske projekt ..., s. 22 midt – 28 midt i Fafner: Israel - Palæstina
-
Peel-kommissionen_ briternes forsøg på mægling, s. 40-42 i Mortensen_ Israel - en stat i Mellemøsten.docx
-
KILDE Peel-kommissionens forslag vedr. Palæstina, 1937.docx
-
FN's delingsplan s, 53-55 i Mortensen_ Israel - en stat i Mellemøsten.docx
-
Opstil to spørgsmål
-
SPM. Peel og FN's løsningsforslag.docx
-
Storbritanniens dobbeltspil
-
4 KILDER Flygtningeproblemet efter borgerkrig og den første israelske.docx
-
Bakspejl | Uafhængigheden/katastrofen 1948 2:2 | DR LYD
-
SPM Uafhængigheden - Katastrofen 2á2 Dr.lyd.docx
-
MINIPROJEKT 22X Grupperinger i regionen.docx
-
Palæstinensiske grupperinger, s. 87-104 i Fafner m.fl., Israel-Palæstina.pdf
-
Jødiske grupperinger, s. 63-86 i Fafner m.fl., Israel-Palæstina.pdf
-
Orienter jer i siderne om jødiske og palæstinensiske grupperinger
-
De lektier I har givet hinanden for i grupperne.
-
Miniprojekt
-
Konflikter i regionen, s. 76-78 i Mortensen_ Israel - en stat ....docx
-
OPGAVE Konflikter og krige mellem Israel og arabiske stater.docx
-
KILDE FN's Resolution 242, 1967.docx
-
Intifadaen, 1987, s. 109-111 i Bender_ Palæstinaproblemet.pdf
-
Osloaftalen 1993 og frem. Lex.dk.docx
-
Medbring bogen Israel-Palæstina
-
Læs materiale om eksamen
-
22x PRØVEEKSAMEN Israel-Palæstina.docx
-
LYRIK Rammstein_ Amerika, Amerika (2004).docx
-
22x Problemstillinger, 13.3. 2024
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
USA's historie
Forløbet om USA's historie spænder kronologisk fra de første engelske immigranter ankommer til Nordamerika i 1619 til vores tid.
Der tages udgangspunkt i et nyere udefra syn på USA gennem analyse af Rammstein: Amerika, Amerika, 2004 (både lyrik og video). Lyrik og video behandles som levn og der diskuteres historiebrug.
Herfra bevæger vi os tilbage i tiden og sætter fokus på den puritanske arv og exceptionalisme-tankegangen, 1619 og Manifest Destiny-tanken, 1845 og deres rolle gennem USA's historie. Teori om en speciel amerikansk nationalkarakter gennem Turners Frontiertese, 1893. I forbindelse med fokus på USA grundlæggelse inddrages oplysningstankerne og det diskuteres hvorvidt disse har været medvirkende til at påvirke USA's grundlæggende værdier.
Ekspansionen vestover og dennes konsekvenser for den oprindelige befolkning belyses bl.a. gennem forskelligartet kildemateriale i forlængelse heraf belyses den ufrivillige immigration (slaveriet) og vi belyser nutidige forhold for den afroamerikanske befolkningsgruppe gennem kvantitativt kildemateriale.
I forbindelse med den nationale mytologi fokuseres på myters funktion og holdbarhed. Her sammenkobles emnerne ekspansionens ofre (den oprindelige befolkning) og cowboymytens fald og det belyses gennem filmanalyse hvordan dennes fald afspejles i populærkulturen. Dette arbejde leder os over i Vietnamkrigen og hvordan den præsenteres i spillefilm afhængig af produktionsår/-periode.
