Titel
3
|
Danmark besat i erindringshistorisk perspektiv
Danmark besat og befriet i erindringshistorisk perspektiv
Forløbet ledte frem mod dansk-historieopgaven og havde fokus på besættelsestiden og modstandsbevægelsen. Vi havde fra starten arbejdet med begreber såsom erindringsfælleskab, erindringspolitik og erindringshistorie, da vores sigte var at undersøge, hvordan danske spillefilm portrætterer besættelsestiden og modstandsbevægelsen. Vi arbejdede først med at få et overblik over besættelsestiden. Her kiggede vi nærmere på samarbejdspolitikken, den begyndende modstand, augustoprøret og befrielsen. Det ledte videre til en historiografisk gennemgang af forskningen i besættelsestiden – her talte vi om konsensusfortællingen, konfliktsynspunktet og tredjegenerationsforskerne. Efter at have fået et overblik over tiden og historieskrivningen om emnet så vi filmen Drengene fra Sankt Petri af Søren Kragh-Jakobsen. Vi analyserede filmen mhp. at afdække filmens tendens – og nærmere bestemme, hvor filmen placerer sig i historieskrivningen. Undervejs trænedes eleverne evner i at skrive en dokumenteret redegørelse.
Med udgangspunkt i Fortolkningskampen foretages erindringshistoriske analyser af:
- Den erindringspolitiske strid om Frihedsmuseet. Kilde 2 til Debatten om genopførelsen af Frihedsmuseet.
- Erindringen af besættelsen med udgangspunkt i besættelsen på film (Spillefilms fortolkning af besættelsestiden):
Faglige mål:
- redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Danmarks og Europas historie
- analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, kultur og samfund gennem tiderne
- reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid
- anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
- formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
- formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- hovedlinjer i Danmarks historie (besættelsestiden)
- nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
- politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
- historiebrug og -formidling
- historiefaglige teorier og metoder.
Materiale:
Fremstillingsmateriale:
- Iversen, Kristian og Ulla Nedergård Pedersen: Danmarks historie – mellem erindring og glemsel, Columbus, 2020:
- Falbe-Hansen, Rasmus: Historie i levende billeder, Columbus, 2013
side 34-36 + side 39-40
- Sørensen, Jakob: Modstandsbevægelsen, Systime, 2019
Side 179-182 (vedhæftet d. 25/3 2022)
Kilder:
- Hansen, Niels Erik: Ro og orden – Danmark i 1940’erne, Columbus, 2004
Tekst I, side 155-156: Ander Fogh Rasmussens, tale, 29. august 2003
Tekst 2, side 64: Henvendelse fra Kongen og Regeringen, 1940
Tekst 5, side 67-68: Erik Scavenius: Danmarks stilling, 1940
Tekst 34, side 102-103: Buhls radiotale, 1942
Tekst 35, side 104-105: Christmas Møllers radiotale, 1942
Foto af efterlysning, side 89, 1943
Tekst 44, side 116: Storstrejken, 1943
Film:
- Kragh-Jacobsen, Søren: Drengene fra Sankt Petri, Metronome Productions og Norsk Film, 1991
Omfang: ca. 45 sider
|