Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Aalborghus Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Historie A
|
Lærer(e)
|
Anne Sofie Rechnagel Szulevicz
|
Hold
|
2022 HI/u (1u HI, 2u HI, 3u HI)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til historie
Forløbet er en introduktion til fagets identitet, genstandsfelt og metode.
Vi har haft fokus på:
- Kronologi og periodisering
- den lille historie i den store historie
- historiske kilder og kildeanalysen (den kildekritiske stjerne)
- Historiske forklaringer på strukturniveau og aktørniveau samt bagvedliggende årsagsforklaringer og udløsende årsag til historiske brud.
- Historiebrug
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Vikingetid
Forløbet er en gennemgang af vikingetiden (ca. 800-1050) med fokus på periodisering, vikingetogterne, sociale forhold i vikingetiden, ringborgene og centralisering af magten samt trosskiftet fra asatro til katolsk kristendom.
I forløbet har vi arbejdet meget med kildesituationen og forskellen på fortolkning af arkæologisk materiale og skriftlige kilder.
Vi har også berørt vikingetiden erindringshistorisk.
Historisk fremstilling:
Schou & Ørnstrøm: Danmark i verden. s. 17-32
Trelleborgene. Vikingerne. Indsigt og udsyn s. 59-66.
Anders Dobat og Niels Hybel. Vinkler på vikingetiden s. 59-77 (e-bog)
Dokumentar: 1000 års tro afsnit 1.
KIlder:
Ibn Fadlan (pdf)
Logo fra Stryhns leverpostej
DNSAP Plakat for landsstævne 1938.
Kilder til sociale forhold i vikingetiden (pdf):
- Runesten (Hørning og Tune)
- Adam af Bremen
- Ibn Fadlan
- Else Resdahl om slavehandel. vikingernes verden 2001 s. 62ff.
- Rekonstruktion af Tissø
- Osebergfundet (rekonstruktion og billleder af de arkæologiske fund)
Kilder til overgangen til kristendommen (pdf):
- Adam af Bremen
- Widukind.
- Åby Krucifset
- Elmelund Krucifiket
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik 1914-2021
Forløbet er en optakt i DHO, hvor temaet var den danske krigsindsats i Afghanistan og Irak.
Forløbet blev indledt med et fokus på angrebet 11.september 2001 og de efterfølgende krige mod terror i Afghanistan og Irak. Her havde vi fokus på verdensordenen efter 2001 og på terrorgruppen Al Qaeda.
Dernæst læste vi et forløb om dansk udenrigs- og sikkerhedspolitik efter 1914 med fokus på verdensordenen og Danmarks internationale placering.
Til slut vendte vi tilbage til krigene mod terror i Afghanistan og Irak med henblik på at belyse den danske indsats, motiverne for at deltage i krigene og resultaterne af den danske krigsindsats.
I forbindelse med DHO-ugen valgte I at arbejde med enten Afghanistan eller Irak.
Materiale:
Historiske fremstillinger:
- Fokus 3. Fra verdenskrig til velfærd s. 135-149.
- Terrorisme på tværs. 2. udg. Birthe Hansen. s. 9-20 (pdf)
- Den danske deltagelse i Irakkrigen 2003-2007. Søren Friis. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/den-danske-deltagelse-i-irak-krigen-2003-2007
- Danmark i krig 1991-2011. Bo Lidegaard. https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/danmark-i-krig-1991-til-2011-den-aktive-krigsdeltagelse
- DR2 dokumentar: Vi går i krig. Afghanistan. 2016
- DR2 dokumentar: Vi går i krig. Irak. 2016
Kildemateriale:
- Osama Bin ladens fatwa 1998 (pdf)
- TV-avisen 9/11- 2001 https://www.dr.dk/bonanza/serie/180/11-september/67340/tv-avisen-ekstra-11092001-fra-kl-1515-1531
- Statsminister Anders Fogh Rasmussens nytårstale 1/1 2002
- Fokus 3. Fra verdenskrig til velfærd. s. 151-154 og 158-161
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Industrialisering, imperialisme og 1. verdenskrig
Forløbet indledtes med en kort introduktion der viste europæisk ekspansion fra ca. 1500 - 1914. Vi startede med at undersøge middelalderens verdensbilleder, hvorefter vi undersøgte kort fra 1500-tallet der viste datidens opdagelsesrejser og deres verdensbillede.
Vi havde fokus på europæernes motiver for at rejse ud og kolonisere verden. Dernæst arbejdede vi med den britiske industrialisering og imperialismen fra 1870-1914 og "La belle époque".
Forløbets fokus var på 1. verdenskrig 1914-1918 med fokus på bagvedliggende og udløsende årsager til krigsudbruddet 1914. Dernæst et fokus på vestfronten og i forbindelse med studieturen et besøg på museet for 1. verdenskrig i Passchendale.