Sidste emne i forløbet er erindringshistorie. Her analyseres forskellige monumenter på The National Mall og vi diskuterer hvilket syn på amerikansk historie de repræsenterer.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
LYRIK Rammstein_ Amerika, Amerika (2004).docx
-
22x Problemstillinger, 13.3. 2024
-
LYRIK The Star Spangled Banner (dansk og engelsk).doc
-
Nationalsangsbegrebet.docx
-
KILDER Den puritanske arv, fra USA's tilblivelse - m. opg..docx
-
Utopi og virkelighed, s. 9-11 i Bjerre-Poulsen: USA - historie og identitet
-
SPM. Utopi og virkeligehed, s. 9-11 i USA - Historie og identitet.docx
-
Skabelsen af den amerikanske identitet …, s. 14-18 ned. 1. spalte i Bjerre-Poulsen: USA – Historie og identitet
-
OPG. Skabelsen af den am. id. s. 14-18 i Bjerre-Poulsen.docx
-
Maleri 1872.docx
-
KILDE Turners Frontiertese, s. 34 i USA - Historie, samfund, religion.docx
-
Medbring bogen USA - Historie og identitet
-
KILDE Lockes tanker om folkesuveræniteten, Skabt til at skabe.pdf
-
OPGAVE Lockes tanker om folkesuveræniteten, 1688.docx
-
Kan ideer ændre verdens historie_ s. 12-13 i Smitt og Vollmond_ VH2.pdf
-
Fra Europæiske kolonier til amerikansk føderation, s. 19-24 i Hansen og Sindberg: USA – Historie, samfund, religion
-
KAP. 1, Den nye verden s. 13-37 i USA, Hist., samf. og rel..pdf
-
OPGAVE Eks. mod vest..docx
-
Ekspansionen og dens ofre etc., s. 19-21 og s. 23-25 i Bjerre-Poulsen: USA – Historie og identitet
-
OPGAVE Ufrivillige migranter, Opstil problemstillinger (statistik).docx
-
Kampen om historien, 1619 eller 1776, USA Historie og identitet.docx
-
De ufrivillige immigranter, s. 37-39 + 40-42 + 43-45 i Bjerre-Poulsen: USA – historie og identitet
-
NOTEARK De ufrivillige immigranter, Bjerre-Poulsen_ USA - historie og identitet.docx
-
OPGAVE Vietnamkrigsfilm.docx
-
Den nationale mytologi, s. 24-25 i Bjerre-Poulsen: USA – historie og identitet
-
Myter og historie, s. 28-31 i Bjerre-Poulsen: USA – historie og identitet
-
OPGAVE USA - Erindringshistorie.docx
-
Repeter materiale om erindringshistorie (i metodemappen)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Dansk kolonihistorie
I dette forløb tages udgangspunkt i et historisk overblik over Dansk kolonihistorie som det har taget sig ud i forbindelse med Dansk Vestindien. Kronologisk spænder det fra slut 1600-tallet hvor øerne kommer under dansk administration over salget til USA i 1917 og videre til i dag med fokus på spørgsmålet om undskyldning og erstatning.
Danmarks interesse i erhvervelse af de Dansk Vestindiske Øer undersøges gennem fokus på fremherskende økonomiske teorier i perioden - merkantilisme og senere liberalisme - og i forlængelse heraf imperialisme som tankegods bag kolonialismen. Udover tilgodeseelse af økonomiske interesser var besiddelse af øerne en mulighed for at komme af med overskudsbefolkning og øerne blev i starten brugt som en slags straffekoloni. Behovet for arbejdskraft blev senere opfyldt gennem Den transatlantiske slavehandel. I denne forbindelse arbejdes med det menneskesyn der lå bag slavehandlen og de slavegjortes forhold på øerne. Uddrag af generalguvernør Gardelins slavereglement af 1733 (PP på blokken d. 14.8. 2024) og senere kilder (opgave på blokken d. 20.8. 2024) analyseres og tolkes i denne sammenhæng. I forlængelse af heraf undersøges hvordan menneskesynet kom til udtryk på øerne i forholdet mellem hvide mænd og afrocaribiske kvinder.
De slavegjortes forhold på øerne resulterede naturligt i oprør. Senere syn på disse analyseres gennem en dansk og en vestindisk kilde (blokken d. 28.8. 2024). Her inddrages historiesyn og -opfattelser.
Der sættes herefter fokus på slaveriets ophævelse hvor forordningen af 1792 ("Forordning om Negerhandlen"), oplysningstanker, abolitionismen og krav om en Grundlov i Danmark inddrages for at belyse den historiske baggrund for ophævelse af slaveriet på De dansk vestindiske øer i 1848.
I arbejdet med øernes historie efter 1848 inddrages erindringshistoriske tilgange og teorier. Emnemæssigt fokuseres på de tidligere slavegjortes arbejdsforhold og livsvilkår i perioden frem til salget til USA i 1917. Teoretisk arbejdes med begrebet grundfortælling - og glemsel. Her arbejder eleverne med at skabe deres egen grundfortælling om dansk kolonihistorie hvor happeningen foretaget af kunstnergruppen "I Do Art" smed Frederik den 5. i havnen blev brugt som case.
Endelig arbejdes med spørgsmålet om undskyldning. Skal Danmark give en undskyldning til efterkommere af tidligere slavegjorte? Der arbejdes med fremstillingsmateriale og kilder (blokken d. 12.9.).
I arbejdet med grundfortælling og glemsel og spørgsmålet om undskyldning fokuseres også på historiebrug og -bevidsthed.
I forbindelse med ekskursion til Kbh. i nov. 2024 var klassen på kolonihistorisk byvandring og gennemførte et dilemmaspil Nationalmuseet. I mindre grad kan undervisningsforløbet i gobelinerne på Christiansborg inddrages i forbindelse med historiebrug og -bevidsthed.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Et dansk slavesamfund, s. 8-14 i Noter nr. 23, 2017.pdf
-
OPGAVE Indsæt afsnitsoverskrifter - Et dansk slavesamfund.docx
-
OPGAVE Skriv noter til Et dansk slavesamfund (Noter juni 2017).docx
-
PP OPGAVE Kolonisering, sukker og slaveri.pptx
-
DATA Antal slaver i perioden - 1866.xls
-
Kolonisering, sukker og slaveri, s. 21-31 i Halberg og Coley: Dansk Vestindien
-
OPGAVE 3. BLOK Europæisk syn på afrikanere.docx
-
Det europæiske syn på afrikanere, s. 39-43 i Halberg og Coley: Dansk Vestindien
-
KILDE Johnny Newcome, tegneserie, 1808.docx
-
Forholdet mellem sorte kvinder og hvide mænd, s. 43-47 i Halberg og Coley: Dansk Vestindien
-
2 KILDER om oprøret på St. Jan, 1733.docx
-
Modstand og oprør, s. 69-72 i Dansk Vestindien
-
Dansk kolonihistorie - Fra glemsel til anger.pdf
-
OPGAVE Mundtligt oplæg.docx
-
Tiltag til afvikling af slaveriet, s. 81-84 i Halberg og Coley: Dansk Vestindien
-
NOTEARK Frederik d. 5. skubbet i havnen, DEADLINE 16.11. 2020.docx
-
Glemsel og grundfortælling, s. 75-80 i Iversen og Pedersen: Danmarks historie mellem erindring og glemsel
-
LÆSESPØRGSMÅL Glemsel og grundfortælling.docx
-
Fortidsbearbejdning, s. 81-89 i Iversen og Pedersen: Danmarks historie mellem erindring og glemsel
-
Kilde 1-3 s. 91- 96 i Danmarks historie mellem erindring og glemsel
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Romerriget - storhed og fald
Som indledning til forløbet indkredses hvordan Romerriget kan forstås og hvad der skabte sammenhængskraft i imperiet.
Romerriget anskues som en appelsin (SKALLEN: Legionærerne/soldater, Mure og lejre langs grænserne, Kejseren og embedsmændene garant for ro og orden. FRUGTKØDET: Landet – den egentlig værdigivende produktion, Finansierer skallen og skaber overklassens rigdom. DE HVIDE TRÅDE : Vejnettet og KERNERNE: et enkelte menneske – arbejdsverden og tankegang) og et hus ( FUNDAMENT: Landet, 1. SØJLE: Stabile politiske systemer, 2. SØJLE: Velorganiseret landbrug, 3. SØJLE: Varebaseret eller handelspræget økonomi, 4. SØJLE: Romerretten, LOFT OG TAG: Overklassen – tanker, litteratur, kunst.
I fokus på styreformer arbejdes primært med styreformen i republikken mens kongedømmet kort omtales og styreformen i kejsertiden anskues som en fortsættelse af republikken hvor kejseren var "blevet valgt" til alle væsentlige embeder. I vurderinger af styreformerne tages der udgangspunkt i Aristoteles's beskrivelse af mulige styreformer i et samfund (blokken d. 25.9. 2025).
Erobringer og konsekvenser af disse (økonomiske, sociale og politiske problemer) anskues som baggrund for republikkens sammenbrud og overgang til kejserdømme. Der arbejdes med den politiske udvikling i kejsertiden og hvilke forhold der ledte frem til det vestlige Romerriges endelige sammenbrud i 476 e.v.t. - bl.a. kristendommen og romanisering af de erobrede områder ses som medvirkende faktorer.
I diskussion om Romerriget var et slavesamfund ses på grupper af slaver, hvilke funktioner de havde og synet på dem. Specifikt arbejdes med gladiatorkampenes oprindelse og udvikling og afvikling.
Romerretten berøres gennem analyse af De tolv tavlers lov og analyse af statue af Justitia leders os ind på arven fra Rom. I forlængelse heraf arbejdes med kristendommen og syn på hvordan de kristne skulle behandles.
Forklaringer på Romerrigets sammenbrud kan være: økonomi, politik, juridisk, borgerkrig og følgende ustabilitet, kristendommen og folkevandringer. I arbejdet med sammenbruddet inddrages også en historiografisk gennemgang af forklaringer på sammenbruddet.