Vi arbejdede med synet på krigen, hjemmefronten og hverveplakater under krigen. Til slut arbejdede vi med Versaillesfreden og krigens konsekvenser for europæisk geopolitik især Tyskland.
Materialer:
Vores Verdenshistorie 3. s. 12- 57. (inkl. kilde 1,2,3,4,6,7)
Fokus 2. s. 170-174
Den industrielle revolution. BBC-dokumentar. DR2 2013.
Kilder: Cecil Rhodes om britisk imperialisme og en karikaturtegning af Cecil Rhodes fra satiremagasinet Punch 1892.
https://brevefraskyttegraven.dk/
Døden i sølet. Magasinet Historie.
Spillefilmen: 1917 (2019)
The Soldier. Rubert Brooke. Fra digtsamlingen ”1914 and Other Poems” (udgivet i 1915).
Skulptur af Umberto Boccioni. 1913
"Glory of Women" – digt af Siegfried Sassoon, 1917.
Ebstorfs verdenskort 1250 (pp)
Schedels verdenskort 1493 (pp)
Verdenskort fra Lyon 1535 (pp)
Riberos verdenskort 1529 (pp)
Kort over Trekanthandlen (pp)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Israel-Palæstina konflikten
Med udgangspunkt i den aktuelle krig mellem Israel og Hamas gennemgik vi de historiske forudsætninger og årsager til Hamas' angreb på Israel 7. oktober 2023 samt det israelske modangreb.
Vi havde fokus på zionisme og etablering af et jødisk hjemland. Det britiske dobbeltspil under 1. verdenskrig (Sykes-Picot, Balfour-erklæringen og McMahon-Hussein brevene). FN og oprettelsen af Staten Israel i 1948.
De 3 arabisk- israelske krige (1948, seksdagskrigen i 1967 og Oktoberkrigen i 1973). Bosættelserne på de besatte områder, den palæstinensiske selvstændighedsbevægelse med PLO, Fatah og Hamas. De palæstinensiske intifadaer og Oslo-processen.
Forløbet sluttede med et fokus på den nuværende situstion på Vestbredden og i Gaza.
Materiale:
Fafner: Israel-Palæstina. Historie, samfund, religion. s. 9-10, 14-26, 44-45, 61-68, 85-87, 89-94, 101-113, 125-132.
Wiwe Mortensen: Israel. Et land i Mellemøsten. 6-dagskrigen. s.87-97.
Waleed Safi: På Vestbredden er undertrykkelsen til at få øje på, og virkeligheden svær at få greb om. Information 2/12 2003.
www.globalis.dk (Israel og Palæstina)
Dokumentar: Horisont: Konflikten uden ende. DR2 2009.
Dokumentar: Horisont. Arons hellige bakketop. 2014
Dokumentar: Horisont. Børnene bag muren. 2023
TV-avisen 5/11 2023.
Dokumentar (fransk): En nations fødsel. 2018. 1. afsnit.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Hekseprocesser i renæssancen
Forløbet er en introduktion til hekseprocesserne i renæssancen. Vi havde primært fokus på Danmark.
Vi arbejdede med at forklare, hvorfor man begyndte at brænde primært kvinder for trolddom og hvorfor man ophørte med det igen.
Vi arbejdede også med, hvordan en typisk trolddomsproces foregik i Danmark. Tilslut arbejdede vi med historiebrug og perspektiverede til moderne hekse - især Wicca og heksebegrebets brug i kvindebevægelsen.
Materiale:
Christiansen: På sporet af Danmarks hekse. Praxis 2023.
Fremstilling: s. 6-12, 15-17, 30-36, 40-49, 55-59, 66-73, 78-79, 100-107,
110-121, 124-128.
Kilder:
2.1 s. 29
3.1 og 3.2 s. 37-39
5.1 s.61-62.
Podcast: Asger Ville. Vores Danmarkshistorie. Renæssancen.
Dokumentar: Liv i Renæssancen (3). Maren Spliid.
Dokumentar: Den 2. dimension (7): Wicca.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
USA. historie og identitet 1600-1965
Forløbet starter med en gennemgang af etableringen af USA i slutningen af 1700-tallet. Vi skal arbejde med sammenhængen imellem amerikansk nationalidentitet og USA' s tidlige historie. Med fokus på puritanerne, "the American dream" American exceptionalism", Frontier-tesen og Manifest Destiny.
Dernæst arbejdede vi med ekspansion mod vest og dens konsekvenser for Amerikas oprindelige befolkning. Her havde vi fokus på Indian removal Act.
Vi arbejdede også med immigrationen fra Europa i 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet samt de debatter om integration, smeltedigel eller bindestregsidentitet, som opstod i kølvandet på immigrationen. Dernæst arbejdede vi med den ufrivillige immigration fra Afrika under slaveriet og den amerikanske borgerkrig samt situationen for de sorte efter slaveriets ophævelse. Med fokus på Jim Crow og borgerrettighedsbevægelsen i 1960'erne.
Formålet med forløbet er, at eleverne kan redegøre for centrale udviklingslinjer i nordamerikansk historie samt forholdet mellem Europa og USA i perioden 1600-1960
Vi har trænet historisk metode - kildekritisk analyse og trænet anvendelsen af teorier til at forklare en samfundsudvikling.
Vi har diskuteret, hvordan amerikansk historie har påvirket etableringen af amerikansk nationalidentitet.
Vi har diskuteret, hvilken betydning etnicitet og race har for amerikansk nationalidentitet.
Derudover har vi arbejdet med historiske film og nationalidentitet med filmen "Far and Away".
Materiale:
USA. Historie og identitet. Bjerre Poulsen. Systime 2010-2011, s. 9-27, 33-45. (Deriblandt KUN tekst 2, 3,5,9,10,11,12)
Fokus 2. Fra oplysningstid til imperialisme s. 13-17, 34-38, 59-61.
Andrew Jacksons indianer politik. USAs tilblivelse s.142-144.
Kort over Indian removal Act.
Maleri af Joseph Wright: A philosopher lecturing with a Mechanical Planetary (1788)
Maleri af John Gast: American Progress (1872)
Brev til kongressen fra Cherokee-nationens repræsentanter (1829)
Sorte Høgs selvbiografi (1833)
Theodore Freylinghusens talei senatet 1830.
En mand fra Maines erindringer 1838
Oversigt over konsekvenser for de 5 civiliserede stammer.
Graf over immigration til USA 1820-2010
Kilder til synet på sorte og slaveri (pdf). Grubb, Hemmersam: Slaveriet og den amerikanske borgerkrig. s. 27-30.
Film: Far and Away.
Dokumentar: USA's historie 1 og 3. DR2
Dokumentar: Ellis Island. 2013
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Velfærdsstatens historie
Forløbet omhandler velfærdsstatens historie i Danmark i perioden fra 1849-2020. Vi havde vi fokus på socialreformerne i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Den lille socialreform i 1922, Kanslergadeforliget, den sociale ingeniørkunst og velfærdsstatens guldalder, ungdomsoprøret og jordskredsvalget 1973 samt overgangen fra velfærdsstat til konkurrencestat.
Vi besøgte undervejs Nationalmuseets udstilling om Danmark efter 1849, hvor vi fik en rundvisning.
Materiale
Andersen: Fokus 3. Fra verdenskrig til velfærd. s. 48-60, 63-69 (alle kilder)
Dokumentar: Ludere, lommetyve og lirekassemænd 2.
Dokumentar: Velfærd fra vugge til grav.
Velfærdsstatens historie efter 2001 (pdf). Nyeste udgave af Fokus 3.
Nationalmuseets udstilling om Danmark efter 1849.
Hobroarbejdernes budget
Scooterpigen. Artikel fra billedbladet 1962.
Kilder til ungdomsoprør:
Ebbe Kløvedal Reich: Vietnamkrigens lære
Leg med en ny livsform (1970)
Noahs aktion: Alternativ varedeklaration
Mogens fog om besættelsen af konsistorialkontoret (1970)
Vi vil ikke være mænd, vi vil være frie.
Mandatfordelingen i 1973
DR1 dokumentar: Jordskredsvalget 1973
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Romerriget
Forløbet er en gennemgang af Romerrigets historie med fokus på det politiske system og overgangen fra republik til kejserdømme. Dernæst læste vi et tema om slaveri i Romerriget og arbejdede med filmen "Gladiator".
Til slut arbejdede vi med historiografi og spørgsmålet om årsagerne til Romerrigets fald samt arven fra Rom. Vi diskuterede hvorvidt det amerikanske imperium "Vesten" (Pax Americana") kan sammenlignes med Romerriget, og om hvorvidt den nuværende politiske udvikling fører til Vestens fald.
Materiale:
Jesper Carlsen: Romerriget. s. 8-16, 18-19 (kilde 2), 21-28 (inkl. kilde 4 og 5), 60-73, 82-84 (tekst 24), 98-100 (tekst 36).
Steg: Arven fra Rom. På sporet af Romerriget s. 110-113 (pdf)
Skulptur af Marcus Aurelius til hest.
Billede af Putin til hest
Edward Gibbon: Det romerske riges forfald og undergang (1781). Helles: Romerriget s. 86-88 (pdf)
Michael Rostovtzeff: Roms historie (1926). På sporet af Rom s. 76-78 (pdf)
Leo Hjortshøj og Erling Bjøl. Politikens verdenshistorie bd. 5: Romerriget (1983). På sporet af Romerriget s. 78-79
Filmen Gladiator.
Opgave til filmen Gladiator. Rasmus Falbe Hansen. Historie i levende billeder s. 42-48
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
slut
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244838057",
"T": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244838057",
"H": "/lectio/290/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52244838057"
}