I forbindelse med ekskursion til Kbh. besøgte klassen Glyptoteket og Thorvaldsens museum og analyserede græske og romerske statuer der kan belyse græsk-romersk mytologi.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
OPGAVE Romerriget som en appelsin og et hus.docx
-
Dokumentar, Hvordan romerne ændrede verden
-
NOTEARK Hvordan romerne ændrede verden.docx
-
Peter Ørsted_ Arven fra Rom s. 9-14 (appelsin og hus).docx
-
Romerriget s. 50-67 i Frederiksen_ Vores Verdenshistorie 1.pdf
-
Fokuspunkt, Styreformer s. 42 i Frederiksen_ Vores Verdens hist. 1.pdf
-
KILDE Polyb om Roms forfatning.docx
-
OPGAVE Roms forfatning - Polyb og skitse.docx
-
Roms grundlæggelse s. 53 + Den romerske republik s. 57-59 øverst i Frederiksen: Vores Verdens hist.1
-
Provinser …, s. 62-66 i Frederiksen: Vores Verdens Historie 1
-
Kejserdømmet s. 21-25 i Carlsen_ Romerriget.pdf
-
Var det romerske samf. et slaves., s. 44-47i Smitt og Volmond_ Verdens hist.1.pdf
-
KILDER Om slaver, s. 54-56 i Fokus 1.pdf
-
Problemstillinger - Slaveri i Romerriget
-
Gladiatorkampenes oprind. og udvikl.,s. 5-10 i Thiedecke - Døden som underholdning.pdf
-
LÆSESPM. Gladitorkampenes oprindelse og udvikling, s. 5-10 i Thiedecke - Døden som underholdning.docx
-
KILDE De 12 tavlers lov.pdf
-
STATUE Justitia.docx
-
Romerretten, Den store danske.docx
-
Om De tolv tavlers lov.docx
-
SPM. Plinus_ Om behandling af de kristne, Fokus 1, s. 59-60.docx
-
KILDE Plinius_ Hvordan skal man behandle de kristne, s. 59-61 i Fokus 1.pdf
-
De gamle og nye guder s. 75-78 + Kristendommens sejr, s. 80-81 i VH1.pdf
-
LÆSESPM. Religion i Romerriget s. 75-78 + 80-81 i VH1.docx
-
Romerriget, s. 60-83 Bekker-Nielsen_ Verdens historie 1.pdf
-
NOTER Europa i opbrud (VH1 s. 78-83).docx
-
NOTESKEMA Romerrigets undergang, Helles s. 82-84.docx
-
Historiografi, s. 85 i Helles_ Romerriget.pdf
-
Romerrigets undergang, s. 82-84 i Helles_ Romerriget.pdf
-
PRØVEEKSAMEN 22x Romerriget.docx
-
På baggrund af jeres problemstillinger øver I jer på jeres oplæg (7-10 min)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Iran
Forløbet indledes med en kort overordnet gennemgang af Irans og områdets historie fra den præislamiske tid over den islamiske til Shahtiden med Pahlavi-dynastiet i spidsen til Den islamiske revolution i 1979. Her sættes også fokus på brugen af historien i det moderne Iran.
Baggrunden for Pahlavi-dynastiets magtovertagelse og den moderniseringsproces der blev igangsat belyses. Her trækkes bl.a. på viden fra Israel-Palæstina-forløbet og europæiske magters interesse i regionen. Der arbejdes bl.a. med en ideologisk tilgang til historie hvor Shahen Mohamed Reza Pahlavis liv inddrages i en forståelse for det sekulære samfund han ønskede at skabe. Uden hensyntagen til befolkningens ønsker som bl.a. kom til udtryk i Den hvide revolution, 1962. Motiverne bag reformen skal samtidig ses i en Kold krigs kontekst og specifikt USA's interesser i regionen.
Den stigende modstand mod shahens styre og nedkæmpelsen af denne ses som baggrund for den islamiske revolution i 1979. Det undersøges hvordan det politiske system i den islamiske republik er opbygget og hvorledes befolkningen i et autokratisk system kan vise deres utilfredshed med regimet ved ikke at deltage i valg.
Med udgangspunkt i overordnet fremstilling af Irans udenrigspolitik i perioden 1989 - hvor Khomeini dør og hans position overtages af Khamenei - til i dag undersøges gennem selvstændig informationssøgning. I forbindelse med dette emne inddrages begreber som Den store og den lille Satan og Ondskabens akse.
Opbygning af og sammenhængskraft i det iranske samfund belyses gennem fremstillingsmateriale. I forbindelse hermed analyseres kvantitativt materiale om befolkningsudviklingen og forklaringer på og konsekvenser af denne vurderes.
Afsluttende fokuseres på kvindernes forhold i Iran og hvordan de gennem historien har været undertrykt. Der fokuseres specifikt på det oprør der opstod efter den 22-årige iranske pige Mahsa Amini i september 2022 døde i politiets varetægt. Der inddrages teori om ikke-bevægelser for at forstå den nuværende situation i Iran og åbne for et glimt af håb.
I forbindelse med klassens ekskursion til København i november 2024 indgik rundvisning på Davids samling med fokus på islamisk kunst. Der er ikke arbejdet med dette i forløbet men kan måske bidrage til forståelse af at det nuværende regime - og mange andre i Iran - fremhæver den islamiske historie som noget unikt.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Claus Valling Pedersen, To nedslag i Irans historie, s. 4-9 i Noter, nr. 224 2020
-
SPM Forhistorien, s. 4-9 i Noter, nr. 224 2020.docx
-
KORT OVER IRAN.docx
-
To nedslag i Irans historie, Noter nr. 224, 2020.pdf
-
Det moderne Iran – Pahlavi-dynastiet, s. 19-23 i Jespersen. Kaj Pinholt: Iran – Historie, samfund, religion
-
Det moderne Iran, s. 19-42 i Jespersen_ Iran - Hist., samf. og rel..pdf
-
LÆSESPM. Det moderne Iran, s. 19-24 i Jespersen_ Iran .....docx
-
OPGAVE Mundtligt oplæg Hvem var Shahen.docx
-
Revolutionen 1979, s. 24-29 i Jespersen: Iran - Hist.,samf. og rel.
-
OPGAVE Revolutionen i 1979, s. 24-29 i Jespersen_ Iran - ....docx
-
Folket kan ikke demonstrere, men de kan afstå fra at stemme: Rekordlav valgdeltagelse i Iran
-
Udenrigspolitikken, s. 35-42 i Jespersen_ Iran - samf., hist. og rel.pdf
-
OPGAVE Irans udenrigspolitik.docx
-
Det poltitiske system, s. 47-48 i Rasmussen_ Mel.østen under forandring.pdf
-
Politiske grupperinger, s. 63-64 i Jespersen_ Iran - Hist., samf. og rel..pdf
-
Det iranske samfund, s. 51-55 i Jespersen_ Iran - Hist., samf. og rel..pdf
-
OPGAVE Befolkn.udvikl. + Unge.docx
-
Færdiggør opgaven fra blokken d. 17.1. om Irans udenrigspolitik
-
Rusland og Iran indgår 20 år lang samarbejdsaftale | Nyheder | DR
-
Kvinderne i Iran, s. 153-175 i Jespersen_ Iran - Hist., samf. og rel..pdf
-
Kvindernes kamp mod ayatollahen
-
ARTIKEL Kvindeoprøret i Iran blev slået ned men ....pdf
-
Det iranske oprør indefra (2023)
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Den kolde krig
Forløbet har fokus på hvilken indflydelse Den kolde krig havde på Danmark og dansk forsvar.
Efter at have arbejdet med Fukuyamas og Huntingtons teorier om internationale konflikter efter Murens fald undersøges med udgangspunkt i en belysning af hovedtankerne i Trumandoktrinen, 12. marts 1947 og gennem analyse af samtidigt kildemateriale baggrunden for Danmarks tilslutning til både Marshallplanen og Atlantpagten/NATO.
Herefter sættes fokus på organiseringen af det danske forsvar i perioden. Gennem analyse af og sammenligning mellem den hustandsomdelte pjece "Hvis krigen kommer" (Statsministeriet, 1962) og den digitale "Forberedt på kriser" (Beredskabsstyrelsen, 2024) diskuteres hvilke trusler Danmark stod overfor i 1962 og i står overfor i dag - set med statens øjne. Ligeledes undersøges det hvordan anbefalingerne blev modtaget af befolkningen.
Som forberedelse til ekskursion og dilemmaspil på Regan Vest diskuteres hvilke rettigheder og dele af normal demokratisk praksis, det ville have givet mening at suspendere, hvis Danmark var blevet angrebet af Østblokken.
Afsluttende perspektiveres til den internationale sikkerhedspolitiske situation i nyere/nyeste tid.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Kronologiforløb
De gennemgåede forløb sættes i kronologisk rækkefølge med fokus på de væsentligste begivenheder i de enkelte forløb. Viden om årsagssammenhænge, brud og kontinuitet samt periodiseringsprincipper opkvalificerer rækkefølgen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244830751",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244830751",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244830751"
}